PDA

View Full Version : String Breakage



dacrow
29 oktober 2008, 22:57
Iedereen al eens overkomen, maar mij met twee verschillende gitaren , een Strat CS 60 Relic en een Tele Closet Classic 60 allebei met 0.10 pas opgelegd , en na twee nummers allebei over getrokken :)

Klote, inderdaad,maar hoe lossen we dit op?

0.11 leggen? of zoals ik eens heb gelezen van rene de tech van SRV die er stukken isolatiedraad overschuifde?

Please raad van de kenners gevraagd !?

zeppo
30 oktober 2008, 10:13
of zoals ik eens heb gelezen van rene de tech van SRV die er stukken isolatiedraad overschuifde?

Die opplossing lijkt mij een tonesucker, alhoewel je dat natuurlijk niet zou zeggen wanneer je naar SRV luistert :D

- Brugzadels controleren.
- Ander merk snaren proberen.
- Relaxter spelen?

Kim Wilson
30 oktober 2008, 10:21
Als je even aangeeft waar de snaar precies breekt, kunnen we gerichter met info komen.

Rutger
30 oktober 2008, 10:31
Kan aan verschillende dingen liggen: de snaren zelf, je brugzadels of topkam, of je speelstijl.

Idd eerst even je brugzadels en topkam controleren op scherpe randjes en evt. voorzichtig bijwerken.

Maar ik heb ook af en toe van die periodes waarbij de snaren niet zijn aan te slepen, dat waait vanzelf weer over :)

barno
30 oktober 2008, 10:59
grootste oorzaak van snaren breken : manier van spelen. Ik brak vroeger 3 a vier snaren per optreden (heb er es ooit 2 gebroken in de intro van eerste nummer op een groot festival :) .
Tegenwoordig breek ik zelden snaren. ik ben niet minder fel gaan spelen: gewoon beter gecontroleerd, het is dus voor een groot deel kwestie van techniek.

natuurlijk wel checken op braam bij de zadels.

btw, snaren breken heeft niets te maken met de dikte. Dikte van snaren kies je enkel ifv de sound.

krimpkousjes: met name Jimmie Vaughan doet het ook. dus tonesucken zal dat niet doen. JV is de Tone King.

dacrow
30 oktober 2008, 15:39
Ik denk dat het aan mijn speelstijl ligt, maar ik ga direct op in een solo, alle remmen los en dan ja :) Teveel naar Stevie gekeken zeker?

Ik ga het eens proberen met krimpkous, moet lukken, in ieder geval beter als het dremel idee!

Hier de link waar ik het idee heb gelezen, op het einde praten ze echter over Teflon?

Bridge saddles

Stevie's Number One wants to break high E and B strings at the saddle every chance she gets. Rene showed me why the strings break, and how he takes care of the problem: As a string breaks out of the vintage Strat tremolo block/bridge top plate, it "breaks" or contacts, the metal directly; this causes a slight kink that weakens the string. With the bridge saddles removed, Rene uses a Dremel Moto-Tool to grind the holes edge until the lip is smooth and gradual, and any binding is eliminated.

Number One uses vintage replacement saddles (the originals wore out long ago), and they're not all alike --some have a shorter string slot than others. The high E and B strings may contact the front edge of this string clearance slot as they rise toward the "takeoff point" at the saddle's peak. The kink formed by the contact stretches into the saddle peak during tuning, and breaks right at the crown. Rene elongates the slot, again by grinding, and then smoothes any rough metal edges. Finally, he slides a 5/8"-long piece of plastic tubing (insulation from electrical wire) over each string to protect it from the metal "break points." He uses the heaviest piece of tubing he can get that still fits down the tremolo/block hole. Even with this, the high strings still cut through the plastic quickly (sometimes in one set), and when they do, the strings break. Rene plans to try a Teflon wire insulation if he can find the right size.

livepulse
30 oktober 2008, 16:06
Ik heb zelf ook al jaaaaaaaaaaaaaren stukjes isolatie om m'n B en E-snaar (inderdaad zoals Stevie) en het hielp mij wel.
Door de jaren heen heb ik het eigenlijk altijd zo gelaten en ik breek zelden een snaar. Onder het mom van "baat het niet dan schaadt het niet" doe ik iedere keer weer een stukje isolatie eromheen.

Of het iets uitmaakt voor je geluid? Ik denk het niet. Door de spanning snijdt de snaar op gegeven moment wel door het plastic heen. Heeft het nog nut dan? Ik weet het echt niet...

Waar het wel mee te maken heeft is, zoals al eerder al genoemd, gecontroleerd spelen. Helemaal uit je dak gaan hoeft geen reden te zijn om snaren te breken, dat doe ik ook vaak genoeg en ik ben ook niet echt lief voor mijn snaren.

Mocht je toch snaren blijven breken lijkt het me handig toch het een en ander na te kijken op scherpe randjes of kleine braampjes. Probeer wat dingen uit en laat ons je bevindingen weten!

Succes!

wiegersma
30 oktober 2008, 17:33
Heel klein beetje bijvijlen bij de brug en klaar. Dan hoef je ook geen toonabsorberend materiaal ertegenaan te gooien.

Eko
30 oktober 2008, 20:20
Veelal is het een combinatie van meerdere zaken . Inderdaad als eerste even kijken waar de snaren breken. Je kunt dan allereerst zien waar het gebeurt. Als het bij de zadels is , is de oplossing veelal het braamvrij maken en oppolijsten van de zadels. Ik had er last van met normale snaren. Het zweet in mijn handen tast het staal snel aan. Na een avond spelen staat gewoon de roest er op de volgende dag. Schoonmaken helpt niet , Elixirs wel.
Kijk dus eens of er vervorming/ corrosie op de snaren zit. Ik mute heel veel met m`n rechterhand en heb dus hele avonden contact met de zadels , wat het verergert.
Wisselen van materiaal voor de zadels kan ook werken. Graftech bv.
Anders inderdaad een andere techniek aanleren of een ander plectrum. Minder hard materiaal laat je wel raggen maar spaart snaren.
Bij mijn SRV is het goldplated zowat kaal gespeeld en ziet er knap geragd uit.

dacrow
31 oktober 2008, 19:43
Ik heb zelf ook al jaaaaaaaaaaaaaren stukjes isolatie om m'n B en E-snaar (inderdaad zoals Stevie) en het hielp mij wel.
Door de jaren heen heb ik het eigenlijk altijd zo gelaten en ik breek zelden een snaar. Onder het mom van "baat het niet dan schaadt het niet" doe ik iedere keer weer een stukje isolatie eromheen.


Meer specifiek , welk soort isolatie?
Krimpkous?
:)

barno
31 oktober 2008, 19:54
Meer specifiek , welk soort isolatie?
Krimpkous?
:)

plastic hulsjes rond electriciteitsdraad

btw graphtech zadels: dat werkt inderdaad tegen snaren breken maar het inboeten aan hoog in de tone is aanzienlijk.

Mitch
31 oktober 2008, 19:58
Dat de snaar knapt, hebben we het nu over?
String breakage...:sneaky:

Jeroen76
31 oktober 2008, 22:19
Dat de snaar knapt, hebben we het nu over?
String breakage...:sneaky:

Tja, misschien worden we nog eens een internationaal forum. 't Klinkt wel interessanter dan snaren breken. "t Laat niet veel over van de klank van amateurisme.

dacrow
1 november 2008, 22:03
Tja, misschien worden we nog eens een internationaal forum. 't Klinkt wel interessanter dan snaren breken. "t Laat niet veel over van de klank van amateurisme.

Right on!!!!!!!!!!!!!!

ajaxrulzz
1 november 2008, 22:32
damn wat hebben jullie allemaal problemen met snaren :o

Ik heb er nog nooit 1 gebroken. Hebben jullie hele dunne ofzo?

Ace 1.15.19
1 november 2008, 22:35
Jij speelt zeker pas twee weken. :seriousf:

dacrow
4 november 2008, 18:30
Jij speelt zeker pas twee weken. :seriousf:

+1


Hilarisch :)

marter544
4 november 2008, 18:43
Jij speelt zeker pas twee weken. :seriousf:

Bullshit, ik heb sinds ik gitaar speel nu 2 of 3 keer een snaar gebroken, en die zaten er dan ook al erg lang op. Snaren breken hoort niet bij het gitaarspelen hoor, als je een goede techniek hebt, en geen bramen oid., zal je bijna nooit tot nooit een snaar breken.

FruscianteFan
4 november 2008, 20:20
Bullshit, ik heb sinds ik gitaar speel nu 2 of 3 keer een snaar gebroken, en die zaten er dan ook al erg lang op. Snaren breken hoort niet bij het gitaarspelen hoor, als je een goede techniek hebt, en geen bramen oid., zal je bijna nooit tot nooit een snaar breken.Over bullshit gesproken. Snaren breken staat los van techniek.

Wiellem
4 november 2008, 20:39
Over bullshit gesproken. Snaren breken staat los van techniek.

Kan eerder te maken met lompheid, en veelvoudig gebruik.