PDA

View Full Version : Het vervangen van 3 elementen in een Black Beauty



Joowhahn
29 oktober 2008, 18:32
Ik had al eerder een topic over welke pickups ik moest nemen en hoe en wat (zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=114864)) Het gaat hier dus om het volgende:
Ik heb een Epiphone Les paul Black Beauty.
Leuke gitaar, maar ik wilde toch een wat vettere sound.

Uiteindelijk de volgende pickups besteld:

-> Dimarzio Tone Zone (brug)
-> Dimarzio Bluesbucker (middenin)
-> Dimarzio Air Norton (nek)

De pickups heb ik nu. Nu moeten ze erin.
Om me voor te bereiden heb ik op internet al wat research gedaan, en ik heb er samen met mn broertje al naar gekeken. Op internet leek het allemaal eenvoudig, en ook op dit forum en andere plaatsen werd mij verteld dat het een makkelijk klusje is.
Nu ging ik dus mn gitaar open schroeven, en wat direct opviel was dat de bedrading anders liep dan bij de filmpjes, en dat er voornamelijk MEER draden in liepen.
Wat ik ook zag was dat de Brug element qua bedrading direct naar de bestemde volume pot loopt, maar dat de midden element naar de 3 way switch loopt, en de nek element wel direct naar de bestemde pot.

De vraag: hoe moet ik dit precies gaan solderen?
Heeft iemand een specifiek schema waar ik mee aan de slag kan?
Bepaalde tips?
Dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hoe moet ik de midden pickup verbinden?

Ik heb op internet al een intressant ogend schema gezien:
deze (http://i207.photobucket.com/albums/bb89/SomeoneYouKnew/schematics/LPAF-w.gif)
Is die bruibaar?

Verder heb ik met de soldeerbout geprobeerd om de draad van de oude pickup door te 'snijden', maar dat werkte niet. Kan dat betekenen dat ik een hetere bout moet hebben (deze is meer voor printplaatjes) of kan ander tin (welke?) volstaan?

Alle hulp is van harte welkom, want ik ben nu n beetje in de war over hoe en wat, en wil toch echt graag met mn nieuwe pickups gaan raggen :dance:

Nou, ik ben benieuwd.

Gegroet.

aaronstonebeat
29 oktober 2008, 18:48
Zit de bedrading in deze trant? :

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8NLRYYSQ.jpg

Orpheo
29 oktober 2008, 19:25
zucht... ik heb 't je in je vorige topic al verteld hoe 't moet. die ene die jij postte, kan niet, omdat de toggle niet klopt hiervoor.

soldeer eerst alles gewoon los. dan heb je 4 pots los en 1 toggle los.

bedenk wat je dan wilt. wil je een soort-van strat systeem? een 5 weg draaiknop met master tone master volume? zo ja, dan is het heel makkelijk.

wil je het hebben als een gewone LP met voor de brug een volume, voor de hals ook een volume, en voor het midden ook, en een master tone, dan kan dat ook. bedenk dus EERST wat je wilt, dan teken ik een schema voor je. en als je dat niet wilt/kan doen, mail me dan, dan doe ik 't voor je als je dat wilt :)

Joowhahn
29 oktober 2008, 23:04
@ aaronstonebeat:
Hij is hetzelfde, afgezien van de push/pull geval

@ Orpheo:
De bedoeling is om m gewoon op de standaard manier te doen, dus zoals de elementen nu in principe al zitten. Ik wil voorlopig alleen de elementen puur vervangen.
Andere operaties met 5 way switches wil ik dan later uitvoeren. Ik wil nu eerst gewoon de elementen werkende hebben en horen of het klinkt zoals ik wil, of dat ik eventueel een element toch niet wil. :)
Als je het 5 way met schema bij de hand hebt wil ik die ook wel alvast hebben.

Orpheo
29 oktober 2008, 23:37
het probleem is dat je met 3 pups niet lekker kan schakelen in je les paul, zoals ik al eens heb gezegd. je kan niet makkelijk die tweede erin solderen. heb je een push pull pot? of dat ook (nog) niet?

met een 5 weg draaiknop, zoals ik je al eens verteld heb, is het schakelen kinderspel. maar ik weet het goed gemaakt. bedraad 'm als een gewone les paul met de middel pickup er wel in, in de gitaar, maar niet in het schema gesoldeerd. kijk hoe dat klinkt, en wissel dan om de zoveel dagen effe van pickup. is in een half uurtje gepiept, dan weet je zo wat jij lekker vindt qua tone. als je niet iedere keer wilt solderen, raad ik van die snelklippers aan. dat zijn soort van plastic vierkanten blokjes waar aan de ene kant een draadje in gaat en aan de andere kant ook. alleen dat tweede draadje soldeer je vast aan de pot, en aan de andere kant kan je het hotte draadje van de pickup vastzetten door middel van een schroefje. dat doe je ook voor de aarde.

dit is tijdelijk, om te kijken wat werkt. daarna kom je nog eens terug, en post ik dat 5 weg schema voor je :)

Joowhahn
30 oktober 2008, 11:00
Ik ga doen wat je voorstelde. Ik ben wel geintresseerd in de setup die je voorsteld.

Om die te maken moet ik eerst nog een push/pull en een 5 way switch verkrijgen. Ik heb deze op internet gevonden:
push/pull (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_ep1201pp.htm)
Een 5way hadden ze niet op die site. Ik wil er graag één die oogt als de standaard switch. Heb jij een site waar ik die kan kopen?
Je raadde eerder Ebay aan, maar daar heb je dacht ik een creditcard voor nodig, en die heb ik niet, en ik wil m zo snel mogelijk, dus geen veiling afwachten.

Bedankt!

Joowhahn
1 november 2008, 12:44
IK ga vanmiddag een nieuwe soldeerbout halen, zodat ik kan beginnen met proberen van de elementen.

Ik heb nog een technische vraag: het is mij nog niet duidelijk wat er precies gebeurt wanneer ik met mn gitaar de switch in het midden zet: activeer ik dan de middelste pickup, of de nek en midden?
Als het het eerste is heb ik een goed soldeer plan namelijk.
:rockon:

Orpheo
1 november 2008, 12:54
Ik ga doen wat je voorstelde. Ik ben wel geintresseerd in de setup die je voorsteld.

Om die te maken moet ik eerst nog een push/pull en een 5 way switch verkrijgen. Ik heb deze op internet gevonden:
push/pull (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_ep1201pp.htm)
Een 5way hadden ze niet op die site. Ik wil er graag één die oogt als de standaard switch. Heb jij een site waar ik die kan kopen?
Je raadde eerder Ebay aan, maar daar heb je dacht ik een creditcard voor nodig, en die heb ik niet, en ik wil m zo snel mogelijk, dus geen veiling afwachten.

Bedankt!

bij vox humana hebben ze er een voor TWINTIG euro. via ebay heb je er een voor drie euro. scheelt wel wat lijkt me he? is inclusief verzenden dan trouwens maar ok. je moet betalen via paypal vaak, en dan is een creditcard niet nodig. je opent een paypal account, stuurt geld daarheen van je eigen rekening, en dan maak je 't zo over naar de verkoper. binnen 2 weken heb je het in huis. het ziet er dan uit als een gewone pot, maar dan dus als 5 weg pot. Ik ga vanavond een schema voor je maken, hoe je 'm moet solderen (dus pushpull voor split, push pull voor brugpup aan te allen tijde, master volume, master tone, die laatste is niet perse nodig trouwens).

ik neem aan dat je de bluesbucker in het midden doet? het verschil in tone tussen bluesbucker series en bluesbucker gesplit is niet heel veel, op ruis na; ik heb die pup al een jaar in een gitaar zitten, vandaar dat ik 't zo stellig durf te zeggen ;) . het is trouwens op ebay geen veiling (in dit geval) maar gewoon een winkel; gebruik dus de nu kopen optie.

die middenstand is wat anders dan wat jij denkt. het is niet hals/brug of slechts mid, maar (afhankelijk van de manier van solderen) mid+hals of mid+brug. lekker handig he? ik vind in ieder geval van NIET. daarom opper ik dus andere ideeen.

Orpheo
1 november 2008, 12:58
oh ja. dit is effe nodig: kan je meten de diepte van de top bij de diverse tops? is nodig voor de lengte van de schroefdraad. anders heb ik nog wel een methode hoe je 'm vast kunt zetten, maar ik denk niet dat jij daar blij van wordt :D

Joowhahn
1 november 2008, 13:20
oh ja. dit is effe nodig: kan je meten de diepte van de top bij de diverse tops? is nodig voor de lengte van de schroefdraad. anders heb ik nog wel een methode hoe je 'm vast kunt zetten, maar ik denk niet dat jij daar blij van wordt :D

Ik heb net gemeten: de diepte van hoever de pots in de gitaar zitten is 4cm, en das ook bij de switch. (dat bedoelde je toch?)
Ik ga dan zo nog even een push/pull bestellen.
Ik had deze (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_ep1201pp.htm) in gedachten. Volstaat die?
Dan nog kijken voor zo'n 5 way, en dan heb ik alle benodigde apparatuur.

Ik heb dacht ik nog wel ergens een Paypal acount lopen. Staat alleen nog geen geld op, maar das zo geregeld. :)
Mocht dat niet lukken, is dit (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=1538) dan de switch die ik bij Vox Humana moet bestellen?

EDIT: eerste linkje bewerkt

Orpheo
1 november 2008, 15:41
Ik heb net gemeten: de diepte van hoever de pots in de gitaar zitten is 4cm, en das ook bij de switch. (dat bedoelde je toch?)
Ik ga dan zo nog even een push/pull bestellen.
Ik had deze (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_ep1201pp.htm) in gedachten. Volstaat die?
Dan nog kijken voor zo'n 5 way, en dan heb ik alle benodigde apparatuur.

Ik heb dacht ik nog wel ergens een Paypal acount lopen. Staat alleen nog geen geld op, maar das zo geregeld. :)
Mocht dat niet lukken, is dit (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=1538) dan de switch die ik bij Vox Humana moet bestellen?

EDIT: eerste linkje bewerkt

oh 11 euro, valt mee.

ik bedoelde eigeniljk hoe dik de TOP zelf is. dus langs hoeveel hout de pot moet voor de moer erop kan.

Joowhahn
1 november 2008, 19:07
OK. Dat zal ik dan morgen even opmeten.
Ik ben nu ergens anders, dus mn gitaar is er niet.

Ik zal nu dan dus de push/pull kopen die ik liet zien in de link, en de 5 way (voor het gemak en snelheid maar even via die Nederlandse site)

Dan kan ik binnekort dus aan de slag :dance:

Joowhahn
3 november 2008, 12:01
Zo, net even opgemeten.
De top is het dunst bij de pot die je al spelende gebruikt voor volume bij de Nek. Daar is ie 4mm, bij de rest is het 5mm.

Dan heb ik gisteren 2 orders geplaatst voor de push/pull van Dimarzio en de 5 way switch.

Joowhahn
7 november 2008, 15:33
Ziezo, ik heb net mn 5 way switch van Fox Humana binnen gehad.
Morgen krijg ik als het goed is de Push/pull pot.

Orpheo, jij zou voor mij een schema maken van hoe ik het geheel moest maken. Zou je dat één dezer dagen aan mij kunnen laten zien?
Alvast heel erg bedankt! Ik ben heel beniewd hoe het allemal gaat worden! :satisfie: