PDA

View Full Version : Andere elementen voor mijn RG770



RedBuell
29 oktober 2008, 15:35
Heb een tijdje geleden mijn Ibanez RG770 goed onder handen genomen. Andere finish, het middelste single coil element verwijderd, het gat dicht gemaakt en heb de stock elementen vervangen voor EMG's, 60 in de hals en 85 in de brug.

Ik zit er nu aan te denken om weer eens wat andere elementen te installeren. Het kan natuurlijk aan het clean mijn versterker liggen (5150II) maar ik vind ze niet echt lekker clean klinken en heb een beetje het idee dat als ik zacht aansla het geluid hetzelfde blijft als dat ik hard aansla, alleen is het volume dan natuurlijk anders maar het geluid blijft hetzelfde. Ze reageren wel erg goed op de volume knop dus als ik het volume iets terug draai wordt het geluid wel een stuk cleaner. Dus aan een kant weinig dynamiek terwijl ze wel erg goed reageren op de volume pot.

Nu zat ik te denken aan een SD setje, JB/59 maar ik vraag me af hoe ik dat nu het beste kan gaan testen zonder dat ik veel geld uitgeef aan elementen en montage.
Ik speel hoofdzakelijk rock, blues en niet al te zware metal op deze gitaar. Soms wat jazz achtig. Ik speel over een 5150II met een Genz Benz G-flex cab eronder. Voor het echte zware gedowntunede metal gebruik ik mijn LTD EC 1000 met een EMG 60/81 setje.

IK heb ooit eens in een winkel 2 LTD gitaren naast elkaar geprobeerd over een Marshall dsl 401 (ik had destijds een dsl401), een LTD EC 400 met een 60/81 setje en een LTD EC 400 AT met een SD JB/59 setje. Wat mij opviel was dat de SD's voller klonken met meer bas en dat de EMG's (60/81) harder maar dunner of scheller klonken en dat bij de EMG's de noten in de akkoorden beter hoorbaar waren. Nu was dit over een Marshall dsl 401 combotje op laag volume in een winkel en nu heb ik een 5150II met een cab eronder waar behoorlijk wat oomph uit komt dankzij dat G-flex systeem en de presence en resonance knoppen van de amp.

Dus...... wat kan ik nu het beste doen om te vergelijken en hoe zou ik het beste kunnen testen. De RG770 is van baswood (made in japan). Naar welke andere elementen zou ik ook even kunnen kijken (luisteren ;) ) of heeft maakt het niet al te veel uit met deze versterker en cab, de versterker en de cab zorgen voor behoorlijk wat oomph als ik dat zo wil instellen maar kan ook schel, dan zou alleen het cleane overblijven wat ik kan controleren met de volume pot.

dml
29 oktober 2008, 16:31
Ik zit er nu aan te denken om weer eens wat andere elementen te installeren. Het kan natuurlijk aan het clean mijn versterker liggen (5150II) maar ik vind ze niet echt lekker clean klinken en heb een beetje het idee dat als ik zacht aansla het geluid hetzelfde blijft als dat ik hard aansla, alleen is het volume dan natuurlijk anders maar het geluid blijft hetzelfde. Ze reageren wel erg goed op de volume knop dus als ik het volume iets terug draai wordt het geluid wel een stuk cleaner. Dus aan een kant weinig dynamiek terwijl ze wel erg goed reageren op de volume pot.


Da's nou het manco van EMG. Je kan echter op een simpele manier en goedkope manier de dynamiek van EMG's behoorlijk oppoetsen. Koop een batterijclipje en een 9V batterij. Sluit het batterijclipje serieel aan op het al aanwezige batterijclipje en sluit de extra batterij aan. Het circuit draait dan op 18V wat de dynamiek doet toenemen.
Probeer dat eerst eens, nieuwe elementen kan altijd nog.

RedBuell
29 oktober 2008, 16:39
Okee dus serieel op de al aanwezige clip aansluiten en de dynamiek zal toenemen. Ik hoop dat ik nog wat ruimte over heb en zal het binnenkort eens proberen.

ff voor de electro noob in mij, de 2 draadjes van de clipjes gewoon met elkaar verbinden?

dml
29 oktober 2008, 17:54
Nou, nee.
Aan het aanwezige clipje zitten waarschijnlijk een rood en een zwart draadje. De zwarte haal je aan het uiteinde, die naar de jack gaat, los. Dit zwarte draadje soldeer je vast aan het rode draadje van het extra clipje (wel een stukje krimpkous er omheen). De zwarte draad van de extra clip soldeer je nu weer vast aan de jack. Klaar.