PDA

View Full Version : "Rammelende" elementen



denvro
29 oktober 2008, 15:52
Hoi,

Heb vorige week een nieuwe (tweedehands) gitaar gekocht. Prima ding, maar 1 klein (?) probleempje is dat de elementen trillen / resoneren bij het aanslaan van een losse E of A snaar. :(

Weet iemand of ik daar iets aan kan doen?

Alvast bedankt.....

Daan_B
29 oktober 2008, 15:54
Strakker aan draaien?!

nielske
29 oktober 2008, 16:08
Ligt het zeker aan de elementen?

Of komt het omdat de snaren tegen een fret aantrillen?

CardioClash
29 oktober 2008, 17:01
Lijkt me een gevalletje fret buzz. Dat ontstaat doordat, zoals nielske zegt, snaren tegen de fret aantrillen. Dit gebeurt vaak bij de lage E en A.

Om dit op te lossen kan je de snaren wat hoger afstellen. Dat doe je bij door aan de schroefjes bij de brug te draaien. Laat het wel even doen door iemand die er verstand van heeft (misschien ben je dat zelf, anders je gitaarleraar ofzo)

Als het echt de elementen zijn die resoneren is het een ander verhaal en dan weet ik het ook niet ;)

denvro
29 oktober 2008, 19:57
Hoi,

Het is zeker geen fretbuzzz. Als ik mijn vingers op beide elementen leg voordat ik de lage E of A snaar aansla dan heb ik geen last.

Het zijn dus absoluut de elementen die resoneren.

Strakker draaien is ook geen optie. Het zijn humbuckers die min of meer "zwevend" in de body hangen.

Ik hoop dat er nog iemand is die een idee heeft.

Groeten

aaronstonebeat
29 oktober 2008, 19:59
Als je het versterkt niet hoort, zou ik het gewoon zo laten.

Manuvdv
29 oktober 2008, 20:55
Om dit op te lossen kan je de snaren wat hoger afstellen. Dat doe je bij door aan de schroefjes bij de brug te draaien. Laat het wel even doen door iemand die er verstand van heeft (misschien ben je dat zelf, anders je gitaarleraar ofzo)

Even onderbreken. Vergeef me, tenslotte is het om er uit te leren ^^
Als je dit doet, moet je dan eerst de snaar wat losdraaien zodat hij niet helemaal strak meer zit?

CardioClash
29 oktober 2008, 21:19
Even onderbreken. Vergeef me, tenslotte is het om er uit te leren ^^
Als je dit doet, moet je dan eerst de snaar wat losdraaien zodat hij niet helemaal strak meer zit?

Dat is aan te raden, omdat als je de snaren hoger afstelt ze ook strakker gaan staan en misschien kunnen breken. Je moet ze naderhand toch opnieuw stemmen dus dan is het een kleine moeite.

marter544
29 oktober 2008, 21:37
Dat maakt echt geen reet uit, als ze van dat kleine beetje extra spanning zouden breken, kon je ook maar beter uitkijken met bends maken, of met een zwevende tremelo.. Als je je zadels hoger zet, zul je wel de intonatie opnieuw moeten afstellen.

snaarplukker
29 oktober 2008, 22:37
.. Als je je zadels hoger zet, zul je wel de intonatie opnieuw moeten afstellen.
Ik denk niet dat er een tuner bestaat die dat verschil kan meten. De snaar wordt er niet langer of korter van.

Als de elementen rammelen moet je er zwaardere veren tussen zetten.

Cees

zznaaks_coalchamber
4 november 2008, 13:07
Ik heb dit probleem ook gehad, strakker draaien kon niet meer want dan kwamen de elementen te hoog te staan. Ik heb de elementen er uit gehaald en (nu komt het lapmiddel eerste klas maar het werkt wel) aan beide zijden van de veer wat schuim geplaatst. resultaat: strakkere veer en geen mogelijkheid tot resonantie. Als je naar binnen kijkt (zo langs het element) zie je het wel een beetje zitten, maar dat vind ik niet zo belangrijk

Apenzoon
4 november 2008, 23:36
Ik heb dit probleem ook gehad, strakker draaien kon niet meer want dan kwamen de elementen te hoog te staan. Ik heb de elementen er uit gehaald en (nu komt het lapmiddel eerste klas maar het werkt wel) aan beide zijden van de veer wat schuim geplaatst. resultaat: strakkere veer en geen mogelijkheid tot resonantie. Als je naar binnen kijkt (zo langs het element) zie je het wel een beetje zitten, maar dat vind ik niet zo belangrijk

Ik zou net ongeveer hetzelfde zeggen. Dat helpt het beste denk ik. Zelf wil ik nog wel eens net onzichtbaar een beetje tape plakken dat het wel strak aansluit. Dat is denk ik een nog groter paardenmiddel. Het makkelijkste is het dus gewoon om er iets tussen te doen. Strakkere veren helpen volgens mij niet. Ik had op mijn stratocaster namelijk hetzelfde en het komt volgens mij doordat het element met schroefjes, veren en al tegen de zijkant schurkt. Maar dat kan je het best zelf ervaren, even op je gemak kijken waar het vandaan komt.

Succes!

zznaaks_coalchamber
5 november 2008, 03:09
Maar ik zei het eerder ;):P