PDA

View Full Version : Mijn zelf'bouw'strat



CardioClash
29 oktober 2008, 15:32
Ik heb begin dit jaar het plan opgevat om van een zo beperkt mogelijk budget een zo goed mogelijke Stratocaster te maken. Gewoon de onderdelen kopen, dus niet zelfbouw.

Ik ben er in totaal zo'n €250 aan kwijt geweest, maar het resultaat is niet te vergelijken met welke andere gitaar in die prijsklasse. Als deze in de winkel zou hangen zou er waarschijnlijk ongeveer €500 voor gevraagd worden. Ik heb dan ook erg geluk gehad qua inkoopprijs van de onderdelen, even moeite doen op marktplaats heeft dus zeker zijn vruchten afgeworpen.

Ten eerst de body. Die heb ik geverfd en al gekocht, inclusief brug voor €70. Gewoon een degelijke plank elzenhout met een prachtige metallic rode lak. Voor zo'n bedrag vind je dat niet vaak. Heb hem gekocht van een man in een gehucht in de Zaanstreek. Die zit daar op een boerderij oude gitaren uit en in elkaar aan het schroeven. De onderdelen die hij niet gebruikt verkoopt hij dan weer door voor onder de marktprijs.:cheerup:

De elementen komen van iemand in Apeldoorn en zijn afkomstig uit een Fender American Strat uit '96. Weet niet precies het exacte type van die strat maar het is een leuk setje elementen waar ik me voor €50 zeker geen buil aan heb gevallen. De witte kapjes heb ik vervangen door zwarte.

De hals was een gloednieuwe hals, maar helaas staat er wel het Squier-logo op. Er is verder niks mis mee, gewoon een normale hals die best lekker speelt maar ja dat logo he...

De rest heb ik gewoon in de winkel gekocht; zwarte slagplaat, zwarte elementkapjes, zwarte tremolo en voor een touch of bling heb ik er chromen knoppen op gezet.

Die tremolo was nog een heel gedoe want ik had per ongeluk een te dunne gekocht. Dus toen heb ik het zwarte kapje er afgehaald (daar ging het me om want wit staat gewoon niet als de rest zwart is) en op de oude tremolo geprobeerd te zetten. Dat paste natuurlijk weer niet, maar toen kwam ik op een briljant idee (of eigenlijk mijn vader). Föhnen! Zo werd het plastic zachter, kon ik het er zo opschuiven en toen het afkoelde zat het zo vast dat het nooit meer los zal laten:rockon:

Maar goed, genoeg geluld. Hier zijn de plaatjes. Heel irritant die flitser, de rode metallic lak komt niet goed uit de verf en de vingerafdrukken e.d. op de slagplaat zijn zichtbaar. In het echt is het een glimmende prinses.

http://img526.imageshack.us/img526/6417/cimg3069bordercb0.jpg

http://img526.imageshack.us/img526/2525/cimg3070borderuy4.jpg

http://img526.imageshack.us/img526/8122/cimg3071borderus6.jpg

http://img526.imageshack.us/img526/1356/cimg3072bordervm1.jpg

Had van tevoren niet verwacht dat hij zo lekker zou spelen en zo goed zou klinken. Dat zeg ik echt niet omdat het mijn kindje is, want als hij kut zou zijn zou ik ook zeggen. Hij (of ze, zijn gitaren nou vrouwelijk??) is gewoon een heel erg lekker gitaartje.

almarvk
29 oktober 2008, 15:40
Deze gaat naar Zelfbouw.

Yoshida
29 oktober 2008, 15:58
(of ze, zijn gitaren nou vrouwelijk??)

Wat denk je :p (JA!!!)

Soronil
29 oktober 2008, 16:11
om maar even mooi te klinken, gitaren moet je net zo teder behandelen als vrouwen anders worden ze vals (net als vrouwen) dus ik vind ze vrouwelijk. :p

Yoshida
29 oktober 2008, 16:26
Wat dacht je hiervan: tedere vormen, en er moet een stekker in voor je er iets zinnigs mee kan ;)

lollol
29 oktober 2008, 17:00
Vet mooi voor 250:rockon:

FF offtopic:

Wat dacht je hiervan: tedere vormen, en er moet een stekker in voor je er iets zinnigs mee kan ;)
waarom staat er nothin else matters in je sign?

KoenB
30 oktober 2008, 00:57
Hij (of ze, zijn gitaren nou vrouwelijk??) is gewoon een heel erg lekker gitaartje.


Ik mag het eigenlijk niet, maar kan het nu niet laten om een van onze bandlyrics hier te spammen ;)

http://anderekoek.hyves.nl/blog/13560806/Ik_ruilde_mijn_gitaar_voor_een_meisje/N7vz/

terug ontopic:

Mooi gitaartje! Ik ben geen stratfan maar deze mag er zeker zijn! En voor die prijs al helemaal. Jammer dat er geen humbuckers in zitten, maar dat ben ik ;)

Yoshida
30 oktober 2008, 08:20
waarom staat er nothin else matters in je sign?

Wel... 't klopt, toch? ;)

Yoshida
30 oktober 2008, 22:40
Ik zie hier thuis pas de foto's (damn firewall op t werk). Echt vette paintjob.
Als het nettoresultaat van mijn gitaar hier in de buurt komt ben ik tevreden, ookal is het budget voor mijn gitaar 2x zo hoog.

snaarplukker
30 oktober 2008, 23:47
Ik zie hier thuis pas de foto's (damn firewall op t werk). Echt vette paintjob.
De paint zat er al op toen ie de body kocht.;)

Cees

Yoshida
31 oktober 2008, 08:20
De paint zat er al op toen ie de body kocht.;)

Cees

ypz maar daarom nog wel mooi :p

CardioClash
31 oktober 2008, 11:47
Bedankt voor de reacties. Ik ben dus niet de enige die verbaasd is over de prijs-kwaliteitverhouding :)

cardinal
1 november 2008, 16:24
gehucht in de zaanstreek, huh, hebben wij die hier dan? Ik zie bij een gehucht een derp met 50 inwoners rond een kerk met een geit aan een hek:listen:.

Ieder gehucht hier doet minimaal zo'n 10000 inwoners volgens mij.

Maar tis niet echt zelfbouw, meer assemblage. Maar ziet er wel top uit:strat:.

Heb zelf een tele in elkaar geflanst. Body mex fender uit het gehucht adam:) en pickups uit belgie. Neck via marktplaats en voila een player eerste klas met een sound waar je helemaal gek van wordt.

Daarnaast de voldoening van het zelf in elkaar flansen. Heerlijk.

CardioClash
1 november 2008, 17:55
gehucht in de zaanstreek, huh, hebben wij die hier dan? Ik zie bij een gehucht een derp met 50 inwoners rond een kerk met een geit aan een hek:listen:.

Ieder gehucht hier doet minimaal zo'n 10000 inwoners volgens mij.

Spijkerboor noem ik met zijn 180 inwoners toch echt een gehucht ;)


Maar tis niet echt zelfbouw, meer assemblage. Maar ziet er wel top uit:strat:.

Heb zelf een tele in elkaar geflanst. Body mex fender uit het gehucht adam:) en pickups uit belgie. Neck via marktplaats en voila een player eerste klas met een sound waar je helemaal gek van wordt.

Daarnaast de voldoening van het zelf in elkaar flansen. Heerlijk.

Daarom staat er ook zelf 'bouw'. Had hem ook eerst niet op dit forum gezet maar gewoon bij elektrische gitaren omdat ik het geen echte zelfbouw vond maar de mod dacht er anders over :hippie: