PDA

View Full Version : LC tele knettert



Nobler
29 oktober 2008, 13:40
Ik heb een half jaar geleden een LC Comet gekocht, althans het telecastermodel. Prima gitaar om er bij te hebben. Er is alleen iets heel vreemds. Bij twee versterkers klinkt er een ‘knetterend’ geluid als ik tijdens het spelen met de vingers van mijn rechterhand over de slagplaat glij. Denk aan hetzelfde geknetter als wanneer je een kunststof trui uittrekt, ik vermoed dus dat de oorzaak statische electriciteit is.

Ik merk het alleen op mijn Vox AC15, en een Kustom 10 watt transistor oefenversterkertje. Ik heb er ook op verschillende andere versterkers mee gespeeld, buizen versterkers of transistor oefenversterkertjes, maar alleen op die twee versterkers merk ik het geknetter.

Ik heb de slagplaat er af gehad, maar ik kon geen verklaring vinden. Onder de slagplaat zit op die plek helemaal niets. Het gebeurt echt in het midden van de slagplaat, waar hij verder leeg is. Zet een vinger aan de ene kant van de open plek, beweeg de vinger over de open plek naar de andere kant en het knettert tijdens de hele beweging. Erg vreemd.

Hebben anderen dit ook wel eens gemerkt? Weet iemand waar het aan ligt en hoe het eventueel zou kunnen worden verholpen?

CardioClash
29 oktober 2008, 16:06
Een vriendin van me had een bas gekocht en daar was dat ook bij. Althans, alleen als zij er op speelt. Als ik er op speel was er niets aan de hand. Heeft waarschijnlijk dus niets met dat ding te maken maar met jezelf (raak eens een deurknop aan, als je dan een schok krijgt weet je waar het aan ligt :lol:)

Yannicks
29 oktober 2008, 16:08
Zijn de stopcontacten waar je versterkers op zitten geaard?
Probeer eens te spelen met isolerende schoenen (kisten, werkschoen, docmartins) terwijl je staand speelt.

iWishmaster
29 oktober 2008, 16:08
Als je je linker kleine teen in het stopcontact steekt tijdens het spelen, hoor je het dan nog?

Even serieus: Waarschijnlijk een aardingsprobleem, probeer het eens met de versterkers op een geaard of niet geaard stopcontact en kijk of het wat uitmaakt.

bert k
29 oktober 2008, 16:27
Het klinkt als statische electriciteit. Ligt er tapijt op de vloer?
Je kan proberen jezelf te 'ontladen' door een metalen deel van je versterker aan te raken.
En zorg dat je versterker in een randaardestopcontact zit idd.

Jay75
29 oktober 2008, 17:22
Zijn de stopcontacten waar je versterkers op zitten geaard?
Probeer eens te spelen met isolerende schoenen (kisten, werkschoen, docmartins) terwijl je staand speelt.

wow, so 90's die schoenen!!