PDA

View Full Version : Modelling versterker live



erwin_ve
29 oktober 2008, 13:20
Afgelopen zaterdag was ik bij een concert van Neal Morse(prog-rock) in de Boerderij te Zoetermeer.
Ik had mij verheugd op een stevig avondje en genieten van de gitarist over een Mesa triple rectifier.
Tot mijn verrrassing stond er echter een Mac laptop met guitar rig ipv een Mesa.
Eerst dacht ik; dit is het einde van de gitaarbeschaving:seriousf: Het gitaargeluid was verrassend goed.
De hele band speelde met een Aviom monitoring systeem waarbij elk bandlid zijn eigen mix kon maken met in-ears.

Ik houd zelf absoluut niet van modelling op het podium, maar met zo'n monitoring systeem denk ik dat we dat in de toekomst een stuk vaker gaan zien.
Shoot!

edje kadetje
29 oktober 2008, 13:29
Voor mij is er maar één criterium als ik sta te luisteren: hoe klinkt het.

Mike Holmes van IQ (ook al prog) speelt al jaren direct uit zijn effecten naar de PA zonder versterker op het podium. Ik mag het zelf ook graag doen trouwens ...

449
29 oktober 2008, 13:49
Het lijkt me wel praktisch deze methode.
Zelf gebruik ik vaak alleen acoustic xciter direct op PA (dat kan alleen bij een clean geluid uiteraard). Scheelt een hoop gesjouw met versterkers.
Het klinkt niet altijd beter, zo vind ik het gitaargeluid van Jan Akkerman vroeger veel beter.
In de tijd van Brainbox en Focus had hij een mooi geluid, tegenwoordig gebruikt hij ook van die electronica voor z'n geluid.
Zit daar continu aan te draaien en meestal niet erg mooi.
Ik zou tegen Jan willen zeggen gebruik liever die ouderwetse gitaarversterker.

rjong999
29 oktober 2008, 19:43
Há ! Dus ik ben niet de enige gek, met een laptopje met Guitar Rig !

Mijn broertje speelde vorige maand in de HMH, met een macje met GR3, en de aanwezige geluidsmensen stonden er van te kijken, supergeluid, superswitchen, integrtatie met midi loops en video, en dat alles vanaf je Voodoo Ground Control. Ik zeg je software modelling is de toekomst!

Ik ga volgende week voor het eerst live met mijn laptopje, TonePort GX en GR3. In de oefenruimte klinkt het heel goed, ben benieuwd of XP SP2 het een heel optreden blijft doen :)

Rick trodat
29 oktober 2008, 20:58
Moddeling klinkt zeker goed, totdat je een buizen ertegenover zet. Op één of andere manier springt de gitaar er dan beter uit.

Han S
29 oktober 2008, 21:03
Ik zie weer een discussie aankomen: buizen versus modelling. :D

rjong999
29 oktober 2008, 21:18
Ik zie weer een discussie aankomen: buizen versus modelling. :D

Tja.

Maar...is dat erg ? Ik heb er inmiddels wel mee leren leven dat mensen die nog nooit van z'n leven een goede buizenamp gehad hebben beweren dat het 10 keer beter klinkt dan modelling (of juist het tegenovergestelde).

Ikzelve verheug mij in het bezit van een vrij ruimte collectie buizenamps, die ook allemaal prachtig klinken, maar die wel allemaal wat nadeeltjes hebben. Met GR3 heb je die nadelen niet, en je krijgt weer wat extra mogelijkheden. Het klinkt niet precies hetzelfde, en wat je beter vindt is een kwestie van smaak, niet een kwestie van kwaliteit. Lastig dus om objectieve uitspraken over te doen (hoewel er ook weer veel mensen zijn die daar toaal geen moeite mee lijken te hebben :) )

Dus dan maar liever wat kijken naar feiten ? Feit is dat software niet slijt, weinig kost, veel meer schakelmogelijkheden biedt en veel meer smaken biedt. Of jouw smaak daar bij zit is natuurlijk nooit zeker, maar als je eerlijk bent denk ik dat je er altijd wel iets lekkers kunt vinden. Misschien ook niet, dan is het dus niks voor jou. Gelukkig staat de software technologie (itt de buizentechnologie) niet stil, dus waarschijnlijk is het volgende maand al weer beter geworden.

Mijn broertje treed veel op, zowel solo als met zijn band of orkest, en ik heb 'm sinds een maand of wat helemaal enthousiast voor de software gekregen (hij was al een enthousiast software gebuiker maar had nog veel vertrouwen in zijn oude voxje, dat hij bij optredens meesleepte. Voor zijn theaterprogramma van volgend jaar is het dus een macbook met GR3 geworden. Gewoon omdat het veelzijdiger is, en het scheelt toch weer een kast om mee te slepen. Kun je je natuurlijk afvragen of een mooie buizenamp niet beter klinkt, maar hij denkt dus van niet. Ik denk ook van niet. Neal Morse denkt ook van niet. Wie het anders ziet moet vooral met z'n full stack in de achterbak blijven rondslepen :)

Han S
29 oktober 2008, 21:24
Maar het oog wil ook wat Rob.

http://msp125.photobucket.com/albums/p68/markhelmy/marshall1.jpg



http://www.shopfloorautomations.com/images/laptop-2.jpg

:blast:

rjong999
29 oktober 2008, 21:37
Whahahaha! Dat klopt, Han, en leuk dat je dat zegt. Want daar hadden we het ook over gehad, en nu wil het toeval (ik klap wat uit de school, maar á la...) hij heeft vier heule grote plasma's op het podium staan, de grootste panasonics die nog redelijkerwijs te verplaatsen zijn, en één van de images is een full stack marshall, dus dan staan er vier stacks terwijl hij GR3 naar een mooie marshall full stack emulatie switched. Het ziet er übercool uit...ja, het oog wil ook wat...

(het is wel een beetje als de warmte van een open haard op je laptop :) )

pimmetje
29 oktober 2008, 21:44
Modeling is gewoon best goed voor bepaalde toepassingen. En live heeft 't natuurlijk 't voordeel dat 't geen reet hoeft te wegen :D.

Je bent live wel nog iets afhankelijker van de geluidsman want je hebt niet meer je amp als monitor. Dus dat die lui een speciaal monitor-systeem hebben, snap ik wel.
Als ik 't zelf mag regelen bij 't bandje waar ik sinds een tijdje eigenlijk alleen nog maar een pod gebruik, lukt 't prima en als we een goede geluidsman treffen, moet ik zeggen dat hij EN ik heel blij zijn met modeling. Een voordeel is zelfs dat je juist niet die amp als monitor hebt en daardoor veel meer met geluidsman MOET communiceren.

Alleen is 't dus echt een ramp als je een geluidsman treft waarmee je toevallig net ff niets kan.

rjong999
29 oktober 2008, 22:10
Modeling is gewoon best goed voor bepaalde toepassingen. En live heeft 't natuurlijk 't voordeel dat 't geen reet hoeft te wegen :D.

Je bent live wel nog iets afhankelijker van de geluidsman want je hebt niet meer je amp als monitor. Dus dat die lui een speciaal monitor-systeem hebben, snap ik wel.
Als ik 't zelf mag regelen bij 't bandje waar ik sinds een tijdje eigenlijk alleen nog maar een pod gebruik, lukt 't prima en als we een goede geluidsman treffen, moet ik zeggen dat hij EN ik heel blij zijn met modeling. Een voordeel is zelfs dat je juist niet die amp als monitor hebt en daardoor veel meer met geluidsman MOET communiceren.

Alleen is 't dus echt een ramp als je een geluidsman treft waarmee je toevallig net ff niets kan.

Ik heb voor alle zekerheid twee actieve 2weg 130W monitors in de bus liggen. Ik vind het wel lekker om zelf iets over mijn monitorgeluid te zeggen te hebben als er een welwillende hulptechnicus achter de knoppen staat :)

pimmetje
29 oktober 2008, 22:17
Ja, maar als ik dat zou doen, zou 't gewichtsvoordeel van de modeling-oplossing toch echt weg zijn :D.

rjong999
29 oktober 2008, 22:28
Ja, maar als ik dat zou doen, zou 't gewichtsvoordeel van de modeling-oplossing toch echt weg zijn :D.Ach ja...we hebben genoeg ruimte. Maar ik vind het gewichtsvoordeel niet echt het allerbelangrijkste. Wat mij vooral aantrekt is dat ik op mijn gemak een goed geluid kan maken, bijv. als ik in de trein zit, of zoals nu, op mijn hotelkamer, op basis van clean opgenomen gitaartracks, en dat ik die dan later gewoon 100% hetzelfde live kan gebruiken, of op de CD. En dat ik natuurlijk heel veel keuzemogelijkheden heb.
Ik kan toevallig ook nog een beetje programmeren dus ik maak ook mijn eigen plugins, dat maakt het natuurlijk nog leuker :)

Oh, en met alleen een laptopje optreden staat natuurlijk gewoon stoer...

Van Dattum
29 oktober 2008, 22:34
Om even in te haken op dit thema: Ik ben recentelijk gekapt met het bandje waar ik ruim 14 jaar in heb gespeeld (in heel goede verstandhouding overigens!). Ik speelde de laatste jaren over een H&K Switchblade 100w combo, echt een beest van een amp, maar hij gaat veeeels te hard voor thuisgebruik!
Ik wil de SB vervangen door iets wat in de huiskamer lekker klinkt, maar waar ik ook mee kan giggen als de gelegenheid zich voordoet. En ik wil effectjes en MIDI.... Ergo: Een Line6 Flextone III...
Ik zit te twijfelen tussen een 1x12" 75 watter of de 2x12" 2x75 watt. Die 2x12" is natuurlijk weer net zo groot en bijna zo zwaar als de SB...
Vraag: kun je met een 1x12" 75 watt Flextone III een beetje lekker met een band mee qua volume in bv. een sportkantine??

erwin_ve
30 oktober 2008, 00:49
Ik zie weer een discussie aankomen: buizen versus modelling. :D
Dat was nou juist niet de bedoeling van mijn post.

Wel is de combinatie modelling live met bijv. zo'n aviom systeem interessant omdat ieder bandlid zijn eigen mix kan maken.

Ik denk dat de kracht hiervan in de combinatie zit.
Overigens hoorde ik de dag na het Neal Morse concert ,op een andere lokatie een gitarist met exact dezelfde combi speelde (Mac-guitar rig-aviom).
Persoonlijk vind ik buizen op het podium lekkerder en sleep daarom liever met 50 kg aan zooi.

pimmetje
30 oktober 2008, 01:16
Ik zit ff dat Aviom te bekijken en 't ziet er idd zeer leuk uit.
Ziet er ook duur uit overigens... ik geef 't wel uit aan bier en buizen... maar 't oogt als zeer handig speelgoed :D.

rjong999
30 oktober 2008, 01:17
Maar heren, heren...

waar zijn dan de wapperende broekspijpen gebleven ?

skanky
30 oktober 2008, 07:42
De wapperende broekspijpen zijn samen met de gehoorbeschadiging aan de wilgen gehangen..... :)

bert k
30 oktober 2008, 10:43
Vraag: kun je met een 1x12" 75 watt Flextone III een beetje lekker met een band mee qua volume in bv. een sportkantine??
Die heb ik gehad, de stereo uitvoering met 1x12. Goeie amp, en kogelhard. Geluid beviel me best, vooral de veelzijdigheid uiteraard, de ingebouwde effecten waren allemaal prima. Die sportkantine gaat je geen enkel probleem geven, als het nog harder moet kan je een extra cab erbij kopen.

Ik ben nu toch weer terug op een simpele buizenamp, maar de Flextone is best een aanrader. Overigens weegt hij als lood, gewoon ouderwets sjouwen.

Van Dattum
30 oktober 2008, 11:17
Kijk, daar heb ik wat aan...... Ik zat zelf ook al een beetje aan de Flextone III+ te denken. Ik ga er binnenkort eens 1 aan de tand voelen!

Bedankt Bert!

pimmetje
30 oktober 2008, 11:21
Het nadeel aan modeling live vind ik dan weer dat je een boel flexibiliteit hebt qua geluiden vooraf regelen, maar juist minder flexibiliteit qua ff snel wat aanpassen aan het geluid als je eenmaal staat.
Enig tweaken van bijvoorbeeld slechts de fx tijdens 't spelen is in mijn ervaring eigenlijk een garantie voor het volkomen verpesten van je geluid :D.

Met die pod moet ik live echt met presets werken om een lekker geluid te krijgen. Het luistert veel nauwer dan optreden met gewoon een goede 1-kanaals buizenbak... kost dus ook wat meer (t)huiswerk...

Een effect als tremolo lijkt over de monitor bijvoorbeeld veel minder heftig over te komen dan in de zaal. Er zit een effect-tweak-knop op de pod. Als ik echter daaraan zou draaien en op m'n monitor af zou gaan voor de heftigheid van die tremolo, dan krijg ik vrijwel gegarandeerd bagger in de zaal.

Is dit normaal.... of iets wat ik fout doe?
Of verdienen sommige geluidsmannen gewoon een trap in de noten?

harrie-beton
30 oktober 2008, 11:26
@ van dattum.

Als je toch aan modeling gaat beginnen, pin je niet vast aan een amp. Een podxt is een heel krachtige modeler die zeer goed klinkt op hifi speakers, koptelefoon of de betere computer speakers. Voor maar 200 euro tweedehands. Plus USB.
Als je een gig hebt zou ik gewoon je eigen amp gebruiken.

bert k
30 oktober 2008, 11:37
Het nadeel aan modeling live vind ik dan weer dat je een boel flexibiliteit hebt qua geluiden vooraf regelen, maar juist minder flexibiliteit qua ff snel wat aanpassen aan het geluid als je eenmaal staat.
***etc***


Dat klopt waarschijnlijk wel voor een pod of voor software op een laptop, maar niet voor een amp als de Flextone, daar zitten gewoon draaiknoppen op, dat tweakt prima.

Van Dattum
30 oktober 2008, 12:00
@ van dattum.

Als je toch aan modeling gaat beginnen, pin je niet vast aan een amp. Een podxt is een heel krachtige modeler die zeer goed klinkt op hifi speakers, koptelefoon of de betere computer speakers. Voor maar 200 euro tweedehands. Plus USB.
Als je een gig hebt zou ik gewoon je eigen amp gebruiken.

Zou idd kunnen, maar ik heb het liefst gewoon een handzaam combootje... En de Flextone III heeft Podxt software!
Bovendien vind ik het zonde om de Switchblade thuis te laten staan om vervolgens misschien 1 of 2 keer per jaar te gebruiken. Daar is ie te goed en te duur voor......:confused:

rjong999
30 oktober 2008, 12:10
Dat klopt waarschijnlijk wel voor een pod of voor software op een laptop, maar niet voor een amp als de Flextone, daar zitten gewoon draaiknoppen op, dat tweakt prima.Ik heb een midi controllertje met een risje draaiknoppen, daarmee kan ik gewoon alle effecten tweaken. Maar ik ben inmiddels ook wel handig geworden met het mouse padje op mijn laptop, dus het lukt me bij de soundcheck ook wel. Kwestie van wennen.

Verder zit ik eigenlijk nooit aan de knoppen tijdens het spelen, ik moet teveel mijn kop bij mijn spel houden en bovendien kan ik mijn oren niet echt vertrouwen, heb ik gemerkt. Als ik op het podium denk dat er te weinig reverb of delay in het signaal zit zitten ze in de zaal vaak al te verzuipen, het zaalgeluid is toch wat indirecter en vager dan je iegen monitorgeluid. Dus ik blijf er maar van af.

HaroldA
30 oktober 2008, 12:19
Pain of Salvation heeft ook een hele tijd over Pod's gespeeld, maar toen ik ze laatst zag met 'de echte' 5150's op het podium, klonk alles toch vele malen beter... (had het goede geluid eerder opgemerkt als de 5150's!)

Ik zeg: we staan aan de vooravond van goede modeling software, maar het is er nu nog niet...

rjong999
30 oktober 2008, 14:50
Pain of Salvation heeft ook een hele tijd over Pod's gespeeld, maar toen ik ze laatst zag met 'de echte' 5150's op het podium, klonk alles toch vele malen beter... (had het goede geluid eerder opgemerkt als de 5150's!)

Ik zeg: we staan aan de vooravond van goede modeling software, maar het is er nu nog niet...

Kwestie van smaak...'vele malen beter' is denk ik ook een beeldspraak? Anders zou ik geneigd zijn te vragen: wat was er dan hoeveel beter?

HaroldA
30 oktober 2008, 14:53
Kwestie van smaak...'vele malen beter' is denk ik ook een beeldspraak? Anders zou ik geneigd zijn te vragen: wat was er dan hoeveel beter?

Articulatie, 'lucht', definitie, rauwheid, "live"...

Wat is het verschil tussen "Live" en op CD? Kan het niet uiteggen, maar live klinkt alles beter (IMHO).

Modeling is in mijn beleving meer richting CD dan "live".

Rick trodat
30 oktober 2008, 15:18
Als je kijkt naar gewicht, ruimtebesparing is een laptop gewoon een hele goede optie. En je bent ook nog eens veel goedkoper uit.

Rick trodat
30 oktober 2008, 15:21
Articulatie, 'lucht', definitie, rauwheid, "live"...

Wat is het verschil tussen "Live" en op CD? Kan het niet uiteggen, maar live klinkt alles beter (IMHO).

Modeling is in mijn beleving meer richting CD dan "live".

Dat heeft weer alles te maken met de speakers van je installatie zelf. Niet lullig bedoeld, maar een speaker van een muziekinstallatie moet tig soorten geluiden eruit persen. Drum, zang, gitaar, basgitaar.

Een speaker van een gitaar amp, of basversterker is gericht op één geluid. Zingen over die versters , en tegelijk gitaar spelen gaat niet, of slecht.

rjong999
30 oktober 2008, 15:33
Dat heeft weer alles te maken met de speakers van je installatie zelf. Niet lullig bedoeld, maar een speaker van een muziekinstallatie moet tig soorten geluiden eruit persen. Drum, zang, gitaar, basgitaar.

Een speaker van een gitaar amp, of basversterker is gericht op één geluid. Zingen over die versters , en tegelijk gitaar spelen gaat niet, of slecht.

Ah...en wat hoor je dan, op rij 122 in de HMH ?

Rick trodat
30 oktober 2008, 15:58
En toch is het zo.

De muziek gemixt, rechtstreeks via microfoons opgepakt uitversterkt via de pa.
En dat is anders dan de muziek die je daarna hoort vanaf een cd of mp3tje. Daar hebben speakers gewoon meer moeite mee.

Rick trodat
30 oktober 2008, 16:02
Alles is dan gewoon meer compressed, en dat heeft meer met het cd tje te maken dan de speakers, maar toch is er over de pa een signaal verlies, rechtstreeks vanaf de band.

Op het audio forum wordt hier vaak over gesproken.

rjong999
30 oktober 2008, 16:28
Vast wel. Maar als ik dus in een zaal sta waar een flinke PA draait hoor ik toch die amp op het podium helemaal niet? En als het geluid dan in de zaal toch nog goed is (wat vaak wel zo is), dan is het verschil toch helemaal niet belangrijk? Kennelijk kun je dan over de PA toch wel een goed geluid in de zaal krijgen. Of dat geluid dan uit een modeler komt of een buizenstack maakt dan niks meer uit, goed is goed.

Rick trodat
30 oktober 2008, 16:43
Toch komt dan, de buizenversterker net ff wat beter door de mix, misschien vanwege het karakter van het geluid. Maar de geluidsman kan inderdaad het volume iets opschroeven indien je een mod amp hebt.

Maar dit is inderdaad geen feit, het is mijn mening. Bij een buizengeluid is vaak de overdrive vele malen beter, wat dan weer beter overkomt. Clean maakt het erg weinig verschil uit. Maar ik dwaal af, en ik veroorzaak een beetje buizen vs transistor discussie uit.

rjong999
30 oktober 2008, 17:39
Toch komt dan, de buizenversterker net ff wat beter door de mix, misschien vanwege het karakter van het geluid. Maar de geluidsman kan inderdaad het volume iets opschroeven indien je een mod amp hebt.

Maar dit is inderdaad geen feit, het is mijn mening. Bij een buizengeluid is vaak de overdrive vele malen beter, wat dan weer beter overkomt. Clean maakt het erg weinig verschil uit. Maar ik dwaal af, en ik veroorzaak een beetje buizen vs transistor discussie uit.Nee hoor. maar jij beweert dat het geluidsverschil komt door de PA en wat daar allemaal doorheen gaat. Nu spreek je dat weer tegen, door te zeggen dat het aan het type versterker (buizen of modeling) ligt. Wat is het nou ?

bert k
30 oktober 2008, 17:48
. Bij een buizengeluid is vaak de overdrive vele malen beter, wat dan weer beter overkomt. Clean maakt het erg weinig verschil uit.
Grappig, mijn ervaring is precies omgekeerd. Ik krijg prima crunch en overstuurde geluiden uit een modelingamp, maar clean was het altijd net niet. Dat komt dan weer mooier uit mijn buizenbakkie. Nou speel ik veel clean (denk: Shadows, surf etc.) dus toch maar een wissel gedaan.

Rick trodat
30 oktober 2008, 19:07
Goed nog een keertje:

Overdrive klinkt naar mijn mening altijd beter met buizen, dan transistor.
Speakers van een gitaarversterker hebben een bredere geluidsbreedte, omdat ze gericht zijn op het maken van één geluid. muziek speakers zijn gericht om meer te kunnen, bas, zang, gitaar enz. Verschillende sounds. Hierdoor klinkt het minder mooi, dan rechtstreeks uit de versterkers afzonderlijk. Ook over een Pa, pa is onvermijdelijk maar goed, is er signaalverlies doordat deze speakers voor een ander doeleinde zijn dan bijvoorbeeld gitaarspeakers. Dit is een feit. Het zal echter bijna niet hoorbaar zijn, Maar dat maakt dat een live band beter klinkt dan de cd. Maar ook hier zit weer de factor cd, ook deze heeft invloed op de sound. Het bestand is namelijk verkleind en daardoor klinkt het mooier life, dan over de muziekversterker versterker.

wiegersma
30 oktober 2008, 19:16
Het lijkt mij heel erg oke om met een laptopje op te treden, maar ik heb nog niet het vertrouwen in computerspul. Ik ben dan bang dat er een virus in komt te zitten, of de computer vast tijdens een nummer of weet ik veel. Een laptop lijkt me ook niet erg roadproof. Hoewel die wel gemakkelijk op de zachte passagierstoel kan liggen... En het geluid? ach, 't is live en dan maakt het net effe wat minder uit dan in de studio.

Ik ben voor computers op het podium! En er zal vast wel eens marshallbehang komen en dan plak ik dat tegen de muur achter het podium.

arcane
30 oktober 2008, 19:35
Het lijkt mij heel erg oke om met een laptopje op te treden, maar ik heb nog niet het vertrouwen in computerspul. Ik ben dan bang dat er een virus in komt te zitten, of de computer vast tijdens een nummer of weet ik veel. Een laptop lijkt me ook niet erg roadproof. Hoewel die wel gemakkelijk op de zachte passagierstoel kan liggen... En het geluid? ach, 't is live en dan maakt het net effe wat minder uit dan in de studio.

Ik ben voor computers op het podium! En er zal vast wel eens marshallbehang komen en dan plak ik dat tegen de muur achter het podium.


Als je de laptop alleen voor de muziek gaat gebruiken en er niet mee gaat internetten etc. acht ik de kans klein dat je virusproblemen gaat krijgen. Zolang je er geen dubieuze software op gaat zetten lijkt het mij vrij goed te doen.

rjong999
30 oktober 2008, 21:04
Ik kom met mijn muziek-PC's nooit op internet en heb dus ook nooit viri. Verder loopt de boel ook nooit vast ofzo, ik heb het spul wel flink getweaked, alle onzin en onnodigheden er af gehaald, maar dat lijkt me voor een muziek PC standaard.

De discussie over de kwaliteit van het geluid lijkt me heilloos, wie de magische krachten van de buizenamp in zijn geluid terug hoort moet dan maar niet aan de modelering gaan, lijkt me. Gelukkig hoef ik die modeling-troep niet te verkopen en kan ik zelf uitmaken wat ik gebruik :)

Han S
30 oktober 2008, 21:21
Goed nog een keertje:

Overdrive klinkt naar mijn mening altijd beter met buizen, dan transistor.
Speakers van een gitaarversterker hebben een bredere geluidsbreedte, omdat ze gericht zijn op het maken van één geluid. muziek speakers zijn gericht om meer te kunnen, bas, zang, gitaar enz. Verschillende sounds. Hierdoor klinkt het minder mooi, dan rechtstreeks uit de versterkers afzonderlijk. Ook over een Pa, pa is onvermijdelijk maar goed, is er signaalverlies doordat deze speakers voor een ander doeleinde zijn dan bijvoorbeeld gitaarspeakers. Dit is een feit. Het zal echter bijna niet hoorbaar zijn, Maar dat maakt dat een live band beter klinkt dan de cd. Maar ook hier zit weer de factor cd, ook deze heeft invloed op de sound. Het bestand is namelijk verkleind en daardoor klinkt het mooier life, dan over de muziekversterker versterker.

Een gitaarspeaker is een onderdeel van het totaalgeluid, gitaarspeakers als de Celestion zijn verre van recht en kleuren dus als een kleurdoos. Zet eens een hi fi speaker op je gitaaramp en je gelooft je eigen oren niet meer.

PA speakers zijn ontworpen om in een beperkt toongebied zo hard mogelijk te gaan.

rjong999
30 oktober 2008, 21:39
Een gitaarspeaker is een onderdeel van het totaalgeluid, gitaarspeakers als de Celestion zijn verre van recht en kleuren dus als een kleurdoos. Zet eens een hi fi speaker op je gitaaramp en je gelooft je eigen oren niet meer.

PA speakers zijn ontworpen om in een beperkt toongebied zo hard mogelijk te gaan.In een artikel dat ik hier laatst over las wordt het verschil beschreven als geluid-makend versus geluid-reproducerend. Een gitaarspeaker maakt een eigen geluid, en daar speelt nog een hele rits aan complicerende factoren een rol, denk aan resonantie, demping, conus breakup etc., daardoor die gitaarspeaker (icm de cab natuurlijk) een heel eigen geluid maakt. Een PA-speaker reproduceert alleen het ingevoerde geluid zo natuurgetrouw mogelijk en heeft (als het goed is) dus geen eigen geluid.

Een modeler emuleert een gitaarcab en microfoon en probeert dus dat eigen geluid van die gitaarspeaker zo goed mogelijk na te bootsen. De PA versterkt dat alleen maar, ook weer zo goed mogelijk. Of dat nou een gemodeleerd geluid of een 'echt' geluid is, dat maakt vanaf de mengtafel natuurlijk niks meer uit.

Hoe goed het gemodeleerde geluid is, is een kwestie van smaak. De tijd dat een modeler vooral zo veel mogelijk op een orgineel moest lijken is wel zo'n beetje voorbij, goede modellen hebben een echt eigen geluid, wat je in geen enkele 'echte' amp vind. Ik ben zelf bijv. nogal verslingerd aan de Line6 Insane, een gemodeleerd geluid waar gewoon geen orgineel van bestaat, puut synthetisch. En ook sommige geluiden die ik met GR3 maak bestaan in het echt gewoon helemaal niet. Soms beschrijven mensen dat geluid ook als synthetisch, maar waarom dat relevant is snap ik eigenlijk niet, de tijd dat we plastic zo veel mogelijk op leer moesten laten lijken, en nylon op zijde ligt ook al weer een tijdje achter ons :)

erwin_ve
31 oktober 2008, 10:38
Soms beschrijven mensen dat geluid ook als synthetisch, maar waarom dat relevant is snap ik eigenlijk niet, de tijd dat we plastic zo veel mogelijk op leer moesten laten lijken, en nylon op zijde ligt ook al weer een tijdje achter ons :)

Mooie vergelijking. Dat is ook de kracht van het digitale versterker domein; iets maken wat niet bestaat en niet te reproduceren is met een buizenbak.

Han S
31 oktober 2008, 10:49
Mooie vergelijking. Dat is ook de kracht van het digitale versterker domein; iets maken wat niet bestaat en niet te reproduceren is met een buizenbak.

Dat vind ik nou mooi! Maar ergens heb ik het gevoel dat het de omgekeerde wereld is. Vorig jaar kreeg ik een bandje op bezoek met de papa's en mama's en een van de papa's vertelde vol trots dat zoonlief een nieuwe Line 6 top had die toch zo geweldig klonk. Toen heb ik hem een SG in zijn handen gedrukt en de JCM800 even laten blazen.

En toen ze kwamen opnemen had zoonlief de Line 6 niet meer, ingeruild op een Marshall met vuurflessen.

Is puur een kwestie van smaak hoor. Het geluid van een modeler is niet te reproduceren op een buizenbak, dat heb je goed door, maar andersom is dit ook zeker het geval en dat is nou weer jammer.

erwin_ve
31 oktober 2008, 12:11
Dat vind ik nou mooi! Maar ergens heb ik het gevoel dat het de omgekeerde wereld is. Vorig jaar kreeg ik een bandje op bezoek met de papa's en mama's en een van de papa's vertelde vol trots dat zoonlief een nieuwe Line 6 top had die toch zo geweldig klonk. Toen heb ik hem een SG in zijn handen gedrukt en de JCM800 even laten blazen.

En toen ze kwamen opnemen had zoonlief de Line 6 niet meer, ingeruild op een Marshall met vuurflessen.

Is puur een kwestie van smaak hoor. Het geluid van een modeler is niet te reproduceren op een buizenbak, dat heb je goed door, maar andersom is dit ook zeker het geval en dat is nou weer jammer.

Han; helemaal correct. Dat is ook de reden dat ik nog steeds met 50kg :(aan zooi rondsjouw. Buizenzooi wel te verstaan...

pimmetje
31 oktober 2008, 12:16
Ook al neigt de discussie steeds weer naar de buizen vs modeling en is dat enigszins logisch gezien de positionering van de meeste modeling-zooi... wel mooi om te zien dat de gedachte van modeling als op zichzelf staand gebied nu ook iets meer naar voren komt.

Han S
31 oktober 2008, 12:23
Je zag hetzelfde gebeuren op de pro forums tav digitaal versus analoog. Die discussies zijn zo goed als klaar en je ziet nu mensen komen die helemaal niet bekend zijn met analoge opnamespullen en die wereld gaan ontdekken.

En discussie over modelling versus buizentechniek is kansloos en zinloos, beide technieken hebben hun voor en nadelen en wat je mooier vindt bepaal je zelf.

rjong999
31 oktober 2008, 21:07
waarbij ik dan nog wel op wil merken dat modeling op zich nog wel een flinke weg te gaan heeft, zeker als je op zoek bent naar een geluid dat erg verwant is aan een klassiek buizen geluid. Sommige geluiden uit mijn buizenamps zijn met modeling gewoon (nog ?) niet te maken, en dat zou toch wel praktisch zijn.

Tegelijkertijd moet je denk ik ook een beetje realistisch in je denken blijven. Ik kan natuurlijk voor ieder wissewasje een ander gitaargeluid gaan bedenken, en dan met een enorm uitgebreide modeler of met een 20HE rack met preamps op stap gaan. Maar het kan natuurlijk ook gewoon met een stuk of 3, 4 goede geluiden, en dat kan ook best wel een hybride oplossing zijn, met bijv. voor sommige sounds een hardware amp en voor sommige een software amp.
In de effectenrace heeft modeling het bij mij trouwens wel definitief gewonnen, ik geloof dat ik alles qua effecten wel uit software kan halen.

pimmetje
31 oktober 2008, 21:20
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet...:D

Han S
31 oktober 2008, 21:24
Dat moet je ook zeker niet doen. Modelling en buizen zullen voorlopig nog wel even twee verschillende zaken blijven met beiden hun eigen sterke en zwakke punten. Ik heb dat soort discussies al zo veel gezien en ook in meegedaan.

De discussie analog versus digital heeft vele jaren gewoed en het blijven twee verschillende dingen. Digitaal heeft enorme mogelijkheden, analoog klinkt nog altijd anders en daar kun je enorme discussies over gaan voeren, maar het zijn gewoon twee verschillende grootheden.

Hetzelfde zul je zien met Hammond, Rhodes, Mellotron en dat soort zaken, het is gewoon niet hetzelfde, klaar.

rjong999
31 oktober 2008, 21:40
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
...
Ik ga me niet...:D
ik weet ook eigenlijk niet waar die discussie over zou moeten gaan, het is toch allemaal smaak ?

pol2711
11 november 2008, 16:46
hahaha pimmetje...ik zit me ook te verkneukelen :p

ik kan alleen maar uit eigen ervaring vertellen. Heb triljoen dingen gehad waaronder vele moddeling.
Voor thuisgebruik is zo'n pod x3 en overige moddelers echt wel handig. Maar op podium zelfs in combi met een mesa 50/50 was het voor mij nét niet.
De Switchblade die ik nu heb is gewoonweg superb op het podium. Ik hoor/merk en voel het. En dat geeft zo'n lekker gevoel waardoor je je helemaal op het gitaarspelen kan concentreren ipv aan knoppies draaien omdat je niet hoort want je denkt te moeten horen. Ik heb daar jammer genoeg te veel optredens aan 'verknoeid'.
Maar goed..de toon begint bij je vingers en de gitaaren kan daarna nog een lange weg afleggen

Iedereen heeft zo zijn eigen ding en als je daar tevreden mee bent en happy op het podium heen en weer spingt en je lekker kunt bezighouden met het publiek en jouw spel dan is dat toch gewoon OK? Al doe je dat met een valvestate. Als JIJ er maar tevreden mee bent en niet wat een ander denkt waar jij mee tevreden zou moeten zijn. (o;

Hollemans
5 december 2008, 12:37
Ik weet alleen maar dat ik erg blij was dat ik van mijn Vetta II af was. Niet te verkopen en moest voor een spotprijs weg. Moddeling krengen worden vrij rap achter elkaar uitgebracht en verbeteren elke keer. Best kut, want je zit dan al snel met een verouderde waardoor hij niet te verkopen is. Ik koop hem niet om te verkopen, maar ik vond het niets en heb er veel mee lopen pielen, moest dus wel weg.

Minda
6 december 2008, 11:30
Ik heb zo'n toneport en een oude laptop, is goed mee op te treden. Het enige dat je zou kunnen missen (afhankelijk van je muzieksoort) is het feedbacken. Ik bedoel niet zo'n irritante microfoon-feedback-piep, maar lekker met spatbril en oorkleppen voor je stack staan en de speakers je gitaar laten beïnvloeden. De laptop voedt de PA, en ik krijg uiteraard een monitortje, maar da's niet genoeg voor dat soort 'herrie'.

Nou treed ik nauwelijks meer op en speel gematigde blues, dus ik heb dat probleem niet. En toch heb ik voor thuis lekker een 1,5W buizen ampje...

Rinze
6 december 2008, 12:50
Ik heb met mijn Vox Tonelab wel geoefend met een drummer en bassist en vond het echt niet verkeerd klinken. Het geluid mist misschien iets maar daar staat tegenover dat je je geluid op elk volume kunt bereiken. Nou lukt me dat met een jmp1 ook tegenwoordig dus... De Tonelab blijft me eigenlijk verbazen qua geluid, heb hem nu vier jaar en na wat geexperimenteer met verschillende buisjes in de eindtrapsimulatie klinkt ie top. Als ik ermee opneem kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik met een echt buizenbak beter klink. En ja, dat heb ik in het verleden ook vaak genoeg gedaan. Tegen de tijd dat ik de hele boel dan had opgesteld en ingeregeld was ik er vaak al bekaf van, terwijl de opname dan nog moest beginnen.

Zou misschien een ideetje voor een meeting zijn, een blinde test met buizenversterking versus modelling, kijken wie het er uit haalt :chicken: ik vermoed dat het net zoiets is als met bier blind herkennen, iedereen zegt het te kunnen maar bij een blinde test lukt het toch niet.

rjong999
6 december 2008, 13:47
Ik heb met mijn Vox Tonelab wel geoefend met een drummer en bassist en vond het echt niet verkeerd klinken. Het geluid mist misschien iets maar daar staat tegenover dat je je geluid op elk volume kunt bereiken. Nou lukt me dat met een jmp1 ook tegenwoordig dus... De Tonelab blijft me eigenlijk verbazen qua geluid, heb hem nu vier jaar en na wat geexperimenteer met verschillende buisjes in de eindtrapsimulatie klinkt ie top. Als ik ermee opneem kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik met een echt buizenbak beter klink. En ja, dat heb ik in het verleden ook vaak genoeg gedaan. Tegen de tijd dat ik de hele boel dan had opgesteld en ingeregeld was ik er vaak al bekaf van, terwijl de opname dan nog moest beginnen.

Zou misschien een ideetje voor een meeting zijn, een blinde test met buizenversterking versus modelling, kijken wie het er uit haalt :chicken: ik vermoed dat het net zoiets is als met bier blind herkennen, iedereen zegt het te kunnen maar bij een blinde test lukt het toch niet.
die tests zijn in het verleden iig wel gedaan. De enige sound die niet zo goed te modelleren bleek is "clean met een randje", daar weld de echte amp ook steeds herkend. verder was er opmerkelijk veel fouthekenning: de meeste mensen zijn kennelijk zó biased dat als ze een mooi geluid horen ze direct denken dat dat dus wel een buizenamp zal moeten zijn, en in de praktijk was dat vaak niet zo.

pimmetje
13 januari 2009, 10:50
Is 't trouwens normaal bij een POD over een PA dat 't zo'n "bij de buren" dekentje krijgt?

Ik ging er als ik dat ding gebruikte eigenlijk altijd vanuit dat 't in de zaal wel best was. Geluidslui leken tevreden, zanger gaf aan dat 't ok was en genoeg mensen vonden 't zelfs wel een lekker geluid... prima dus.

Het precieze geluid op de monitor let ik nooit zo op. Als ik mezelf hoor, ben ik al snel tevreden... je hoeft tenslotte geen zaalmix op je monitor. Maar pas ben ik dus even wat verder de zaal in gelopen en toen hoorde ik dat 't geluid een soort veraf-sausje kreeg. Zoals ik al zei: alsof 't bij de buren werd gespeeld.
Wel volume alsof 't in dezelfde ruimte werd gespeeld, maar 't geluid leek dus iets te hebben wat 't wat mij betreft niet hoort te hebben.

Gisteren dat ding in de oefenruimte aan de PA gehangen en toen was dat ook. Op een versterker hoor ik 't ook wel een beetje (en maakt 't me ook niet zo veel uit), maar live over een PA is dat dus veel meer dan ik dacht en vind ik 't toch wel jammer.

Iemand enig idee wat dat "dekentje" kan zijn en of 't is te voorkomen door mij of geluidsman?... of dat 't gewoon des Pods is :D.
- A.I.R. knopje stond gewoon goed,
- fx doe ik niet zo aan,
- was gisteren op alle speaker-opties en een paar versterker-opties,
- chanVol staat altijd voluit.

HaroldA
13 januari 2009, 11:25
Is 't trouwens normaal bij een POD over een PA dat 't zo'n "bij de buren" dekentje krijgt?

Dat was een van de redenen waarom ik mijn POD Pro destijds snel weer terug naar de winkel heb gebracht, maar dat is al weer een aantal jaartjes geleden...

harrie-beton
13 januari 2009, 13:58
Als je de air uitzet of licht afstelt komt het geluid meer voorin de speakers.
Ik speel sinds 2003 non stop met modelers. Ik heb er nooit last mee gehad, je moet wel goede pre sets maken op goede referentie speakers. Een PA is zelden neutraal dus een pre set die niet in orde is kan raar gaan doen. Er is ook een draadje van vulvasonic dat tussen pa's veel verschil kan zitten.

We raken ook verwend, de oudere pod serie is 16 bits, de nieuwe x3 serie is 24 bits en klinkt stukken beter vind ik.