PDA

View Full Version : Humbuckers op LP splitbaar laten maken: Quanta costa??????



Marc Oblivian
6 maart 2003, 13:33
Lijkt me duidelijk: ik wil de hums (2 x Seymour D.) op mijn Heritage Les Paul splitbaar laten maken.
Het moet alleen niet aan de gitaar te zien zijn en dus met push/pull knoppen opgelost gaan worden. Tevens wil ik het een beetje professioneel laten doen.

Mijn vragen dus:

1: Hoe duur is het ongeveer als je het door een goede gitaarbouwer/handelaar laat doen op de wijze zoals ik het wil?
2: Weet iemand goede bouwer in Noord Holland of daar in de buurt die dat (goed!!) doet? Het liefst hoor ik mensen uit ervaring spreken...
3: ik heb gehoord dat het best veel aan (de veelzijdigheid van) je geluid toevoegt... Is dit idd zo (deze vraag is het meest bedoeld voor LP-bezitters of soortgelijke gitaren die ook een dergelijke "operatie" hebben laten uitvoeren).

Hope you can help me out!!!

Bedankt!

Marc

hoofd
6 maart 2003, 13:54
is toch ook best zelf te doen, als je een beetje handig bent? :smile:
Zeker als de hums 4 draadjes hebben. Kijk dan op voxhumana.nl hoeveel 2 push/pull pots kosten, kijk op seymourduncan.nl hoe je moet solderen en binnen niet al te lange tijd heb je het zelf gedaan en spaar je heel wat geld uit.

Marc Oblivian
6 maart 2003, 14:30
Hmm, m'kay, als het idd niet zo heel erg moeilijk is kan ik allicht ff kijken of k het zelf eventueel voor mekaar kan krijgen...
Spaart idd wat geld uit voor andere doeleinden...hips!
Maar is het dan echt zo duur om het te laten doen?

Marc Oblivian
6 maart 2003, 15:38
Waaahhhh!!!!
Ik heb dus net op de bedoelde sites gekeken.
Allemaal goed en wel hoor, maar nu rijzen er nog veel meer vragen:

1: Ik heb 2 push-pull pots nodig toch? Namelijk 1 voor het splitten de hals hum en 1 voor de brug hum...
2: Hoeveel K moeten ze zijn? 500????
3: Waar moet je ze inzetten? Op de plek van de volume knoppen van de afzonderlijke hums toch???????
4: Hoe weet je of de hums splitbaar zijn? Ik weet namelijk niet exact het type van de buckers... Zal je de boel wel moeten openschroeven, niet???
5: Op de site van SD staan een hoop opties...
Welke moet ik kiezen als ik de 2 hums van m'n LP afzonderlijk wil kunnen splitten. Ik wil de boel dus net als nu kunnen bedienen mbv de 3-weg switch en daarbij de optie hebben om de 2 hums naar keuze (dus onafhankelijk van elkaar) single te maken.
6: Wat betekent Series en parallel??

Electronicakenners/mensen met ervaring deel uw kennis met mij!!! :smile:

Marc Oblivian
7 maart 2003, 10:26
Ja...zo word ik niet veel wijzer.... :sad:

fred dons
7 maart 2003, 12:00
het kan met een les paul, en je kunt het zelf doen echter:
je hebt long shaft push pull knoppen nodig
(vanwege de dikke maple top) en daar is moeilijk aan tekomen, wat kan betekenen
dat je moet gaan frezen in de control cavity van je gitaar
verder moet je voor je zelf uit maken of je de pups wilt gaan splitten of in serie wilt gaan schakelen (sc geluid maar nog steeds stil)
als je pup niet 4 wires heeft is het nog steeds mogelijk maar moeilijk extra werk dat je niet zelf wilt gaan doen als je dit niet eerder voor handen hebt gehad

bel Marcus van Engelen van de Brug in Monnickendam 0299 321277 en hij kan je er alles over vertellen en het ook voor je doen
(en je snel een prijsopgave geven)

Marc Oblivian
7 maart 2003, 13:20
Okee Fred bedankt: daar heb ik wat aan!!
Zal ff gaan bellen...