PDA

View Full Version : Wat heb ik nodig..?



Geoffrey
29 oktober 2008, 11:09
Ik heb al redelijk wat gelezen hierover..maar het is me nog steeds niet volledig duidelijk.
set up:
Peavey 5105II over een Marshall 1960cabinet
en ik heb momenteel een Ibanez TS9 een CFH wah en een Korg racktuner..
hier komt later nog een ISP Decimator, MXR delay, Ernie Ball volumepedaal,... bij.
Ik begin nog niet meteen met het bouwen van een pedalboard, het staat momenteel gewoon op een plankje en als ik wat verder sta maak ik daar wel eens mijn werk van.

Ik wil dus graag mijn effecten in de loop van mn versterker houden..dus mn gitaar gaat rechtstreeks in mn amp. Via de schakelaar van mn amp kan ik de effecten aan en uit schakelen.

Ik zou dus graag via een een a/b switch (ik denk aan een Lehle) twee loops maken zodat ik een loop heb waar mn effecten inzitten en een loop waar mn racktuner inzit.
Dus:
gitaar---amp
amp loop----lehle----effecten
en vanuit de lehle ook----racktuner

Lijkt dit al logisch?

paulusdeBKB
29 oktober 2008, 11:20
Hoi Geoffrey,

Zoals je het voorstelt om te doen, wordt het omslachtiger dan nodig. Met de amp kun je kiezen uit wel effecten / geen effecten. En met de Lehle kun je dus kiezen uit effecten / tuner. Da's dubbelop.
Ik zou in dat geval een true bypass-loopje doen met daarin alleen je tuner, en de rest van je effecten in de send / return.

Maar... meestal klinken wah en overdrive beter vóór de preamp. Ik zou het daarom zo aanpakken:
gitaar --> A/B switch --> Wah --> TS9 --> Amp -->
gitaar --> A/B switch --> racktuner
amp send --> decimator --> MXR delay, Ernie Ball volumepedaal -->
-->amp return

Kortom: met een A/B switch ben je er ook al, en kun je stil stemmen. Wil je ook met geluid kunnen stemmen, dan zet je de tuner in een loop. Heeft de loop een buffer, zet hem dan achter je wah.

iWishmaster
29 oktober 2008, 11:20
edit: paulus was me al voor ... 'what he said' :P

Een Wah klinkt heel erg 'extreem' in de fx-loop, geeft een aparte twist aan het wah geluid die naar mijn mening niet mooi is (teveel kleuring door de wah, gitaargeluid komt niet lekker door). Zelfde geld een voor die Tubescreamer, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Waarom wil je dit? Sommige effecten zijn er niet voor gemaakt (of bedoelt) om in een fx-loop gebruikt te worden en geven dus ook een slechter (of in ieder geval 'anders') resultaat.

Geoffrey
29 oktober 2008, 11:21
Kan ik deze gebruiken..?
http://www.thomann.de/be/lehle_little_dual.htm
Op de site staat er dat je kan switchen tussen 2amps maargaat dit dan ook voor effecten en tuner?
Of toch beter deze..?
http://www.thomann.de/be/lehle_dloop_sgos.htm

Geoffrey
29 oktober 2008, 11:25
Een Wah klinkt heel erg 'extreem' in de fx-loop, geeft een aparte twist aan het wah geluid die naar mijn mening niet mooi is (teveel kleuring door de wah, gitaargeluid komt niet lekker door). Zelfde geld een voor die Tubescreamer, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Volgens mij is een volume pedaal in de loop ook niet aan te raden, maar dat weet ik niet zeker.

Waarom wil je dit? Sommige effecten zijn er niet voor gemaakt (of bedoelt) om in een fx-loop gebruikt te worden en geven dus ook een slechter (of in ieder geval 'anders') resultaat.

Achzo..had ik niet echt bij stilgestaan.
ik wou deze uit mijn directe signaal houden om tonesuck te vermijden als ik ze niet nodig heb.

Dan kan ik beter die lehle gebruiken om te schakelen tussen
gitaar--lehle--amp
en
gitaar--lehle--effecten--terug de lehle in--amp

Of is dit niet mogelijk?

Geoffrey
29 oktober 2008, 11:29
Hoi Geoffrey,

Zoals je het voorstelt om te doen, wordt het omslachtiger dan nodig. Met de amp kun je kiezen uit wel effecten / geen effecten. En met de Lehle kun je dus kiezen uit effecten / tuner. Da's dubbelop.
Ik zou in dat geval een true bypass-loopje doen met daarin alleen je tuner, en de rest van je effecten in de send / return.

Maar... meestal klinken wah en overdrive beter vóór de preamp. Ik zou het daarom zo aanpakken:
gitaar --> A/B switch --> Wah --> TS9 --> Amp -->
gitaar --> A/B switch --> racktuner
amp send --> decimator --> MXR delay, Ernie Ball volumepedaal -->
-->amp return

Kortom: met een A/B switch ben je er ook al, en kun je stil stemmen. Wil je ook met geluid kunnen stemmen, dan zet je de tuner in een loop. Heeft de loop een buffer, zet hem dan achter je wah.

Owkey..bedankt!!!
Hier kan ik wat mee doen.. ik begin het te snappen :dance:
Hier staat inmiddels zoveel over geschreven op dit forum dat het een overload aan informatie is.

Geoffrey
29 oktober 2008, 11:46
Dus ik ben even aan het rondkijken voor een a/b switch.
Zit daar nu zoveel verschil in?
Die lehle's zijn wel erg duur vergeleken met de rest!
Lijkt dit jullie iets: http://www.thomann.de/be/lehle_little_lehle.htm

Geoffrey
29 oktober 2008, 11:50
Ik heb ook nog wat kabeltjes nodig voor mn effecten
Lijkt dit jullie iets: http://www.thomann.de/be/cordial_cfi_015_rr.htm
Zelf solderen is momenteel geen optie.

Ik ga toch nog uitbreiden en terwijl ik toch aan het bestellen ben:
Neem ik beter de VOODOO LAB PEDAL POWER 2 PLUS of de DUNLOP DC BRICK POWER SUPPLY EU?

Geoffrey
30 oktober 2008, 00:42
Ik ben ook nog in twijfel tussen de volgende volume pedalen:

Ernie Ball EB6166
http://www.sweetwater.com/images/items/215/EB6166.jpg

Ernie Ball EB6168
http://image.shopzilla.fr/resize?sq=160&uid=343882119&mid=115089

Boss FV-500-H
http://www.musiciansbuy.com/mmMBCOM/Images/boss_fv500h_dw.jpg

Geoffrey
30 oktober 2008, 01:12
Nog even een vraagje (zo krijg ik nog mn eigen topic vol :dontgeti: ):

gitaar----volume pedaal-----racktuner
gitaar----volume pedaal-----effecten-----amp
en die decimator en delay in mn effect loop.

Ik lees namelijk juist dat je een tuner kan aansluiten op een Ernie Ball zodat je stil kan stemmen..

Renin
30 oktober 2008, 12:22
nu geef je zelf ook nog je eigen antwoorden :)

M.a.w. als dit via het volume pedaal kan, heb je dus idd geen a/b nodig.

Geoffrey
30 oktober 2008, 14:45
nu geef je zelf ook nog je eigen antwoorden :)

M.a.w. als dit via het volume pedaal kan, heb je dus idd geen a/b nodig.

Leuk toch om zelf mn vragen te beantwoorden.. :dance:
Ik wou toch even de bevestiging of dit "werkt" via die volumepedaal.

maar : zie de rest van mij vragen.

Geoffrey
30 oktober 2008, 16:00
AAAAAAAAAAAARG!!!!

Ik vind v*rd*mm* nergens geen duidelijk antwoord!!!
ofwel een volumepedaal voor actieve ofwel voor passieve..maar ik heb beide en ik ga geen twee volumepedalen kopen.
Zowel bij Ernie Ball als bij Boss is dit zo..

Antwoord gevonden:

Nee, het is zoals Nitefly zegt. Vers uit je pickups komt een hoogohmig signaal, aan het eind van je pedalenketen heb je een laag ohmig signaal, dus vandaar: vooraan een H vol. pedaal, achteraan een L vol. pedaal.


dat scheelt namelijk heel veel!!!

als het is:
(passieve) gitaar => volume pedaal => de rest
heb je hoog ohmig nodig

als het is
(actieve) gitaar => pedaaltjes => volume pedaal
dan heb je laag ohmig nodig

zodra er een actief circuit tussen zit, moet je laag ohmig pakken
doe je het andersom kan het geluid verfucken!

MattellicA
30 oktober 2008, 16:12
Koop dan gewoon een AB box... is voor én passieve én voor actieve goed...

Je hebt mail trouwens :D

Geoffrey
30 oktober 2008, 22:19
Is dit ook een soort 1spot?

http://www.thomann.de/be/peavey_powersupply.htm

humbucker
30 oktober 2008, 23:01
nee, dat is gewoon een adaptor van 16 volt :)

Geoffrey
30 oktober 2008, 23:03
Dacht ik al..

paulusdeBKB
30 oktober 2008, 23:57
Ik zou een volumepedaal voor actieve electronica kopen, en die achter je eerste effecten zetten (of zelfs in de FX-loop). Zet je een volumepedaal namelijk voor de oversturing (dus ook voor de preamp), dan gaat het werken als een gainpedaal. Da's waarschijnlijk niet wat je in gedachten had.

Die Little Lehle is trouwens prima.

Geoffrey
31 oktober 2008, 00:16
Bedankt voor je reactie..maar ondertussen heb ik al een deal met MattellicA.

Het volgende:
Volgens mij zijn jullie het hier over het algemeen eens dat de beste power supply de Voodoo Lab pedal power plus 2 is?

Geoffrey
31 oktober 2008, 17:48
Ik ben net thuis van de "plaatselijk" gitaarwinkel..
Ik heb 14 meter George L kabel, 14 haakse pluggen en 4 rechte pluggen mee..zo weet ik morgen wat gedaan.

Maar hij wist me het volgende te vertellen/
De Voodoo Lab pedal power2 heeft 4 uitgangen/2 voor line6 en 2 soort van regelbare uitgangen.
Waar de T-Rex fuel tank heeft er 8 en nog 2 12volt out.
Toen wist hij me nog te zeggen dat een tubescreamer het beste klinkt als de batterij bijna leeg is..en dat je dit makkelijk kan doordat de PP2 die 2 regelbare uitgangen heeft.

Iemand ervaring hier mee?

Geoffrey
24 november 2008, 17:44
Ik zou een volumepedaal voor actieve electronica kopen, en die achter je eerste effecten zetten (of zelfs in de FX-loop). Zet je een volumepedaal namelijk voor de oversturing (dus ook voor de preamp), dan gaat het werken als een gainpedaal. Da's waarschijnlijk niet wat je in gedachten had.

Die Little Lehle is trouwens prima.

Ik heb dus een Ernie Ball (6166) voor passieve electronica kunnen kopen..en deze werkt inderdaad als gainpedaal.
Dit was nu niet precies de bedoeling..

ingedrukt heb ik mn distortion als ie op mn distortion kanaal staat en uit heb ik clean.. als ie ingedrukt op mn clean kanaal staat heb ik gewoon clean en uit heb ik niets.. wat ik dus zo zou willen op mn distortion-kanaal.

Wat is dat kleine schakelaartje trouwens aan de binnenkant?
alvast dit al gevonden: however, there is a hidden switch that changes the shape of the swell
En is er geen oplossing mogelijk om distortion---stil mogelijk te maken?