PDA

View Full Version : Lakken en Stain



razormen
29 oktober 2008, 00:34
Ik heb mij iets meer verdiept in het lakken van een gitaar en ik wil mijn body graag lakken. Ik wil mijn body stainen en dan een blauwe kleur geven. Hij is nu sunburst en dat vind ik afschuwelijk. Hij is erg mooi afgewerkt maar zoals ik al zei ik vind sunburst gewoon niet mooi. Het is overigens wel een elzen body(mex fender)

Gewoon een body aflakken lukt wel maar dit is iets anders en nu is mijn vraag: Hoe moet ik dit project precies aanpakken en hoe moet ik dit precies doen?

jan jansen
29 oktober 2008, 07:43
Hoe moet ik dit project precies aanpakken en hoe moet ik dit precies doen?[/QUOTE]

hierboven vind je de knop zoeken....verbazingwekkend hoeveel info omtrent je vraagstelling vindt...:cheerup::cheerup:

razormen
29 oktober 2008, 19:48
De zoek functie op het forum levert mij zoveel topics op en om die allemaal door te lezen schiet niet echt op.....

Ik stel een specifieke vraag en het antwoord lijkt niet echt op het antwoord wat ik zocht. Als ik ooit wil weten hoe de zoekfunctie werkt stel ik de vraag wel persoonlijk aan je:listen:

oknarb180
29 oktober 2008, 20:19
Hey,

Ik zou als ik jou was voor weinig een nieuwe blanke body kopen. zorg dat je neck net zo mooi en goed past als op je mex body. Dan kun je 'm in de gewenste blauwe kleur stainen, bijvoorbeeld met ecoline, Hassent heeft ook eens een prs achtige met een mooie blauwe top gemaakt, was gewoon een in water oplosbaar poeder, daarmee stainen, daarna lakken, uitharden en polijsten.
Als je eerst een top helemaal kaal moet schuren, kan ook natuurlijk. Alleen heb je er dan iets meer werk aan om de body mooi kaal te krijgen. En dat moet goed zijn want door de stain zie je nl. alles en kun je daarna niet meer wegwerken.

Foto's van de acties!

vr.gr.

Branko

hassent
29 oktober 2008, 20:35
Die PRS -achtige vindt je in m'n sig mocht je interesse hebben.
Let wel op dat de top van je strat geen fineer is. Anders heb je kans dat je er doorheen schuurt als je de sunburst gaat verwijderen. Als er geen top of fineer laagje op zit is het natuurlijk geen probleem.

+1 voor Branko, stain kan heel mooi zijn omdat het de nerf ophaald, maar het haalt ook andere dingen op die je eigenlijk wilt verdoezelen. Dus inderdaad, goed schuren en kaal maken.

razormen
29 oktober 2008, 23:50
Waarmee moet ik hem na het stainen lakken dan?

Nee er zit geen fineer op mijn body is een groot stuk elzen!

Hierkan ik wat mee tnx

Raytheman
31 oktober 2008, 08:03
Niet doen. Fender gebruikt niet bepaald de mooiste stukken hout voor de sunburst (en al helemaal niet voor de gedekte bodies..)
Als je deze body wilt strippen moet je dus ook de filler wegschuren. Bespaar jezelf dit drama en koop een blanke body.
-of koop een mooie plank en zaag/frees je body zelf-

Yoshida
31 oktober 2008, 08:37
Stainen is naar wat ik heb begrepen beitsen, maar in dit geval met toevoeging van een kleurstof. In het lakFAQ staat een verwijzing naar een video van iemand die sunburst stained.
Omdat beits op waterbasis is moet je hier rekening mee houden met aflakken. Ook dit moet op waterbasis. Een echte sunburst krijg je natuurlijk door vanaf de zijkant een spuitpistool (of vloeibare stain in een plantenspuit) erop te richten.

Ik sluit me aan bij de mening dat het resultaat beter word op een body waarvan je weet dat ie goed is.

snaarplukker
31 oktober 2008, 12:07
Stainen is alleen interessant als je een mooi bookmached topje hebt. Er is een blauwe kleur bijts (poeder) dat je met water moet mengen en kan je met kwast en doek aanbrengen. Als het droog is is het water verdampt en blijft de blauwe kleurstof achter. Dat zou je met blanke lak af kunnen werken. Het mooiste vind ik in dat geval een transparant satin lak. De body moet tot op het hout kaalgeschuurd worden. In een soort sunburstblauw kan je krijgen door de bijts te spuiten (airbrush).

Cees

barno
31 oktober 2008, 12:30
alles mag hoor, een niet figuratieve body stainen, kan ook mooi zijn. Maar het hout moet wel een beetje een consistente look hebben.

Het is ook niet waar dat fender lelijk hout gebruikt voor zijn sunbursts, net niet want sunburst is see through.

Maar een mooie sunburst van fender verneuken, niet iets waarvoor ik zou kiezen. mss vind je het nu niet mooi, kan nog komen. sunburst is a classic.

gengar
1 november 2008, 19:13
Je moet hem lakken met wat jij wilt. Check voor de zekerheid welke lakken met de stain accoderen die je dadelijk koopt en maak dan je keuze. 2k lak, nitrocellulose, polyester, wat je wil.

in het forum is de benodigde info te vinden, hier een klein stukje van een amerikaanse bouwer:
This page is currently a loose collection of some of my thoughts and is definitely not finished. If you decide to read it before it is finished you may come away with some incorrect assumptions. Please wait till this article is finished before you make any decisions.

There are numerous ways to paint guitars and there are people who claim that one way is better than another.
Again there are lots of opinions and arguments.
This page is to try to explain a little about the basic differences.

What's the Difference?

Polyester Paint jobs are easy and inexpensive to make look very good. Most every company uses it from Ibanez to PRS. Polyester finishes are easily identifiable by the thick glossy finish. Polyester as opposed to Polyurethane is resin based and therefore thicker and goopier. (Not great for tone). Polyurethane is much more expensive but it's thinner and sounds measurably better than Polyester.

Nitrocellulose is a lacquer and it is much harder to work with. Nitro is what all the companies from Fender to Gibson to D' Angelico used to use in the 50's & 60's. Nitro is a much thinner finish than Polyester and it doesn't clog the wood pores.

Today only a few companies offer a Nitrocellulose option, I know that I do. However there are other ways to extract good tone from wood even using Polyester or Polyurethane.

The real key of course is thickness. An easy way to measure thickness is to unscrew your strap lock or strap pin and look inside the hole. If you can see a layer of filler like on ESP, Jackson, Fender & Ibanez you will know what I am talking about.

This filler stifles your tone. It dampens the resonance so much that you get a very dead tone. Ok, that may be fine if you are playing metal but a jazz guitarist or blues guitarist will want more natural overtones than one of those guitars generates.

Part of Rickenbacker's distinctive tone is their beautifully finished nitrocellulose guitars.



Durability

Nitro is nowhere near as durable as Poly. It's easy to see why those old fender finishes rubbed off over the years. That could never happen with today's modern finishes. Many people think the old guitars were made better than the new guitars. Part of the reason is, the older ones have stabilized over the years, and the finishes have thinned so that they are more resonant. (I believe that the new guitars are in almost every case better than the old vintage guitars)
The other reason people tend to think old guitars are better is not quite as obvious.

Because during the early and mid nineties those guitars were selling for stupid money. Anyone who bought one would make absolutely sure he was using a good luthier to service the guitar. In the hands of the better luthiers, many things were fixed like sloppy neck joints, poor solder joints, lousy frets, cheapy fingerboards, etc etc. This of course resulted in the fact that the guitar was great. A guitar with a sloppy neck joint will not be stable. It will sound weak, A tight neck joint results in much better tone transference and of course the guitar will hold tune better if it's stabilized. (Another Myth Debunked) remember you heard it here first.

Maar om een juiste keuze te maken zou ik toch aanraden om een paar uurtjes dit forum uit te kammen, weet je daarna tenminste precies waarom je hebt gebruikt wat je hebt gebruikt.

succes

Mattia
2 november 2008, 04:24
...alleen lult bovenstaande bouwer enorm uit z'n nek om nitro finishes te verkopen.

Mythe 1: Nitro is moeilijk te bewerken. Pure onzin. Makkelijker bewerkbare spuitlak ben ik nimmer nooit tegengekomen. Doodsimpel, thuis te doen, het einge 'moeilijke' voor een prof is het feit dat je echt minimaal een maand moet laten drogen voordat je het polished. Grote 'voordeel' van nitro is dat het 'mooi' (lees: vrij snel, makkelijk) oud wordt, vergeeld, etc.

Mythe 2: 'Poly gunks up the pores', etc. Polyester heeft lagere demping dan het hout, dus vibraties tegenhouden, mits op goede dikte? Please. Verder: die vintage Fender solid colors hadden een enorm dikke laag fullerplast 'filler' (nitro gaat OVER een filler heen, het is een finish, drinkt niet in de porien. Polyester kan als eigen vuller fungeren als je dat wil), dus, tja...

De beste man heeft zich kennelijk nooit verdiept in de veschillen tussen polyesters (het is een klasse finishes, niet een soort) en/of polyurethaan. 'resin, therefore goopier'? Ik bedoel maar...

Waar die het aan het rechte eind heeft is dikte: dunner is better. Heeft meer met massa te maken dan iets anders. Genoeg echte top end akoestische bouwers die op polyester (Kevin Ryan, Mike Doolin, Rick Turner, en qua fabrieken Taylor, om maar een hele kleine greep uit de grote trukendoos te doen) zijn overgestapt (het is giftiger, lastiger bewerken, duurder, maar kan binnen enkele uren gepoilshed worden, en tijd is geld als je prof bent) en believe me, als ze in die wereld niet zeuren over tone (== waar je het echt wel kan horen, op een bovenblad), dan zit 't goed. Mits het goed (lees: dun) aangebracht word, en polyester kan net zo dun erop als nitro, als het maar door een vakman wordt gedaan.

IMO moest die mumbojumbo over de magie van nitro maar eens een keer stoppen, evenals het per definitie afzijken van polyester/urethaan. Ik snap waar het vandaan komt (goedkope oosterse import met enorm dikke finishes, vaak ook niet de beste hardware en/of constructie, al zit er daar zeker een stijgende lijn in), maar het strookt niet met de feiten.