PDA

View Full Version : Nieuwe snaren, probleempje misschien.



Solidarnosc
28 oktober 2008, 20:32
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een Ibanez SA120EX gekocht. Nu heb ik dus voor het eerst nieuwe snaren gekocht. En dus zelf erop gezet. Nu zag ik dat mijn brug opeens omhoog "getrokken" word door de snaren. Is dit een probleem? Moet ik dit verhelpen door aan de achterkant de schroeven aan te draaien van de veren? of hebben deze snaren gewoon een te hoge spanning?

Ben nieuw met elektrische gitaar, dus heb er nog niet zo heel veel verstand van.

Alvast bedankt!

Solidarnosc.

hezz
28 oktober 2008, 20:36
Yup, ik heb de 'brug' altijd tegen de body aan liggen en daarvoor schroef je inderdaad de pinnen van de veren verder de body in. Wel eerst even ontstemmen voordat je dat doet.

macwilliams
28 oktober 2008, 20:36
heb je dikkere snaren dan voorheen of te hoog gestemd. Heb je een stem apparaat?

Solidarnosc
28 oktober 2008, 20:41
Dankjewel beiden.

Ik heb iets dikkere snaren, denk ik. Hiervoor zaten er fabriekssnaren op en heb eerlijk gezegd geen idee welke dat zijn. Nu heb ik een setje D'Addario EX110+ erop gezet. En denk inderdaad dat dat dikkere snaren zijn. Zal dus de brug even aandraaien. Zijn daar nog "speciale" instructies voor? Moet ik beide schroeven b.v gewoon een halve/hele slag draaien? Sorry voor de n00b questions. :seriousf:

PS: En ik gebruik inderdaad een stemapparaat.

Solidarnosc.

macwilliams
28 oktober 2008, 20:57
Ibanez is meestal uitgerust met 009 snaren. Dan is dat toch ineens veel dikker, misschien moet je hals ook wel afgesteld worden. En gingen je snaren ook goed door je topkam? Waarom heb je 011 gekocht?

Solidarnosc
28 oktober 2008, 21:14
Hmm, In principe gaan ze goed door de topkam. De reden van de koop was meer omdat ik gelezen heb dat dit goede snaren zijn. Wist eigenlijk niet dat Ibanez 009 gebruikt. Welke snaren raad je mij aan om er op te zetten? Qua merk enzo. Wil niet AL te dure snaren. Rond de €10 zoiets.

Solidarnosc.

macwilliams
28 oktober 2008, 21:32
ik gebruik op mn ibanez dadario oo9 een pak met 10 setjes kost tussen 35 /40 euro. En op mn les pauls o10.

snaarplukker
28 oktober 2008, 21:43
Hmm, In principe gaan ze goed door de topkam. De reden van de koop was meer omdat ik gelezen heb dat dit goede snaren zijn. Wist eigenlijk niet dat Ibanez 009 gebruikt. Welke snaren raad je mij aan om er op te zetten? Qua merk enzo. Wil niet AL te dure snaren. Rond de €10 zoiets.

Solidarnosc.
D'Addario 090-042 of 010-046. Niet veel dikker gaan. Kost maar € 5,-- per setje.

Cees

Solidarnosc
28 oktober 2008, 21:45
Waar bestel je ze per 10? Dat is niet zo heel duur.

Bedankt voor je reactie, Cees. Dat is een zeer redelijke prijs. :)
Solidarnosc.

Squier4ever
28 oktober 2008, 21:48
waarom laat je niet lekker 0.11 erop. als het je bevalt tenminste. ik speel zelf altijd 0.11-0.54 (ja er moet eigenlijk nog een 0 tussen ik weet het) en dat speelt voor mij goddelijk. 0.009 duw ik zo doorheen, verschrikkelijk zo dun, 0,10 is voor mij ook niks btw.

snaarplukker
28 oktober 2008, 22:04
Waar bestel je ze per 10? Dat is niet zo heel duur.

Bedankt voor je reactie, Cees. Dat is een zeer redelijke prijs. :)
Solidarnosc.
Bij www.musicallin.nl daar zijn ze € 5,-- per set of een pak van 10 setjes voor € 40,--. Geen verzendkosten, voor 15.30u besteld is volgende werkdag geleverd en betalen na levering binnen een dag of 8.

Cees

macwilliams
28 oktober 2008, 22:59
Waar bestel je ze per 10? Dat is niet zo heel duur.

Bedankt voor je reactie, Cees. Dat is een zeer redelijke prijs. :)
Solidarnosc.


Je komt ze wel eens tegen op marktplaats. Ik koop ze bij big one zwolle.

Man in Black
29 oktober 2008, 08:35
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een Ibanez SA120EX gekocht. Nu heb ik dus voor het eerst nieuwe snaren gekocht. En dus zelf erop gezet. Nu zag ik dat mijn brug opeens omhoog "getrokken" word door de snaren.....

Bij mijn 1e Ibanez grx140 (geloof ik) zat een extra veer in een zakje samen met inbussleuteltje en nog wat spulletjes.
Gewoon deze veer erbij zetten, waardoor de brug bij weer tegen de body komt te liggen. Heel eenvoudig en makkelijk zelf uit te voeren.

M Kactus
29 oktober 2008, 08:54
Bij mijn 1e Ibanez grx140 (geloof ik) zat een extra veer in een zakje samen met inbussleuteltje en nog wat spulletjes.
Gewoon deze veer erbij zetten, waardoor de brug bij weer tegen de body komt te liggen. Heel eenvoudig en makkelijk zelf uit te voeren.

Inderdaad. Anders hebben ze in elke gitaarwinkel wel zo'n veertjes. Kost niks. En nou wordt het helemaal raar: Nu moet je al dunnere snaren nemen dan je wilt, terwijl je gewoon je gitaar wat moet bijregelen ?! Wat een adviezen hier, zeg.

Afstellen van de hals is meestal niet nodig bij 0.011. In enkele gevallen en als je een extreem lage actie wil, misschien. Maar da's een kwestie van één bijna-kwartdraaitje aan de halspen. Voor de rest niks. Kom op, zeg. 0.11 klinkt gewoon voller en steviger, maar het is wat harder werken. Het voordeel is dan wel dat als je er dan terug 0.009 oplegt, je kunt benden als de tering :)

Solidarnosc
31 oktober 2008, 02:38
Bedankt voor alle reacties. Heb inmiddels are wat lager gauge snaren opgezet. Heb mijn andere wel bewaard. Want ik heb n.l ook zo een zakje met een inbussleutelje en een extra veertje erbij gekregen. Maar volgens mij heeft mijn moeder die of weggegooid, of ergens op een ontvindbare plek neer gelegd. Dus mocht ik dat weer terug vinden, dan kan ik de andere snaren wel weer gebruiken misschien. Heb inmiddels ook gisteren een Cube 20x, voorheen had ik geen echte amp, gebruikte een of andere hele oude versterker met autospeakers van mijn vader. :p Vooral omdat ik 4 maanden in Amerika geweest ben, en ik had mijn gitaar net een week of twee voordat ik vertrok, dus had het geen nut om een versterker aan te schaffen nog. Maar die Cube 20x is een lekker dingetje. :D

Solidarnosc.

macwilliams
31 oktober 2008, 06:45
tjah zo zijn Moeders nu eenmaal. En toch houden we van ze. :)