PDA

View Full Version : Vraag & aanbod ivm kleine studio



madmax
28 oktober 2008, 19:35
Ik heb een kleine zelfstandige pa-firma en ik vroeg mij het volgende af. Ik heb een ruimte van 10 op 5m waar ik graag opnames zou doen voor kleinere bands tegen een gunstige prijs.

Ik vroeg me enkel af of jullie weten dat de gewone kleinere band van +- 5 leden geinteresseerd zou zijn als ik voor een goeie prijs een demo-cd voor hen wil opnemen en masteren.

Ik zou dit wel doen met mijn pa-materiaal (mits enkele extra aankopen), dus de kwaliteit gaat zeker niet de kwaliteit zijn die professionele studio's bieden. Toch zal de opname van enige kwaliteit zijn. Ik zou dus te wete willen komen als er redelijk wat bands zijn die hiervoor +- 200€ voor willen betalen, dit voor ongeveer 10 nummers...

regards,

Dirk

Swan
28 oktober 2008, 19:48
maarja dan moet er nu n band reageren van 5 leden die een demo van 10 nrs willen hebben, kleine kans..

MjS
28 oktober 2008, 20:06
Opnemen is heel erg anders van live geluid. Hoelang denk je dat er over die 10 nummers gedaan gaat worden? Ik zit zelf ook in een band die onder de noemer beginnende bands valt. Wij hebben ook een studiodag gehad en dat duurt allemaal langer dan je denkt. We hebben uiteindelijk 4,5 nummer opgenomen, maar bijna niemand was helemaal tevreden met zijn of haar partij. We hadden ook moeite met de monitoring van onszelf. Ik denk dat je beter opnames op locatie kunt aanbieden...

Han S
29 oktober 2008, 00:04
Beste Dirk

Welkom op dit forum. We zijn hier redelijk tolerant ten aanzien van kleine ondernemers en een link van je bedrijf in je signature wordt gedoogd. Klanten werven en reclame maken via het forum wordt gewoonlijk als spam gezien en meestal verwijderd. Je kunt ook een advertentie zetten op gitaarmarkt.

Wat je activiteiten betreft: er zijn enorm veel kleinere studio's en er zijn er zelfs die gratis werken om ervaring op te doen. Instituten als SAE zoeken ook voortdurend naar bands die in het kader van de opleidingen daar gratis een demo kunnen opnemen.

Zoals MjS al even zei is het opnemen in de studio een totaal andere discipline als het PA gebeuren en de kwaliteit van een goede studio haal je niet zomaar even, maar dat zei je zelf ook al min of meer.

We laten deze discussie nog even gaan en ik raad je aan om als je een website hebt, die net als andere collega's (en ik) hebben gedaan, gewoon in je sig te zetten. Als je regelmatig meediscussieert op dit forum zal men je leren kennen en dan krijg je ongemerkt klandizie, waarbij je de afspraken etc via PM regelt.

Nog veel plezier hier.

gitaarvrouwtje
29 oktober 2008, 07:49
inhakend op de discussie
tien nummers opnemen is veel werk. en het soort kwaliteit waar jij het over hebt kun je als band al vrij makkelijk zelf krijgen als je een klein beetje
investeert. weliswaar meer dan 200 euro, maar je krijgt toch al een heel aardig demo geluid met een goede pc, interface en cubase, of met een goede HD recorder
(zonder reklame te willlen maken luister eens naar een nummer op mijn website , maar vergeet dan ook niet de link naar het nummer circles aan te klikken om het mega verschil te horen met een professionele opname in,in dit geval Han's, studio)

ik vind op zich 200 euro voor tien nummers niet duur maar dat ga je alleen redden als je het live geluid opneemt, wil je meerdere sporen opnemen en de boel ook nog bewerken dan praat je zeker niet meer over een middagje, of twee, opnemen, wij hebben over de nummers zoals ze op onze site staan per nummer zeker twee a drie uur gedaan aan opnemen. en dan heb je het nog niet over het bewerken ervan in de pc gehad. zit gewoon veel tijd in.

guhlenn
29 oktober 2008, 08:12
Het is hartstikke goedkoop, maar weet je idd wat je je zelf op de nek haalt? :)

Er zijn denk ik zat bands die dit wel willen doen. Maar zolang je ng geen voorbeelden hebt... is het moeilijk beoordelen of ej iets kan. Van de andere kant: voor die prijs moet niemand zeuren.

MichaelSS
30 oktober 2008, 10:42
voor die prijs moet niemand zeuren.

Ben ik het niet mee eens. 200 euro is nog steeds veel geld als je slechte kwaliteit krijgt.

guhlenn
30 oktober 2008, 12:12
Dat mag. Maar je krijgt wat je betaald. Biefstuk van de aldi is ook niet even lekker als biefstuk van de slager.

We hebben het over 10 (tien) nummers. 20,- euro per nummer, gemixt en gemasterd. Tis maar wat je veel vind. Alsof iemand die een behirnger amp koop gaat klagen dat die 'toch minder klinkt dan een Matchless'.

Han S
30 oktober 2008, 12:49
Ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt, in veel gevallen klinken concerten via de PA behoorlijk ruk. Ik heb het hier niet over de vrijwilligers in de jeugdcentra maar de professionals in de Ahoy Hall en het Gelredome.

Als je in een goede studio met een wat grotere goedklinkende ruimte een band in een keer opneemt, klinkt het vaak honderd keer beter. Dat heeft alles te maken met de microfoons en hun eigenschappen, de plaatsing daarvan en dat heeft weer alles te maken met de kennis en ervaring van de engineer. Want aan de band is zo goed als niets veranderd en die staat te spelen zoals ze gewend zijn.

Het zou voor de PA mensen geen kwaad kunnen als ze eens een paar dagen live gaan opnemen in een studio en er zo achter komen hoe slecht de OAR van sommige microfoons is en het geluid behoorlijk besmeuren met een drek van neuzelige herrie. Je zou het verschil eens moeten horen tussen een SM57, gewikkeld in een stukje schuim in de brug van een contrabas en een SP B1 in dezelfde plaatsing, dat is dag en nacht, zon en maan.

Denk niet dat even een demo opnemen nou zo eenvoudig is, want het tegendeel is een feit.

guhlenn
30 oktober 2008, 15:30
porcupine tree in de HMH klonk beter dan het album. Tool op lowlands ook. Just saying.

pol
30 oktober 2008, 15:47
en jij hebt ook 40.000 watts aan boxen staan in je huiskamer ? Als je goed wil vergelijken moet je beide op dezelfde installatie horen.

Ik denk dat de sfeer en het hoge volume live toch ook meespeelt. als je achteraf een live opname van de p.a. beluisterd klinkt dat meestal toch vrij matig.

Han S
30 oktober 2008, 15:55
Ik heb regelmatig goede bands binnen die alles zoveel mogelijk in een keer opnemen en als ik dan dat geluid van de microfoons en de mengtafel uit de grote main monitoren hoor knallen dan denk ik: klonk dat concert van Yes een paar jaar geleden in Ahoy maar zo, of dat concert van SOAD in HMH een jaar of zes terug.

Ik heb in al die jaren maar één keer een geluid gehoord dat beter was dan welke CD en dat was in HMH met een concert van Sarah Brightman.

Natuurlijk beukt een groot PA harder dan een huiskamerset, maar ik kan me niet voorstellen dat Tool over een PA beter klinkt dan hun Lateralus CD, wel harder maar beter?

guhlenn
30 oktober 2008, 16:03
Tsja, harder is beter he? Dat de omstandigheden je ervaring beinvloed lijkt me duidleijk, afgezien daarvan heeft een opname weinig van doen met de poweramplifier, maar dat weet je zelf ook wel.

Ik wil alleen maar zeggen dat het kan. theoretisch. En dat je, prijs in acht genomen, je niet echt een buil kan vallen als je voor 200,- een heel cdtje opneemt. Ben ik echt de enige die dat een iig goedkoop vind?

berolios
30 oktober 2008, 16:04
Ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt, in veel gevallen klinken concerten via de PA behoorlijk ruk. Ik heb het hier niet over de vrijwilligers in de jeugdcentra maar de professionals in de Ahoy Hall en het Gelredome [...]
Ik denk dat ook dit wel wat genuanceerder ligt....

Heb je het over de mix, of over de overall klank?? Bij live-werk heb je nog iets waar je in de studio geen last van hebt (althans niet op een negatieve manier): AKOESTIEK... en ook een behoorlijke dosis overspraak bij stevige podiumvolumes. Vergeet ook niet dat de muzikanten zichzelf ook graag willen horen tijdens zo'n show... voila... weer een berg geluidsbronnen erbij...

Heb je wel eens in dit soort hallen gemixt? Ik wel en ik kan je zeggen dat de mix maar een klein onderdeel van de uiteindelijke sound is. Bij dit soort gigs is de systeem-tech misschien nog wel belangrijker dan de mixer !! Het luistert in ieder geval erg nauw, vooral in moeilijke hallen. Dan gaat het Gelredome nog behoorlijk goed, als je het vergelijkt met de ArenA of Ahoy. Als je het hebt over een mix in de HMH... dan zeg ik OK... dat is een lekkere zaal om te mixen en waar je echt een goede sound kunt maken. Ik ben ook erg benieuwd naar jouw definitie van goed geluid/ goede mix/ goede sound. Het heeft ook veel met verwachtingspatronen te maken denk ik...

Ik moet eerlijk toegeven dat je live vaak dingen hoort waarvan je denkt: dit zou toch beter moeten kunnen, niet? Desalniettemin heb ik toch al behoorlijke dikke sounds gehoord... zeker open-air... denk bijvoorbeeld aan Peter Gabriel etc... dat vind ik live toch echt wel goed klinken hoor !

Afijn, persoonlijk vind ik de dynamiek en energie van een live-optreden nog altijd de belangrijkste reden om een live show 'any day' boven een studio-album te verkiezen ;) !

Maar goed, ik heb een ProTools setup waarmee ik live-recording doe en dat thuis afmix. Dit setje heb ik aangeschaft om mijn live-mixen naar een hoger niveau te tillen en ik denk dat dat ook nog wel gelukt is ook ;)...

Ook ik ben van mening dat je niet te makkelijk moet denken over het opnemen van een demo... je kunt wellicht het beste zelf gewoon eens wat live opnemen en daarmee aan de slag gaan om te oefenen.

Ik ken trouwens genoeg goede live-techneuten die veel in de studio zitten... dus ik denk dat het wel iets genuanceerder ligt dan hoe je het nu schetst... hoewel... ik heb wel vaker echte studio-mixers als gast-techneut gehad en die namen niet van mij aan dat sommige opname methodes live gewoon niet werken... stronteigenwijs... klonk uiteindelijk nergens naar... maar natuurlijk lag dat aan mij en de 'slecht ingeregelde PA' en niet aan al die open condensator mics die op standje oorlog stonden... dream on dude !!

Han S
30 oktober 2008, 16:32
Ik heb wel in de Jaap Edenhal staan te mixen en laatst nog in een hele grote tent met 1500 man er in. Het eerste wat ik doe is de helft zachter gaan als degene die voor mij die andere band deed. Dan zie je de mensen naar voren komen en je krijgt duimen omhoog omdat het eindelijk eens niet door de geluidsbarriere gaat. Ik heb op pleinen gestaan, bigbands gedaan, metal, noem maar op. Drumstellen met vellen waar je een halve liter melk in de kuil kon gieten. :D

Maar studio is echt wel anders, ik zou mijn kwetsbare ribbons niet op een groot podium willen hebben en een Neumann LDC hoef je niet op een podium neer te zetten met een harde band als vocal mic want dan hoef je niet meer te mixen.

Maar de kennis van de vele verschillende microfoons en hun typische toepassingsgebieden is de basis van een goed geluid en dat geldt voor zowel PA als studio technici.

En dat heb je niet snel onder de knie en daarvoor hoef je ook niet naar een dure opleiding.

berolios
30 oktober 2008, 16:52
//off-topic


[...] Maar de kennis van de vele verschillende microfoons en hun typische toepassingsgebieden is de basis van een goed geluid en dat geldt voor zowel PA als studio technici [...]
Exact, maar er zijn live nu eenmaal veel minder mogelijkheden dingen echt op het gemak uit te proberen en met elkaar te vergelijken (vandaar o.a. ook de shootout ;)).

In tenten mixen is kansloos... zeker met pop/rock bandjes... ik vermijd het dan ook zoveel mogelijk !!

In een tent rustig draaien kun je alleen maar als de band en het podiumgeluid daar geschikt voor is.

Je kunt met slechte akoestiek op grofweg twee manieren omgaan: je kunt met de akoestiek meewerken en het beste eruit proberen te halen, of je gaat gewoon zo hard draaien dat de akoestiek niet mee uitmaakt. Maar ik geef je wel gelijk: veel techneuten lijken voor de tweede optie te gaan.

off-topic //

@TS: neem eerst eens wat dingetjes live op en ga daar eens mee aan de slag...

Han S
30 oktober 2008, 17:15
Geef mij maar de akoestiek van een groot weiland bij windstil weer. :D

Maar als je binnen staat heb je altijd te maken met akoestiek, of je nou hard of zacht gaat. Wat een vak man!

guhlenn
31 oktober 2008, 08:45
tsja, idd, volume. Wat is dat toch dat het zo bloed-in-je-oren hard moet? Tool was op het randje: knetterhard, maar loepzuiver. Was te doen. Porcupine tree vond ik al te hard (maar ik heb oordopjes, dus voor mij was het prima, die dingen dempen 30 db). In jongerencentra krjg ik meestal het idee dat ze lowlands en pinkpop samen naar de kroon willen steken. MAar goed, dat terzijde ;)

Kim Wilson
31 oktober 2008, 09:11
10 nummers is overigens wel te doen hoor, in twee dagen. Hard werken, maar het kan wel. Onze cd (12 tracks) is ook in twee dagen opgenomen. Eén dag basis (drum, bas, piano en twee gitaren), één dag solo's en zang. Aanvankelijk leek het er trouwens op dat we het niet zouden redden, omdat we om 16:00 uur nog maar 6 basistracks erop hadden staan. Maar, om 18:00 uur stonden de andere 6 er ook bij op. :D

gitaarvrouwtje
31 oktober 2008, 14:28
je zegt t , t is wel hard werken dan
overigens zou ik persoonlijk , als ik een goede demo wilde opnemen, liever die 200 euro besteden aan 1 of 2 professioneel opgenomen nummers dan aan 10 matig opgenomen nummers, een demo cd hoeft niet vol te staan met nummers een paar representatieve nummers die GOED zijn opgenomen doen meer dan 20 prut nummers..
het is in feite je visitekaartje toch?

en daar komt bij dat je voor 200 euro zelf een heel eind komt in de aanschaf van eenvoudige opname spullen waarmee je ook prutopnamen kunt maken:seriousf:

Kim Wilson
31 oktober 2008, 14:32
Ja, voor een demo zijn 4 nummers genoeg. Wij hebben toen de keus gemaakt om een volledige cd te maken, omdat je die ook nog kunt verkopen en zo de investering terug kunt verdienen. Een cd'tje met 4 tracks verkoopt niet zo makkelijk.

En snel en goedkoop hoeft niet gelijk prut te betekenen. Ja, die cd van ons had idd mooier gekund. Maar het gaat uiteindelijk om hoe en wat je speelt, dat hoeft echt geen super-topkwaliteit te zijn. Gewoon goed is vaak goed genoeg, en als je bandgeluid en je arrangementen kloppen, is het al gauw goed.

Han S
31 oktober 2008, 14:50
Wacht maar tot je die CD van The Blues Federation gaat horen. :D

(en die kostte iets meer dan 200 euro) :D

Kim Wilson
31 oktober 2008, 15:02
Nu je het erover hebt: heb jij onze cd al (beluisterd)?

Han S
31 oktober 2008, 15:30
Nu je het erover hebt: heb jij onze cd al (beluisterd)?

Die heb ik niet, toch?

Harald
31 oktober 2008, 16:06
10 nummers voor €200,-- aan wat voor uurloon denk je dan! Een bandje dat voor €200,-- een volledige cd wil opnemen is waarschijnlijk niet het bandje dat die 10 nummers er stuk voor stuk in 1 take zonder overdubs en reparaties op de band knalt. En zelfs als dat lukt, met het inregelen en mixen erbij (om over de afschrijving van aparatuur nog maar te zwijgen) is je uurloon nog niet spectaculair. Gitaarvrouwtje heeft helemaal gelijk, neem dan 2 of 3 nummers goed op. Dan ben je nog steeds een dag bezig. Bandjes die voor die prijs een demo willen maken zijn waarschijnlijk beginnende bandjes met weinig tot geen opname ervaring. Je wilt dan toch ook iets afleveren wat een beetje klinkt lijkt me.

We hebben voordat we bij Han de studio in doken een weekend in een hal in Woubrugge testopnames gemaakt waarbij ik thuis nog wat gitaarpartijen gedubd heb. Die opnames hebben we met een geleende drummicrofoonset, de Hill mengtafel van Heins en Mariella en mijn Roland VS880 en wat microfoons gemaakt. Verre van brilliant, maar een uitstekende voorbereiding op de uiteindelijke opnames. Op Mariëlla's hyve staan nog steeds fragmenten van die repetitieopnames: http://tirottoblues.hyves.nl/ Zou ik zo niet op cd uitbrengen, zelfgebrande demo met 3 of 4 nummers, misschien wel. Die opnames van Han klinken toch echt wel anders.

Maar goed, de repetitieopnames waren 13 nummers (iets meer dan een uur muziek bij elkaar) in twee dagen, met thuis nog een middag of 2 dubben en een avond of 2 mixen. Voor 10 nummers ben je hoe dan ook een dag of 3 kwijt. Het moet tenslotte ook gemixt worden. Of wil je live naar 2 sporen mixen tijdens het opnemen? Dan kun je beter een aparte livemix mee opnemen tijdens een optreden lijkt me. Dan heb je de sound van een band met de spanning van een live concert. Van live spelen naar studio zal voor veel bands toch ook schakelen zijn tenslotte. En als een band live wil inspelen, luister eens naar de liveopnames op de Hyves (bv Wang Dang Doodle). Die zijn in Get Rhytm gemaakt. Opnames waren dacht ik gratis, maar er is wel achteraf aan gemixt. Ik weet niet wat dat uiteindelijk gekost heeft. De mix die we meekregen na het optreden zelf was niet zo geweldig. De uiteindelijke mix is voor een demo best bruikbaar. Maar lang niet zo goed als de studioopnames voor onze CD. Maar goed, op budgetvlak is er ook nogal wat concurrentie. Wordt hoe dan ook liefdewerk als je het doet denk ik.

berolios
3 november 2008, 14:24
je zegt t , t is wel hard werken dan
overigens zou ik persoonlijk , als ik een goede demo wilde opnemen, liever die 200 euro besteden aan 1 of 2 professioneel opgenomen nummers dan aan 10 matig opgenomen nummers, een demo cd hoeft niet vol te staan met nummers een paar representatieve nummers die GOED zijn opgenomen doen meer dan 20 prut nummers..
het is in feite je visitekaartje toch?

en daar komt bij dat je voor 200 euro zelf een heel eind komt in de aanschaf van eenvoudige opname spullen waarmee je ook prutopnamen kunt maken:seriousf:
Ik vind het er maar vanaf hangen voor welk doel je de demo die je opneemt wilt gebruiken.

Maak je een demo om je liedjes te laten horen aan een platenmaatschappij, dan zou ik inderdaad de studio induiken, want dan gaat het om de muziek.

Maak je de demo om aan potentiele boekers te geven, dan vind ik live-opnames (al dan niet achteraf fatsoenlijk afgemixt) een VEEEL beter plan! Ik organiseerde vroeger ook nog wel eens een festival en kende het gros van de bandjes die we dan boekten persoonlijk. Die paar die ik niet kende vroeg ik of we een keer konden komen kijken, of dat ze wellicht een demo hadden. Als ik dan zo'n studio-CD-tje kreeg, vroeg ik altijd direct om live-opnames... zo'n studio-CD-tje vind ik dus echt niks zeggen... je weet helemaal niet of dat uberhaupt representatief is voor wat je op het podium gaat krijgen.... maar dat is misschien mijn mening.

Terug bij de openingspost: als je dan dus live multi-track opnames maakt en dat daarna GOED afmixt, kun je best voor 200 euro een stuk of 5/6 nummers goed (in ieder geval REPRESENTATIEF) op een CD hebben staan.



p.s. neemt niet weg dat sommige studio-CD's niet al genoeg redenen bieden om een bandje niet te boeken... wat een crap krijg je soms voor je giechel zeg... dat mensen er zich zelf niet voor schamen !!

gitaarvrouwtje
3 november 2008, 14:55
ik ging er van uit dat je een representatieve cd zou willen maken voor platenmaatschappijen etc.
voor live optredens zou ik ook liever live opnemen ja.
maar dan is er wel de voorwaarde dat de live opname verrekte goed moet zijn ,want t kan behoorlijk wat verpesten aan hoe je overkomt op zo n cd als t geluid niet goed is.
live opnemen in een studio ,..dus geen multitracking ..heeft dan de voorkeur denk ik..dus nog steeds ,..de studio in:)

berolios
3 november 2008, 15:04
[...]live opnemen in een studio ,..dus geen multitracking ..heeft dan de voorkeur denk ik..dus nog steeds ,..de studio in:)
Omdraaien en we hebben een deal ;)...
Als je 1,5 uur of langer speelt, moet er toch wel een nummertje of 5 te vinden zijn die goed op multi-track staan, niet? Zoniet... dan herhaal ik mijn bericht: dan geeft de live-opname in ieder geval een representatief beeld van het bandje (!!) :soul: Goed geluid of niet ligt daarna aan de mix... maar daar kun je net zolang aan werken als je zelf wilt.

vincent136
3 november 2008, 15:15
de TS heeft nog helemaal geen reactie gegeven, ook niet heel erg netjes. Er zijn best veel zinnige antwoorden gegeven ondertussen.