PDA

View Full Version : Vraag muzieknotatie.



Axelll
28 oktober 2008, 17:02
Morgen heb ik een muziek edt en daarvoor heb ik de volgende vraag.

http://img352.imageshack.us/img352/8250/muziekbj1.jpg

De noten die hierboven staan (triolen) wat voor waarde hebben die (in tellen)?

Alvast heel erg bedankt!

Bl44t44p
28 oktober 2008, 17:06
Die triolen zijn achtsten.

Die waterfles zijn twee zestienden en een achtste, postbode is een achtste en twee zestienden.

Ik weet niet wat "muziek edt" is maar dit lijkt me toch wel basiskennis...? Of bedoel je iets anders?

Voidhead
28 oktober 2008, 17:08
die triolen hebben samen de waarde van 1 kwartnoot.

Axelll
28 oktober 2008, 17:09
Dankjewel, dit is alles wat ik moet weten.

Deze kan wat mij betreft dicht nu.

hendrix2
28 oktober 2008, 17:28
Zijn triolen achtsten?

1 triool gaat toch in een kwartnoot? Dus dan kan een triool toch nooit uit drie achtsten bestaan???

Of zit ik er helemaal naast (kan hoor, is lang geleden :))

WICKED
28 oktober 2008, 18:57
3 noten per kwartnoot worden geschreven als drie achtsten. Dat is dus niet hetzelfde als 2 achtsten per tel. als je een triool per achtste noot heb dan moet je volgens mij weer 3 16e noteren etc...

Jedeel
28 oktober 2008, 22:34
die triolen hebben samen de waarde van 1 kwartnoot.
Alleen de 1e (Femmeke?) is een triool.

charles
28 oktober 2008, 23:02
Hangt het niet een beetje af van de maat van het stukje (4/4, 2/4, 6/8 enz)?

Bl44t44p
28 oktober 2008, 23:21
3 noten per kwartnoot worden geschreven als drie achtsten. Dat is dus niet hetzelfde als 2 achtsten per tel. als je een triool per achtste noot heb dan moet je volgens mij weer 3 16e noteren etc...

Precies.

"Een triool gaat in een kwartnoot" kun je dus niet zeggen, het is afhankelijk van de waarde waarin de triolen genoteerd zijn. Zijn dit drie achtsten dan hebben ze gezamenlijk een waarde van een kwart, zijn het drie zestienden dan hebben ze gezamenlijk een waarde van een achtste.



Hangt het niet een beetje af van de maat van het stukje (4/4, 2/4, 6/8 enz)?

Nee, dat komt alleen aan de orde wanneer je iets wil zeggen over het aantal "tellen" van de noten.

-=JEROEN=-
28 oktober 2008, 23:29
http://www.popschoolmaastricht.nl/images/triolen.jpg
Het rechter figuur noemen ze een kwart-triool en duurt in z'n geheel 2 tellen (2 kwarten)
Het linker figuur noemen ze een achtste-triool en duurt in z'n geheel 1 tel (2 achtsten)

De achtsten binnen de achtste triool duren korter dan een normale achtste!

Je kan dus ook zeggen: in een achtste triool duurt iedere noot 1/3 van een kwart (ipv de helft van een kwart).