PDA

View Full Version : Hulp nodig, kom er niet uit.



Toosh
28 oktober 2008, 15:20
Hallo,

Na een tweede gitaar een Hagström ultra swede waarvan ik overigens zeer tevreden over ben voor het iets zwaardere werk (goede tweede gitaar naast mijn tele voor het iets cleanere werk) wil ik mij een versterker aanschaffen voor het bandje aangezien ik nu nog altijd één moet lenen van een bandlid.

Nu kwam ik uit op een JVM (kan wat vanalles, van clean to crunch tot scheur)tegen een schappelijk in prijs is die ik zou bestellen via soundslive.
Er zullen waarschijnlijk beter alternatieven zijn, maar ben 22 jaar en zie het niet zitten om 2000euro en meer te betalen voor een versterker.

Nu is echter de vraag welk model. Aanvankelijk dacht ik aan een combo aangezien dit het goedkoopste uitkomt, maar heb vorige week toevallig een AC30 getild en zag direct in dat dit echt iets is voor mensen die zich een hernia willen tillen. Daarom lijkt mij een top en een cab misschien handiger. Spreek mij tegen indien ik fout zit.

Nu vroeg ik welk model. De 410h: 4 kanalen 100 watt
of de 205h: 2 kanalen 50 watt
Zijn die vier kanalen die extra euro's nu echt waard of niet ?

Qua cabinet was ik aan het denken aan een 2*12 aangezien 4*12 mij overkill lijkt (bespaart mij ook weer wat sleurwerk).
Nu heb ik echt geen idee welke speakers een goeie match hierbij zijn.
Ik zag ergens een orange Ppc212 met 2 v30ers voor een prikje staan (450 euro) misschien een mogelijkheid ?
Graag wat hulp

Genre die ik speel zijn vrij divers, grungie, hard rock, en 60's seventies. Vrij divers dus.

Dank bij voorbaat.

Realeigo
28 oktober 2008, 15:26
Geloof me.
Je gaat er spijt van krijgen als je ipv mijn advies op te volgen die jvm410h te kopen!

Koop een JCM800 (http://www.soundslive.co.uk/product~name~Marshall-JCM800---2203~ID~1701.asp)! Ik heb nu een paar keer op een JVM410 gespeeld. Eerst vond ik hem wel oke, maar vergeleken met een JCM800 e.d. is hij echt veel minder.

Een jcm800 kun je trouwens ook gewoon voor 750 a 1000 euro van marktplaats kopen.

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2008, 15:52
Hij wil clean, crunch en scheur in 1 amp. Jij komt met een JCM800, en dan post je ook nog eens de -AHUM-, re-issue. ? uh ?

Een 2*12 kan lichter zijn dan een gemiddelde 4*12, maar kijk wel goed naar de specs. Sommigen verschillen door de gebruikte materialen niet veel van een 4*12.

De gemiddelde 2*12 combo met een watt of 100 aan boord is gewoon erg zwaar.
Dat komt doordat je flinke transformatoren nodig bent en de magneten van de beide speakers wegen er behoorlijk in. 30 kilo of meer is geen uitzondering.

Je zou ook kunnen kijken naar iets van Koch, en een losse 2*12 kast. Goed te verslepen en een hele eigen sound. Persoonlijk trekken me de multitone en studiotone (head) best aan in hun segment. Heb je meer dan genoeg mogelijkheden mee.

iWishmaster
28 oktober 2008, 15:54
JCM800 is niet echt enorm veelzijdig: dan heb je toch weer een aantal pedalen nodig.

Als je toch een JCM800 koopt: Koop niet de nieuwe! Maar koop een oude 2203/4, klinken vele malen beter. Of koop de 1x12 of 2x12 combo.

Als antwoord op je eerste vraag: combo's versjouwen is een ramp als je het mij vraagt. Tenzij je je amp in de oefenruimte laat staan en alleen met optredens hoeft te sjouwen, zou ik altijd een top+cab kopen. Ik ben op zoek naar een leuk cab voor in de oefenruimte en thuis gebruik ik een 1x12" kastje, zodat ik alleen mn head mee hoef te nemen. Wellicht laat ik over een tijd mn head ook in de oefenruimte staan en gebruik ik thuis mn micro cube ofzo.

eggen_h
28 oktober 2008, 15:56
als je graag een vox wil maar die te zwaar vind, waarom koop je dan geen top en combo van vox? die zijn er ook van de ac30 cc dacht ik..

Realeigo
28 oktober 2008, 16:01
In een JCM800 zit ook clean crunch en scheur. Als je het er zonder pedalen niet uit kunt krijgen ben je gewoon een waardeloze gitarist! Ik poste ook gewoon een link naar de amp op soundlive, maar volgens mij zette ik er ook nog onder dat hij voo rminder een oude van MP kon kopen?

JimiDylan
28 oktober 2008, 16:16
Heb je de kans om de JVM410H aan de tand te voelen? Als je wilt kan ik wel soundclips postten van een strat met de gewenste instellingen, weet je een beetje wat je krijgt. Zelf speel ik over V30, 4*12, en dat geeft echt een waanzinnig strak geluid!

SGbanez
28 oktober 2008, 16:16
Ik zit eigenlijk toevallig met dezelfde vraag als Toosh. Is een JCM800 niet meer geschikt voor het zwaardere werk? De JVM lijkt me wel wat veelzijdiger, aangezien hij 4 kanalen met 3 modi heeft(okee, waarvan je de helft waarschijnlijk toch niet gebruikt) De JCM schijnt trouwens toch ook een gigantische bak herrie te maken? Is het dan wel geschikt voor een oefenruimte? En hoe zit het met de originele JCM 800s, zijn die veel beter dan de re-issue?

Ik heb laatst de JVM215C(dacht ik) getest bij feedback. Hij had 1 speaker en 50 watt en 2 kanalen. Deze twee kanalen hebben 3 modi per stuk, dus eigenlijk zijn het 6 kanalen in totaal, variërend tussen volledig clean en zieke disto, wat voor mij persoonlijk genoeg is. Ik moet zeggen dat ik na verschillende andere amps, waaronder een AC15, een Fender Hotrod Deluxe(deze twee hadden voor mij simpelweg te weinig gain opties) en een H&K echt flink onder de indruk was. De H&K vond ik ook leuk, maar klonk erg dik en wollig. De JVM had een veel helderder en scherper gedefinieerde sound. Precies wat ik wil. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik weinig ervaring heb met Marshalls(sowieso met amps)

Realeigo
28 oktober 2008, 16:25
Ik zit eigenlijk toevallig met dezelfde vraag als Toosh. Is een JCM800 niet meer geschikt voor het zwaardere werk? De JVM lijkt me wel wat veelzijdiger, aangezien hij 4 kanalen met 3 modi heeft(okee, waarvan je de helft waarschijnlijk toch niet gebruikt) De JCM schijnt trouwens toch ook een gigantische bak herrie te maken? Is het dan wel geschikt voor een oefenruimte? En hoe zit het met de originele JCM 800s, zijn die veel beter dan de re-issue?

Ik heb laatst de JVM215C(dacht ik) getest bij feedback. Hij had 1 speaker en 50 watt en 2 kanalen. Deze twee kanalen hebben 3 modi per stuk, dus eigenlijk zijn het 6 kanalen in totaal, variërend tussen volledig clean en zieke disto, wat voor mij persoonlijk genoeg is. Ik moet zeggen dat ik na verschillende andere amps, waaronder een AC15, een Fender Hotrod Deluxe(deze twee hadden voor mij simpelweg te weinig gain opties) en een H&K echt flink onder de indruk was. De H&K vond ik ook leuk, maar klonk erg dik en wollig. De JVM had een veel helderder en scherper gedefinieerde sound. Precies wat ik wil. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik weinig ervaring heb met Marshalls(sowieso met amps)

Nee, nee en nog eens nee.
Het tweede kanaal van de JVM voluit heeft ongeveer evenveel gain als een JCM800. kanaal 3 en 4 hebben loads meer gain. Een JCM 800 heeft een mastervolume. Dus hij kan zacht, en voor een paar tientje bouwt de betere versterker tech er een PPIMV in.
Die Kanaal modussen hebben hetzelfde effect als een volume knop van een gitaar die omhoog word gedraaid.
Verder kan marshall zeggen wat ze willen maar JVM klinkt niet als een JCM 800 of een JMP of JTM45 of welke oude marshall bak dan.
Kwa sound komt zon jvm evendichtbij die amps als een Line 6 podxt.
En die is nog veelzijdiger dan een JVM.

Zo dat is eruit!

Lexvandoef
28 oktober 2008, 16:33
In een JCM800 zit ook clean crunch en scheur. Als je het er zonder pedalen niet uit kunt krijgen ben je gewoon een waardeloze gitarist! Ik poste ook gewoon een link naar de amp op soundlive, maar volgens mij zette ik er ook nog onder dat hij voo rminder een oude van MP kon kopen?

Het is gewoon geen logische keuze als je op zoek bent naar een amp die dat alle 3 tegelijk kan, dan moet je kloten met volume knoppen, en aangezien hij naar een jvm kijkt wil hij dat niet ;)

iWishmaster
28 oktober 2008, 16:37
Veel mensen (waaronder ik) prijzen de JVM vanwege zijn crunch kanaal. Dat crunch kanaal zit niet op de 215 en 210, alleen op de 410. Bij de 210 en 215 zijn de modi ten opzichte van de 410 wat 'bijgepoetst' om iets veelzijdiger qua gain modi te zijn.

@realeigo: Ik zeg ook niet dat je geen clean en crunch uit een 1 kanaals versterker kunt krijgen, ik zeg alleen dat de JCM800 niet echt veelzijdig is. Het is een echte rock-amp, jazz en blues kan misschien wel, maar het zou niet mijn eerste keus zijn.

En ja: de oudere 2203/2204 (tweedehands) klinken over het algemeen beter dan de re-issue 2203/2204's. Let goed op het type: er bestaan ook andere types met reverb, fx-loops en clean/crunch voetpedalen etc. Die zijn zonder meer veelzijdiger, maar ze klinken _anders_. De meeste mensen zijn het er echter over eens dat de 2203/2204's ook beter zijn als deze types.

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2008, 16:39
In een JCM800 zit ook clean crunch en scheur. Als je het er zonder pedalen niet uit kunt krijgen ben je gewoon een waardeloze gitarist!

Dat is met stip je domste post ooit.
Niet iedereen werkt volgens de methode back to woodstock '69, zonder effectloop, 2e master en alleen met je volumepot. Zo kan het, maar er zijn zat gitaristen die in hele andere situaties totaal andere methoden hebben van sounds bakken dan werken met je techniek en gitaar.

Dat jij dat afdoet als niet kunnen spelen/werken, dat zegt dan meer over jezelf dan de topicstarter of iemand die 'anders' werkt. Ik ben er niet nieuw mee, zowel een 2203 met de volumepot en booster gebruik ik alswel een 3 channel setup met 373 effectschakelingen en digitale prut met nog net niet gemotoriseerde faders in de meest uiteenlopende situaties.

Als ik beide setups voor een dagje in een andere situatie zou omkeren zou ik beide kanten op niet erg lekker werken, en dat heeft niets te maken met niet kunnen spelen.

Realeigo
28 oktober 2008, 16:44
Dat is met stip je domste post ooit.
Niet iedereen werkt volgens de methode back to woodstock '69, zonder effectloop, 2e master en alleen met je volumepot. Zo kan het, maar er zijn zat gitaristen die in hele andere situaties totaal andere methoden hebben van sounds bakken dan werken met je techniek en gitaar.

Dat jij dat afdoet als niet kunnen spelen/werken, dat zegt dan meer over jezelf dan de topicstarter of iemand die 'anders' werkt. Ik ben er niet nieuw mee, zowel een 2203 met de volumepot en booster gebruik ik alswel een 3 channel setup met 373 effectschakelingen en digitale prut met nog net niet gemotoriseerde faders in de meest uiteenlopende situaties.

Als ik beide setups voor een dagje in een andere situatie zou omkeren zou ik beide kanten op niet erg lekker werken, en dat heeft niets te maken met niet kunnen spelen.

Oke, die post kwam wat lomp over maar iWishmaster deed alsof je met de JCM800 er alleen maar clean,crunch en scheur uit kon halen als je pedaaltjes ging gebruiken.

iWishmaster
28 oktober 2008, 17:03
Oke, die post kwam wat lomp over maar iWishmaster deed alsof je met de JCM800 er alleen maar clean,crunch en scheur uit kon halen als je pedaaltjes ging gebruiken.
Dat bedoelde ik niet, ik had het over veelzijdigheid, dat gaat verder dan clean/crunch/scheur.

Maargoed ontopic: Topicstarter: ga eens testen!

Probeer een marshall JVM, Vox AC30, Fender weetikveelwelke en oriënteer je op de 'voicing' die je zoekt. Bepaal ook welke soorten geluiden je allemaal zoekt en wat voor een budget je hebt. Ga van daaruit verder :)

Toosh
28 oktober 2008, 17:08
Vind de JVM na wat luisteren, live en op het net wel vet klinken.

Mijn vader speelt op een Blues junior, cleane versterker, zeer mooi. Maar toch krijg ik zelfs met pedalen mijn geluid daar niet uit. dus zon AC 30 zie ik niet echt zitten.
Misschien zijn er inderdaad alternatieven maar het moet te doen zijn van prijs.

Toosh
28 oktober 2008, 17:23
Kweet dit ook wel.

JCM 800 geroemd om zijn crunchy lead sound, het prachtige clean van een twin, de lead van een mesa.
Iemand die mij zon apparaat kan aanraden voor een schappelijke prijs...

Mitch
28 oktober 2008, 17:30
@Real ego: probeer een beetje te dimmen vriend, dit is niet het "zeik hier de JVM af" topic (waarom dat er overigens nog niet is, is mij een raadsel :D ) dus bewaar je kruistocht even voor een andere keer.

Volgens mij was de vraag: ga ik voor een 2x12 combo of top en cab? Plus: ga ik voor de tweekanaals of de vierkanaals? Op dat laatste kan ik je geen antwoord geven, geen ervaring met de tweekanaals. Ik heb er al wel wat over gelezen en ik dacht ook hier, zoek anders even.
Wat je met die AC30 merkte: 2x12 combo's zijn prima te tillen met twee man maar een drama in je eentje. Door het gewicht, maar ook de onhandige vorm. Een top en kast zijn wat dat betreft prettige qua vervoer én je kan makkelijker van kast of top wisselen als de één of de ander je niet bevalt.

Toosh
28 oktober 2008, 18:07
Welke kasten raden jullie aan en welke speakers.

Lees hier veel lovende kritieken over bogner oversized cabs (vind ik wat prijzig)
Ook lijkt het met dom om het goedkoopste cabje te kopen aangezien het mij lijkt dat de cab dan de zwakste schakel zal zijn.

Die orange Ppc212 iemand ervaring mee. +-400 500 euro vind ik goed te doen.
Dat haal ik er op den duur aan dokterskosten dan wel uit voor het dragen van een combo.
Of andere ?
In andere discussies merk ik dat V30ers zo wat de meest genomen speakers zijn, matchen deze goed bij een marshall ?

Realeigo
28 oktober 2008, 21:37
@Real ego: probeer een beetje te dimmen vriend, dit is niet het "zeik hier de JVM af" topic (waarom dat er overigens nog niet is, is mij een raadsel :D ) dus bewaar je kruistocht even voor een andere keer.



Ja baas! !

the sure thing
28 oktober 2008, 21:55
In andere discussies merk ik dat V30ers zo wat de meest genomen speakers zijn, matchen deze goed bij een marshall ? Ja, V30s doen het goed met een marshall. G12M's (greenback) doen het ook goed, zijn alleen wel 25W per stuk.

casper innosence
28 oktober 2008, 23:44
Welke kasten raden jullie aan en welke speakers.

Lees hier veel lovende kritieken over bogner oversized cabs (vind ik wat prijzig)
Ook lijkt het met dom om het goedkoopste cabje te kopen aangezien het mij lijkt dat de cab dan de zwakste schakel zal zijn.

Die orange Ppc212 iemand ervaring mee. +-400 500 euro vind ik goed te doen.
Dat haal ik er op den duur aan dokterskosten dan wel uit voor het dragen van een combo.
Of andere ?
In andere discussies merk ik dat V30ers zo wat de meest genomen speakers zijn, matchen deze goed bij een marshall ?

Ik speel zelf met een PPC412 van orange, uitermaaate tevreden over, zeer strak, wel redelijk donker gevoiced, maar ik heb er dan weer een redelijk heldere amp (soldano avenger) op staan, en dat matched eeerrrug goed. Weet niet echt hoe de 212 zich verhoudt tot de 412. Maar n spulleke ist wel..

Toosh
29 oktober 2008, 13:49
Misscchien dat die dan ook goed matcht met die JVM, aangezien dat die amp mij niet zo donker lijkt als bijvoorbeeld een engl.

Man in Black
29 oktober 2008, 15:44
Je kunt het budget ook wat drukken door een mailtje richting Maleisië (http://www.ceriatone.com)te sturen om vervolgens een soldeerbout ter hande te nemen en zelf aan de slag te gaan...

Ik heb er in ieder geval een hoop plezier uit gehaald en bij mijn weten best een paar duiten bespaart. :rockon:

pannekoek
29 oktober 2008, 19:03
ik zou zeggen:

neem de jvm410h met 4 kanalen, behalve dat ie 2 kanalen meer heeft, klinkt ie ook gewoon anders, beter imo

als cabinet is een 2x12 voldoende, maar bedenk wel, een orange ppc212 is bijna net zo zwaar als een marshall 4x12

Renin
29 oktober 2008, 19:21
probeer ook de jcm2000 dsl. Deze is wat vriendelijker geprijsd dan de jvm, klinkt net wat anders (kwestie van smaak), vreet pedaaltjes en is simpel te bedienen.

Je kan dan ook kiezen voor de 50 watter met 2 greenbacks als je dat wilt.

Ik heb zelf een 50 watter met 4x12 greenbacks (1960ac) en dat klinkt fenomenaal. Ik gebruik hem met de strat voor "poppie"/funk/hendrix sounds achtig (als je begrijpt wat ik bedoel) en met de les paul i.c.m. met een booster voor het brute werk.
Het lead kanaal gebruik ik puur voor het solowerk.

Meer heb je ook niet nodig. Er is ook genoeg te vinden op het net over het persoonlijker tweaken van de dsl als je dat wilt.

Koop hem bij Soundslive voor weinig en lach je een breuk om de jvm410 die het dubbele kosten hier in NL :dontgeti: