PDA

View Full Version : Wat zorgt voor de Tele-twang?



Arjan12
28 oktober 2008, 09:37
Wat zorgt volgens jullie voor de klassieke Tele-twang?

Is het de essen body, esdoornen toets (een Tele met een palissander toets of een elzen body kan toch ook twang hebben?) , of zijn het de 3 koperen zadeltjes?

Wat maakt het verschil tussen geen twang en veel twang? Of heeft een Tele gewoon twang of niet, en valt een Tele die niet twangt ook niet meer te redden?

Ik hoor het graag.

zeppo
28 oktober 2008, 09:46
Dit komt door de zogenaamde Twang bar, die onzichtbaar ingebouwd is. Op onderstaande tekening is die wel te zien (dat gestreepte blokje)

http://tralfaz-archives.com/coverart/B/belew_twangf.jpg

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het voor 85% komt door de elementen

Arjan12
28 oktober 2008, 09:50
Voor 85% van de elementen? Ik heb toch echt op Telecasters gespeeld die onversterkt twangden als een gek. Andere Tele's deden dat weer totaal niet. Ik denk niet dat dat aan de elementen lag...

zeppo
28 oktober 2008, 09:57
Daar heb je natuurlijk wel een punt. Gokje: de brugconstructie?
Maar alle onderdelen helpen natuurlijk: ook tele's zonder koperen zadeltjes hebeben twang

telecastermaster
28 oktober 2008, 10:04
De koperen bodemplaat?

zoon van Piet
28 oktober 2008, 10:07
Het is een totaalgebeuren. Ik heb wel tele's horen twangen met palissander toetsen, echt wel. En elzen bodies willen soms ook lekker gaan.

De brugconstructie speelt volgens mij een behoorlijke rol. Ik heb ooit een tele gecustomized ( lees: verhoerd..) door de brugpickup los te maken en in de body te schroeven, zodat ie los was van de plaat. Dat verhielp mijn klacht (feeeedback! ) maar haalde echt veel van de twangmagie weg. Anderzijds had ik ooit -eind jaren tachtig van de vorige eeuw- een yamaha tele-achtige. met dubbele humbuckers, maar wel die plaatconstructie en enkelspoelschakeling. tot mijn verbazing kon je op dat ding behoorlijk lekker chickenpickin'..

barno
28 oktober 2008, 10:36
Ja, die twang is toch wel iets mysterieus. Ik dacht ook de brugplaat maar ook zonder brugplaat twangt een tele (cfr E Smith sig).
De plaats van de pups speelt ook mee en ik denk dat zelfs dat de vorm van de body een belangrijke factor is.

iWishmaster
28 oktober 2008, 10:45
Ik denk dat de metalen brugplaat in combinatie met het type, de plaats en hoek van de pickup veel doen. Ook het feit dat de snaren over het metaal van de brug gaan en daarna door de body heengaan draagt bij.

Een strat heeft ook wel 'zoiets: meer een *twing* bij gebruik van de brugpickup. Zelfs een Gibson Nighthawk heeft iets telecasterachtigs vond ik, maar dan meer een *TWAM* geluid.

Orpheo
28 oktober 2008, 11:14
imho zijn het deze factoren:

bodyhout (ash, elzen mindere mate)
neckhout (maple, absoluut)
toets maakt minder uit, maar maple kies ik, voor t gevoel.
de brug en zadels
pickups minder extreem. ik heb eens een tele bespeeld met filtertrons, (maar verder wel de specs die ik net noemde) en die twangde als een gek.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 11:18
Filertrons vind ik dan weer redelijk 'lichte' pickups qua klank, ik denk dat als je er high output hummies in gooit, dat hij dat veel minder twangt.

Kim Wilson
28 oktober 2008, 11:19
Mijn ervaring is dat de Tele's met vintage 3-zadelbrug meer "Tele" klonken dan die met de nieuwe 6-zadel brug. Meer twang, meer bite. Daarnaast speelt het hout ook een belangrijke rol. Ik vind essen het mooist klinken, al heb ik een goeie twang gehoord uit Tele's met zowel essen als elzen body's. De hals (en toets) moet eigenlijk wel maple zijn.

Elementen maken niet veel uit. Uit ervaring weet ik dat een gitaar die onversterkt niet de twang heeft, dat ook versterkt niet heeft. Het karakter zit veel meer in de gitaar zelf, de elementen versterken dat alleen maar.

Luke-wannabe
28 oktober 2008, 11:19
Ik dacht ook altijd dat ik een Essen telecaster wilde, maar toen ik vorige week bij feedback was vond ik toch echt de 60's RI de beste en deze had een Alder body. Vette twang, rocken en bluesen; alles. Precies wat je van een goede tele mag verwachten.

Daarentegen bespeelde ik pas de Baja van Rick, en die had precies hetzelfde. Lekker geluid, twang, rock, alles. En de Baja is van essen.

Hiermee wil ik zeggen dat het dus waarschijnlijk ergens anders aan ligt. Het karakteristieke Tele brug element. De brug, de bodemplaat, de constructie. Ik denk dus dat er een aantal factoren zijn die de karakteristieke tele sound maken.

blindfaith85
28 oktober 2008, 12:06
voor een wetenschappelijk benadering betreft twang:
http://www.bbc.co.uk/musictv/guitars/video/andymunro/

koentjo
28 oktober 2008, 12:47
voor een wetenschappelijk benadering betreft twang:
http://www.bbc.co.uk/musictv/guitars/video/andymunro/

:o heb je nog meer van dit soort fimpjes? super cool.

Rutger
28 oktober 2008, 13:11
k Zit eigenlijk ook een beetje met de brugkeuze voor een Tele die ik wat wil opknappen. Zit nu een 6 zadelige brug op, alles verchroomd. Maar hoeveel en wat voor verschil zou het uitmaken als ik naar 3 zadels ga, of als ik er koperen zadels op zet? En hoeveel maakt een brug van E80,- uit t.o.v. eenzelfde brug van E35,-? Metaal is metaal, toch?

Ik heb wel wat zitten inlezen op het tdpri forum, maar dan krijg ik een beetje het gevoel dat het allemaal meer geneuzel is over minimale verschillen... maakt dat nu echt zoveel verschil in twang, bite, etc...?

Kim Wilson
28 oktober 2008, 13:20
k Zit eigenlijk ook een beetje met de brugkeuze voor een Tele die ik wat wil opknappen. Zit nu een 6 zadelige brug op, alles verchroomd. Maar hoeveel en wat voor verschil zou het uitmaken als ik naar 3 zadels ga, of als ik er koperen zadels op zet? En hoeveel maakt een brug van E80 uit t.o.v. eenzelfde brug van E35?

Ik heb wel wat zitten inlezen op het tdpri forum, maar dan krijg ik een beetje het gevoel dat het allemaal meer geneuzel is over minimale verschillen...
Kwestie van proberen. Maar tijdens mijn testronde klonken de gitaren met 3 zadels beter dan die met 6, en dat waren geen minimale verschillen. Natuurlijk kan het ook aan de rest van de gitaar liggen, maar het leek geen toeval.

Arjan12
28 oktober 2008, 14:59
De reden dat ik dit topic opende komt redelijk overeen met de vraag die hierboven wordt gesteld.

Ik heb een American Standard Tele (ja, dat ding dat hieronder te koop staat aangeboden). Ik ben er niet helemaal tevreden over, ik vind dat er te weinig 'twang' in zit.

Zou het helpen als ik er een ouderwetse brug in zet, of kan ik toch beter op zoek gaan naar een andere Tele?

Kim Wilson
28 oktober 2008, 15:05
Ja, dat was idd ook mijn ervaring. De USA Standard Tele is idd wat minder uitgesproken qua twang. De Classic (Player) Mexicanen klonken meer als een typische Tele. Dus voor het geld wat je voor die USA vangt, zou je een nieuwe Mex '50s of Baja kunnen kopen, en heb je meer het typische Tele-karakter.

schizo910
28 oktober 2008, 15:05
Ik heb destijds uit praktisch oogpunt de 3 zadels van mijn RI52 vervangen voor de meegeleverde 6 zadel variant en merk er niet heel erg veel verschil in. Het zal best wat uitmaken maar in een live situatie hoor ik het niet terug... Toch denk ik eraan ze weer terug te plaatsen, het hoort toch wel bij de 52, vind ik.

Arjan12
28 oktober 2008, 15:17
Ja, dat was idd ook mijn ervaring. De USA Standard Tele is idd wat minder uitgesproken qua twang. De Classic (Player) Mexicanen klonken meer als een typische Tele. Dus voor het geld wat je voor die USA vangt, zou je een nieuwe Mex '50s of Baja kunnen kopen, en heb je meer het typische Tele-karakter.

Ja, maar goed. Dan kun je wel weer elementen gaan lopen te vervangen, heb je mindere electronica en met wat pech is 'ie minder stemvast :D .

Ik heb laatst trouwens op zo'n Baja gespeeld. Loeizwaar, maar was wel een échte Telecaster. Ook akoestisch zat er een enorme twang in. Versterkt kon ik er weinig mee, ik hoorde de twang er absoluut in terug, maar dat S1-switch gedoe is niks voor mij.

Rutger
28 oktober 2008, 15:18
Ik heb destijds uit praktisch oogpunt de 3 zadels van mijn RI52 vervangen voor de meegeleverde 6 zadel variant en merk er niet heel erg veel verschil in. Het zal best wat uitmaken maar in een live situatie hoor ik het niet terug... Toch denk ik eraan ze weer terug te plaatsen, het hoort toch wel bij de 52, vind ik.
Had die 6 zadel brug dan stalen of koperen zadels?

Kim Wilson
28 oktober 2008, 15:24
Ja, maar goed. Dan kun je wel weer elementen gaan lopen te vervangen, heb je mindere electronica en met wat pech is 'ie minder stemvast :D .
Da's onzin. Mijn Baja is absoluut stemvast, en in deze serie hebben ze betere pickups en elektronica gezet dan in een standaard Mex. Ik heb nog geen moment gedacht aan verwisselen van de elementen.


Ik heb laatst trouwens op zo'n Baja gespeeld. Loeizwaar, maar was wel een échte Telecaster. Ook akoestisch zat er een enorme twang in. Versterkt kon ik er weinig mee, ik hoorde de twang er absoluut in terug, maar dat S1-switch gedoe is niks voor mij.
Die S1-schakeling kun je toch ook gewoon negeren? In het ergste geval moet je een 3-weg switch erin laten solderen. Maar dan heb je weer een normale Tele. Of je haalt gelijk de '50s.

Arjan12
28 oktober 2008, 15:29
Ik ben al een tijdje aan het gassen op een Custom '62 Tele. Maar ja, da's dan eigenlijk weer geen typische Tele :seriousf: .

Keuzes, keuzes...

skabouter
28 oktober 2008, 15:32
ff een vraag waarop ik het antwoord al denk te weten.....
een lipstick element (neck-pu op tele) is toch een single-coil? Mn leraar dacht humbucker.....not true, right?

Verder dat twang verhaal....ik weet t ook niet, maar is het niet een samenloop van omstandigheden? Mn ibanez S met 2 humbuckers twangt ook lekker als je hem coil-tapt......

Shaggy
28 oktober 2008, 15:48
Een strat heeft ook wel 'zoiets: meer een *twing* bij gebruik van de brugpickup. Zelfs een Gibson Nighthawk heeft iets telecasterachtigs vond ik, maar dan meer een *TWAM* geluid.


hehehehehe .. ik vind hem geniaal !!

Maarre klopt hoor, op mijn strat haal ik ook een soort twang maar meer twing/tweng dan twang!

Jay75
28 oktober 2008, 16:27
Ik dacht ook altijd dat ik een Essen telecaster wilde, maar toen ik vorige week bij feedback was vond ik toch echt de 60's RI de beste en deze had een Alder body. Vette twang, rocken en bluesen; alles. Precies wat je van een goede tele mag verwachten.

Daarentegen bespeelde ik pas de Baja van Rick, en die had precies hetzelfde. Lekker geluid, twang, rock, alles. En de Baja is van essen.

Hiermee wil ik zeggen dat het dus waarschijnlijk ergens anders aan ligt. Het karakteristieke Tele brug element. De brug, de bodemplaat, de constructie. Ik denk dus dat er een aantal factoren zijn die de karakteristieke tele sound maken.

En een Mahonie body, is dat wat op een telecaster?

Arjan12
28 oktober 2008, 16:28
Is dit trouwens nu al de 3e '52 RI die je te koop hebt staan, Jay?

MarkV
28 oktober 2008, 16:31
ff een vraag waarop ik het antwoord al denk te weten.....
een lipstick element (neck-pu op tele) is toch een single-coil? Mn leraar dacht humbucker.....not true, right?


Het is een single coil, zeker geen humbucker en ook zeker geen lipstick element.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 16:36
Ik ben al een tijdje aan het gassen op een Custom '62 Tele. Maar ja, da's dan eigenlijk weer geen typische Tele :seriousf: .

Keuzes, keuzes...

Waarom is dat weer geen typische tele? Ik heb er een, en die klinkt absoluut als een tele hoor ;)

Arjan12
28 oktober 2008, 16:48
Waarom is dat weer geen typische tele? Ik heb er een, en die klinkt absoluut als een tele hoor ;)

Dat weet ik, maar volgens de puristen moet een Tele natuurlijk een esdoornen toets hebben, butterscotch blonde zijn en een zwarte slagplaat hebben. Die 62 Custom ziet er veel te mooi uit voor een Tele :p . Prachtige gitaar is het!

Psst... hoeveel?

Jay75
28 oktober 2008, 16:55
Is dit trouwens nu al de 3e '52 RI die je te koop hebt staan, Jay?

Hahaha, erg he, het is die fiesta rode. Ik weet t niet, ik vind ze echt te gek telecasters maar heb er een haat/liefde verhouding mee. Iedere keer probeer ik t weer! Rare is dat ie echt TE gek klinkt, maar op de een of andere manier is het niet mijn ding.....of toch wel.

Anyway, ik heb het geld nodig en ik ben niet bang, want deze koop je altijd weer 2ehands he

Arjan12
28 oktober 2008, 16:59
Hahaha, erg he, het is die fiesta rode. Ik weet t niet, ik vind ze echt te gek telecasters maar heb er een haat/liefde verhouding mee. Iedere keer probeer ik t weer! Rare is dat ie echt TE gek klinkt, maar op de een of andere manier is het niet mijn ding.....of toch wel.

Anyway, ik heb het geld nodig en ik ben niet bang, want deze koop je altijd weer 2ehands he

Haha ja dat klopt. Wel jammer van de refinish, dat drukt de prijs natuurlijk behoorlijk.

episua
28 oktober 2008, 17:13
Ik heb laatst mijn std tele mex uitgevoerd met een wilkinson barrel brug en custom shop vintage reissue pickups. Beide upgrades hebben de gitaar in een twangmonster veranderd! Akoestisch kan je dankzij de wilkinson brug het extra beetje twang al horen.
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/fendermimbody.jpg

Luke-wannabe
28 oktober 2008, 17:20
Ik ben al een tijdje aan het gassen op een Custom '62 Tele. Maar ja, da's dan eigenlijk weer geen typische Tele :seriousf: .

Keuzes, keuzes...

Nou sorry, maar alles met 2 enkelspoelers vind ik een typische tele.

Arjan12
28 oktober 2008, 17:23
Het is ook een typische Tele, ook qua geluid. Ik liep je maar wat te stangen :) .

Lexvandoef
28 oktober 2008, 19:57
Dat weet ik, maar volgens de puristen moet een Tele natuurlijk een esdoornen toets hebben, butterscotch blonde zijn en een zwarte slagplaat hebben. Die 62 Custom ziet er veel te mooi uit voor een Tele :p . Prachtige gitaar is het!

Psst... hoeveel?

Wat nou hoeveel? :seriousf: Deze blijft gewoon bij mij :dance:


Ik heb laatst mijn std tele mex uitgevoerd met een wilkinson barrel brug en custom shop vintage reissue pickups. Beide upgrades hebben de gitaar in een twangmonster veranderd! Akoestisch kan je dankzij de wilkinson brug het extra beetje twang al horen.
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/fendermimbody.jpg


Wat voor vintage reissue pickups heb je er in gegooid? Fender CS Nocasters toevallig? :)

Arjan12
28 oktober 2008, 20:06
Wat nou hoeveel? :seriousf: Deze blijft gewoon bij mij :dance:

Grr hier dat ding:sneaky: .

Jay75
29 oktober 2008, 00:11
Haha ja dat klopt. Wel jammer van de refinish, dat drukt de prijs natuurlijk behoorlijk.

Achja, ik vraag er ook niet te veel voor toch? Het is echt een topding en die kleur, achja, gaat om de sound he :) Had 'm zelf ook voor dat bedrag en rebel relic luke vraagt voor een copie zelfs 1300 euro, dus op zich.

Ik heb r geen haast mee en anders spuit ik m over :) hehe

Maar ik had er genoeg van, alles waar ik lang niet meer op had gespeeld of qua sound weinig toevoegde of net niet helemaal de gitaar was die ik wilde van dat model heb ik verkocht of weggeven ( 1 oude dan aan een maat van me ) Ik wordt er alleen maar blijer van :) Maarja, ik had op een gegeven moment hier dan ook 9 gitaren staan haha

Arjan12
29 oktober 2008, 10:12
Ik kan het me wel voorstellen, zeker als je er geen geld op verliest. Het is ook inderdaad een schappelijke prijs, dus het zou niet te lang moeten duren voor je hem kwijt bent.

skabouter
29 oktober 2008, 11:35
Het is een single coil, zeker geen humbucker en ook zeker geen lipstick element.

een lipstick element noem je dat toch? de neckpickup in een tele.....

MarkV
29 oktober 2008, 12:22
een lipstick element noem je dat toch? de neckpickup in een tele.....

The Fender Telecaster's neck-position pickup, despite its appearance, is not a lipstick-tube pickup. It is a traditional single-coil pickup under a chrome-plated cover. A lipstick guitar pickup is a form of single-coil magnetic guitar pickup having its electronics totally encased in a chrome-plated metal tube.

Dus echt niet, maar lijkt er wel op.

Twang is voor mij ook de snaren. Sommige snaren leveren op een Tele meer twang dan anderen. Beste resultaat voor mij zijn Ernie Ball's .010. Met d'addario .009 is de gehele twang verdwenen.

Vandaag een Seymour Duncan vintage Broadcaster in mijn Tele gezet: lots' a twang and mojo!

Rutger
29 oktober 2008, 13:28
Kwestie van proberen. Maar tijdens mijn testronde klonken de gitaren met 3 zadels beter dan die met 6, en dat waren geen minimale verschillen. Natuurlijk kan het ook aan de rest van de gitaar liggen, maar het leek geen toeval.

Ik heb destijds uit praktisch oogpunt de 3 zadels van mijn RI52 vervangen voor de meegeleverde 6 zadel variant en merk er niet heel erg veel verschil in. Het zal best wat uitmaken maar in een live situatie hoor ik het niet terug... Toch denk ik eraan ze weer terug te plaatsen, het hoort toch wel bij de 52, vind ik.

Dit soort verschillen van mening maken mij dus sterk aan het twijfelen over of het nu wel of niet veel uitmaakt... de een vindt van wel en de ander van niet. :dontgeti:

Kim Wilson
29 oktober 2008, 13:33
Ga anders even naar de Feedback, sluit je op in een testhok met een stapel Tele's en ga zelf luisteren. Ik denk dat je dan voor jezelf uit kunt maken of je het verschil wel of niet groot vindt. Ik vond van wel, Gio vindt blijkbaar van niet.

Arjan12
29 oktober 2008, 13:37
Dat kan je wel doen, maar er zijn ze veel factoren die ook mee (kunnen) tellen. De enige manier om het te testen is gewoon de brug verwisselen en geluidsopnames voor en na maken.

Kim Wilson
29 oktober 2008, 13:46
Dat kan je wel doen, maar er zijn ze veel factoren die ook mee (kunnen) tellen. De enige manier om het te testen is gewoon de brug verwisselen en geluidsopnames voor en na maken.
Tuurlijk kan het aan meerdere dingen liggen. Maar ik heb Tele's getest met essen en elzen body's en moderne en vintage bruggen, alles door elkaar, en met de vintage brug kwam er altijd gunstig uit, ongeacht de houtsoort. Het kan toeval zijn, maar het viel me gewoon op.

Rutger
29 oktober 2008, 13:48
Tuurlijk kan het aan meerdere dingen liggen. Maar ik heb Tele's getest met essen en elzen body's en moderne en vintage bruggen, alles door elkaar, en met de vintage brug kwam er altijd gunstig uit, ongeacht de houtsoort. Het kan toeval zijn, maar het viel me gewoon op.
Ja, dat ken ik van mijn testdag van archtops. Ik was het meest gecharmeerd van archtops die toevallig allemaal een houten brug hadden...