PDA

View Full Version : Amp voor €200



YB
27 oktober 2008, 20:54
Hallo Allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe amp en ik wil graag wat informatie hebben.
IK heb daar een aantal vragen over. Misschien is dit ook handig voor andere beginners.

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een buizenversterker en een gewone transistor versterker? Wat zijn de voor en nadelen van een buizenversterker?

Ik vind het belangrijk dat de versterker een warme clean toon heeft.
Ik geef dus minder om hoe hard hij kan. Ik wil er thuis mee kunnen oefenen en ook eventueel bij mijn bandje gebruiken.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten en hebben jullie tips voor welke versterker ik moet gaan.
Alvast Bedankt,
Yannick

Jeroen76
27 oktober 2008, 21:02
Tja het verschil tussen buizen en transistor is groter dan je zo zou denken. Alleen met een budget van 200 weet ik niet of buizen een lekkere optie is. Transistorversterkers worden meestal afgedaan als koud en budget, toch zitten daar ook plaatjes tussen. Helemaal als je de scheur uit pedalen gaat halen.

Maar welke ervaring heb je met versterkers (merken) en welke muziek speel je?
Als je die vragen eerst beantwoord wordt het geven van tips en ideeën een beetje makkelijker.

Groetjes,
Jeroen

minoin
27 oktober 2008, 21:15
Ik zou echt geen extra pedaaltjes erbij kopen; heeft die jongen geen geld voor en anders moet hij consessies maken op zijn nog te kopen amp.
Mijn vote gaat met alle zekerheid uit naar de Roland Cube 30. Ik gebruik em zelf als oefenamp en geniet er elke keer weer van om erop te spelen :chicken:

YB
27 oktober 2008, 21:31
Ik houd van alle stijlen maar ik houd toch vooral van de funky, jazzy, bluesy en groovy muziek(om het maar ingewikkeld te zeggen)
Af en toe is het ook lekker om een beetje te rocken.
Ik heb altijd akoestisch gespeelt en heb nu een Epiphone Les Paul Custom gekocht. Ik heb nu een naamloos 15 watt versterkertje maar dat klinkt bout.
DUs ik hoop dat jullie me een beetje kunnen informeren.

Deze dingen heb ik tot nu toe al wel intresse in:
Buis:
Harleybenton ga15
Fender Champion 600
Ik kan een Laney LC 15 voor 150 kopen(hoe vinden jullie die optie)

Niet buizen:
HUGHES&KETTNER EDITION BLUE 30 R
Vox AD30VT
Roland Cube 30

Wat vinden jullie daarvan?
Wat moet ik wel nemen en wat absoluut niet?

pannekoek
27 oktober 2008, 22:44
Ik zou echt geen extra pedaaltjes erbij kopen; heeft die jongen geen geld voor en anders moet hij consessies maken op zijn nog te kopen amp.
Mijn vote gaat met alle zekerheid uit naar de Roland Cube 30. Ik gebruik em zelf als oefenamp en geniet er elke keer weer van om erop te spelen :chicken:


helemaal waar!

Sarco
27 oktober 2008, 23:44
Die Laney LC 15 is wel leuk!

Jeroen76
28 oktober 2008, 09:17
Tja als die Laney je sound is, zou ik het wel weten..........



BUY IT !

pupanus1
28 oktober 2008, 13:11
Voor 299 heb je een Fender SuperChamp XD 15 watt all tube 2 kanaals. Ik heb het ding uitvoerig getest en ben er best ebthausiast over

YB
28 oktober 2008, 15:27
Is een buizenversterker met 15 watt niet wat te hard voor thuis.
En wat zijn nou echt de voor en nadelen van een buizenamp.

Zijn er nog tips voor versterkers?
Ik hoor het graag

TimmU
28 oktober 2008, 15:45
hoe vaak gaan we dit riedeltje nog krijgen.

een buizenversterker heeft een volumeknop.
een gitaarforum heeft een zoekfunctie.
een winkel heeft een plek waar je dingen kunt testen.

YB
28 oktober 2008, 21:50
Je hoort vaak dat 15 watt buizenversterkers vaak te hard zijn terwijl ik ook denk van daar zit toch een volume knop op?
Kan iemand uitleggen wat de laney sound is want ik heb bij de zaken bij mij in de buurt nooit een laney zien staan.

Wiellem
28 oktober 2008, 22:37
Je hoort vaak dat 15 watt buizenversterkers vaak te hard zijn terwijl ik ook denk van daar zit toch een volume knop op?
Kan iemand uitleggen wat de laney sound is want ik heb bij de zaken bij mij in de buurt nooit een laney zien staan.

Ik denk dat ze bedoelen dat je de buizenversterker te hard moet zetten om een mooi geluid eruit te krijgen.

CardioClash
28 oktober 2008, 22:40
Ik houd van alle stijlen maar ik houd toch vooral van de funky, jazzy, bluesy en groovy muziek(om het maar ingewikkeld te zeggen)
Af en toe is het ook lekker om een beetje te rocken.
Ik heb altijd akoestisch gespeelt en heb nu een Epiphone Les Paul Custom gekocht. Ik heb nu een naamloos 15 watt versterkertje maar dat klinkt bout.
DUs ik hoop dat jullie me een beetje kunnen informeren.

Deze dingen heb ik tot nu toe al wel intresse in:
Buis:
Harleybenton ga15
Fender Champion 600
Ik kan een Laney LC 15 voor 150 kopen(hoe vinden jullie die optie)

Niet buizen:
HUGHES&KETTNER EDITION BLUE 30 R
Vox AD30VT
Roland Cube 30

Wat vinden jullie daarvan?
Wat moet ik wel nemen en wat absoluut niet?

Ik heb hier thuis een H&K EB 30 R staan en ik moet er zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Perfect voor thuis, en een prachtige sound voor zijn geld. Reverb is prima en overdrive ook. Ik raad hem aan ;)

Ome Keith
28 oktober 2008, 23:00
Ik heb een Laney LC15 en vind hem helemaal geweldig.

Je moet hem gewoon testen; het geluid beschrijven vind ik te lastig (Brits).
Luidspreker die erin zit maakt veel uit. Heb zelf de mindere H&H invader 10" maar zelfs dan is het een geinig ding met 2 EL84 eindbuizen.
Heb hem gehoord met Celestion G10 vintage of zo en dat klinkt al veel warmer (minder schel).

Voor 150,- heb je daar een geinige tubeamp voor thuis voor.
Zacht klinkt ie prima en hoe harder hoe beter............

Het gaat nog beter met speakerkasten.
Op een 2x12 gaat hij oorverdovend hard; getest op een 2*12 Celestion Century cab van Toneblo. Op mijn 4x12's weet je helemaal niet wat je hoort.
In kleine zaal kan je daar nog mee optreden ook denk ik.

Ik neem hem tegenwoordig zelfs vaak mee naar de studio waar we oefenen.
Komt makkelijk boven drumstel uit en veegt de vloer aan met een 75 watt Randall transistor amp.

Als jij hem niet koopt voor 150,-, PM me het adres want dan wil ik er nog een!

sjaak1990
28 oktober 2008, 23:11
En als een laney niet je sound is dan een een fendertje. Laney maakt iig erg goeder versterkers voor het geld dus als het je ding is kopen! Fender Champ klinkt clean gewoon erg goed voor zon klein goedkoop ding de od opties vind ik dan minder maar dat is mss bijzaak voor jou?

YB
29 oktober 2008, 19:27
Bedankt voor deze reacties want hier kan ik zeker wat mee.
Ik ga denk ik voor de laney omdat het volgens mij toch wel een goed ding is.
Hij komt uit 1999 maakt dat veel uit?
Ik hoor graag nog eventuele tips/reacties over wat voor versterker dan ook.
Want misschien verander ik nog van keuze.
Wat voor 10 inch speaker raden jullie aan als ik van een warm geluid houd?
En wat gaat zoiets kopen als ik de speaker zou willen switchen?

kenx
29 oktober 2008, 20:15
Sorry misschien geen buizenversterker, maar na vorige repetitie ben ik hier toch wel even van overtuigd dat dit de ideale budgetversterker is: Roland cube 30! ongelooflijk wat daar uitkomt, in simpele combinatie met een stratocaster!
De effecten "on board" zijn gewoon af en dat ding BLAAST voor zijn 30 watt méér als genoeg. Trouwens, ga eens testen. Wij geven je wel advies maar de enige die nog altijd kan uitmaken welk DE versterker is, dat ben jij toch wel... Wij geven alleen maar tips maar weten niet wat je precies wil en of het in de smaak valt bij jou.

grtz,

kenny

kenx
29 oktober 2008, 20:18
Je hoort vaak dat 15 watt buizenversterkers vaak te hard zijn terwijl ik ook denk van daar zit toch een volume knop op?
Kan iemand uitleggen wat de laney sound is want ik heb bij de zaken bij mij in de buurt nooit een laney zien staan.

Wat je hier in je post zegt is maar half waar. Een 15 watt buizenversterkeris ontzettend hard, en wat je zegt, er zit een volume knop op is wel waar, maar de meeste buizenversterkers moet je al goed opendraaien om daar de gewenste sound uit te krijgen... Vooral distortion.

grtz,

kenny

Ome Keith
30 oktober 2008, 17:53
Ik denk dat er een H&H invader speaker inzit..........
Celestion G10 vintage kost zo'n 55,-
Maarre ik zou nog eerder een los cabje met een 12" aan hangen.
Zelf maken met een 2e hands 12" Celestion.
De mijne is ook ongeveer uit die tijd en had geen externe speaker uitgang.
Is makkelijk zelf te maken aan de onderzijde van het chassis in een van de gaten die er al zitten. Let er op dat je die aansluiting schakelend maakt (dus altijd een speaker er aan hebt hangen).

toneblo
30 oktober 2008, 18:12
Is makkelijk zelf te maken aan de onderzijde van het chassis in een van de gaten die er al zitten. Let er op dat je die aansluiting schakelend maakt (dus altijd een speaker er aan hebt hangen).



.....Ik wist niet dat jij zo handig was?!!

:seriousf::seriousf:

Ome Keith
30 oktober 2008, 22:11
.....Ik wist niet dat jij zo handig was?!!

:seriousf::seriousf:

Ik ook niet .............
Daar bel ik jou dan ook voor..............

toneblo
31 oktober 2008, 08:47
Als je de kans krijgt om een laney lc-15 te kunnen kopen voor dat bedrag; ...gelijk doen!!