PDA

View Full Version : Drop A over m'n Fender Concert



Luke-wannabe
27 oktober 2008, 19:15
Heyy Everybody,

Ik ga met m'n coverbandje Who Cares van Anouk spelen, en dat nummer staat in drop A stemming.
Met een Tubescreamertje over m'n Fender Concert Klinkt dat helemaal nergens naar. Teveel mid, te weinig scheur, te dichtgesmeerd en te weinig attack.
Hoe moet ik dit oplossen voor een lekker gedefineerd scheurgeluid?
Gitaar waar ik op speel is trouwens een Epiphone LP Standard met 0.12's. Ik ben al van plan om er 13's op te gaan zetten, want deze zijn eigenlijk te slap voor B/drop A.
Een ander brugpickuppie zal misschien ook al een hoop oplossen. GFS huppelepup rails? Is dat wat voor dropstemmingen en dikke scheur?
Ook een pedaaltje met lekkere scheur lijkt me wel lekker. Is de Mi Audio Crunchbox hier lekker voor? Over het algemeen vind ik dit niet zo'n lekker pedaal omdat ik eigenlijk niet van overgesatureerde distortions houd, maar ik kan me voorstellen dat ie dit lekker doet.

Iemand ideeen? Alvast hartelijk dank voor de hulp :)

zoon van Piet
27 oktober 2008, 19:28
dikke snaren helpen.. zondermeer. Maar ik denk dat je probleem voor een groot deel zit in die concert. Dropped A over een open back 1X12? bedenkelijk...

Luke-wannabe
27 oktober 2008, 19:40
Ja ik begrijp dat het niet de ideale versterker is, maar er moet een manier zijn een acceptabel geluid te krijgen.

lollol
27 oktober 2008, 20:20
WTF ik denk die gaat iets nieuws spelen in de richting van cannibal corpse maar dan 2 keer zo hard:rockon:
Gaat ie Anouk spelen:seriousf:

(P.S. anouk is erg goed en veel beter dan CC (wat niet zo moeilijk is:listen:))

Luke-wannabe
27 oktober 2008, 20:22
WTF ik denk die gaat iets nieuws spelen in de richting van cannibal corpse maar dan 2 keer zo hard:rockon:
Gaat ie Anouk spelen:seriousf:

(P.S. anouk is erg goed en veel beter dan CC (wat niet zo moeilijk is:listen:))
Haha nee valt mee. Enige metal die ik vet vind ik Textures, Pantera enzo.

Lexvandoef
27 oktober 2008, 20:35
Leon, een zwaardere overdrive lijkt me een betere oplossing dan nieuwe pickups, een tubescreamer is nou eenmaal een lichte overdrive/booster met veel mid. Voor hele heavy dingen kan je beter naar een pdeaal kijken, ala OCD oid.

TimmU
27 oktober 2008, 20:43
Boss Metalzone!!!!


O , wacht, Anouk....

Bmweber
27 oktober 2008, 22:04
je kan het natuurlijk altijd ook in een hogere stemming spelen, misschien wat makkelijker en hoef je niks nieuws aan te schaffen. ik weet alleen niet of dit haalbaar is voor zang enzo maargoed daar zou ik eerst zelf naar kijken.

Luke-wannabe
27 oktober 2008, 22:06
je kan het natuurlijk altijd ook in een hogere stemming spelen, misschien wat makkelijker en hoef je niks nieuws aan te schaffen. ik weet alleen niet of dit haalbaar is voor zang enzo maargoed daar zou ik eerst zelf naar kijken.
Ja kan maar de hele vibe van het nummer zit hem juist in die beukende gitaren..

zoon van Piet
28 oktober 2008, 09:45
Ja ik begrijp dat het niet de ideale versterker is, maar er moet een manier zijn een acceptabel geluid te krijgen.

Nou, ik denk dat de versterker niet zozeer het punt is. Maar wel die ene speaker, in de open lucht. een dichte kast zal zeker helpen..

Bram+
28 oktober 2008, 09:52
Ik kan me ook helemaal kan voorstellen dat een Epi LP Standard een modderig geluid geeft in drop-A, volgens mij is het gezien de eigenschappen niet de meest ideale gitaar ervoor, hoewel er genoeg gitaristen zijn die met zulke gitaren (met soortgelijke specs in ieder geval) het wel doen. Is er overigens niet het een en ander redelijk simpel te verhelpen met een EQ-pedaaltje? Lijkt me een goedkopere oplossing dan een andere versterker of elementenwissel en soms kunnen die dingen wonderen doen.

morroow
28 oktober 2008, 09:55
nou, ik denk dat de versterker niet zozeer het punt is. Maar wel die ene speaker, in de open lucht. Een dichte kast zal zeker helpen..

+1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chroxy
28 oktober 2008, 10:41
met alle respect, maar je kiest toch nummers / covers om te spelen omdat ze leuk zijn EN goed (kunnen) klinken. Als jij moet gaan investeren omdat het nie klinkt schiet je toch je doel voorbij? Anouk heeft zoveel toffe nummers, pak simpelweg een andere dan?

Nellyrocks
28 oktober 2008, 10:54
Ik zou gewoon een basgitaar nemen. je gaat toch niet met een normale gitaar in drop A spelen.

HaroldA
28 oktober 2008, 10:57
Ik zou gewoon een basgitaar nemen. je gaat toch niet met een normale gitaar in drop A spelen.

Als je snaren maar dik genoeg zijn...

Ik speel in D-drop-C met 010-60. Drop A zou ik met 011-70 doen...

Rude Perception
28 oktober 2008, 11:05
Als je snaren maar dik genoeg zijn...

Ik speel in D-drop-C met 010-60. Drop A zou ik met 011-70 doen...

hejo! Lees eens. Hij speelt nu over .12, en gaat al naar .13.

HaroldA
28 oktober 2008, 11:07
hejo! Lees eens. Hij speelt nu over .12, en gaat al naar .13.

Hejo! Wat is de dikste snaar bij 013? Da's meestal 56 toch? Dan is 70 wel ff een hele smak dikker... :chicken:

Lexvandoef
28 oktober 2008, 11:10
met alle respect, maar je kiest toch nummers / covers om te spelen omdat ze leuk zijn EN goed (kunnen) klinken. Als jij moet gaan investeren omdat het nie klinkt schiet je toch je doel voorbij? Anouk heeft zoveel toffe nummers, pak simpelweg een andere dan?

Als hij dat nummer nou met z'n band in de originele toonsoort wil spelen, moet hij dat toch gewoon doen?

@Leon, ik denk dat (als goedkoopste oplossing) een beter scheurpedaal dan een ts-9 erg gaat helpen. Als je dan echt meer wilt investeren, zou ik daarna gaan kijken naar een extra closed back 1x12, maar ook daarmee maak je van een ts-9 geen bruut scheurpedaal :).

Chroxy
28 oktober 2008, 11:38
nee klopt, dat moet hij vooral doen.

Maar het is toch enigssinds raar, dat hij dalijk bijvoorbeeld een extra 1x12 gaat kopen, puur en alleen voor de 3/4 minuten per optreden dat je dat nummer speelt, dit terwijl hij (neem ik aan) verder enorm tevreden is over zijn versterker.. Dat probeer ik te zeggen :), als het de TS waard is, dan moet je dit natuurlijk wel doen!

Lexvandoef
28 oktober 2008, 11:44
Je kan het ook zo zien: als je voor dat ene nummer een (bv) overdrive extra koopt, dan kan je het misschien ook weer in andere nummers gebruiken.

Of als je een extra closed back 1x12 koopt, kan je het tijdens de gehele gig gebruiken en gaat je geluid er op vooruit.

Wat ik bedoel te zeggen, je koopt eigenlijk altijd spullen om net even dat ene geluidje/geluiden te kunnen maken, dan is toch niet zo veel anders?

Chroxy
28 oktober 2008, 11:54
Tjah, maar zo worden het nogal wat uit zijn verband getrokken.

Leon vraagt of het mogelijk is om beter te klinken in A op zijn Fender Concert. Ik neem aan dat hij verder meer dan tevreden is met zijn gitaren (en versterkers/effecten) en dat in principe hier geen grote uitgave tegenover hoeft te staan, om beter te klinken in A.

Natuurlijk helpt een TS9/ander drivepedaaltjes/1x12.. en natuurlijk zijn deze ook te gebruiken tijdens het hele optreden/voor andere geluiden. Maar dan kunnen we ook gaan roepen: koop een andere amp, koop een andere versterker? Het nadeel is alleen, zo blijf je bezig, het klinkt nooit perfect. Daarnaast sleep je meer en meer zooi mee. Tevreden zijn met wat je hebt is belangrijk, en vanuit daar werken naar een goeie sound door minimale aanpassingen (effectenpedalen vind ik dan wel een goede oplossing)

Ik kwam met een simpele, hele goedkope oplossing; pak een ander nummer ;), kost je geen geld!

HaroldA
28 oktober 2008, 11:58
Ik kwam met een simpele, hele goedkope oplossing; pak een ander nummer ;), kost je geen geld!

Of schrijf een eigen nummer! :rockon:

Lexvandoef
28 oktober 2008, 11:59
Een pedaaltje is nou niet echt een megagrote uitgave om te doen om een beter geluid te krijgen, vind ik. En als je eenmaal zo'n pedaaltje heb, gebruik je dat echt wel voor meer dan 1 nummer, leert de ervaring mij :)

De goedkoopste oplossing is inderdaad pak een nummer, maar dat wil hij niet, dus is het geen oplossing ;)

Chroxy
28 oktober 2008, 12:03
Of schrijf een eigen nummer! :rockon:

of zoek een andere hobby: dammen in A! ;)

Lexvandoef
28 oktober 2008, 12:04
Of help Leon en doe niet zo flauw ;)

LPplayer
28 oktober 2008, 12:28
Ik denk dat het probleem is dat je gewoon High Gain moet gebruiken
en een 7 snarige les paul. Die gebruikt leendert namelijk bij dat nummer.
Van Agt gebruikt dan wel z'n gewone gitaar(Vete Gibson E175 ofzo) met gewone stemmingen maar meer voor hogere partijen.


Heyy Everybody,

Ik ga met m'n coverbandje Who Cares van Anouk spelen, en dat nummer staat in drop A stemming.
Met een Tubescreamertje over m'n Fender Concert Klinkt dat helemaal nergens naar. Teveel mid, te weinig scheur, te dichtgesmeerd en te weinig attack.
Hoe moet ik dit oplossen voor een lekker gedefineerd scheurgeluid?
Gitaar waar ik op speel is trouwens een Epiphone LP Standard met 0.12's. Ik ben al van plan om er 13's op te gaan zetten, want deze zijn eigenlijk te slap voor B/drop A.
Een ander brugpickuppie zal misschien ook al een hoop oplossen. GFS huppelepup rails? Is dat wat voor dropstemmingen en dikke scheur?
Ook een pedaaltje met lekkere scheur lijkt me wel lekker. Is de Mi Audio Crunchbox hier lekker voor? Over het algemeen vind ik dit niet zo'n lekker pedaal omdat ik eigenlijk niet van overgesatureerde distortions houd, maar ik kan me voorstellen dat ie dit lekker doet.

Iemand ideeen? Alvast hartelijk dank voor de hulp :)

Luke-wannabe
28 oktober 2008, 13:27
Ik denk dat ik eerst maar eens een leuk higain pedaaltje ga kopen.
Volgens mij kom ik daar wel een end mee. Misschien dat m'n MS10 (once gemod) wel lekker daarvoor kan klinken.

7 snaar zal niet zoveel uitmaken. Je speelt toch bijna alleen maar lage noten in het nummer, dus die extra hoge heb ik toch niet nodig. Daarbij klinkt het niet ineens beter ofzo. Dan zou je eerder naar een baritongitaar kunnen kijken. Die klinkt door z'n langere schaal strakker en gedefineerder.

En nee een eigen nummer schrijven is geen optie, want dit is een coverband. Alleen maar bedoeld om grof geld mee te verdienen :)

Chroxy
28 oktober 2008, 13:30
ik heb ooit een met BartL zijn MS10 (gemod door DH) met een Boss SD-1 ervoor gehad... woaw! heerlijke tone! waar je veel kanten mee uit kan!

Ik weet wel nie of het beter gaat worden met je in a gestemde gitaar; mar dan heb je wel een ideaal pedaaltje voor andere nummers..!

Swan
28 oktober 2008, 13:32
ik speel met een in A gestemde Squier over een Fender Bassman met 215 cab, dat klinkt super, dus ik denk dat je amp t grootste probleem is.

interessander
28 oktober 2008, 13:37
Al dan niet gemodde MS10 moet lukken, daar heb ik in B ook een heerlijke stonersound uit kunnen halen, boost hem eventueel nog met je tubescreamer, werkt ook goed!

hubert
28 oktober 2008, 14:12
7 snaar zal niet zoveel uitmaken. Je speelt toch bijna alleen maar lage noten in het nummer, dus die extra hoge heb ik toch niet nodig. Daarbij klinkt het niet ineens beter ofzo. Dan zou je eerder naar een baritongitaar kunnen kijken. Die klinkt door z'n langere schaal strakker en gedefineerder.


eeuhm...Bij een 7snaar zit er geen extra hoge snaar bij, maar een extra lage B snaar. Zoals je het nu hebt geschreven lijkt het net alsof jij zegt dat een 7snaar een extra hoge snaar erbij heeft....

oplossing: een 6 snaar van je bespannen als een 7snaar zonder de hoge E snaar.
Dan is de laagste snaar een B die je kan droppen tot een A. Klinkt volgens mij strak. En de hoge E mis je toch niet.

LPplayer
28 oktober 2008, 14:12
uhmm.......... Die 7 de snaar is juist een lage b snaar :)
die zit boven je e. De hele sound van het nummer leunt daarop.
Check de dvd Anouk is Alive in ahoy


Ik denk dat ik eerst maar eens een leuk higain pedaaltje ga kopen.
Volgens mij kom ik daar wel een end mee. Misschien dat m'n MS10 (once gemod) wel lekker daarvoor kan klinken.

7 snaar zal niet zoveel uitmaken. Je speelt toch bijna alleen maar lage noten in het nummer, dus die extra hoge heb ik toch niet nodig. Daarbij klinkt het niet ineens beter ofzo. Dan zou je eerder naar een baritongitaar kunnen kijken. Die klinkt door z'n langere schaal strakker en gedefineerder.

En nee een eigen nummer schrijven is geen optie, want dit is een coverband. Alleen maar bedoeld om grof geld mee te verdienen :)

Lexvandoef
28 oktober 2008, 14:20
eeuhm...Bij een 7snaar zit er geen extra hoge snaar bij, maar een extra lage B snaar. Zoals je het nu hebt geschreven lijkt het net alsof jij zegt dat een 7snaar een extra hoge snaar erbij heeft....

oplossing: een 6 snaar van je bespannen als een 7snaar zonder de hoge E snaar.
Dan is de laagste snaar een B die je kan droppen tot een A. Klinkt volgens mij strak. En de hoge E mis je toch niet.

Dat is ook in feite wat je je doet als je je gitaar in B stemt. Dan krijg je de 6 laagste snaren van een 7 snarige gitaar. Stem dan je lage B in een drop A en dan zou je de 6 laagste snaren van een 7 snarige gitaarin drop A moeten hebben. :)

hubert
28 oktober 2008, 14:28
klopt!
alleen moet luke dan wel de juiste dikte voor de snaren gebruiken.
.70 bijvoorbeeld voor die extra lage Bsnaar.

Ik weet niet of luke dat zo bedoeld heeft gezien zijn eerdere post waarin het leek alsof hij dacht dat de extra snaar van een 7snaar een extra hoge was.

verwarring al om. Vergeet de pedalen, closed backs en weet ik wat al:

Luke help us out!

jonesd
28 oktober 2008, 14:32
uhmm.......... Die 7 de snaar is juist een lage b snaar :)
die zit boven je e. De hele sound van het nummer leunt daarop.
Check de dvd Anouk is Alive in ahoy

Ik dacht eerst hetzelfde maar Luke had het volgens mij toch wel goed begrepen. Uitgaande van een stemming in B (of drop A) maakt het niet uit of je een 6-snaar of een 7-snaar gebruikt als je de e toch niet nodig hebt...

HaroldA
28 oktober 2008, 14:32
Dat is ook in feite wat je je doet als je je gitaar in B stemt. Dan krijg je de 6 laagste snaren van een 7 snarige gitaar. Stem dan je lage B in een drop A en dan zou je de 6 laagste snaren van een 7 snarige gitaarin drop A moeten hebben. :)

Ik heb me wel eens afgevraagd als je je 6 snarige gitaar in B stemt, of je dan de B snaar er boven moet leggen, of alles naar beneden moet schroeven... Dus dat het 4/5 sprongetje op een andere snaar zit... ?

Lexvandoef
28 oktober 2008, 14:40
Ik heb me wel eens afgevraagd als je je 6 snarige gitaar in B stemt, of je dan de B snaar er boven moet leggen, of alles naar beneden moet schroeven... Dus dat het 4/5 sprongetje op een andere snaar zit... ?

Het zou allebei kunnen, maar ik raad het je niet aan om je dunne hoge e naar een hoge b te stemmen, dan heb je kans dat hij knapt!

Meestal stem je omlaag om diepe, lage, andere vette sounds te krijgen, en dat wil Leon nu dus ook. :)

@hubert, ik denk dat Leon wel weet dat een 7 snarige gitaar een extra lage b heeft.

Het gaat hier om het volgende probleem:

Met een Tubescreamertje over m'n Fender Concert Klinkt dat helemaal nergens naar. Teveel mid, te weinig scheur, te dichtgesmeerd en te weinig attack.
Hoe moet ik dit oplossen voor een lekker gedefineerd scheurgeluid?


En volgens mij ligt dat echt aan de tubescreamer, typische midhump, weinig overdrive, compressed en heeft inderdaad niet zo veel attack. Ik denk echt dat hij naar een ander overdrive pedaal moet kijken, en dan voor het speelgemak/strakheid in de sound naar dikke snaren over moet.

Swan
28 oktober 2008, 14:59
Ik heb me wel eens afgevraagd als je je 6 snarige gitaar in B stemt, of je dan de B snaar er boven moet leggen, of alles naar beneden moet schroeven... Dus dat het 4/5 sprongetje op een andere snaar zit... ?

t wordt dan BEADF#B

HaroldA
28 oktober 2008, 15:04
t wordt dan BEADF#B

Dacht ik al en leek me ook logisch, maar op een 7 snaar is het BEADGBE... :chicken:

LPplayer
28 oktober 2008, 15:17
Dacht ik al en leek me ook logisch, maar op een 7 snaar is het BEADGBE... :chicken:

Precies :)
Ik zou zeggen checkz echt de Anouk is Alive.
hij gebruikt die 7 snarige gitaar ook in. Everything en I live for You
Je kan die B ook naar A stemmen en dan heb je gewoon ongeveer dezelfde vingerzetting als drop-D volgens mij..

Luke-wannabe
28 oktober 2008, 17:24
Dmn wat een verwarring allemaal :seirousf:
Alsof ik niet snap dat een 7string een lage snaar extra heeft ipv een hoge snaar :D

Straks meer, ik moet nu naar huis toe (zit nog op school)

Bram+
28 oktober 2008, 17:49
Dacht ik al en leek me ook logisch, maar op een 7 snaar is het BEADGBE... :chicken:
Je kan de stemming op een 7-snaar op twee manieren benaderen: standaard E-A-D-G-B-E met extra B 'eronder' of de standaard bariton-tuning (dacht ik) in B: B-E-A-D-F#-B met extra E erboven. Aangezien ik meestal in standaard E speel op een 6-snarige gitaar, zou ik een 7-snaar BEADGBE stemmen omdat de overstap me dan minder klein lijkt bij bijvoorbeeld soleren (dat je doorgaans weer op de bovenste snaren doet).

Luke-wannabe
28 oktober 2008, 19:15
Je kan de stemming op een 7-snaar op twee manieren benaderen: standaard E-A-D-G-B-E met extra B 'eronder' of de standaard bariton-tuning (dacht ik) in B: B-E-A-D-F#-B met extra E erboven. Aangezien ik meestal in standaard E speel op een 6-snarige gitaar, zou ik een 7-snaar BEADGBE stemmen omdat de overstap me dan minder klein lijkt bij bijvoorbeeld soleren (dat je doorgaans weer op de bovenste snaren doet).
Maar die andere stemming laat je wel weer andere dingen doen ;)

Bram+
28 oktober 2008, 21:59
Maar die andere stemming laat je wel weer andere dingen doen ;)
Sommige dingen worden misschien makkelijker, andere dingen weer moeilijker. Volgens mij is het geen wereld van verschil, alleen een stukje gewenning, maar dat ligt er vooral aan hoe je speelt op een 6-string en hoe je de 7-string gebruikt/wil gebruiken. Bij die B tuning (of drop A tuning) op een 6-string zou ik inderdaad wel de fis gebruiken i.p.v. de '7-string B-tuning' zonder hoge E.

Luke-wannabe
28 oktober 2008, 22:16
Snap ik wel ;)

Toaster
28 oktober 2008, 22:24
He Luke,

Je kan eens zoeken naar een hughes en kettner warp drive pedaal.

Heb ik ook ooit eens gekocht en slingert hier ook nog wel rond. Speciaal gemaakt voor drop-x stemmingen.

Was nieuw toen iets van tussen de 130 of 150 euro.

Ik gebruik hem zelden. Af en toe eigenlijk om solo(!)s mee te spelen. Heeft namelijk daarvoor wel een lekker geboost geluid.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 22:34
Daar zou ik dan weer helemaal niet naar kijken, ik heb vroeger in oefenruimte zo'n pedaal gebruikt (stond daar) en er kwam echt een bakke ruis uit, echt niet te geloven. Maar goed, ik ben sowieso niet zo'n H&K fan, de meeste amps van hun liggen me ook echt absoluut niet.

Toaster
28 oktober 2008, 23:52
ja als je niet speelt hoor je wel ruis ja.

Maar dat is vaak ook zo op een tweede en derde kanaal van een versterker.

Maar als je één nummertje van Anouk moet spelen en je wil daar met een kleine investering een hoop gain hebben in je drop zoveel stemming dan is dit pedaal goed genoeg.

Trouwens van ruis hoor je toch niks op een podium als je met 6 man staat te blazen. En het publiek al helemaal niet.

Lastiger wordt het als je een semi akoestisch duo bent dat ruist ;) Maar ja daar is dat pedaal ook niet voor gemaakt.

Lexvandoef
29 oktober 2008, 00:04
Ik bedoelde meer dat ik die distortion als ruis vind klinken ;)

Jimwoud
29 oktober 2008, 12:47
Is inderdaad een klote pedaal, heb hem ook gehad. Qua voicing wel ok, maar een absoluut nutteloze toonregeling. Veel te veel bass.

Heb hem toen in een aanbieding bij thomann gekocht voor 18 euro ofzo.

ieme
29 oktober 2008, 16:11
Heyy Everybody,

Ik ga met m'n coverbandje Who Cares van Anouk spelen, en dat nummer staat in drop A stemming.


Het nummer staat niet in drop A dat is niet waar, dat nummer staat in E maar op een Ibanez K7 7 snaar ingespeeld met een B snaar extra dus, de versterker voor dit nummer was een Bogner Uberschall die MichaelAE later nog van leendert overgekocht heeft.
De andere partij door martijn van agt is op zijn gibson es335 (in E gestemd) ingespeeld over zijn Matchless versterker.

Wij spelen t nummer ook, ik in een E gestemde gitaar en de andere gitarist over een D gestemde gitaar (D-G-C-F-A-D) en over mesa rectifiers, werkt prima

dml
29 oktober 2008, 16:23
Het nummer staat niet in drop A dat is niet waar, dat nummer staat in E maar op een Ibanez K7 7 snaar ingespeeld met een B snaar extra dus, de versterker voor dit nummer was een Bogner Uberschall die MichaelAE later nog van leendert overgekocht heeft.
De andere partij door martijn van agt is op zijn gibson es335 (in E gestemd) ingespeeld over zijn Matchless versterker.

Wij spelen t nummer ook, ik in een E gestemde gitaar en de andere gitarist over een D gestemde gitaar (D-G-C-F-A-D) en over mesa rectifiers, werkt prima

+1.
En luister nog eens goed naar het gitaargeluid, dan hoor je dus ook dat er niet eens zo heel veel gain wordt gebruikt. Een Tubescreamer is in deze inderdaad niet echt een fijne keus maar aan je versterker (en speaker) hoeft het niet te liggen. Met een simpele Boss DS-1 kan je, mits je ermee om kan gaan, al een behoorlijk zwaar en strak medium gain geluid krijgen, zelfs i.c.m. een 7-snarige of in B gestemde gitaar.

LPplayer
29 oktober 2008, 17:11
+1.
En luister nog eens goed naar het gitaargeluid, dan hoor je dus ook dat er niet eens zo heel veel gain wordt gebruikt. Een Tubescreamer is in deze inderdaad niet echt een fijne keus maar aan je versterker (en speaker) hoeft het niet te liggen. Met een simpele Boss DS-1 kan je, mits je ermee om kan gaan, al een behoorlijk zwaar en strak medium gain geluid krijgen, zelfs i.c.m. een 7-snarige of in B gestemde gitaar.

Precies.
Leendert houdt z'n geluiden best wel vintage en is altijd wel voorzichtig met de gain.
Denk dat hij wil echt op de Bogner Uberschall leunt met misschien een tubescreamer, omdat die bogner speciaal voor de bottom low-end high gain sounds gemaakt is.

ieme
29 oktober 2008, 17:59
Precies.
Leendert houdt z'n geluiden best wel vintage en is altijd wel voorzichtig met de gain.
Denk dat hij wil echt op de Bogner Uberschall leunt met misschien een tubescreamer, omdat die bogner speciaal voor de bottom low-end high gain sounds gemaakt is.


leendert zijn uberschall sound is juist heel strak en modern in dit nummer, en veel gain.

de (rustige) stukjes "....greedy angry people make me..." vlak voor t refrein is martijn op zijn ES335 door de matchless

ieme
29 oktober 2008, 19:33
Mail van leendert over de opnamesessies van Gratuated Fool en Hotel New York




Hallo Ieme
Ik gebruikte de Guytron GT100 en de Bogner Uberschall met een Bogner 4x12 kast met V30 speakers, en een Bogner 4X12 met greenbacks.
De pedalen die ik daarbij gebruikte zijn dezelfde als die ik nu gebruik met de Hook, nl:

Ibanez TS9
Roger Mayer Voodoo1
Arion Chorus
Roger Mayer Oktavia
Black Cat Vibe
Carl Martin Tremovibe
Zvex Oohwah
Fulltone Clyde Wah Deluxe
Boss Rocker Volume
Fulltone 70 Fuzz

en in de loop van de Guytron een TC electronics G-force

Groeten,
Leendert

Luke-wannabe
29 oktober 2008, 23:04
@ Ieme: Grappig dat je dat nu zegt. Ik vraag je ten eerste dit filmpje te checken http://nl.youtube.com/watch?v=7i2Vkz69qjI
Hier hoor je overduidelijk dat er een heel lage stemming gebruikt word. Volgens mij gaat het accoordenschema in het couplet als volgt: Bb A D. En dan in B stemming met je B terug naar A gestemd.

@ DML: Ik hoor ook dat er niet zo super veel gain gebruikt word. In ieder geval genoeg :D Ik ben ook helemaal niet op zoek naar per se veel gain. Nou in ieder geval meer dan m'n TSje trekt.