PDA

View Full Version : madoline restauratie



MennoRoymans
27 oktober 2008, 19:52
hallo,

ik heb onlangs van een vriend een oude russische mandoline gekregen (volledig acoustisch). Het etiket aan de binnekant is russisch en daar kan ik dus weinig van maken :)

mijn vriend heeft hem ergens gevonden en er destijds 4 oude gitaarsnaren opgelegd, in de standaard stemming is er een grappig blues/gypsy geluidje uit te krijgen maar het lijkt me cool om er op te experimenteren als echte mandoline.

vraag is uiteindelijk of iemand een hobbyist kent die het leuk vind om hem te restaureren. dit hoeft niet uitgebreid te gebeuren maar hij heeft zeker een nieuwe brug en snaren nodig (brug is nu een stukje hout). Ook de afstanden van de fretten zijn niet meer goed (2e en 3e fret klinken bijvoorbeeld hetzelfde). Ik ben bereid er geld in te steken maar dit moet niet boven de 50 euro komen.

alvast bedankt!

foto's op verzoek

hendrix2
27 oktober 2008, 20:00
Foto's graag.

Ik denk alleen niet dat je voor 50 euro je mandoline kan laten restaureren.

Dat de 2de en 3de fret gelijk klinken komt door een intonatie probleem. Dat is te verhelpen door de brug beter te positioneren, als je een plaatje post kan ik wel ongeveer zeggen waar de brug moet komen.

Als er gitaarsnaren opgezeten hebben kan het goed zijn dat de neck wat krom getrokken is en tenzij de mandoline een trussrod heeft, is dit onherstelbare schade.

Maar wederom, zonder foto's valt er weinig over te zeggen. Maar ik kan wel zeggen dat je er met 50 euro niet komt waarschijnlijk, tenzij je alles zelf doet.

MennoRoymans
27 oktober 2008, 23:57
http://img241.imageshack.us/img241/4805/1878752pa2.jpg

hier kreeg ik lastig een goede foto van (klein gat)
http://img241.imageshack.us/img241/5597/1878750zs3.jpg

http://img407.imageshack.us/img407/8352/1878749ob8.jpg

http://img241.imageshack.us/img241/6189/1878747fg9.jpg

wellicht kun je hier iets mee. alvast bedankt

Saf
28 oktober 2008, 13:40
die brug staat in ieder geval te ver naar achteren. vind hem er eigenlijk helemaal niet zo slecht uitzien. Zou hem zelf bespeelbaar maken en er dan wat op proberen te tokkelen.

hendrix2
28 oktober 2008, 13:55
Deftige brug opzetten. De brug moet ongeveer 5-7 cm naar voor. Ik kan wel even de foto bewerken en tonen waar het ongeveer moet komen, als je dat wil. Brug is niet zo duur, ik weet alleen niet juist wat voor brug je hier best opzet.

Ook zien de stemmechanieken eruit alsof ze aan vervanging toe zijn, dus die zou ik ook vervangen.

Ik zou alles zelf doen, dan zal je rond de 50 euro kunnen blijven.

Wel belangrijk: het is een oude mandoline, oude mandolines werden gemaakt voor types snaren die heel wat dunner zijn dan de standaard van vandaag. met dikke snaren zou je dus de mandoline krom kunnen trekken.

Zoek dus zo dun mogelijk snaren voor een oude mandoline (dit is een tip die ik van een bouwer kreeg, dus die zou ik terharte nemen!)

MennoRoymans
28 oktober 2008, 18:21
specifiek dunne snaren voor een mandoline of gewoon dunne gitaarsnaren (.9/.10)?

en als je de foto zou kunnen bewerken, graag.

bedankt

ps. wat bedoel je precies met deftige brug? haha

hendrix2
28 oktober 2008, 18:48
mandolinesnaren gebruiken... zijn niet persé duurder dan gitaarsnaren en dan heb je geen 2 setjes nodig. De diktes verschillen overigens (behalve van de E snaar).

ik gebruik: D'addario 0.11-0.40, maar ik zou je toch aanraden om minimaal een 0.09-0.34 ofzo te gebruiken.

Ik zal straks eens opzoek gaan of ik een plaatje van een goede brug voor dit type mandoline kan vinden. Maar ik denk dat ze je daarvoor in een muziekwinkel misschien beter advies kunnen geven (ik ben meer thuis in moderne mandolines)

Ik zal ook straks het plaatje eens bewerken waar de brug ongeveer moet komen voor een juiste intonatie.

MartinL
28 oktober 2008, 20:58
Brugplaatsing bij een mandoline werkt precies hetzelfde als bij een gitaar dwz:

de afstand tussen de topkam en de 12e fret moet gelijk zijn aan de afstand tussen de 12e fret en de brug (+ een paar mm: hoogtecompensatie)

hendrix2
28 oktober 2008, 22:22
Brugplaatsing bij een mandoline werkt precies hetzelfde als bij een gitaar dwz:

de afstand tussen de topkam en de 12e fret moet gelijk zijn aan de afstand tussen de 12e fret en de brug (+ een paar mm: hoogtecompensatie)

Helemaal correct. Was het helemaal vergeten dat het zo hoorde :). Heb het ooit zo nog uitgemeten, maar ik prefereer nu een trial and error methode...

Maar om de goede indicatie te krijgen van waar de brug moet staan, doe wat in bovenstaande post staat! (foto is wss niet meer nodig, maar ik ga er even mee aan de slag)

hendrix2
28 oktober 2008, 22:32
Deze brug moet volgens mij wel goed zijn. Hij past op het platte oppervlak (ik vermoed uit te foto's toch dat er geen kromming in zit) en hij is niet te hoog. Voor een juiste hoogte zal je wel zelf wat moeten afschuren aan de onderzijde. (alleen niet teveel wegschuren, anders mag je een nieuwe kopen ;))

http://www.thomann.de/be/gewa_steg_f_mandoline_547660.htm

(geen reclame voor thomann ofzo, ik kwam deze daar gewoon tegen, die hebben ze vast bij tig online stores, of zelfs in sommige muziekzaken).