PDA

View Full Version : Welk effect in filmpje?



Jyuuga
27 oktober 2008, 18:11
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik ben benieuwd wat voor een effect de gast met de witte V-achtige gitaar gebruikt in het intro. Ik dacht zelf aan een chorus of flanger ofzo.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=vV164_2wfak&fmt=18 (http://www.youtube.com/watch?v=vV164_2wfak&fmt=18)

Nielsje
27 oktober 2008, 18:21
Nou, ik denk gewoon een lekker comprimerende drive (MI Audio Tubezone zou dit best lekker kunnen) en dan eventueel een delay.

Die vrouwen...hm.... toch de zangeres van onze band maar eens overtuigen dat het gewoon rock 'n roll is als ze eens iets aantrekt wat wat spannender is... een leren broek oid...

Overigens zie je verderop in het filmpje heel schaamteloos dat meatloaf een enorm stuk gele kauwgom in z'n muil heeft. Fail.

Jyuuga
27 oktober 2008, 18:23
Nou, ik denk gewoon een lekker comprimerende drive (MI Audio Tubezone zou dit best lekker kunnen) en dan eventueel een delay.

Die vrouwen...hm.... toch de zangeres van onze band maar eens overtuigen dat het gewoon rock 'n roll is als ze eens iets aantrekt wat wat spannender is... een leren broek oid...

Overigens zie je verderop in het filmpje heel schaamteloos dat meatloaf een enorm stuk gele kauwgom in z'n muil heeft. Fail.

En hij schuurt met de saxofonist, soort van x'D.

Maar een delay? Hoe zou je dat geluid dan moeten krijgen? Het klinkt in mijn ogen (nouja, oren) meer als een soort viool, dus dat je misschien een volume swell zou moeten hebben, maar dat doet ie niet ofzo.

Bernardduur
27 oktober 2008, 18:58
Hmmm, geef mij de Stones maar :)

Nielsje
27 oktober 2008, 19:02
Nah, een delay is niet noodzakelijk, maar het zou er goed bij kunnen passen.
Iets met een hoop compressie is wel fijn voor dit soort dingen, lijkt me. De rest mag je toevoegen naar smaak :)

Jyuuga
27 oktober 2008, 19:16
Nah, een delay is niet noodzakelijk, maar het zou er goed bij kunnen passen.
Iets met een hoop compressie is wel fijn voor dit soort dingen, lijkt me. De rest mag je toevoegen naar smaak :)

Hmmm, jammer, wil niet teveel afhankelijk zijn van pedalen om dit soort dingen te kunnen.

En ik vind dit best een goede versie in vergelijking met de Stones. De Stones live is meer een gevecht tussen 'ik wil lead' en 'nee ik wil lead' gitaar. Althans, ik vind dat je dat kan horen op de Licks live cd.

Vind wel dat die zangeressen best goed zijn als hoge stem in dit liedje.

Nielsje
27 oktober 2008, 20:17
Hmmm, jammer, wil niet teveel afhankelijk zijn van pedalen om dit soort dingen te kunnen.

Huh? Eerst vraag je welk effect het is, en dan zeg je dat je niet teveel afhankelijk wil zijn van pedalen om dit te kunnen? Wat wil je nou?

Jyuuga
27 oktober 2008, 20:20
Huh? Eerst vraag je welk effect het is, en dan zeg je dat je niet teveel afhankelijk wil zijn van pedalen om dit te kunnen? Wat wil je nou?

Ja ik wou weten welk effect het was, maar als je dat niet zelf kunt nabootsen met basic dingen dan vind ik dat vervelend omdat ik dan weer moet sparen voor een pedaal terwijl ik eigenlijk een betere versterker wil..

EDIT: En verder was ik gewoon benieuwd wat het was, het was leuk geweest als ik het zo kon nabootsen, maar als je daar een apart pedaal voor nodig hebt dan hoeft het niet voor mij.

Mitch
27 oktober 2008, 23:13
Ik weet niet wat voor amp je nu hebt dan, maar een Cube of iets dergelijks met een metal setting en dan de gan achterlijk hoog, daar krijg je wel vergelijkbare compressie mee om dit soort platte, lange noten mee neer te leggen.

Yek1
28 oktober 2008, 09:10
Klinkt als een tremolo, goed qua tijd afgesteld zodat ie preies in het ritme meespeelt.
Edit: Inderdaad een tremolo, omdat in het origineel van de Stones er ook eentje zit.

Mitch
28 oktober 2008, 09:54
Niet dat allereerste stukje dus... daarna. Zie ook de vergelijing met de viool.

Jyuuga
28 oktober 2008, 16:55
Ja idd, ik bedoelde dus de gitaar die de achtergrond zang lijn speelt.

Oja, @Niels
Ik denk dat er vorm van miscommunicatie aanwezig was.

Nielsje
28 oktober 2008, 16:59
Edit: Inderdaad een tremolo, omdat in het origineel van de Stones er ook eentje zit.

Deze redenatie is ansich natuurlijk zo krom als een hoepel. Dus omdat in het origineel effect A wordt gebruikt, gebeurt dat ook in de cover? Onzin, ik gebruik voor m'n covers op het moment een DSL100, nou daar zijn de platen écht niet mee opgenomen hoor..


Ja idd, ik bedoelde dus de gitaar die de achtergrond zang lijn speelt.

Oja, @Niels
Ik denk dat er vorm van miscommunicatie aanwezig was.

Maakt niet uit, kan gebeuren :)

Jyuuga
28 oktober 2008, 18:46
Deze redenatie is ansich natuurlijk zo krom als een hoepel. Dus omdat in het origineel effect A wordt gebruikt, gebeurt dat ook in de cover? Onzin, ik gebruik voor m'n covers op het moment een DSL100, nou daar zijn de platen écht niet mee opgenomen hoor..



Maakt niet uit, kan gebeuren :)

Ok dan =). Ik had er een cover van opgenomen, vandaar dat ik er benieuw naar was wat voorn effect dat was.

Yek1
28 oktober 2008, 21:03
Deze redenatie is ansich natuurlijk zo krom als een hoepel. Dus omdat in het origineel effect A wordt gebruikt, gebeurt dat ook in de cover? Onzin, ik gebruik voor m'n covers op het moment een DSL100, nou daar zijn de platen écht niet mee opgenomen hoor..

Pfff, ik had verkeerd begrepen om welke gitaar 't ging... Mijn fout.

Los daarvan is het wel relevant om even te luisteren welk effect in het origineel is gebruikt. Voor die eerste (ritme)gitaar is 't namelijk duidelijk dat de gitarist van Meat Loaf het originele geluid wil benaderen. En dat is een tremolo zonder twijfel, zowel in het origineel als de cover. Waarmee ik uiteraard niet zeg dat elke cover qua effecten altijd gelijk is aan het orgineel, zucht.... Hoe dan ook, vanwaar de toon? In één thread kom je 2x behoorlijk bot uit de hoek.