PDA

View Full Version : Funk effect



Ibanez
14 december 2001, 22:13
Weet iemand gewoon een funky effect? Gewoon zo'n lekker funk geluid? heb je daar een boss pedaal van misschien? grtz ibanez

Jimi Hendrix
15 december 2001, 11:44
Als je zo'n soort autowah bedoelt: de Mini Qtron van Electro Harmonix.
Op http://www.ehx.com staan fragmentjes.

Joe_scumbag
15 december 2001, 16:00
Ik ben net effe gaan luisteren, maar vind enkel samples van Qtron en Qtron+. Kvind geen van beide echt super, lijkt me allebei makkelijk zelf te maken met een ietwat degelijke effectenbak. Ik ben meer geďnteresseerd in van die typische, heel dunne wah-vrije funkrythm sounds. Hoe maak je die? Iemand een idee? De cd's van Jamriquoi zijn vergeven met de soundjes die ik bedoel...

Jimi Hendrix
15 december 2001, 20:16
Veel compressie, extreem lage gain, veel hoog hard & gedempt & staccato aanslaan.

Ic3gl0vE
16 december 2001, 00:31
misschien ook een paar meter reverb erachter?

Frusciante
16 december 2001, 14:32
Heren,
Als je een puur funk geluid zoekt dan zit je helemaal mis met pedaaltjes. het zit hem vooral in de amp die je gebruikt. om jouw funk sound te creeren kan je het beste je pick-up switch op je gitaar in combinatie met de gain op je clean channel afstemmen.
reverb kan een toevoeging zijn maar zeker niet noodzakelijk. net zoals blues zit funk gewoon in een simpele afstemming tussen gitaar en amp en in je vingers. ik weet niet welke funk sound je zoekt (chili peppers/ funkadelic/ brown, clinton etc) maar wellicht kan ik iets specifieker zijn als ik dit weet.
succes,

gangsta
16 december 2001, 14:40
Op 2001-12-15 23:31, schreef Ic3gl0vE:
misschien ook een paar meter reverb erachter?


lijkt me niet

Joe_scumbag
16 december 2001, 23:08
aan frusciante:
ik heb een strat met fender performer 1000 amp. Ik heb helaas geen clean gain channel. Maar hoe kan je best je mid, treble en bass zetten op je amp? En is het beste dat je je elementen splitst of niet? Ik heb niet dirct een concreet vb van de sound die ik wil, gewoon de standaard funkrythmsound :wink: Kweetet, nogal vaag...

Grooveyard21
17 december 2001, 12:19
3 single coils gitaar, switch in stand 2 of 4 en een goede buizen amp en je hebt een geweldige funk sound. zie frusciante , nile rogers, die gast van tower of power.

Frusciante
17 december 2001, 23:34
De pick-up switch en eq (bass/mid/trebble)zijn puur persoonlijke smaak issues. het is daarom lastig om dit voor jouw te bepalen. probeer vooral je mid aardig open te zetten. naar mijn mening zit het hem vooral in de mate van distortion toegevoegd aan je cleane geluid. aangezien (ik ken de versterker niet echt goed) je geen aparte gain keuze hebt op je cleane kanaal, is het misschien een optie om je distortion kanaal beperkt open te gooien en je de distortion terugdraait met de volume knop op je gitaar. misschien dat je dit geluid zoekt (hele lichte blues dist. met een schelle klank (mid open). funk blijft een gevoel van vingers/dempen/aanslag/fender en (buizen)amp.
hoop dat je er mee uit de voeten kan.
anders hoor ik het wel, succes

Joe_scumbag
18 december 2001, 00:14
thx voor de tip, ik zet nu al mijn mid heel hoog, maar mijne distortion van mijnen amp laat helaas niet de sound toe waar jij het over hebt (da's echt het énige marshall-geluid waar ik jaloers op ben). Maar ik zoek me met kertmis een boss GT-6 aan te schaffen dus we hebben goede hoop... :wink:

Jeroen
18 december 2001, 15:50
Op 2001-12-16 22:08, schreef Joe_scumbag:
aan frusciante:
ik heb een strat met fender performer 1000 amp.

Ik heb die Amp ook en als ik een lekkere funky (cleane) sound wil hebben druk ik de "mid-shift" in, trebble op 7, mid ergens tussenin en bass op 8 ofzo.... vervolgens op achterste element van gitaar switchen en hard, strak en evt. gedempt aanslaan.
Ik vind het lekker klinken in elk geval. i.c.m tele is helemaal lekkhurrr!!!

probeer ook eens te plukken aan je snaren, geeft ook lekker strakke sound. veel plezier :smile:

Joe_scumbag
18 december 2001, 20:46
hmmm, ik heb je raad opgevolgd en die mid-shift opent inderdaad wel perspectieven, hoewel in combi met het voorste element (stand 5 dus), met het achterste vind ik het veel te schel als je zonder begeleiding speelt. Maar op stand 5 krijg ik wel een lekker 'pob-erig' funkgeluidje, zeker als je je snaren plukt.