PDA

View Full Version : Welke buis in ENGL570? ECC83/12AX7



Pieuw
27 oktober 2008, 16:20
Mijn ENGL570 heeft 4 buizen waarvan V2 de geest heeft gegeven. Ik zit hier (http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf) te turen wat voor buis ik er in wil hebben en kom er niet helemaal uit. Gegeven is dat het een buis met lage microfonie moet zijn: een "selected". In het verleden ooit eens mijn Fender Champ bij FNS laten repareren, dus ik dacht dat Marble-amps wel een buisje kon leveren.

Het aanbod is (helaas) overweldigend. Hopelijk kan iemand mij een klein beetje begeleiden in de keuze.

Om te testen had ik even een Groove Tubes uit mijn Fender Champ in de ENGL570 op V2 gestoken en dat klonk eigenlijk gewoon goed. Ik vraag me dus af, of ik maar gewoon zo'n GT ga halen of een stapje hoger in kwaliteit ga, door een NOS oid buis te nemen. Tegelijkertijd heb ik geen idee wat het exacte type van de originele ENGL-buis was. Hij lijkt iig als twee druppels water op de GT.

Ik gebruik een originele Fender Am Strat (maple neck), houd over het algemeen van een helder en strak geluid, maar het mag best wat warmer.

Chuck_S.
27 oktober 2008, 21:34
Probeer eens een JJ 12ax7, toen ik die in mijn preamp probeerde werd het geluid wat warmer én strakker, zaten eerst engl stock-buisjes in die ook naar de eeuwige jachtvelden waren.

caliban
27 oktober 2008, 22:04
Ik zou ook voor JJ gaan, zou ENGL warmer moeten doen klinken.

Chuck_S.
27 oktober 2008, 22:22
Ik heb overigens (nog) geen verstand van de verschillende functies van de buisjes in je voorversterker, dus of de v2 positie veel invloed heeft op je sound durf ik niet te garanderen. Desondanks is het nog steeds de moeite waard om jj's, of iets anders natuurlijk, uit te proberen, desnoods ook op andere posities.

Is er misschien iemand hier die dit leest en denkt: Ik zal jou eens haarfijn uitleggen hoe dat allemaal werkt met die buizen! Zou ik erg tof vinden. ik vind het leuk om wat te experimenteren maar ik ben wel iemand die graag wil weten wat ie allemaal aan het doen is.

Ik wacht jullie expertise af ;)

Misery Signals
28 oktober 2008, 01:13
Als ik het goed heb heeft V1 meeste invloed op geluid wanneer je het verandert.
de laatste V is de eindtrapversterker en voorlaatste meestal een fasedraaier voor reverb of fx loop of zo. Ik ken de V posities bij een 570 van Engl wel niet. Hoeveel buizen heb je zitten? JJ is bij zo'n koude steriele Engl alvast aan te raden...

MS

caliban
28 oktober 2008, 01:29
ENGL werkt simpel gezien in de preamp met vier gainstages. Net het schema op houseofengl bekeken (denk dat de buizenposities wel correct moeten zijn). Eerste buis dient voor de eerste gainstage en voor de tube driver. Tweede buis dient voor tweede en derde gainstage. Derde buis voor de vierde gainstage en de gainstage die de modern/classic functie doet. Vierde buis is voor de loop.

Het ging over de tweede buis: dus de tweede en derde gainstage. Deze gaat waarschijnlijk veel aan je sound doen (derde gainstage is bij ENGL normaal degene die het verschil maakt tussen normal en extreme gain). Ik zou zeker voor een "warme" lamp gaan, vermits ENGL er veel laag wegknipt in het begin van de preamp. De JJ 12ax7 / ECC803 S zou nog iets warmer moeten klinken als de gewone ECC83, dus lijkt me zeker niet oninteressant.

Chuck_S.
28 oktober 2008, 11:49
Hm ok, en is het dan zo dat als je in de 4e gainstage zit je alle 4 de eerste buizen tegelijk gebruikt en dat elke zijn eigen stukje 'gain toevoegd'? Op die manier zou v3 dus ook invloed hebben op de 4e gainstage, of werkt alles gescheiden zodat je voor elke gainstage een andere sound kan maken door bijvoorbeeld voor elke positie een ander buisje te gebruiken?

Bij een e530 preamp worden 'maar' 2 buizen gebruikt? de eerste voor de clean/crunch en de 2e voor lo-lead/hi-lead neem ik dan maar aan?

Calibian, vind je het ok als je voor de rest van mijn vragenlijstje even PM, ik zal dit topic niet verder bevuilen met mijn persoonlijke interesses. Ik dacht ook dat jij de gene was op dit forum die dezelf pre-amp ooit had en daar het een en ander meer uitgespookt had.

In elk geval bedankt voor jullie info

gerrekat
28 oktober 2008, 13:10
Ik heb zelf de beste resultaten in mijn ENGL met EH ECC83's IMO veel lekkerder dan JJ's of Sovteks

TimmU
28 oktober 2008, 14:03
@ Mods, kan deze naar rack gear?

caliban
28 oktober 2008, 18:46
Hm ok, en is het dan zo dat als je in de 4e gainstage zit je alle 4 de eerste buizen tegelijk gebruikt en dat elke zijn eigen stukje 'gain toevoegd'? Op die manier zou v3 dus ook invloed hebben op de 4e gainstage, of werkt alles gescheiden zodat je voor elke gainstage een andere sound kan maken door bijvoorbeeld voor elke positie een ander buisje te gebruiken?

Bij een e530 preamp worden 'maar' 2 buizen gebruikt? de eerste voor de clean/crunch en de 2e voor lo-lead/hi-lead neem ik dan maar aan?

Calibian, vind je het ok als je voor de rest van mijn vragenlijstje even PM, ik zal dit topic niet verder bevuilen met mijn persoonlijke interesses. Ik dacht ook dat jij de gene was op dit forum die dezelf pre-amp ooit had en daar het een en ander meer uitgespookt had.

In elk geval bedankt voor jullie info

Ik zal je een pm sturen.

Als de schema's van houseofengl kloppen, is het bij de e570 alsvolgt: clean en crunch eerste, tweede en vierde gainstage. Lead 1 en 2, eerste, tweede, derde en vierde gainstage.

Bij de e530 zit het allemaal iets anders, maar daar ben ik een tijdje niet meer mee beziggeweest, dus moet ik nakijken. Sowieso is lead 2 alle vier de gainstages, en ik dacht dat de clean enkel de eerste en laatste gainstage maar was.

Mitch
28 oktober 2008, 19:08
Een pre amp buisje bestaat uit twee helften en kan dus twee gain stages bevatten.
Voor de totale klank kun je in dit geval het beste met V1 aan de slag, zoals in de meeste gevallen, en voor de klank/karakteristiek voor de scheur met V2.

En als er iets verplaatst moet worden horen we dat graag van de topic starter, per PB. Mods lezen niet ieder topic door, you know...
Dit is voor een deel een vrij algemene vraag over buizen, hoeft niet per se naar racks?

Pieuw
28 oktober 2008, 21:18
Hi guys, dit is allemaal interessante input, waarvoor dank. Ik was inmiddels al aan het kijken naar een JJ (http://thetubestore.com/ehx12ax7.html) en een EH (http://thetubestore.com/tesla12ax7.html). Wat ook aantrekkelijk lijkt is een Tung-Sol 12AX7. Iemand ervaring met deze? Hoe dan ook, kreeg ik het advies voor lage microfonie. Wellicht een Salomons-oordeel in de maak.

Inmiddels heb ik even een gebruikt Sovtekje erin geprikt die uit mijn inmiddels verkochte Koch Powertone komt. Kan ik in ieder geval even blijven pingelen.

Als V3 idd de gain boost behelst: die vind ik vaak over the top. Daar zou ik dan wel eens een milder buisje willen proberen, maar dat is voor later.

Allemaal bedankt voor jullie input.

caliban
28 oktober 2008, 22:35
Hi guys, dit is allemaal interessante input, waarvoor dank. Ik was inmiddels al aan het kijken naar een JJ (http://thetubestore.com/ehx12ax7.html) en een EH (http://thetubestore.com/tesla12ax7.html). Wat ook aantrekkelijk lijkt is een Tung-Sol 12AX7. Iemand ervaring met deze? Hoe dan ook, kreeg ik het advies voor lage microfonie. Wellicht een Salomons-oordeel in de maak.

Inmiddels heb ik even een gebruikt Sovtekje erin geprikt die uit mijn inmiddels verkochte Koch Powertone komt. Kan ik in ieder geval even blijven pingelen.

Als V3 idd de gain boost behelst: die vind ik vaak over the top. Daar zou ik dan wel eens een milder buisje willen proberen, maar dat is voor later.

Allemaal bedankt voor jullie input.

Tung-sol is vrij rauw van klank denk ik (ondervind ik).
En wat bedoel je met gainboost? V3 is de vierde gainstage (bij elk kanaal actief) en de gainstage die in vintage mode gebruikt wordt.

sjaak1990
28 oktober 2008, 23:16
Tung-sol heeft inderdaad weinig microfonics. Vind ze heerlijk klinken, helderder en harmonisch rijker dan een JJ minder schel en helder dan een EH. Het is wat je zelf lekker vind. Tung-sol is wel onbetrouwbaar, mijn dsl bleef in v3 tung sol buizen opblazen, tung sol kan niet in de cathode follower stage van een marshall, dan gaan ze kaduuk, geleerd op dit forum trouwens :)
Het is verder vooral een kwestie van smaak. Als je een donkerder geluid wilt dan zou een JJ wel wat zijn denk ik. En ja verder een kwestie van smaak.
Hier een algemene review die niet extreem nuttig is maar het zegt wel wat: http://thetubestore.com/12ax7review.html

Pieuw
29 oktober 2008, 12:46
@Sjaak, Die link had ik in een eerder stadium al gevonden. Ik vond er nog meer, die kan ik nog wel even posten, voor de liefhebber, maar niet vanaf mijn werk.

Uiteindelijk heb ik gebeld met FNS-tube tech (Marble Amps) en daar een keuze gemaakt:

12AX7-EH, Electro Harmonix-SOVTEK, Russia 2x
12AX7WB, SOVTEK, Russia 1x
12AX7A/5751, General Electric, USA 1x voor de V1 positie.

Zoals gezegd, het mag wat warmer, dus de EH was een optie: voor V2 en V3. De EH zie ik verschillende dingen over op het web, de een noemt ze schel, de ander warm. Het is hoe dan ook een goede kwaliteit buis. De Sovtek WB is een probeersel, voor het geld hoef ik het niet te laten. Iets minder gain ten faveure van lagere ruis enzo. Kan een goede V4 zijn (loop) of reserve V1. De GE5751 is een duurdere typische V1-buis en dat is dan ook waar ik hem in wil prikken.

Ik heb nog speciale buizen gezien op een UK site (Harma of zo). Dat bewaar ik voor later.

Pieuw
29 oktober 2008, 12:54
Tung-sol is vrij rauw van klank denk ik (ondervind ik).
En wat bedoel je met gainboost? V3 is de vierde gainstage (bij elk kanaal actief) en de gainstage die in vintage mode gebruikt wordt.

OK Caliban, bedankt voor je commentaar op de Tung-sol.

Gain boost is een functie op de E570 die de maximale gain activeert. Dus als je al op je lead kanaal staat met een flinke dosis gain/vervorming, gooit ie er nog een (te grote) schep gain bovenop. Een werkelijkwaar alles verzengende bak gain. Ik weet niet precies hoe dat werkt, ik duw gewoon op de footswitch en ga ervoor;-)

Ik krijg het idee dat alle buizen hier maximaal worden aangesproken. Het was iig de V2 die problemen gaf bij het activeren van de gain boost. Met 4 nieuw buisjes kan ik lekker gaan prikken en kijken wat het beste resultaat geeft.

TimmU
29 oktober 2008, 13:08
Een pre amp buisje bestaat uit twee helften en kan dus twee gain stages bevatten.
Voor de totale klank kun je in dit geval het beste met V1 aan de slag, zoals in de meeste gevallen, en voor de klank/karakteristiek voor de scheur met V2.

En als er iets verplaatst moet worden horen we dat graag van de topic starter, per PB. Mods lezen niet ieder topic door, you know...
Dit is voor een deel een vrij algemene vraag over buizen, hoeft niet per se naar racks?

Jullie zijn er als de kippen bij om iets weg te halen ,en om iets aan te passen, en het gaat duidelijk om een voorversterker(rack gear) , dus waarom zou hij niet verplaatst worden?

almarvk
29 oktober 2008, 14:17
Op verzoek verplaatst naar Rack Gear.

Pieuw
29 oktober 2008, 23:36
Ter afsluiting van deze thread:

Hier heb ik info vandaan geplukt:
watford valves (http://www.watfordvalves.com/home.asp) cryotechnieken op buizen (?)
harmony central (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Electro-Harmonix/12AX7EH+Tube/10/1)
thetubestore (http://thetubestore.com/)

morris
30 oktober 2008, 00:26
Ik ben niet bekend met de E570 maar heb wel een SE gehad (ooh de ironie) en de best mogelijke buis voor deze positie (op de SE tenminste) is definitief een JAN GE 5751. Opent de hele amp en zorgt voor een fantastisch 2e kanaal.

0,02..
Morris

Pieuw
11 november 2008, 13:29
OK, de buisjes zijn binnen: GE JAN5751, EH 12AX7, Sovtek 12AX7WB. "Helaas" ipv de tweede EH blijkt er een JJ in het doosje te zitten (pakfoutje). Ik krijg gratis een EH nagezonden. Voor zover je oENGL ziet staan is dat de originele ENGL buis uit die positie.

Setting 1
V1: GE - JAN5751 V2: EH 12AX7 V3: originele ENGL V4: Sovtek 12AX7WB
De GE JAN5751 gaf een te gekke clean (lees: groot, dik, vet) maar qua drive alleen een aardige ronk. Als je rond het schemergebied vertoeft is ie wel te gek. Op het halselement van mijn strat krijg ik een soort RHCP geluid (Scar Tissue, Californication e.d.).

Setting 2
V1: JJ V2: EH V3: oENGL V4: WB.
De JJ is niet geschikt als V1 (luidruchtig). Het geluid is er niet en wordt ook niet meer goedgemaakt door de EH. Ik vond het krasserig klinken.

Setting 3
V1: EH V2: oE 12AX7 V3: oENGL V4: Sovtek 12AX7WB
Het werkt... maar kraak noch smaak.

Setting 4
V1: Sovetek 12AX7WB V2: EH 12AX7 V3: oENGL V4: originele ENGL
Ook merkbaar minder gain maar dat was met de WB wel te verwachten. Toon is gemiddeld. Beter dan 3.

Setting 5
V1: oENGL V2: EH 12AX7 V3: oENGL V4: Sovtek 12AX7WB
P(l)akkend clean geluid, houd ik wel van, en alle gain is weer terug. Werkt weer als vanouds, maar klinkt frisser. Zal ook wel door de nieuwigheid van twee van de vier komen.

Ik zal nog wat meer resultaten posten of elders publiceren, kijk nog wel even. Is leuk naslagmateriaal als je zelf ook zo'n preamp hebt.