PDA

View Full Version : Martin guitars



bouf
27 oktober 2008, 16:08
Hallo,

ik ben van plan van een nieuwe accoustische gitaar te kopen. Aangezien ik binnekort naar Keulen ga, ga ik zeker langs @ the musicstore!

Ik speel links dus de keuze is natuurlijk kleiner. Is er iemand die meer weet over onderstaande gitaren en zijn ze aan te raden?

http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Martin-Guitars-DX-1L-Lefthand-X-Series-massive-Fichtendecke-/art-GIT0003285-000

http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Martin-Guitars-DML-Lefthand-Road-Serie-massive-Fichtendecke-Case/art-GIT0002890-000


Het moet natuurlijk geen Martin zijn dat ik koop, heb al veel goeds gehoord van Seagull/Simon & Patrick gitaren ook. Klopt waarschijnlijk wel, nee?
Bedankt!:noob:

blindfaith85
27 oktober 2008, 18:19
Hoi, persoonlijk vind ik de DX lekkerder dan de DM

bouf
27 oktober 2008, 18:40
De "X"modellen zijn niet al te goed lees ik hier.

Ik denk dat ik dan toch eerder voor die Seagull zal gaan. Heb voor 599 een Seagull M6 met LR Baggs Quantum element gevonden.

Kent iemand deze?

sanderz
27 oktober 2008, 20:52
De DX is niet verkeerd, de DM is beterderder.

De DX heeft geen topbinding en dat maakt hem behalve kaal ook (wellicht alleen gevoelsmatig) kwetsbaar.

Ik heb de 000M, dat is met dezelfde afwerking als de DM, en een DX1R: als ik het allemaal over mocht doen... dan koos ik een DM ;)

(zo, lekker een houtje touwtje reactie, maar het is hopelijk wel duidelijk)

dadgad
27 oktober 2008, 23:50
Hallo,

De DM en DX zijn geen slechte gitaren, maar of het nou
"goede" gitaren zijn ? Niet volgens de begrippen die de
meeste gitaarliefhebbers hanteren, want ze hebben geen
van beide massieve zij- en achterkanten. De DM is
gelamineerd, en de DX is gemaakt van HPL (high pressure
laminate), dat wel een hout "motief" heeft meegekregen
maar verder weinig met massief hout te maken heeft.

Beide hebben natuurlijk wel het beproefde Martin ontwerp
als basis - maar dat hebben vele niet-Martin gitaren ook.

Als ik zo het lijstje bekijk wat musicstore.de aan
linkshandige gitaren aanbiedt, dan staan er een paar
gitaren bij waar ik zelf (maar dan liever niet linkshandig)
de voorkeur aan zou geven boven de genoemde Martins.

Als je budget ruim genoeg is voor de duurdere Martin (DM)
is het ook ruim genoeg om serieus te kijken naar de
Breedlove Atlas - als het ontwerp je niet al te veel
tegenstaat :-) Het zijn zeer eigenzinnige gitaren die nu ook
voor mensen met een beperkt budget bereikbaar zijn. De
kwaliteit ligt een flinke stap hoger dan die budget Martins,
met nog steeds veel zorg voor elk individueel instrument.
Maar ja, dat ontwerp....

Mocht je budget niet zo ruim zijn (of wil je graag geld
overhouden voor andere leuke dingen) dan blijft de Yamaha
FG 720 een aanrader. Vraag niet hoe het (nog steeds) kan
voor die prijs, maar deze goedkope Yamahas klinken beter
dan menig Amerikaanse gitaar.

Greetz,

Han.

Oude Drummer
31 oktober 2008, 01:00
Hebben jullie wel eens op zo'n DX gespeeld? D'r zit een bar geluid in! Als ik niet een sauna en een huiskamer vol gitaren had, kocht ik er gelijk 1.

Buzz
31 oktober 2008, 09:04
bar = goed :???:

dadgad
31 oktober 2008, 09:35
Hebben jullie wel eens op zo'n DX gespeeld? D'r zit een bar geluid in! Als ik niet een sauna en een huiskamer vol gitaren had, kocht ik er gelijk 1.

Hallo Drummer,

Ja hoor, heb ik ! En ik zei in de eerste regel al dat het geen
slechte gitaar is. Maar... met hout en traditioneel
vakmanschap en zo, de kenmerken van de "echte"
gitaarbouwer, heeft dit soort moderniteiten weinig meer te
maken. Een Ovation klinkt ook goed, maar die zou ik ook
niet kopen. Maar misschien ben ik ouderwets :rockon:

Greetz,

Han.

sanderz
31 oktober 2008, 21:52
Ik heb een DX1R en ik vind het geluid inderdaad goed en de bespeelbaarheid is uitstekendlijk.

Meestal speel ik op een 000 model en die D heb ik eigenlijk een beetje in een opwelling gekocht, want ik wilde een D (van 'decadent')

Doorgaans speel ik vingerstijl en dan is de DX meestal een beetje aan de zware kant, qua geluid althans. Voor verjaardagen is het wel het ultieme middel om mijn gereformeerde schoonfamilie weg te jagen.

In de discussie over echt hout en nep artificieel hout zei iemand eens tegen me: je moet je eigen koers varen. Dat is uiteindelijk waar het om draait, maar dat maakt een advies dan ook zo moeilijk, want jij moet erop spelen, ik speel er al op ;)

--=HANS=--
31 oktober 2008, 22:41
Origineel gepost door sanderz:Voor verjaardagen is het wel het ultieme middel om mijn gereformeerde schoonfamilie weg te jagen.

:seriousf::seriousf::seriousf:

charles
31 oktober 2008, 23:26
Ik heb een jaar of zeven een DM, hele mooie gitaar. Ik heb nooit een "X" gitaar van Martin geprobeerd, maar heb veel goede dingen ook over die serie gehoord.

Als ik mijn DM moest beschrijven: mellow, diepe bass, luid. Voor strummen, echt mooi. Ik vind 'm iets te veel bas hebben voor fingerstyle, maar dat is mijn smaak, misschien vind je het zelf er perfect voor (Michael Hedges speelde erg veel op een Martin dread, bv., het is een kwestie van smaak en hoe je zelf speelt).
Een DM is geen slechte keus wat mij betreft. Martin's zijn soms wat hoger afgesteld dan andere gitaren - speelt misschien iets zwaarder, maar dat kan je zelf (of laten) aanpassen. Kost misschien 20 - 40 euro. Maar misschien hoeft het ook niet. Doen ze zodat je zelf kan beslissen hoe laag je wilt gaan met de actie - lager is niet per sé beter.

Seagull's zijn ook leuk. Ik heb een tijdje een S6 gehad, speelt goed (bredere hals), maar qua geluid vond ik het leuk, meer niet. Ook een kortere nek - sommige mensen vinden dat prettig, ik heb liever een normale lengte (ben er aan gewend, maar short-scales hebben vele fans).

Probeer maar een paar als je er bent. Jammer dat je links bent, nou ja - jammer dat er niet meer keus is als je links bent!! (ik ben zelf ook linkshandig, maar ik speel rechts. Nooit over nagedacht, eigenlijk, voelde gewoon natuurlijk).

Hoop dat je iets vindt dat je met plezier gaat spelen (nogmaals, ik ben een DM fan en een Martin fan over het algemeen - al speel ik meestal op een Larrivee). Een DM is een van de duurdere laminaten, maar ook een van de mooiste, wat mij betreft.