PDA

View Full Version : Reverse wound middle pickup of niet?



telecastermaster
27 oktober 2008, 16:48
Guys, for een gitaar project heb ik besloten om een setje van 3 GFS lipstick elementen aan te schaffen.

Nu zegt de website: "A calibrated set of all three is the killer rig, or use three neck 4.9K (neck) pickups for an authentic vintage sound." Nu twijfel ik dus wat te bestellen, een gebalanceerd setje of 3 nek pu´s, aangezien ik van een vintage sound hou. Ik begrijp dat een reverse wound pu hum cancelt, maar wat die verder nog voor je sound=

Thx

Website http://store.guitarfetish.com/gfsprlitupig.html

Mr.Fingers
27 oktober 2008, 16:51
verder doet dat niets speciaal voor je sound, element gaat er niet anders door klinken.

Lexvandoef
27 oktober 2008, 17:03
De tussenstandjes wel, vinden/horen sommige mensen. Ikzelf heb niet echt een voorkeur voor het een of de ander, maakt me niet zo veel uit.

telecastermaster
27 oktober 2008, 17:04
Die humcanelling werkt ook alleen maar bij de tussenstanden, is het niet=

Lexvandoef
27 oktober 2008, 17:33
Jep, klopt! :)

G.G.
27 oktober 2008, 19:43
De tussenstandjes wel, vinden/horen sommige mensen. Ikzelf heb niet echt een voorkeur voor het een of de ander, maakt me niet zo veel uit.

Ik wil alleen nog maar nonRWRP middenelement. Die tussenstandjes zijn echt een stuk dikker (maar ook helaas niet meer humcanceling).

Nielsje
27 oktober 2008, 19:47
Jup, als je een RW middle pup hebt, dan heb je wat minder volume, maar wel weer humbucking. Bij een non-rw middle pup (tegenwoordig is rw standaard) heb je dus geen humbucking, maar wel een lekkerder geluid. Mijn nieuwste setje is niet meer humbucking, maar ik ken het setje, en het is naar mijn mening echt lekkerder.

Calibrated setjes vind ik eigenlijk wel fijn, anders houd je altijd het probleem van brugpups die 'underwound' lijken (in feite komt dit omdat de snaar daar minder trilt, en dus minder output genereert).

Overigens kan je het allerbeste even op 'ctrl' en 'shift' tegelijkertijd drukken, zodat je weer gewoon een vraagteken krijgt in plaats van een '='.;)

telecastermaster
27 oktober 2008, 20:54
Overigens kan je het allerbeste even op 'ctrl' en 'shift' tegelijkertijd drukken, zodat je weer gewoon een vraagteken krijgt in plaats van een '='.;)

Man, je hebt geen idee hoe blij je me maakt met deze tip!!!!!!!!! Ik zit al een tijd te kutten met dat toetsenbord. :confused:

Chris Winsemius
27 oktober 2008, 22:58
Heb hier heel veel mee ge-experimenteerd.

Brom-onderdrukking in de tussenstanden is natuurlijk weleens handig (heb je iig. 2 standen die niet brommen als je te veel oppikt) maar...

je verliest sound/feel imho. Laatst 'n set Strat-PUs aangeschaft, alleen maar leverbaar met rwrp midden element, zou niet uitmaken volgens die winkel/bouwer. Nou wel dus, 2e hands 'n nek of brug PUtje gescoord en nu weer heerlijk brom (geintje) maar vooral:

- meer "3D", ruimtelijker geluid in de tussenstanden
- reageert ietsje sneller op vinger/plektrum-aanslag
- geen irritante kleuring er bij in het (mid)hoog
- ietsje meer sustain

Technische verklaring: 2 x faseverschuiving (magneten en winding) op fysiek en frequentie matig andere plekken dus minder direct....

Blend
27 oktober 2008, 23:38
H

- meer "3D", ruimtelijker geluid in de tussenstanden
- reageert ietsje sneller op vinger/plektrum-aanslag
- geen irritante kleuring er bij in het (mid)hoog
- ietsje meer sustain

Technische verklaring: 2 x faseverschuiving (magneten en winding) op fysiek en frequentie matig andere plekken dus minder direct....

Tot hier kon ik het volgen, maar dit moet je me ff uitleggen, hoe bedoel je 'ietsje sneller reagerren'? Meer attack ofzo?

Chris Winsemius
28 oktober 2008, 00:46
Tot hier kon ik het volgen, maar dit moet je me ff uitleggen, hoe bedoel je 'ietsje sneller reagerren'? Meer attack ofzo?

Bij bijvoorbeeld pinched-harmonics (zonder plektrum) en variatie in de manier en hardheid van aanslaan v/d snaar (met vingers of plektrum) wordt het geluid ietsje (milli/nanoseconde?) sneller "omgezet", 't lijkt iets precieser te registreren. Lastig uit te leggen, ik hoop dat dit 'n beetje te volgen is.