PDA

View Full Version : amp-zoektocht



Orpheo
27 oktober 2008, 15:10
Ik ben op zoek naar een nieuwe amp, wat al uitvoerig besproken is in een ouder topic van mij omtrent de JVM. Ik gooi 't nog eens open, maar dan nog neutraler, wellicht zijn er amps waarvan jullie zeggen, probeer die en die, welke ik nog niet ken.

de wensen:
clean: echt, clean. heel helder, transparant, maar moet ook heel warm kunne klinken als ik dat wil; dynamisch en transparant dus.

crunch: lekkere crunch in de lijn van ac/dc, the darkness, queen, thin lizzy etc etc. gewoon crunchen dus, met veel ballen, zonder poespas.

distortion: gaat verder qua gain waar crunch ophoudt, maar wel met evenveel ballen, heel strak, echt dat 'wapperende broekspijpeneffect'. in de lijn van circus maximus, iron maiden, zakk wylde, 80ies glam rock/hair metal.

liefst met reverb en 2 master volumes. midi schakelbaar boeit me niet.

ik weet dat het clean dat ik wil te krijgen is uit de fender twin, de crunch uit de jcm800 en ac30 en de distortion uit (enerzijds) de mesa mark4 en de 5150, (en de jcm800) maar ik ga echt niet al die amps kopen voor wat ik wil! ruimte noch geld niet beschikbaar daarvoor.

kortom: welke amp raden jullie me aan? en wellicht even belangrijk, welke cab zouden jullie doen?

ik zit met dit lijstje tot nu toe wat mogelijk een goeie optie is:

1: koch supernova
2: VHT sig:x
3: H&K triamp
4: marshall JVM
5: ENGL savage 120 (SE?)
6: ENGL invador
7: mesa roadking

waar ik wel bij moet zeggen, dat ik de laatste 3 nog nooit getest heb, en ik slechts afga op specs en reviews.

als het een 3 kanaals amp is, waarbij de distortionkanalen nog een extra boost/drive optie hebben oid, is ook goed. als het maar goeie kwaliteit is qua bouw en een geweldige tone heeft. ik jaag niet de tone na van amp zus en amp zo, maar gewoon: goeie sound.

qua amp zit ik te denken aan de bogner 212 of 412 (ligt aan budget en hoe de cab 't doet met de amp zelf), maar heb verder totaal geen idee. ik weet wel dat ik de engl cabs veel te 'klinisch' vind klinken.

ps: de Hook captain valt af; die is met high gain gewoon niet punchy en strak genoeg. en dan bedoel ik high gain ala circus maximus. ik speel vooral heavy metal in die richting, maar wil ook veel meer gaan in de blues/jazz/soul richting. vandaag dat de amp dus een goed clean en goed OD moet hebben.

Jimwoud
27 oktober 2008, 15:20
Circus Maximus is vet!! Spelen volgens mij met 5150's

Ik ben nog steeds ook blij met m'n Engl Blackmore, maar die heb je ook welleens getest volgens mij.

Ik zou zeker als ik jou was eens naar Jukebox in Boekel gaan, echt een super winkel. Hebben ook alleen maar goed spul staan.

Orpheo
27 oktober 2008, 15:32
Circus Maximus is vet!! Spelen volgens mij met 5150's

Ik ben nog steeds ook blij met m'n Engl Blackmore, maar die heb je ook welleens getest volgens mij.

Ik zou zeker als ik jou was eens naar Jukebox in Boekel gaan, echt een super winkel. Hebben ook alleen maar goed spul staan.


5150's? ik dacht met de marshall JMP1 en een marshall eindtrap... of nja, ik kan in de war zijn met de setup van n maat van me. Ik ga over een week of 3 naar jukebox als er niks meer te vinden is in de randstad (in Den haag en amsterdam heb je ook wel toffe amps).

de blackmore heb ik getest, maar is een one trick pony; hij kan goeie sounds geven, maar voor alle sounds die ik wil, zal ik 2 a 3 blackmores moeten hebben :seriousf: (en hij 'buldert' niet zwaar genoeg; ik ben een mark4 gewend wat dat betreft, dus 't moet wel n beetje in de buurt komen).

iWishmaster
27 oktober 2008, 15:36
Je hebt ongeveer dezelfde eisen als ik moet ik zeggen, met uitzondering van de jazz en blues (daar geef ik minder om).

Ik heb pas een Rivera Rake gekocht (pics etc komen nog). Ik weet nog niet of het 100% mijn ding is, maar de eerste indruk is erg goed. Wat mij tot nu toe verteld is hebben ze allemaal wel Fender-ish clean, Marshall-ish crunch, maar dan in verschillende modern / vintage / gain gradaties. Bij de Rake klopt dat in ieder geval vrij aardig en hij heeft een boost op beide kanalen.
Probeer er eens een paar. Max Guitars in Den Haag heeft er een aantal. Als je de Rake wilt testen mag je bij mij langskomen, mag je meteen een Gibson en een Warmoth meenemen; wil wel eens weten hoe dat nou in verhouding klinkt :listen:. (ik woon toevallig een half uurtje rijden van Jukebox in Boekel af)

Orpheo
27 oktober 2008, 15:42
Je hebt ongeveer dezelfde eisen als ik moet ik zeggen, met uitzondering van de jazz en blues (daar geef ik minder om).

Ik heb pas een Rivera Rake gekocht (pics etc komen nog). Ik weet nog niet of het 100% mijn ding is, maar de eerste indruk is erg goed. Wat mij tot nu toe verteld is hebben ze allemaal wel Fender-ish clean, Marshall-ish crunch, maar dan in verschillende modern / vintage / gain gradaties. Bij de Rake klopt dat in ieder geval vrij aardig en hij heeft een boost op beide kanalen.
Probeer er eens een paar. Max Guitars in Den Haag heeft er een aantal. Als je de Rake wilt testen mag je bij mij langskomen, mag je meteen een Gibson en een Warmoth meenemen; wil wel eens weten hoe dat nou in verhouding klinkt :listen:. (ik woon toevallig een half uurtje rijden van Jukebox in Boekel af)

van wat ik hoor, heeft de Rake niet genoeg gain en strakheid en 'oompf' genoeg voor mij. en als je een/mijn warmoth wilt testen, je weet de PM knop te vinden van mij ;) dus zelf langskomen mag ook. of wachten tot er weer een gearmeeting is :)

iWishmaster
27 oktober 2008, 15:44
van wat ik hoor, heeft de Rake niet genoeg gain en strakheid en 'oompf' genoeg voor mij. en als je een/mijn warmoth wilt testen, je weet de PM knop te vinden van mij ;) dus zelf langskomen mag ook. of wachten tot er weer een gearmeeting is :)

De Rake denk ik niet inderdaad, maar de recentere Knucklehead (weet zo even niet welk type van de knuckleheads) heeft een 3e kanaal die dat waarschijnlijk wel heeft.

Overigens: in zoverre ik de Rake tot nu heb kunnen proberen heeftie genoeg gain voor t vroege Metallica-werk bijv. (Kill 'em all). Genoeg bass en wapperende broekspijpen denk ik ook, maar ofie echt strak is en oompf heeft weet ik pas als ik 'em open kan draaien op een 4x12": komende vrijdag dus, heb er nu al zin in :rockon:

Orpheo
27 oktober 2008, 15:47
http://nl.youtube.com/watch?v=Vmxg5o76UJ8

dit bijvoorbeeld, is 3 keer niks. veel te gruizig qua high gain, en krijg ik net zo makkelijk uit mijn vox brian may (dat witte ding) of een line6 spider.

http://nl.youtube.com/watch?v=3LKbZi2TwzI&feature=related

dit is al n stuk beter (het eerste deel, wat ik dus maar crunch noem). maar vanaf 1.48 is het weer als het eerste clipje.

en 'channel 3 no boost': idem. ik denk dat dat ligt aan de cab en/of de opnamemethode, maar ik heb geen idee waar deze te testen is (die KR7 dus).

Jimwoud
27 oktober 2008, 15:48
Ik kan het wel begrijpen wat die Blackmore betreft. Ik heb een Mesa studio Preamp en daar zit inderdaad een bak laag in waar je niet goed van wordt.

Orpheo
27 oktober 2008, 15:53
qua high gain is dit het precies:

http://nl.youtube.com/watch?v=m8iOwtprvEk

iWishmaster
27 oktober 2008, 15:59
http://nl.youtube.com/watch?v=Vmxg5o76UJ8

dit bijvoorbeeld, is 3 keer niks. veel te gruizig qua high gain, en krijg ik net zo makkelijk uit mijn vox brian may (dat witte ding) of een line6 spider.

http://nl.youtube.com/watch?v=3LKbZi2TwzI&feature=related

dit is al n stuk beter (het eerste deel, wat ik dus maar crunch noem). maar vanaf 1.48 is het weer als het eerste clipje.

en 'channel 3 no boost': idem. ik denk dat dat ligt aan de cab en/of de opnamemethode, maar ik heb geen idee waar deze te testen is (die KR7 dus).

Mja, Youtube ... Als ik youtube zou geloven zou ik de 2e Nocki worden: heb tientallen amps beluisted die op youtube helemaal mijn sound hadden, daarna getest en allemaal laten staan. Uiteindelijk heb ik gewoon mijn budget drastisch omlaag geschroefd en gaan zoeken wat het beste is wat ik daarvoor kon kopen: Een Rivera dus.

Test die K Tré is bij Max Guitars (je woont er vlakbij dacht ik?), ben ook wel benieuwd.

btw: kan op mn werk geen youtube kijken, zal t straks thuis eens beluisteren.

Orpheo
27 oktober 2008, 16:35
Mja, Youtube ... Als ik youtube zou geloven zou ik de 2e Nocki worden: heb tientallen amps beluisted die op youtube helemaal mijn sound hadden, daarna getest en allemaal laten staan. Uiteindelijk heb ik gewoon mijn budget drastisch omlaag geschroefd en gaan zoeken wat het beste is wat ik daarvoor kon kopen: Een Rivera dus.

Test die K Tré is bij Max Guitars (je woont er vlakbij dacht ik?), ben ook wel benieuwd.

btw: kan op mn werk geen youtube kijken, zal t straks thuis eens beluisteren.

rivera... tja is te proberen. het merk staat me om een of andere reden tegen, maar ik ga t proberen.

qua sounds mag je ongeveer denken aan led zep, thin lizzy, the darkness, queen, iron maiden, tony iommi (op de plaat Fused met Hughes, anders vidn ik m niet te pruimen), zakk wylde, maar ook weer los lonely boys, SRV, johnny A...

Johannes
27 oktober 2008, 17:49
qua high gain is dit het precies:

http://nl.youtube.com/watch?v=m8iOwtprvEk

Lastig om uit dit filmpje de gitaar sound te halen, je hoort veel basgitaar.
In het laatste akkoord is wel goed te horen dat de distortion goed verzadigd is, geen open sound imo.
Ik heb even een KR100 gehad, die had een hele open gainstructuur, grove korrels zegmaar. Echt een superamp die erg veel sound kan produceren, wel wat lastiger om af te stellen dan de gemiddelde Marshall of ENGL. (heb inmiddels al een hele lange reatie met mn Powerball en geen lef/zin/geld/tijd/moeite om vreemd te gaan bij een andere amp :))

Wat wilde ik ookalweer zeggen... Probeer es iets van Rivera, zeker als max om de hoek zit.

Mss een loze opmerking omdat ik m zelf nog niet geprobeerd heb (zie bovenstaande reden), maar over die nieuwe 5150 van fender hoor ik ook mooie verhalen.

AART
27 oktober 2008, 18:12
De roadking lijkt me niks voor jou, typische recto high gain en lang niet zo strak en gedefinieerd als een Mark IV.

Als ik jou was zou ik eens zeer goed kijken naar een Laney VH100.
Marshall based maar erg goed clean en meer gain in huis.

Orpheo
27 oktober 2008, 18:24
De roadking lijkt me niks voor jou, typische recto high gain en lang niet zo strak en gedefinieerd als een Mark IV.

Als ik jou was zou ik eens zeer goed kijken naar een Laney VH100.
Marshall based maar erg goed clean en meer gain in huis.


laney??? is een beetje voor m'n gevoel een poor man's marshall. ik zit meer te kijken in het hogere segment. de mk4 valt af, omdat het tweede kanaal echt junk is, en het derde kanaal alleen lekker is. het clean is imho veel te laf...(ik denk, ik zeg 't maar voor jullie alsnog de mk4 aanraden ).

JimiDylan
27 oktober 2008, 18:52
ENGL Savage 120 is wat mij betreft echt pure bagger, ik moet er wel bijzeggen dat ENGL mij over het algemeen niet kan bekoren. Maar de savage had wat mij betreft veel te weinig ballen in de hogere gain settings (ik speelde over een bogner cab, dus daar lag het ook niet aan) Ook vond ik de amp zeer ongebruiksvriendelijk, daarnaast vond ik de clean ook niet echt om over naar huis te schrijven, veel te plat geluid, this just doesn't do it for me. Ik zou zeggen, zeker even proberen, maar ik vond het echt 3x niks.

interessander
27 oktober 2008, 18:53
Als ik naar die Iommi clip luister dan is strak niet een woord dat in me op komt, vrij losjes in het laag. En aangezien meneer Iommi op laney's speelt lijkt me een laney niet heel gek om eens te testen..

Orpheo
27 oktober 2008, 19:00
@jimidylan:

dat is eigenlijk wel wat ik altijd wel hoor over engl in 't algemeen (als in de zin van, horen als ikerop speel). volgens mij is dat het engl-karakter...

@interssanter: het is zeker los in het laag. het is gewoon een lompe sound, van iommi. maar daarnaast luister ik ook wel circus maximus, en dat is weer superstrak, in alle regionen.

ik zit steeds meer te kijken naar de supernova... wat zijn jullie meningen daarover? de VHT is een te gekke amp (de sig:x) maar die is iets te beperkt qua gain en qua overall voicing van kanalen; ze klinken allemaal iets teveel 'hetzeflde' met verschillende niveaus van gain, terwijl ik juist diverse sounds wil (mijn crunch moet niet dezelfde voicing krijgen als mijn high gain).

JimiDylan
27 oktober 2008, 19:08
@jimidylan:

dat is eigenlijk wel wat ik altijd wel hoor over engl in 't algemeen (als in de zin van, horen als ikerop speel). volgens mij is dat het engl-karakter...
Dan zijn we het eens daarover ;)


@
ik zit steeds meer te kijken naar de supernova... wat zijn jullie meningen daarover? de VHT is een te gekke amp (de sig:x) maar die is iets te beperkt qua gain en qua overall voicing van kanalen; ze klinken allemaal iets teveel 'hetzeflde' met verschillende niveaus van gain, terwijl ik juist diverse sounds wil (mijn crunch moet niet dezelfde voicing krijgen als mijn high gain).VHT heeft inderdaad zwaar goeie amps, maar als je het probleem wat je hierboven verteld hebt, zal dat gewoon simpelweg niet op te lossen zijn, en klinkt dat in mijn oren alsof je dan te veel beperkt zal worden in jouw spel. Ja ik blijf zeggen, en dat is niet omdat ik hem zelf heb, JVM410. Heel veel verschillende geluiden, veel ballen, goeie clean, veelzijdig en gebruikersvriendelijk (dat laatste telt ook echt wel!)

Als je daar toch niet voor gaat, zou ik persoonlijk voor de Mesa Triple Rectifier gaan, vooral omdat dit gewoon echt een top-amp is, betrouwbaar, ook veel ballen, ook vrij veelzijdig en echt een goeie sound.

Nocki
27 oktober 2008, 19:22
Leuk zo'n zoektocht...
Moet het perse een top zijn? Ik begreep dat je de Mesa Mark IV dus alleen kwa overdrive mooi vind? kwa crunch is het idd moeilijk vanwege het gedeelde mid en bass eq van de preamp.
Een maat van me wou ook graag zware metal maar vondt het acdc gebeuren belangrijker... Hij heeft toen gekozen voor een Invader van ENGL. Het ACDC gebeueren doet ie toevallig bijzonder goed. Het clean daarintegen vind ik zelf niet bijzonder.
je zou die nieuwe Egnater Tourmaster ook eens kunnen proberen als het echt een top moet zijn.
Als het ook een rack mag zijn denk ik al gauw aan een CAE (ben ik helemaal verliefd op... ) of die Egnater M4 preamp.

succes!

interessander
27 oktober 2008, 19:28
Grappig, had circus maximus nog nooit gehoord, eerste indruk: dream theater met iemand die wel kan zingen. Maar zijn sound leunt naar mijn mening ook wel op die van petrucci, en dat is toch wel moderne mesa sound, richting roadking. En een triple recto zal dat ook zeker kunnen, vriend van me had er laatst een te leen omdat zijn quad+50/50 combi in reparatie was, wat een druk! Het is mij persoonlijk te modern, hou toch meer van de mark sound, en die kunnen de broekspijpen ook goed laten wapperen!

Nocki
27 oktober 2008, 19:30
De Mesa Quad is idd de absolute koning! Zou m dan zelf niet meer combineren met een poweramp van Mesa maar dan toch gaan voor de VHT 2502... Die haalt net iets meer uit je preamp dan een andere poweramp.

Hell's Engl
27 oktober 2008, 19:32
BRUNETTI MERCURY!!!!

Omdat mijn HOOK ter reparatie bij Erik v/d Haar was heb ik de 50W Mercury mee gekregen.
Man, wat ben ik onder de indruk van dat ding zeg!!
Lekker clean, channel 2 lekkere crunch tot dikke oversturing. Boost op channel 2 voor nog meer geweld en 'n schakelbare 2de volume!

Heb er voornamelijk met mijn Les Paul erop gespeeld en dat beukte!
Zeker de moeite waarde!

Succes Joost

minoin
27 oktober 2008, 20:35
Hehehe, Orph, gaat voor de lompe "Sin"/"Abyss"-intro :rockon:

Ja, dan kom je idd snel bij een Recto. Andere opties zijn de
Splawn,
Framus Dragon/Cobra,
Peavey JSX,
Krank Krankenstein+,
Bogner XTC/Uberschall,
Diezel VH4(S)
of een Custom Audio OD100?

Allemaal in staat een dikke muur van dodelijke gain op te gooien, maar allemaal een andere voicing. Dus dat zou je helemaal moeten proberen natuurlijk!

Orpheo
27 oktober 2008, 23:05
Hehehe, Orph, gaat voor de lompe "Sin"/"Abyss"-intro :rockon:

Ja, dan kom je idd snel bij een Recto. Andere opties zijn de
Splawn,
Framus Dragon/Cobra,
Peavey JSX,
Krank Krankenstein+,
Bogner XTC/Uberschall,
Diezel VH4(S)
of een Custom Audio OD100?

Allemaal in staat een dikke muur van dodelijke gain op te gooien, maar allemaal een andere voicing. Dus dat zou je helemaal moeten proberen natuurlijk!

getest:

jsx: werd er niet wild van. geen ballen, weinig druk, weinig karakter.
bogner xtc: te vintage
bogner uberschall: kil, koud, weinig dynamiek, weinig punch. wel veel gain.
diezel VH4: kil clean, mager crunch, teveel gain op 3 en 4, geendubbele master, te gruizig, niet die dikke punch.

de rest moet ik nog eens proberen ja.

de recto word het zeker niet. overpriced, clean is dof en compressed, alsof het gewoon een dirty channel is maar dna met een gainstage minder.

de egnater tourmaster lijkt me leuk, maar het 3e en 4e kanaal zijn ook teveel 'elkaars verlengde' ipv 2 verschillende kanalen. daarnaast, het is een amp van het kaliber JVM, vind ik (als ik kijk naar constructie, intern en extern, en qua tone), en het enige dat de tourmaster interessant maakt is de powersoak per kanaal.

ik ben een lastige klant, ik weet het ghehe. maar de recto is teveel een jcm800 qua sound (ik weet't, het ligt mijlenver uit elkaar, maar ik draai toch altijd een recto zo, dat ie een jcm800 style geluid geeft, want dat superstrakke en lompe van de mk4 geeft ie niet).

@ nocki: het zit ongeveer zo; ik wil een multichannel met de volgende features:

clean: ala twin; helder, dynamisch, transparant
crunch ala ac30 of ala plexi (beiden is goed want:)
distortion1 ala jcm800 (krijg ik ook plexi-sounds mee als ik minder gain erin draai; voor mijn oren dan).
distortion2 is echt anders; veel lomper, zwaarder, strakker, gedefinieerder. beetje mk4 achtig. kan natuurlijk niet exact, weet ik, maar toch wel in die lijn.

ik wil het liefst een losse top en cab; ik ga me niet weer een hernia zeulen aan een loodzware combo. rack wil ik liever ook niet, omdat ik daar een heel negatief beeld bij heb; het constant heen en weer kloten van die shit, en dat 't toch nooit goed komt. daarnaast, het moet (ondanks dat ik 4 kanalen wil) simpel blijven.

Lexvandoef
27 oktober 2008, 23:18
Hey Orpheo, zoals ik het nu lees wil je echt nergens compromissen in sluiten, en volgens mij is er dan geen enkele multikanaals amp die aan je eisen/verwachtingen zal gaan voldoen.

Ik denk namelijk niet dat het mogelijk is om die 4 sounds in amp te vinden, daarvoor zijn die 4 sounds gewoon te verschillend. Ik ga het nog 1 keer zeggen, ook al heb je die afgeschreven, een Hook top + een retestrak superheavy OD pedaal voor die zware lompe diepe overdrive, MI Audio Tubezone lijkt me wel geschikt daarvoor :)

Orpheo
27 oktober 2008, 23:30
Hey Orpheo, zoals ik het nu lees wil je echt nergens compromissen in sluiten, en volgens mij is er dan geen enkele multikanaals amp die aan je eisen/verwachtingen zal gaan voldoen.

Ik denk namelijk niet dat het mogelijk is om die 4 sounds in amp te vinden, daarvoor zijn die 4 sounds gewoon te verschillend. Ik ga het nog 1 keer zeggen, ook al heb je die afgeschreven, een Hook top + een retestrak superheavy OD pedaal voor die zware lompe diepe overdrive, MI Audio Tubezone lijkt me wel geschikt daarvoor :)

ik ga die ook nog testen, beloofd ;) maar ik wil liever geen pedalen gebruiken voor distortion. ik ben lastig; ik zei 't toch ghehe. de enige die tot nu toe aan alle eisen voldoet, qua specs, is de supernova...(en ook de triamp eigenlijk, maar als ik 2000E+ neer ga tellen ga ik dat niet doen voor Hoest en Knetter!!)

TimmU
27 oktober 2008, 23:31
ik ben bang dat je de massieve 'muur' distortion van mesa moeilijk met een hoek en een overdrijf trapdoos red , Lex.

Orpheo
27 oktober 2008, 23:47
ik ben bang dat je de massieve 'muur' distortion van mesa moeilijk met een hoek en een overdrijf trapdoos red , Lex.

de hook heeft heel veel kloten, en genoeg stuwing daarvoor, maar niet genoeg gain, en zeker niet strak genoeg. ik kan zelf wel supersuperstrak gaan spelen, maar dan voel ik me meer een metronoom dan een gitarist, omdat ik dan het niet-strakke van de amp probeer te compenseren.

hoe 't ook zei: morgen ga ik weer op jacht.

Lexvandoef
27 oktober 2008, 23:47
ik ben bang dat je de massieve 'muur' distortion van mesa moeilijk met een hoek en een overdrijf trapdoos red , Lex.

Mwah ga het nou eerst maar eens proberen Tim ;) Ik heb forumgitaarkameleon Micheal met een PRS, zo'm tubezone en mijn Hook horen spelen, en daar kwam een aardig potje metal uit ;)

Geen idee of het enigszins in de buurt komt van een mesa, daar heb ik geen bijna geen ervaring mee, maar een aggresieve dikke distortion muur kwam er wel uit :)

@Orf, ja ik snap wel dat je geen pedalen wilt gebruiken, maar je zal toch ergens in moeten compromitteren (denk ik), en dan zou ik liever in de hele high-gain tones gaan compromitteren (ikzelf dan). :)
Edit: ik probeer je niks op te dringen hoor, maar echt al die sounds, en dan goed, in 1 amp is gewoon erg lastig ;) Je zou ook een high-gainer met een gruwelijk lekker clean kanaal kunnen nemen, en dan een fijn crunchpedaaltje er voor gooien :)

Orpheo
27 oktober 2008, 23:53
Mwah ga het nou eerst maar eens proberen Tim ;) Ik heb forumgitaarkameleon Micheal met een PRS, zo'm tubezone en mijn Hook horen spelen, en daar kwam een aardig potje metal uit ;)

Geen idee of het enigszins in de buurt komt van een mesa, daar heb ik geen bijna geen ervaring mee, maar een aggresieve dikke distortion muur kwam er wel uit :)

@Orf, ja ik snap wel dat je geen pedalen wilt gebruiken, maar je zal toch ergens in moeten compromitteren (denk ik), en dan zou ik liever in de hele high-gain tones gaan compromitteren (ikzelf dan). :)

high gain speel ik zelf totnu toe het meest. de mk4 heeft EN geweldig high gain EN geweldig clean, maar zeg maar de jcm800 stijl doet ie gewoon niet. punt. en een jcm800 En een mk4 is een geweldig idee,maar way, way over budget. een mk4 doet in de winkels een slordige 3000E (zonder afprijzen, omdat ie niet meer gemaakt wordt) tweedehands zie je 'm opeens veelminder dan voorheen, en een 2203+cab (of combo) zit ook al wel tussen de 700 en de 1200E, kortom; veel en veel te duur en onpraktisch.

het lompe, logge, dikke distortiongeluid is het punt niet, dat redden de meesten wel. de vraag is vooral, welke amp blijft strak met veel gain, en wordt niet gruizig, zoals de rivera-clipjes die ik liet zien? de hook, bijvoorbeeld, is niet strak genoeg met high gain (zelfs niet met zijn eigen hook-kast of een bogner of engl), de powertone wordt fizzy, en de jvm idem dito (om over het punchy effect van de jvm maar te zwijgen, OD1 heeft wel ballen, od2 ook wel, minder, maar het heeft minder stuw zeg maar).

minoin
27 oktober 2008, 23:55
Oeh, vergis je niet, die H&K TriAmps zijn zeker de moeite van het testen waard! Ze hebben wat jij nodig hebt. Alleen... je moet wel van de H&K-scheur houden. De distortion is heel karakteristiek voor Hughes en Kettner en daar moet je van houden.
Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft Bogner en Diezel, maar misschien moet je (gezien je eisen) dan voor twee head's gaan in een custom rack met wieltjes? Mag het wel wat gaan kosten, maar dan heb je ook wat.

Lexvandoef
27 oktober 2008, 23:57
En mijn andere suggestie? Een goeie high-gain amp met een goed clean kanaal (MK4) en dan 1/2 goeie pedaaltje ervoor voor crunch/jcm800 achtige scheur? Zou moeten werken, als je je over je pedaaltjes fobie heen zet ;)

Mitch
28 oktober 2008, 00:00
Ja, met de juiste gitaar, single channel amp en pedalen setup kan dat zelfs, daar heb je geen eens een channel switcher voor nodig. Maar goed, daar is al eens een ellenlange discussie over geweest, misschien leuk om op te zoeken voor je, Timmu, dat was voor jouw tijd namelijk.

Orph, ik moet het toch met de meesten hier eens zijn: als je zowel helder, beukend, transparant, warm, gewapper en strak wil op een driekanaalsamp dan zit je moeilijk. De één is clean en crunch goed maar is weer niet strak met meer gain, de ander is strak op high gain maar is clean nogal plat etc. etc. Logisch ook, omdat er voor een warm, punchy clean een heel andere eis (en dus opbouw) wordt verondersteld van een amp dan van een strakke high gain sound. Het is wel mogelijk, technisch gezien om dat uit een channel switcher te halen, maar er zal altijd ergens een concessie gedaan moeten worden.
Ik zou toch eerder voor een single channel amp óf evt. een dual channel, non channel switcher (AC30...) kijken als je de beukende cleans en dynamische crunches belangrijker vindt en naar een goed pedaal zoeken voor high gain. Het is niet wat je nu in je hoofd hebt, maar als ik naar mijn eigen ervaringen kijk en terugdenk aan Michales momenten op zijn Phoenix en Lex' Hook met bijvoorbeeld een Tube Zone of Direct Drive, sja... daar heb je dus geen channel switcher voor nodig.

Orpheo
28 oktober 2008, 00:03
ik wil proberen onder de 3500E te blijven, met cab en head bij elkaar. het probleem van de mk4 en een jcm800, is dat ik toch dan meer op de jcm speel, omdat die sound me heel erg ligt, dus daarom is 2 amps waaronder 1 jcm800, out of the question. oh god, ik haat die amp als de ziekte; dat ding klinkt gewoon veel env eel te goed. hij is alleen zo immens qua volume. hij kan HARD of nog harder, terwijl de mk4, de jvm, supernova etc etc op lager volume ook al behoorlijk klinken.

ik heb ooit de triamp getest, en ik vond 'm goed, maar niet supergeweldig. ik vond 'm het geld niet waard, om t maar simpel te zeggen.

ik ga niet kloten met pedaaltjes, dat is een lapmiddel, een stopmiddel. als ik zou doen wat ik 't liefst heb, heb ik hier straks een losse jcm800, ac30, fender twin, plexi, 5150 en een mk4. daar ga ik dus echt niet mee zeulen, en ook echt niet mee aan kunnen komen zetten bij band of huisgenoten.

wat vinden jullie van de switchblade trouwens? effe tussendoor :P

Rick trodat
28 oktober 2008, 00:08
Misschien een bogner uberschall??

Eerste kanaal, clean, heel erg zelf.

Tweede kanaal, gruwelijk vette, dikke, monsterlijke scheur, waar je broekspijpen van gaan trillen.

Orpheo
28 oktober 2008, 00:08
Ja, met de juiste gitaar, single channel amp en pedalen setup kan dat zelfs, daar heb je geen eens een channel switcher voor nodig. Maar goed, daar is al eens een ellenlange discussie over geweest, misschien leuk om op te zoeken voor je, Timmu, dat was voor jouw tijd namelijk.

Orph, ik moet het toch met de meesten hier eens zijn: als je zowel helder, beukend, transparant, warm, gewapper en strak wil op een driekanaalsamp dan zit je moeilijk. De één is clean en crunch goed maar is weer niet strak met meer gain, de ander is strak op high gain maar is clean nogal plat etc. etc. Logisch ook, omdat er voor een warm, punchy clean een heel andere eis (en dus opbouw) wordt verondersteld van een amp dan van een strakke high gain sound. Het is wel mogelijk, technisch gezien om dat uit een channel switcher te halen, maar er zal altijd ergens een concessie gedaan moeten worden.
Ik zou toch eerder voor een single channel amp óf evt. een dual channel, non channel switcher (AC30...) kijken als je de beukende cleans en dynamische crunches belangrijker vindt en naar een goed pedaal zoeken voor high gain. Het is niet wat je nu in je hoofd hebt, maar als ik naar mijn eigen ervaringen kijk en terugdenk aan Michales momenten op zijn Phoenix en Lex' Hook met bijvoorbeeld een Tube Zone of Direct Drive, sja... daar heb je dus geen channel switcher voor nodig.

ik heb michael's matchless uitvoerig getest vorig jaar, en daar haalde ik een lekkere sound uit, maar dat 'wapper wapper ' zeker niet.

maar dat t dus wel kan trouwens, goed clean en goed distortion, bewijst de mk4. tuurlijk zijn het concessies, absoluut. maar ik ben echt meer rock/metal georienteerd dan jazz blues funk en soul. toch wil ik dat wel kunnen spelen, en moet 't clean transparant genoeg zijn om dat te trekken.

maar heren, ik ga nu tukken, en morgen vroeg op voor college, om daarna naar Feedback te gaan om amps te testen tot ik erbij neerval!

lijstje wat ik ga doen:
supernova (is mijn nr1 qua specs en wat ik inm'n geheugen heb; mijn ouwe review die ik onlangs herlas strookt niet met mijn herinnering, maar dat komt wel goed)

jcm800 (als die er is)

jvm410

powerball (nu wil ik eens definitief weten waarom mensen dat ding zo geweldig vinden..nja. nog eens proberen)

hook

diezel vh4.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 00:16
Mitch, ik miste je al in deze channelswitch discussie ;)

@Orpheo, wat Mitch ook zegt, voor lekker losse crunchy/cleane sounds is ook gewoon een andere opbouw nodig dan voor superstrakken high-gain, daarom zal je altijd wel een compromis moeten sluiten tussen kanalen op versterkes, of zo'n kanaal gewoon niet includen op de amp.

Ik ben ook bang dat je dit allemaal gewoon niet gaat vinden in 1 amp, en helemaal naar jouw wensen.

Trouwens als je een jcm800 zo goed vindt, maar je vind het volume niet zo relaxed, dan kan ik je aanraden om er achteraf een PPIMV in te laten installeren, dan heb je wel die sound en die feel, maar niet met dat belachelijke hoge volume. Ik ben zelf erg blij met mijn 2203+PPIMV, geeft hele goeie resultaten. Maar ja, dan zit je wel weer aan die single channel.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat pedaaltjes een lapmiddel zijn, ik gebruik ze zelf niet omdat ik erg tevreden ben met mijn amp, en omdat ik zo 'leeg' mogelijk wil giggen/reizen naar gigs, vandaar geen pedalboard. Maar ik ken gitaristen die hele vette geluiden tevoorschijn kunnen toveren met pedalboards, dat klinkt absoluut niet als een lapmiddel.

Orpheo
28 oktober 2008, 00:24
@lex: het klinkt niet als eenlapmiddel, dat weet ik, maar het 'voelt' wel zo, omdat op die manier je iets gedaan probeert te krijgen wat de amp van nature niet goed kan doen.


maar ik ga morgen testen, en ik heb al wel ideetjes voor de uiteindelijke setup, maar dat houd ik nog even voor mezelf, tot ik getest heb :)

iWishmaster
28 oktober 2008, 00:25
BRUNETTI MERCURY!!!!

Omdat mijn HOOK ter reparatie bij Erik v/d Haar was heb ik de 50W Mercury mee gekregen.
Man, wat ben ik onder de indruk van dat ding zeg!!
Lekker clean, channel 2 lekkere crunch tot dikke oversturing. Boost op channel 2 voor nog meer geweld en 'n schakelbare 2de volume!

Heb er voornamelijk met mijn Les Paul erop gespeeld en dat beukte!
Zeker de moeite waarde!

Succes Joost

Inderdaad een hele vette amp, maar ik denk datie niet veelzijdig genoeg is voor wat Orpheo in gedachte heeft. Ik vond 'em op het eerste gezicht (gehoor?) helemaal geweldig, maar voor 2700e heb je een amp met 2 kanalen, clean en crunch met een boost ... Verhouding ligt niet goed (genoeg) als je het mij vraagt. Ik kreeg er ook geen goeie crunch en lead sound tegelijk uit vanwege de gedeelde eq (of te vettige rythm, of te dunne lead).

Lexvandoef
28 oktober 2008, 00:59
@lex: het klinkt niet als eenlapmiddel, dat weet ik, maar het 'voelt' wel zo, omdat op die manier je iets gedaan probeert te krijgen wat de amp van nature niet goed kan doen.


maar ik ga morgen testen, en ik heb al wel ideetjes voor de uiteindelijke setup, maar dat houd ik nog even voor mezelf, tot ik getest heb :)

Dat is allemaal psychologisch Orpheo, als het goed klinkt, en naar je wensen is, waarom niet? :)

AART
28 oktober 2008, 01:03
Mark IV scheur ga je niet vinden in een andere amp dan een Mesa Mark.


Als je laney te 'goedkoop' vindt (ik vind het prima amps) kan je misschien kijken naar een Mesa Stiletto Duece. Heeft echter het nadeel dat ie maar tweekanaals is.

Je zal compromissen moeten gaan sluiten op dat terrein.

Thom TK
28 oktober 2008, 01:31
Heb je de Savage 120 wel eens getest?
Zo niet, zeker doen. Ik heb de Savage SE gehad en was zeer tevreden; geenszins te vergelijken met een powerball, veel subtieler een smoother. En beter clean in mijn oren. Maar als je meer fan bent van het rauwe geluid denk ik niet dat die Savage wat voor je is...lead geluid is wel subliem als je het mij vraagt. Bij twijfel: gewoon testen ;).
Voor de rest heb ik zeer goede geluiden gehoord over Laney, vooral de GH50L. Paul Gilbert gebruikt ze ook en Opeth gebruikt de Laney VH100r.

Jimwoud
28 oktober 2008, 09:26
Ik denk toch dat je die Engl Invader nog eens moet testen, JCM800 en dikke distortion(met toneeeee!!) heeft hij zeker, en misschien vind je het clean ook nog goed.

Mitch
28 oktober 2008, 09:52
maar dat t dus wel kan trouwens, goed clean en goed distortion, bewijst de mk4.
Maar wat je nu vergeet te zeggen wat je eerder al wel noemde: die kan weer niet die crunch-truuk doen. Mogelijkheden zat om het pedalen op te lossen, maar als je dat psychologisch niet aankan moet je het niet doen natuurlijk.
En sorry, maar als je geen wapperende broekspijp kreeg uit de phoenix doe je echt iets niet goed :listen:

euroboy
28 oktober 2008, 10:37
Ik ben heel erg blij met mijn VOX AC50.... Hij voldoet aan al je wensen (met een goed distortion pedaaltje..) Juist de echte echte clean krijg je er niet uit enkel de echt warme clean.. achja je kent vox wel....

iWishmaster
28 oktober 2008, 10:39
Anderzijds: Waarom koop je eigenlijk geen rack?

Mesa boogie Quad preamp: 650e
Mesa boogie 50/50: 450e
Marshall JMP-1: 200e
Marshall dual monobloc 50: 600e
Midicontroller / voetpedalen geval: 300e? (gokje)

Totaal: 2200e

Hou je nog genoeg over voor een tweedehands Bogner 2x12" of 4x12".

Ik heb geen verstand van Racks, Midi en weetik wat, heb gewoon wat prijzen van gitaarmarkt af geplukt en onder elkaar gezet. Zo heb je in theorie in ieder geval de juist combinatie van preamp en poweramp hardware om je geluid mee te maken. Of het ook zo klinkt zou ik niet weten.

Orpheo
28 oktober 2008, 11:05
@mitch: ik kreeg er zeker dat wapperende broekspijpengevoel bij, absoluut, maar het was niet strak genoeg. nja.. niet punchy genoeg. over de mk4; het is niet dat ie niet goed kan crunchen, ik ken hordes gitaristen die 't een lekkere sound vinden; ik vind het alleen niet fijn ghehe

@AART: weet ik, maar ik weet ook dat je wel andere amps hebt die ook net zo strak kunnen zijn, en daar zoek ik een beetje naar.

@iWishmaster: ik heb een flinke aversie tegen racks. heb ik al eens gezegd :P tis het idee van 'het is nooit goed, en ik blijf altijd knutselen'. ik heb al eens zitten kijken naar een rack, en voor wat ik wil, heb ik een mesa preamp en mesa eindtrap en een marshall preamp en marshall eindtrap nodig, en dat vind ik wat gortig. besides; ik vind racks bruut en bruut lelijk :chicken:

maar zoals ik al zei; ik heb een idee voor wat goed is voor mij, en ik ga dat vanmiddag aan de tand voelen.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 12:15
Die Matchless van Micheal niet punchy genoeg? Dan heb jij waarschijnlijk een andere definitie van het woor punchy, want dat was hij zeker wel!

Anyway, veel plezier vanmiddag, ik neem aan dat je je bevindingen wel weer gaat posten :satisfie:

Orpheo
28 oktober 2008, 12:18
Die Matchless van Micheal niet punchy genoeg? Dan heb jij waarschijnlijk een andere definitie van het woor punchy, want dat was hij zeker wel!

Anyway, veel plezier vanmiddag, ik neem aan dat je je bevindingen wel weer gaat posten :satisfie:

het probleem is dat ik het allemaal moet beschrijven in woorden, en dat is met sound verdomd lastig :P

en ja, ik ga het zeker melden allemaal! ik ben bang dat ik het budget, als het allemaal is wat ik DENK dat het wordt, moet openbreken en andere dingen op wat langere termijn moet plannen, maar dat gaat ook nog wel goed denk ik.

Ik ga het lijstje nog langer maken (ik moet echt zo gaan):

engl powerball
engl fireball
engl blackmore
hook
supernova
mesa recto
mesa stiletto

ik denk dat sommigen van jullie al wel een idee gaan hebben wat ik ga doen nu ik dit lijstje heb gepost, maar ik ga het nog niet zeggen ghehe. heren, speculeer er maar op los!

TimmU
28 oktober 2008, 12:26
uit dit lijstje? Clean/Crunch van de Hook , en de Supernova voor de rest, jou kennende.

Orpheo
28 oktober 2008, 12:34
uit dit lijstje? Clean/Crunch van de Hook , en de Supernova voor de rest, jou kennende.

oeh, je bent heel warm! maar nee, bijna. dat word dan 5500E, nog zonder cab, en dat vind ik belachelijk. het probleem met de supernova is dat ie clean goed doet, crunch ook, distortion ook (hook ook, maar mooier....) maar high gain niet.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 12:40
oeh, je bent heel warm! maar nee, bijna. dat word dan 5500E, nog zonder cab, en dat vind ik belachelijk. het probleem met de supernova is dat ie clean goed doet, crunch ook, distortion ook (hook ook, maar mooier....) maar high gain niet.

eigenlijk voor jou dus hetzelfde verhaal als de Hook, als ik het zo lees?

Orpheo
28 oktober 2008, 12:43
eigenlijk voor jou dus hetzelfde verhaal als de Hook, als ik het zo lees?


uhm... nee. de supernova wordt gruizig en krasserig met high gain, en is niet strak op het 5e kanaal (4e kanaal ook niet supersuperstrak, maar das op dat kanaal niet erg). de Hook buldert niet genoeg, stuwt niet genoeg, met high gain.

maar, ik ga het nu testen, dus met wat mazzel heb ik voor etenstijd weer gepost!!

heren, hij die z'n oren gaat verkloten, groet u! :seriousf:

Lexvandoef
28 oktober 2008, 12:46
Serieus, dat je niet in de war/moe raakt van jezelf, mij breng je wel aan het duizelen ;)

Succes!

Marc Oblivian
28 oktober 2008, 13:10
ik wil proberen onder de 3500E te blijven, met cab en head bij elkaar. het probleem van de mk4 en een jcm800, is dat ik toch dan meer op de jcm speel, omdat die sound me heel erg ligt, dus daarom is 2 amps waaronder 1 jcm800, out of the question. oh god, ik haat die amp als de ziekte; dat ding klinkt gewoon veel env eel te goed. hij is alleen zo immens qua volume. hij kan HARD of nog harder, terwijl de mk4, de jvm, supernova etc etc op lager volume ook al behoorlijk klinken.

ik heb ooit de triamp getest, en ik vond 'm goed, maar niet supergeweldig. ik vond 'm het geld niet waard, om t maar simpel te zeggen.

ik ga niet kloten met pedaaltjes, dat is een lapmiddel, een stopmiddel. als ik zou doen wat ik 't liefst heb, heb ik hier straks een losse jcm800, ac30, fender twin, plexi, 5150 en een mk4. daar ga ik dus echt niet mee zeulen, en ook echt niet mee aan kunnen komen zetten bij band of huisgenoten.

wat vinden jullie van de switchblade trouwens? effe tussendoor :P

3500? Moet toch lukken dan?
Ik denk wel dat je twee tops nodig hebt, want je wil geen compromis in sound. 1. Een JCM 800 (evt incl powerbrake ofzo). Is voor ongeveer 1000 euro te krijgen. 2. Dan een top die clean en high gain goed doet. Engl bv, maar de nieuwe EVH is ook goed, of een andere high gainer (ik denk dat je daar wel een idee bij hebt). Je zit dan wel aan twee tops vast, dus iets meer sjouwen, maar ach, wat weegt een topje? Zeg dat die high gainer je een euro of 1700 kost. Heb je wat leuks voor, lijkt mij. Heb je nog 800 over voor een goede 4x12. Die gebuik je stereo (2 tops over 1 kast). Of je gaat voor 2 2x12. 1 2x12 per top.
Moet te doen zijn voor 3500 en anders verkoop je toch een gitaar? (oepssss)

HaroldA
28 oktober 2008, 13:21
dus daarom is 2 amps waaronder 1 jcm800, out of the question. oh god, ik haat die amp als de ziekte; dat ding klinkt gewoon veel env eel te goed. hij is alleen zo immens qua volume. hij kan HARD of nog harder

Of zachter met een PPIMV. Volume terug op gitaar, hals element: perfect en heerlijk warm clean. Gitaar volume op 10 en brug element: vette crunch. OCD aan: dikke overdrive. SHO Booster er achter en soleren maar!

Gigantisch veelzijdig, zo'n JCM 800/888 ;)

Lexvandoef
28 oktober 2008, 13:59
je hebt gelijk, totdat je solo's ook meer volume nodig hebben ipv alleen maar meer gain. Dan ga je het niet redden met een soloboost voor de 800/888.

HaroldA
28 oktober 2008, 14:01
je hebt gelijk, totdat je solo's ook meer volume nodig hebben ipv alleen maar meer gain. Dan ga je het niet redden met een soloboost voor de 800/888.

Dan mod je er toch een FX loop in? En dan boost je 'm daar...

Lexvandoef
28 oktober 2008, 14:03
Dan mod je er toch een FX loop in? En dan boost je 'm daar...

Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan, volgens mij ;)

AART
28 oktober 2008, 14:05
Orpheo kennende komt er een totaal andere oplosing uit dan wij aandragen, totaal onlogisch en ook totaal over the top.

Na 2 weken bedenkt ie zich weer en moet het anders.

Net Nocki, maar dan met een vleugje psychotica.

HaroldA
28 oktober 2008, 14:06
Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan, volgens mij ;)

Daar hebben we mensen zoals Chris toch voor? ;)

Lexvandoef
28 oktober 2008, 14:07
Orpheo kennende komt er een totaal andere oplosing uit dan wij aandragen, totaal onlogisch en ook totaal over the top.

Na 2 weken bedenkt ie zich weer en moet het anders.

Net Nocki, maar dan met een vleugje psychotica.

Hahaha :seriousf:

JimiDylan
28 oktober 2008, 14:39
Orpheo kennende komt er een totaal andere oplosing uit dan wij aandragen, totaal onlogisch en ook totaal over the top.

Na 2 weken bedenkt ie zich weer en moet het anders.

Net Nocki, maar dan met een vleugje psychotica.

Lol


Nou jongens ik heb mijn nieuwe amp, dit is m geworden!!!!
http://www.ostfoldmusikk.no/catalog/images/Roland%20cube-15.jpg
Ik ben er superblij mee!! Echt die heerlijke transistor modeling sound :strat: Lijkt me niet :P

Henri H
28 oktober 2008, 14:59
Als het 2 versterkers gaan worden met een cab dan wordt het de Hook iig geval niet. Die is incl. 2x12 al €3500,-.
Ik vermoed een Recto/Stiletto (voor het clean en crunch) met een Engl (voor de high gain).
Wat heb ik gewonnen? :D

Marc Oblivian
28 oktober 2008, 16:26
Of een Line 6.
Een Invader zou het kunstje wel eens kunnen doen, evt aangevuld met een JCM

HaroldA
28 oktober 2008, 16:30
Of een Line 6

Als hij een JCM800 te gek vind, zal ie never-te-nooit-niet een Line6 apparaat gaaf vinden.

Marc Oblivian
28 oktober 2008, 16:31
Jammer dat grapjes op het internet soms niet overkomen.

JimiDylan
28 oktober 2008, 16:52
Jammer dat grapjes op het internet soms niet overkomen.

Daar hebben ze smileys voor uitgevonden :dance:

Orpheo
28 oktober 2008, 19:08
een middagje amps getest! eerst welke getest zijn, daarna wat ik ervan vond.

1: triple recto
2: koch supernova
3: hook captain
4: powerball
5: fireball
6: invador150
7: jvm.
8: bogner shiva

de recto was als eerste. wat een klote amp zeg. damn. die lompe distortion? niet gehoord. was eerder een vage brei, waar ik met moeite iets straks uit kreeg. zeker geen succes. alweer.

de supernova... geweldige features, goed clean kanaal, maar hoe meer gain erbij komt, hoe slechter de sound wordt. helaas. afgevallen dus.

de hook. doet 't 't niet (meer) voor mij, zeker na andere amps gehoord te hebben. hij heeft veel punch enzo, maar hij werkt niet met mij(n gitaar), niet lekker in ieder geval. ik zit constant te vechten ermee.h ij nodigt mij niet uit tot spelen.

de shiva; poeh, lekker clean,lekkere crunch! maarr......


de powerball. weinig echte features, 2 kanalen met ieder 2 te kiezen gainstages; gewoon, het bekende verhaal. het was effe tweaken, maar ik vond 'm hoor; de juiste settings voor lekker clean, lekkere crunch,en lekkere distortion,voor solo en slag. het koste me wat tijd om dat fizzy hoog eruit te krijgen, om dat later juist te gebruiken in de sound, om een soort wall of sound te maken dat niet te donker of modderig is. wat een beest was dit.

de fireball; fire breathing MONSTER. te gek ding. als ik 'm zou nemen, zou ik 'm slechts gebruiken als single channel amp. met mijn settings was clean onbruikbaar en vice versa. maar boy wat een ding.

de invador. eigenlijk vond ikdit een heel leuke amp! mijn ervaringen waren er niet goed mee, maar ik denk dat dat komt door de instellingen en de cab, van de vorige keer. deze keer klonk ie gewoon lekker. kanalen 2 t/m4 waren zoals ik ze had willen horen; veel kloten, strak, agressief, en behoorlijk brits! maiden, the darkness, priest...no problem.

de powerball en de invador en eigenlijk ook de fireball waren de winnaars. ik was zeer verbaasd! de JVM viel me weer tegen, en die ging dus ook rap uit. de shiva had een goed clean, maar superweinig headroom. de invador, maar de powerball veeeel meer headroom, om maar niet te spreken over een lekkerdere sound. veel dynamischer, helderder. nja, transparanter is een beter woord.

Ik weet nog niet precies wat ik ga doen, maar ik weet wel in welke hoek ik het ga zoeken. Alles in 1 head is onhaalbaar, dus wellicht eentje voor clean/od en eentje voor heftige distortion, maar nogmaals, nothing is set in stone, yet.

de powerball is overall het lekkerst en best, ondanks dat ie niet het handigst in te stellen is. de koch en hook heb ikal opzij gezet, die doe ik niet meer.

@marc oblivian: ik ga niet verkopen, simpelweg omdat er niks te vekropen valt! mijn warmoths zijn onverkoopbaar, en de gibsons ook. wie wil ze hebben in heeresnaam? ik heb ze gemaakt voor mij(n handen), en niet die van iemand anders....

sjaak1990
28 oktober 2008, 20:10
Ok ik kom met een heel gekke suggestie. JVM heeft te weinig punch. Als je hem nou laat modden met Mercury Magnetics OT en Choke, hier halen mensen veel meer punch en definitie uit. Misschien een andere versterker naar je wensen laten modden. Dit kan de sounds misschien wel wat meer in richting brengen van wat je uiteindelijk wilt. Soldano slo100 heeft heerlijk gedefinieerde high gain, voldoende clean en mooie scheur. Duur maar een suggestie.

Ik heb nu een Marshall DSL welke ik snel ga modden, deze heeft wel de scheur en de clean alleen mist wel de punch en definitie. Die 5150 high gain of mark4 high gain ga ik niet halen maar samen met mijn London city heb ik dan ook nog een plexi scheur.
Wat ook een apparte suggestie is. Een London city, deze modden of laten modden. Er is een heel nuttig topic over. Voor zon 200 euro ofzo kan je er wel 1 kopen als je deze voor 200 laat modden heb je mooie clean en scheur dan kan je hier een 5150 of mark 4 naast doen.
Gekke ideeen maar misschien heb je er wat aan.

Laat dat over die JVM maar, had je post erboven niet goed gelezen sorry

Ik snap wel dat je deze dingen samen wilt in een amp. Ik wil eigenlijk precies hetzelde dus ik ben erg nieuwsgierig naar wat het wordt.

Succes met de zoek toch :)

Marc Oblivian
28 oktober 2008, 20:38
@marc oblivian: ik ga niet verkopen, simpelweg omdat er niks te vekropen valt! mijn warmoths zijn onverkoopbaar, en de gibsons ook. wie wil ze hebben in heeresnaam? ik heb ze gemaakt voor mij(n handen), en niet die van iemand anders....

Groot gelijk heb je (het was ook maar een grapje:-).
Moet toch eens smiley's gaan gebruiken zoals al eerder werd gesuggereerd.

Allright: de Powerball kwam er uit als (voorlopige) winnaar? Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik dacht dat je de crunch elders zou zoeken. Anderszijds: ik kan je ook weer niet helemaal ongelijk geven, want ik heb al een jaar of 5 een Powerball en die doe ik ook niet weg.
Hij werkt bij mij heel lekker met mijn Heritage LP custom. Dat is een vrij donker en zwaar klinkende gitaar en dat werkt op de een of andere manier erg goed met deze amp.
Het klinkt strak, maar met definitie, veel druk, maar het kan ook log en zwaar klinken als ik wil. ik heb er ook wel eens een Ibanez RG over geprobeerd, maar dat was toch minder.

Je hebt overigens gelijk dat je wel even de tijd moet nemen om hem goed te tweaken. Op zich krijg je er wel vrij makkelijk een goede sound uit, maar wil je het echt goed hebben, dan moet je er wat meer tijd insteken. Vooral oppassen om er niet teveel gain in te draaien. Daarnaast heb ik de focussed knop altijd aan...werkt goed voor mij.

Je blijft waarschijnlijk de JCM 800 beter vinden op crunchgebied. Een Powerball is ook weer niet superduur. Kan je die twee amps niet gewoon naast elkaar gebruiken? Dan ben je wel klaar lijkt mij:-)

Heb je die EVH al eens geprobeerd trwns? Die vond ik ook wel lekker (maar toch mijn Powerball gehouden:-)

Ik heb overigens ook een Dual Recto (van Ieme gekocht). Weer heel wat anders dan de Powerball, maar ook wel lekker. De Dual is wel een tweak-amp vind ik. Belangrijk is dat je een Recto lekker op volume laat draaien en de presence (zeker op modern mode in high gain) laag houdt. De bas ook trouwens.
Ik heb hem nu op tube rectifier staan en in vintage mode. Klinkt lekker, maar minder strak dan de Engl. Wel mooi, de Mesa distortion.

Succes met zoeken verder!!!(maar je kan die Powerball natuurlijk ook gewoon te kopen:-)

Jimwoud
28 oktober 2008, 20:47
Groot gelijk heb je (het was ook maar een grapje:-).
Moet toch eens smiley's gaan gebruiken zoals al eerder werd gesuggereerd.

Allright: de Powerball kwam er uit als (voorlopige) winnaar? Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik dacht dat je de crunch elders zou zoeken. Anderszijds: ik kan je ook weer niet helemaal ongelijk geven, want ik heb al een jaar of 5 een Powerball en die doe ik ook niet weg.
Hij werkt bij mij heel lekker met mijn Heritage LP custom. Dat is een vrij donker en zwaar klinkende gitaar en dat werkt op de een of andere manier erg goed met deze amp.
Het klinkt strak, maar met definitie, veel druk, maar het kan ook log en zwaar klinken als ik wil. ik heb er ook wel eens een Ibanez RG over geprobeerd, maar dat was toch minder.

Je hebt overigens gelijk dat je wel even de tijd moet nemen om hem goed te tweaken. Op zich krijg je er wel vrij makkelijk een goede sound uit, maar wil je het echt goed hebben, dan moet je er wat meer tijd insteken. Vooral oppassen om er niet teveel gain in te draaien. Daarnaast heb ik de focussed knop altijd aan...werkt goed voor mij.

Je blijft waarschijnlijk de JCM 800 beter vinden op crunchgebied. Een Powerball is ook weer niet superduur. Kan je die twee amps niet gewoon naast elkaar gebruiken? Dan ben je wel klaar lijkt mij:-)

Heb je die EVH al eens geprobeerd trwns? Die vond ik ook wel lekker (maar toch mijn Powerball gehouden:-)

Ik heb overigens ook een Dual Recto (van Ieme gekocht). Weer heel wat anders dan de Powerball, maar ook wel lekker. De Dual is wel een tweak-amp vind ik. Belangrijk is dat je een Recto lekker op volume laat draaien en de presence (zeker op modern mode in high gain) laag houdt. De bas ook trouwens.
Ik heb hem nu op tube rectifier staan en in vintage mode. Klinkt lekker, maar minder strak dan de Engl. Wel mooi, de Mesa distortion.

Succes met zoeken verder!!!(maar je kan die Powerball natuurlijk ook gewoon te kopen:-)
+1

Gewoon een high gain amp met een leuk clean, en een JCM 800 voor clean en OD, alleen heb je dan je twin clean nog niet.

sjaak1990
28 oktober 2008, 20:57
+1
Alleen geen jcm800 maar een plexi achtige versterker, scheuren ook heerlijk en naar mijn mening veel betere clean.

Orpheo
28 oktober 2008, 20:57
heren, heren; ik ga niet meer aan de jcm800. echt niet :)


de evh3 is een ramp. veel te gruizig, ongeinteresseerd clean. nee, ik word er niet wild van.


en ik zit sterk te denken aan de invador EN de powerball. kheb toch centen zat (financiele meevaller). straks ga ik echt pimpen met een bogner cab.

Jimwoud
28 oktober 2008, 21:03
heren, heren; ik ga niet meer aan de jcm800. echt niet :)


de evh3 is een ramp. veel te gruizig, ongeinteresseerd clean. nee, ik word er niet wild van.


en ik zit sterk te denken aan de invador EN de powerball. kheb toch centen zat (financiele meevaller). straks ga ik echt pimpen met een bogner cab.

Onverwachte keuze. Ik zou alleen voor een Invader gaan, die kan eigenlijk alles wel wat de Powerball kan, misschien iets minder agresief maar toch nog steeds bruut genoeg.

Orpheo
28 oktober 2008, 21:26
Onverwachte keuze. Ik zou alleen voor een Invader gaan, die kan eigenlijk alles wel wat de Powerball kan, misschien iets minder agresief maar toch nog steeds bruut genoeg.

de invader mist de agressie en dat 'oompfoompf oompf' geluid dat de powerball heeft. daarom allebei, maar in ieder geval de powerball. de fireball valt wel af, omdat ie geen dubbele master heeft. de SE's ook, omdat die geen gescheiden toneregeling hebben (en omdat voor de prijs van een se ik een invador en powerB heb)

Henri H
28 oktober 2008, 21:27
..... kheb toch centen zat (financiele meevaller). straks ga ik echt pimpen met een bogner cab.Je budget was anderhalve week geleden nog maar €1800,-.
Vond het al wat vreemd...
Ik vind wel dat je het onderste uit de kan wilt halen.
Dat zou je nog wel 's tegen kunnen vallen.
Ik zou denk ik (als ik jou was) voor de amp gaan met de beste crunch en clean voor jou.
Dat is dus de JCM800, Plexi, JVM, Powerball, Invader (geen InvadOr dus) of misschien wel de Fireball.
Koop er een OCD of TS9 o.i.d. bij en je hebt je metal sound.
Ik weet niet of je kanaal 4 van de JVM wel 's echt goed geprobeerd en getweaked hebt. Oh boy, hij is sweet, om te zoenen wat een geluid.
Ietwat Fizzy maar hey, 't is een Marshall, die mag dat.
Kanaal 3 geeft je een heerlijke scheur om mee te soleren.
Maar het kost wel even wat tweaken (waar heb ik dat eerder gelezen ;))
De cab maakt ook erg veel uit. Welke cab had jij toen jij de JVM testte?
Probeer 'm is met een 1960AX (Greenbacks à 25W) of een TV (Tall Vintage, ook met Greenbacks)
Maar met een open back JCM800 combo waar ik alleen de speakers (G12T75) van gebruik, klinkt ie zeker net zo goed, misschien zelfs wel beter.
Je hebt in ieder geval geen extra OD pedalen meer nodig.

Orpheo
28 oktober 2008, 21:39
Je budget was anderhalve week geleden nog maar €1800,-.
Vond het al wat vreemd...
Ik vind wel dat je het onderste uit de kan wilt halen.
Dat zou je nog wel 's tegen kunnen vallen.
Ik zou denk ik (als ik jou was) voor de amp gaan met de beste crunch en clean voor jou.
Dat is dus de JCM800, Plexi, JVM, Powerball, Invader (geen InvadOr dus) of misschien wel de Fireball.
Koop er een OCD of TS9 o.i.d. bij en je hebt je metal sound.
Ik weet niet of je kanaal 4 van de JVM wel 's echt goed geprobeerd en getweaked hebt. Oh boy, hij is sweet, om te zoenen wat een geluid.
Ietwat Fizzy maar hey, 't is een Marshall, die mag dat.
Kanaal 3 geeft je een heerlijke scheur om mee te soleren.
Maar het kost wel even wat tweaken (waar heb ik dat eerder gelezen ;))
De cab maakt ook erg veel uit. Welke cab had jij toen jij de JVM testte?
Probeer 'm is met een 1960AX (Greenbacks à 25W) of een TV (Tall Vintage, ook met Greenbacks)
Maar met een open back JCM800 combo waar ik alleen de speakers (G12T75) van gebruik, klinkt ie zeker net zo goed, misschien zelfs wel beter.
Je hebt in ieder geval geen extra OD pedalen meer nodig.

ja, anderhalve week geleden. sindsdien is er wat veranderd in mijn beurs, en dat is mijn portemonnee, en van niemand anders.

ik heb 'm getest op een bogner 412. als daar iets niet goed op kan klinken, is 't hopeloos. maar ook op de 1960ax.

en 'tja, hij is wat fizzy maar daar is 't een marshall voor jammer dan'? sorry, niet goed genoeg! ik koop daar geen amp voor, om er maar genoegen mee te nemen. tis alles of niets.

daarnaast, van een marshall kan je gewoon niet verwachten dat ie dezelfde punch en 'oompf' heeft die een mk4, powerball, invader, vht sig:x oid heeft. zeker niet de JVM. de jcm800 zelfs niet.

ik vind het vierde kanaal echt niet 'sweet'. hij heeft geen kloten, geen power...maar zoals ik zei, het gaat niet alleen om crunch en clean. daar faalt de JVM imho ook. de powerball en invador zijn daarin veel en veel beter. de fireball is weer geweldig met super-highgain, maar de powerball trekt dat ook. de plexi zal ik toch niet of zelden gebruiken. ik wil snel kunnen schakelen van high gain naar clean naar crunch (om 't even welke amp). en het verschil tussen de invadEr en de powerball is slechts nuance (plat gezegd), en dat kan een jcm800 niet en de plexi ook niet. daarom vallen die af. mijn aversie jegens pedaaltjes heb ik al gemeld; je kan van een plexi niet dmv pedalen er een superstrak high gain metalmonster van maken.

Henri H
28 oktober 2008, 21:57
ja, anderhalve week geleden. sindsdien is er wat veranderd in mijn beurs, en dat is mijn portemonnee, en van niemand anders.Het was ook geen verwijt o.i.d.
Je hebt ook helemaal gelijk maar wilde puur aangeven dat ik het vreemd vond dat je budget zo gestegen was.
Maar dat legde je in bovenstaande post uit, vandaar.


....tis alles of niets.Dan misschien maar beter niets? Houd je het geld lekker op zak totdat je droomversterker er is.
Koop je ondertussen eerst die resterende LP's erbij ;)


...ik vind het vierde kanaal echt niet 'sweet'. hij heeft geen kloten, geen power...Tja, smaken verschillen...


... ik wil snel kunnen schakelen van high gain naar clean naar crunch (om 't even welke amp). ....Dat was anderhalve week geleden ook geen issue....
....mijn aversie jegens pedaaltjes heb ik al gemeld; je kan van een plexi niet dmv pedalen er een superstrak high gain metalmonster van maken.Ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Orpheo
28 oktober 2008, 22:16
@H.Huisjes: test de JVM eens naast een echte high end amp, en ga mij dan nog eens zeggen dat je 'm net zo goed vindt als bv. de powerball, invader, of de xtc, herbert, oid.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 22:17
Hey Orpheo, het lijkt ook dat jij, telkens als jij diezelfde amp getest hebt, steeds weer andere bevindingen en meningen over die amp hebt? Test je dan steeds op andere dingen, of weet je eigenlijk (nog) niet wat je zoekt/wil?
Het zou ook kunnen dat je weer te specifiek test/luistert/kijkt.

Ik vind het allemaal een beetje verwarrend worden eigenlijk :dontgeti:

Trouwens, je hebt toch nog die CMW? Jammer dat je zo'n aversie hebt tegen pedaaltjes, want als hij net zo goed reageert op pedaaltjes als andere CMW's die ik gehoord heb, zou je dat eigenlijk ook eens moeten proberen, ondanks je fobie ;)

Tis maar een tipje ;)

Orpheo
28 oktober 2008, 22:34
Hey Orpheo, het lijkt ook dat jij, telkens als jij diezelfde amp getest hebt, steeds weer andere bevindingen en meningen over die amp hebt? Test je dan steeds op andere dingen, of weet je eigenlijk (nog) niet wat je zoekt/wil?
Het zou ook kunnen dat je weer te specifiek test/luistert/kijkt.

Ik vind het allemaal een beetje verwarrend worden eigenlijk :dontgeti:

Trouwens, je hebt toch nog die CMW? Jammer dat je zo'n aversie hebt tegen pedaaltjes, want als hij net zo goed reageert op pedaaltjes als andere CMW's die ik gehoord heb, zou je dat eigenlijk ook eens moeten proberen, ondanks je fobie ;)

Tis maar een tipje ;)


de cmw heeft (tijdelijk) pensioen. met high gain is ie niet strak genoeg.en; ik wil geen pedalen. het is geen fobie, maar aversie.

Over de hook (ik neem aan dat je 't daarover hebt?): ik heb niet het idee dat deze hook van vandaag representatief is. ik heb meerdere hooks getest, maar deze was gewoon niet goed. ik weet niet waar 't aan lag. wat ik wel merk, is dat er wel iets in het karakter zit waar ik niet goed mee uit de voeten kan. iets taaigs zeg maar. hoe dichter ik bij de amp kom die ik echt wil hebben ,hoe kritischer ik ga luisteren.

maar dat van de supernova; dat strookt behoorlijk met mijn vorige ervaringen ermee.

over de powerball: ik heb 'm 2 a 3 jaar geleden voor 't laatst getest, dus of mijn techniek is veranderd, of mijn geheugen klopt niet. de invador, tja, verkeerde cab toen kan n hoop uitmaken, of gewoon slecht ingesteld; de verkoper stond erop 'm in te stellen, en ik gaf wel aanwijzingen, maar t was 't net niet;nu dus wel, omdat ik het zelf kon doen.

de sigx van VHT heb ik ook geprobeerd, maar die had de mank die ik van de week aantipte: kanaal 2 en 3 zijn gewoon hetzelfde, maar dan met een verschil in gain. het is echt niet divers genoeg.

ik heb er goeie hoop op welke het gaat/gaan worden. ik weet precies wat ik zoek, ik luister alleen steeds preciezer en kritischer, en dan komt er wat boven water wat ik of al eens eerder hoorde en wat niet werkt, of iets dat juist heel prettig is. dat de koch, jvm, hook en sigx afvielen was voor mij eigenlijk geen verrassing.

ik snap dat 't warrig overkomt, maar ik probeer t juist zo duidelijk mogelijk te vertellen allemaal :P

Lexvandoef
28 oktober 2008, 22:44
Ik doelde eigenlijk meer op de JVM, dat vond je eerst bijna de ultieme amp, terwijl je hem nu zowat af brandt. Datzelfde de eerste keer dat je Sig X testte, en inderdaad ook de Hook. Maar goed, dat kan ook mijn perceptie zijn :).

Ik wil al te veel doorzagen, maar vanwaar die aversie tegen pedalen?

En het is trouwens Invader, met een e ;)

Orpheo
28 oktober 2008, 23:22
Ik doelde eigenlijk meer op de JVM, dat vond je eerst bijna de ultieme amp, terwijl je hem nu zowat af brandt. Datzelfde de eerste keer dat je Sig X testte, en inderdaad ook de Hook. Maar goed, dat kan ook mijn perceptie zijn :).

Ik wil al te veel doorzagen, maar vanwaar die aversie tegen pedalen?

En het is trouwens Invader, met een e ;)

ik probeer 't al te verbeteren :chicken:

de JVM vond ik in het begin goed ja, tot ik andere dingen ging horen. is zoiets als je bent een gehaktbal gewend; geweldig hoor, tot je een goeie kipfilet eet, of biefstuk, of een lekker stukje gegrilde tonijn (vind ik lekker; hoeft niet voor iedereen te gelden). de JVM is voor het geld goed, maar ik ga niet weer een zoektocht doen van weet ik 't hoe lang voor ik 't goed zit. tisnu goed, en daarmee klaar.

de sig:x vind ik nog steeds goed, maar de powerball is beter. de sigx' mank heb ik al gemeld toen ik 'm net getest had. power, te gek, die oomph, te gek, maar het is een 3 kanaals one trick pony, en dat vind ik jammer.

de Hook... tja, haat liefde verhouding ermee. hoe meer ik ermee speel, hoe meer ie me tegen gaat staan. tis te vintage, en hij werkt me 'tegen' lijkt 't. als ik een strat pak is t veel beter te doen. ik hoor het wel vaker hoor, dat les paul spelers het een lastige amp vinden.maarrrr nogmaals; kan aan dit exemplaar liggen! dit was de 6l6 versie, bij dijkman had ik de el34 versie getest. wellicht speelt dat ook mee.

oh en van mij mag je alles vragen hoor over mijn smaak en gear, als ik niet wil antwoorden negeer ik de vraag gewoon :D

het is welicht heel knullig als reden, maar ik heb ooit een flinke rits pedalen gehad; wah, rat, ts9, chorus, delay, en nog wat meuk wat ik me niet eens meer kan herinneren. ik merkte heel rap dat ik teveel met die pedalen zat te kutten 'oh dit is leuk, oh dit is leuk, oh dit is leuk, oh deze setting geeft veel gain, oh dit is leuk'. ik werd er eigenlijk gek van. ik merkte ook dat als de amp gewoon klaar is qua settings, ik ermee speel, en niet meer zit te pielen met settings en weet ik 't wat. omdat ik dat niet meer wil, en gewoon plug n go wil, wil ik geen kloot met pedalen.

dat niet alleen, maar pedalen zuigen zoveel tone. nja, dat is mijn ervaring ermee. ik wil daarom geen pedalen (meer). het enige pedaal dat ik wil, is om te channel switchen, en eventueeeeeel een chorus of een talkbox (maar een talkbox als ik een rijke stinkerd ben met een band formaat ac/dc, en dus een hele aparte amp kan veroorloven voor de talkbox omdat dat ding echt een aanslag is op je sound, maar het gewoon zo'n leuk speeltje is).

sjaak1990
28 oktober 2008, 23:27
dat niet alleen, maar pedalen zuigen zoveel tone. nja, dat is mijn ervaring ermee. ik wil daarom geen pedalen (meer). het enige pedaal dat ik wil, is om te channel switchen, en eventueeeeeel een chorus of een talkbox (maar een talkbox als ik een rijke stinkerd ben met een band formaat ac/dc, en dus een hele aparte amp kan veroorloven voor de talkbox omdat dat ding echt een aanslag is op je sound, maar het gewoon zo'n leuk speeltje is).

Een goed pedaal zuigt niet veel of geen tone. True bypass pedalen zuigen toch niet echt tone...
En mensen bedoelen niet dat je een hele rits pedalen moet kopen ofzo. Maar gewoon één pedaaltje om te boosten. Gewoon voor meer gain, of een ander karakter of wat meer strakheid.
Het hoeft natuurlijk niet ;) Maar kan wel mooi zijn als solo boost oid of voor crunch.

Orpheo
28 oktober 2008, 23:52
Een goed pedaal zuigt niet veel of geen tone. True bypass pedalen zuigen toch niet echt tone...
En mensen bedoelen niet dat je een hele rits pedalen moet kopen ofzo. Maar gewoon één pedaaltje om te boosten. Gewoon voor meer gain, of een ander karakter of wat meer strakheid.
Het hoeft natuurlijk niet ;) Maar kan wel mooi zijn als solo boost oid of voor crunch.

ook eentje zuigt al tone heb ik gemerkt. en ik waag me er niet meer aan. zo simpel :) en zelfs true bypass is nooit helemaal clean.

Lexvandoef
29 oktober 2008, 00:09
ook eentje zuigt al tone heb ik gemerkt. en ik waag me er niet meer aan. zo simpel :) en zelfs true bypass is nooit helemaal clean.

Dan heb je nooit echt goeie pedaaltjes getest Orpheo.

Laat ik het zo zeggen, je test nu amps in het 'biefstuk' segment, die je niet afschrijft ondanks ervaringen met 'hamburger' amps. Terwijl je 'biefstuk' pedalen geen kans gunt vanwege 'hamburger' pedalen.

Niet helemaal fair, maar goed, jij moet het weten ;)

Damn ik heb honger :seriousf:

Overigens heb ik geen problemen met lp+Hook, maar misschien ben ik gewoon makkelijk :cheerup:

Orpheo
29 oktober 2008, 00:15
Dan heb je nooit echt goeie pedaaltjes getest Orpheo.

Laat ik het zo zeggen, je test nu amps in het 'biefstuk' segment, die je niet afschrijft ondanks ervaringen met 'hamburger' amps. Terwijl je 'biefstuk' pedalen geen kans gunt vanwege 'hamburger' pedalen.

Niet helemaal fair, maar goed, jij moet het weten ;)

Damn ik heb honger :seriousf:

Overigens heb ik geen problemen met lp+Hook, maar misschien ben ik gewoon makkelijk :cheerup:

ho wacht; jij hebt een Lp met p90's (heldere sound, doch met ballen) en een R9 achtige Lp; ook helder heb je wel eens gezegd. met mijn walnut lp (ook helder) klinkt de hook een stuk beter dan met m'n LP met korina en rosewood hals; dat ding is superdik en supervet in tone. wellicht is 't dat?

en ook met de wat meer high end pedalen heb ik dat gemerkt ;)

Lexvandoef
29 oktober 2008, 00:18
ho wacht; jij hebt een Lp met p90's (heldere sound, doch met ballen) en een R9 achtige Lp; ook helder heb je wel eens gezegd. met mijn walnut lp (ook helder) klinkt de hook een stuk beter dan met m'n LP met korina en rosewood hals; dat ding is superdik en supervet in tone. wellicht is 't dat?

en ook met de wat meer high end pedalen heb ik dat gemerkt ;)


Ja oke, klopt wel, mijn les pauls zijn geen superdikke moddermachines, gewoon fijne heldere les pauls inderdaad. Daar zou het aan kunnen liggen.

Hmmm, oke, wat voor pedalen trouwens, als ik vragen mag? Rat en tubescreamers zijn nou niet bepaald high-end :).

Orpheo
29 oktober 2008, 00:26
Ja oke, klopt wel, mijn les pauls zijn geen superdikke moddermachines, gewoon fijne heldere les pauls inderdaad. Daar zou het aan kunnen liggen.

Hmmm, oke, wat voor pedalen trouwens, als ik vragen mag? Rat en tubescreamers zijn nou niet bepaald high-end :).

dat waren de pedalen die IK had, ik heb op de vorige meeting een hoop pedalen van Michael kunnen testen, en zoals je weet, hij koopt geen troep :P ik weet 't niet meer zo uit mijn hoofd welke het waren. ik heb voor de gein de prijzen opgezocht bij max guitars, maar hij had op dat boardje toch al wel voor bijna 700E aan pedalen liggen (en het waren er nog niet eens 4 of 5 ofzo).

ik heb onder adnere ooit de fulldrive 2, en een red snapper geloof ikook nog eens. sorry, ik interesseer me niet echt voor die pedalen :chicken:

Lexvandoef
29 oktober 2008, 00:42
dat waren de pedalen die IK had, ik heb op de vorige meeting een hoop pedalen van Michael kunnen testen, en zoals je weet, hij koopt geen troep :P ik weet 't niet meer zo uit mijn hoofd welke het waren. ik heb voor de gein de prijzen opgezocht bij max guitars, maar hij had op dat boardje toch al wel voor bijna 700E aan pedalen liggen (en het waren er nog niet eens 4 of 5 ofzo).

ik heb onder adnere ooit de fulldrive 2, en een red snapper geloof ikook nog eens. sorry, ik interesseer me niet echt voor die pedalen :chicken:

Geeft niet hoor, meer uit interesse, beetje achter komen wat je 'referentiekader' is :)

Orpheo
29 oktober 2008, 00:51
Geeft niet hoor, meer uit interesse, beetje achter komen wat je 'referentiekader' is :)

niet ruim dus :D ik heb wel ooit een preamp-pedaal van mesa geprobeerd (zeg maar, de pedaltone, maar dan van mesa ghehe), maar dat was ook een ramp. ik werd helemaal gek van dat pedaal. vergat ik weer eens welk kanaal aanstond, of raakte de batterij op, of raakte de accustekker weer eens los.


ja ik weet 't, ik ben een kluns :seriousf::hippie:

Henri H
29 oktober 2008, 08:39
@H.Huisjes: test de JVM eens naast een echte high end amp, en ga mij dan nog eens zeggen dat je 'm net zo goed vindt als bv. de powerball, invader, of de xtc, herbert, oid.Ik heb de JVM niet getest "naast" een andere amp maar heb hem alléén getest.
Ik had/heb geen budget van €2000,- + dus was de keuze snel gemaakt.
Ik heb wel laatst de HOOK getest; de 6L6 Versie bij Double D in Rijssen.
Nou, ik was zwaar onder de indruk van dat ding.
Het clean en de vintage scheur is echt wel mijn ding en je hebt gelijk, daar kan de JVM een puntje aan zuigen.
Maar hey, Die HOOK kost incl. 2x12 €3500,-.
Daar heb je 2 JVM halfstacks voor!
Maar ja, jij hoeft niet op de centen te letten dus.
De JVM heeft echter wel weer dat heerlijke crunch, OD1 en OD2 vind ik.
De HOOK kan (zonder pedalen) niet tippen aan OD2 (orange, gain op 3 -4) van de JVM.
Blijkbaar heeft de Powerball voor jou meer van alles in vergelijking tot de JVM (en de HOOK). En de Powerball is ook nog weer 's spotgoedkoop en ziet er stoer uit!
Is de EQ op alle 4 kanalen echt apart in te stellen?
De indeling ziet er een beetje apart uit:
http://messe.harmony-central.com/Musikmesse02/Content/Engl/PR/Powerball-large.jpg

iWishmaster
29 oktober 2008, 08:40
de cmw heeft (tijdelijk) pensioen. met high gain is ie niet strak genoeg.en; ik wil geen pedalen. het is geen fobie, maar aversie.


Hoe krijg jij een echt strakke metal(lica)-sound uit een amp behalve een Mark-series met grafische EQ vraag ik me af? Ik heb gedraaid en gedraaid aan Mesa Stiletto's / Rectifiers, Marshall JVM etc., maar zonder grafisch EQ pedaal krijg ik het echt niet voor elkaar. Ja ok, het is strak, maar teveel mids en veel te 'vettig'.

DaveItUp
29 oktober 2008, 08:59
Wat een geneuzel, sorry.

De perfecte amp bestaat niet. Pak gewoon iets en doe het daar mee. Op 't podium hoor je toch geen klote van al die nuances etc.

Maargoed dat zal een niet populaire mening zijn onder gearfreaks.

Orpheo
29 oktober 2008, 09:02
Hoe krijg jij een echt strakke metal(lica)-sound uit een amp behalve een Mark-series met grafische EQ vraag ik me af? Ik heb gedraaid en gedraaid aan Mesa Stiletto's / Rectifiers, Marshall JVM etc., maar zonder grafisch EQ pedaal krijg ik het echt niet voor elkaar. Ja ok, het is strak, maar teveel mids en veel te 'vettig'.

@ h. huisjes: het is verdomd goed in te stellen eigenlijk, raar maar waar. ik zie het niet als een 4 kanaals bak, maar als een 3 kanaals bak met nog een extra 'boost'kanaal. clean en crunch is effe lastig, omdat ze een gain delen (ja, raar, ook niet mijn idee haha), maar de eigen treble en eigen volumeknoppen 'compenseren' dat, daarmee bedoel ik dat je een echt lekker crunch kunt instellen, en ook een heel lekker clean met superveel headroom. crunch hoeft toch maar crunch te zijn zonder superveel gain. de echte distortionkanalen waren wat lastiger, maar ik kreeg met de mid/open mid/focussed, open/focussed en bottom knop er een heel goed geluid uit; strak, punchy, agressief, stevig, dik. daarmee beantwoord ik deels de vraag van iwishmaster; ik hoef niet perse de sound van een mark4. sterker nog, liever niet echt! wel de punch en druk en oomf dat dat ding produceert. en dat lukt me heel aardig met een powerball en een invader (beiden met een verschillende voicing, dat wel).

Orpheo
29 oktober 2008, 09:09
Wat een geneuzel, sorry.

De perfecte amp bestaat niet. Pak gewoon iets en doe het daar mee. Op 't podium hoor je toch geen klote van al die nuances etc.

Maargoed dat zal een niet populaire mening zijn onder gearfreaks.

wellicht hoor jij het niet, maar ik wel, en sterker nog, ik erger me eraan, en zal niet lekker kunnen spelen, omdat ik me eraan erger.


was ik nog vergeten te zeggen. tuurlijk, de JVM is voor 't geld gewoon goed, maar de powerball is ongeveer even duur, en heeft 4 'kanalen' die ieder echt verschillend zijn, en overtuigend goed klinken. de JVM heeft 12 kanalen waarvan er maar een handjevol goed klinken, en de high gain niet eens. vind ik dan. voor wat ik wil en wat ik speel, is de JVM dus niet geschikt. voor mensen die minder heftig spelen zal ie waarschijnlijk een stuk beter zijn, zeg maar de classic rock en blues. als je enerzijds er een potje metal uit wilt beuken, en anderzijds een goed clean wilt hebben, EN wilt crunchen, is ie gewoon niet geschikt genoeg. de Hook idem dito (naast wat ik al gezegd heb, dat ie me 'tegenwerkt').

pol
29 oktober 2008, 09:22
Ik heb de JVM niet getest, maar de powerball was toch ook absoluut mijn ding niet, veel te compressed, het speelt wel makkelijk ja.

moet wel zeggen dat ik van geen enkele Engl versterker al onder de indruk ben geweest, niet live bij bands, en ook niet als ik er zelf op speel.

dan nog liever een peavey 6505 of mesa recto, of mijn Steavens, da's ook retestrak, maar wel dynamischer.

iWishmaster
29 oktober 2008, 09:26
Overigens vond ik de powerball en invader beide erg goede amps, maar ze missen 'karakter' en 'sparkle'. Moeilijk te beschrijven, maar ondanks dat technisch alles goed zit (clean echt clean, high gain echt strak etc.), had het geen 'mojo'. De JVM had dat bijv, voor mij wel.

Wat is dan jouw 'mojo' orph?

Orpheo
29 oktober 2008, 09:38
Overigens vond ik de powerball en invader beide erg goede amps, maar ze missen 'karakter' en 'sparkle'. Moeilijk te beschrijven, maar ondanks dat technisch alles goed zit (clean echt clean, high gain echt strak etc.), had het geen 'mojo'. De JVM had dat bijv, voor mij wel.

Wat is dan jouw 'mojo' orph?

hm,ik vond juist dat ze wel karakter hebben. het karakter wat ik vond dat ze hebben, is net zo makkelijk uit te leggen als mojo. ik denk dat als een amp voor mijn gevoel steeds beter word in sound en feel, nja, dat ik 'm steeds prettiger begin te vinden, dat dat de amp is waar ik mee verder moet gaan. de recto, om er maar een te noemen, is dat zeer zeker niet.iedere keer valt ie me zwaar tegen, en zet ik m gedesillusioneerd uit.

grappig, ik vond trouwens dat de JVM geen karakter, ballen en 'mojo' had. ik kreeg er niet zo'n warm fuzzy gevoel van binnen na ermee gespeeld te hebben. de invader en powerball gaven me dat wel.

@pol: een recto? nee, daar kan ik dan weer niks mee.

hubert
29 oktober 2008, 10:11
zonder heel vervelend te willen zijn.

De zoektocht naar de amp die jij wil binnen een bepaald budget wordt heel heel heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Ik vraag me namelijk af of je amp binnen het budget wel bestaat.

Wat ik mij afvraag: Speel jij in een band en ook geregeld live?
Ik vraag dat omdat een amp in een bandmix altijd anders reageert en dus in het totaalgeluid anders er uit komt dan wat je denkt.
Heeft weer met frequenties te maken.

Ik denk dat als je in een band speelt en je gevoel voor detail kennende het alleen maar zin heeft om in de band verschillende amps te testen (wat heel lastig kan is).

en speel je niet in een band...dan is dat een heel ander verhaal.

Na dit gelezen te hebben herken ik zelf (net zoals iedereen hier) de queste naar het perfecte geluid. Aan 1 kant een geweldig onderdeel van onze hobby, maar gek wordt je er ook van. Maw: Succes!

Orpheo
29 oktober 2008, 14:50
@hubert: momenteel niet, maar ik heb gemerkt dat het verschil in karakter van de amp van 'los' spelen en bandspelen, echt niet zo extreem is als dat sommigen hier doen voorkomen. ik ben wel weer bezig met het maken van een band. daarnaast speel ik heel regelmatig samen met een maat van me en nog 2 vrienden van hem (hij doet gitaar, zij doen bas en drum). gewoon om effe samen te beuken, niet om op te treden oid.


en ik dacht dat ik al zei dat ik de oplossing had? :dontgeti::hippie:

Lexvandoef
29 oktober 2008, 14:52
@hubert: momenteel niet, maar ik heb gemerkt dat het verschil in karakter van de amp van 'los' spelen en bandspelen, echt niet zo extreem is als dat sommigen hier doen voorkomen. ik ben wel weer bezig met het maken van een band. daarnaast speel ik heel regelmatig samen met een maat van me en nog 2 vrienden van hem (hij doet gitaar, zij doen bas en drum). gewoon om effe samen te beuken, niet om op te treden oid.


en ik dacht dat ik al zei dat ik de oplossing had? :dontgeti::hippie:

En die oplossinf is?

DaveItUp
29 oktober 2008, 14:55
maar ik heb gemerkt dat het verschil in karakter van de amp van 'los' spelen en bandspelen, echt niet zo extreem is als dat sommigen hier doen voorkomen. :

Weird mijn ervaring is juist een verschil van dag en nacht.

marc_o
29 oktober 2008, 15:00
http://nl.youtube.com/watch?v=Vmxg5o76UJ8

dit bijvoorbeeld, is 3 keer niks. veel te gruizig qua high gain, en krijg ik net zo makkelijk uit mijn vox brian may (dat witte ding) of een line6 spider.

http://nl.youtube.com/watch?v=3LKbZi2TwzI&feature=related

dit is al n stuk beter (het eerste deel, wat ik dus maar crunch noem). maar vanaf 1.48 is het weer als het eerste clipje.

en 'channel 3 no boost': idem. ik denk dat dat ligt aan de cab en/of de opnamemethode, maar ik heb geen idee waar deze te testen is (die KR7 dus).

Orph, je hebt de verkeerde Knucklehead gezocht. Ik zou de Knucklehead Reverb eens proberen. Ik heb 'm nu een paar jaar en buiten dat ik het nog steeds een van de beste tops ooit vind, komt ie erg dichtbij jouw beschrijvingen van geluid. Het is echter geen versterker voor thuis, ook al kun je die van mij tot 8 Watt terugschroeven....scheurt ie je huis in 2-en als het moet. Doet het 't best met V-30's

Orpheo
29 oktober 2008, 15:28
@marc odijk: zal ik dan nog wel naar kijken :)

de oplossing? de powerball. en als ik geld over houd, de invadEr ernaast, maar dat moet ik overleggen met het thuisfront.

Lexvandoef
29 oktober 2008, 15:30
@marc odijk: zal ik dan nog wel naar kijken :)

de oplossing? de powerball. en als ik geld over houd, de invadEr ernaast, maar dat moet ik overleggen met het thuisfront.

pfff, is dat niet een beetje veel van het goede? 2 ENGL's?

Orpheo
29 oktober 2008, 15:39
pfff, is dat niet een beetje veel van het goede? 2 ENGL's?
ey, was jou tip! eentje voor goed clean en/of crunch, en eentje voor goed lead en/of crunch. maar daarom zei ik ook, in ieder geval de PB, de ander weet ik nog niet zeker :) wil namelijk nog een budda testen voor goed clean en crunch, maar denk wel dat die toch 't af gaat leggen.

TimmU
29 oktober 2008, 15:41
Orpheo , ik zeg het je . ENGL E530/570 + Mesa/Boogie Studio preamp/ Quad Preamp + VHT 2:50:2. Ben je misschien nog wel minder kwijt, en dan heb je alles in 1 kassie.

Lexvandoef
29 oktober 2008, 15:43
ey, was jou tip! eentje voor goed clean en/of crunch, en eentje voor goed lead en/of crunch. maar daarom zei ik ook, in ieder geval de PB, de ander weet ik nog niet zeker :) wil namelijk nog een budda testen voor goed clean en crunch, maar denk wel dat die toch 't af gaat leggen.

Haha, ja oke, je luistert in elk geval ;), maar Engl zou niet mijn eerste keus zijn bij een goed clean/crunch, maar goed, het zijn jouw oren :)

@TimmU, hij is ook bang voor racks ;)

Orpheo
29 oktober 2008, 15:47
Haha, ja oke, je luistert in elk geval ;), maar Engl zou niet mijn eerste keus zijn bij een goed clean/crunch, maar goed, het zijn jouw oren :)

@TimmU, hij is ook bang voor racks ;)

bang? bang? als de dood! ik word achterna gezeten door racks en pedalen in mijn dromen, nog erger dan mijn baas en schoonmoeder bij elkaar!:dontgeti:

tja ik wilde er ook niet aan hoor. maar ik vind het clean van de PB veel lekkerder dan die van de shiva of welke amp ik getest heb gisteren, en de invader heeft een warmer clean, maar een veel lekkerder crunch. ongeveer zoals ik het wil van de JVM.

en ps: met slim beleggen kan je momenteel goud geld verdienen (maar dan moet je heel snel kopen en verkopen)....(hint hint hint)

marc_o
29 oktober 2008, 15:48
Met 10 jaar Engl ervaring meen ik te weten dat ze een hoop goed doen, maar het clean, hoewel hard en zuiver, toch wat levenloos is en er gewoon een berg versterkers zijn die dit veel beter doen....
Gain op 10 sounds zijn meestal goed te doen, maar de crunch met karakter, dat is niet hun sterkste punt en wel jouw grote wens.

Orpheo
29 oktober 2008, 15:58
Met 10 jaar Engl ervaring meen ik te weten dat ze een hoop goed doen, maar het clean, hoewel hard en zuiver, toch wat levenloos is en er gewoon een berg versterkers zijn die dit veel beter doen....
Gain op 10 sounds zijn meestal goed te doen, maar de crunch met karakter, dat is niet hun sterkste punt en wel jouw grote wens.

vergeleken met een shiva is het levenloos, zeker. nou ja, levenloos wil ik 't niet noemen. eerder minder kant en klaar, voor gesneden koek, voorgekauwd. qua crunch vind ik het ook niet karakterloos of levenloos. eigenlijk het tegenovergestelde. maar engls hebben een eigen karakter, nogal eigenwijs, en dat past wel bij mij denk ik :satisfie:

marc_o
29 oktober 2008, 16:00
Dan moet je dat zeker doen. Ik weet niet of het haast heeft natuurlijk, anders zou ik nog lekker verdershoppen en testen hoor...probeer ook een V-Empire Blue Rumble, echt een klassetop!

Orpheo
29 oktober 2008, 16:16
Dan moet je dat zeker doen. Ik weet niet of het haast heeft natuurlijk, anders zou ik nog lekker verdershoppen en testen hoor...probeer ook een V-Empire Blue Rumble, echt een klassetop!

dat merk zegt mij helemaal niks.... ga ik naar kijken, thnx!

Marc Oblivian
29 oktober 2008, 16:23
pfff, is dat niet een beetje veel van het goede? 2 ENGL's?


Gheh....net of alle Engls hetzelfde zijn....

Orpheo
29 oktober 2008, 18:12
ik heb net de powerball weer gehoord, en jezus wat een kloteamp zeg. nee, dit word 'm niet.



















:hippie:


geintje!!


Nee, effe serieus. net de powerball getest; pff lekker bakkie. ik blijf bij mijn mening. invader idem dito.

sjaak1990
29 oktober 2008, 19:44
Ook nog een ander idee. Voor de crunch een Diezel einstein. Ik vindt zelf de vh4 niks maar de einstein vind ik geweldig klinken. Ik weet dat youtube niet alles zegt maar het zegt wel wat:
http://nl.youtube.com/watch?v=V0uYQa20Eao
http://nl.youtube.com/watch?v=jw1kv36iHOc
http://nl.youtube.com/watch?v=tJXxMbWhg_k

Persoonlijk vind ik het een geweldig versterker. Zit ook een echt stevig umph geluid in.
Vindt het meer karakter hebben dan engl. Het is de versterker die ik hierna wil hebben iig.

Renin
29 oktober 2008, 20:03
@ orpheo

Als je met 2 tops tegelijk speelt heb je dan geen pedaaltje nodig?

DaveItUp
29 oktober 2008, 21:25
Pedaal pedaal. Een switch hooguit. Tijdje met 2 totaal verschillende tops gespeeld. Heerlijk zo'n superbreed geluid, maar praktisch....niet echt.

vinni
29 oktober 2008, 22:59
de sig:x vind ik nog steeds goed, maar de powerball is beter. de sigx' mank heb ik al gemeld toen ik 'm net getest had. power, te gek, die oomph, te gek, maar het is een 3 kanaals one trick pony, en dat vind ik jammer.

Tss....:sneaky:

Vinni

Lexvandoef
29 oktober 2008, 23:07
Gheh....net of alle Engls hetzelfde zijn....

Hehe, dat weet ik ook wel ;) Maar de Engl's die ik gehoord/getest heb die hebben allemaal een bepaald Engl karakter, wat ik zelf niet zo fijn vind. :) Net als Koch trouwens.

Orpheo
29 oktober 2008, 23:22
Hehe, dat weet ik ook wel ;) Maar de Engl's die ik gehoord/getest heb die hebben allemaal een bepaald Engl karakter, wat ik zelf niet zo fijn vind. :) Net als Koch trouwens.

ik vond het engl karakter juist wel fijn!


en met pedalen bedoel ik gewoon dus distortion pedalen!

Orpheo
29 oktober 2008, 23:24
Ook nog een ander idee. Voor de crunch een Diezel einstein. Ik vindt zelf de vh4 niks maar de einstein vind ik geweldig klinken. Ik weet dat youtube niet alles zegt maar het zegt wel wat:
http://nl.youtube.com/watch?v=V0uYQa20Eao
http://nl.youtube.com/watch?v=jw1kv36iHOc
http://nl.youtube.com/watch?v=tJXxMbWhg_k

Persoonlijk vind ik het een geweldig versterker. Zit ook een echt stevig umph geluid in.
Vindt het meer karakter hebben dan engl. Het is de versterker die ik hierna wil hebben iig.

de crunch die ik haal uit de powerball is precies goed voor bepaalde stijlen, en voor andere dingen (zoals ik de einstein hoor) is dat weer precies te krijgen uit de invader. ik heb mijn keus gemaakt. man, moet nog een week of 2,5 wachten tot salaris er is....fuck.

artnaz
29 oktober 2008, 23:51
Ik heb ongeveer dezelfde eisen, en ik heb al lang de Invader uitgekozen. Uitgekozen in de zin van "die ga ik kopen als ik geld over heb". :D

Het hele spectrum spreekt me daar aan, en dat kan ik van weinig amps zeggen. Gain/Lead is meer dan geweldig, crunch is voor mijn smaak beter dan 90% van amps, en de clean is ook zeer goed voor een zo'n alleskunner.

Engl's clean vind ik zoals eerder gezegd lekker, maar het kan wel wat dimensionaler. Maar, ik vind hem meer dan prima, en dat die van de Invader "toevallig" voor mij nog beter is dan de gemiddelde Engl, maakt me helemaal blij.

Voorlopig kan ik het nog prima vinden met mijn Blackmore (zeker nu ik geen rock-band meer heb). :satisfie:

Maargoed, als je twee amps wilt en kan halen, maakt het allemaal natuurlijk wel een stuk makkelijker. Om de gewenste sounds te krijgen bedoel ik, want voor de rest vind ik het maar gekloot met meerdere amps! :D

Orpheo
29 oktober 2008, 23:57
Ik heb ongeveer dezelfde eisen, en ik heb al lang de Invader uitgekozen. Uitgekozen in de zin van "die ga ik kopen als ik geld over heb". :D

Het hele spectrum spreekt me daar aan, en dat kan ik van weinig amps zeggen. Gain/Lead is meer dan geweldig, crunch is voor mijn smaak beter dan 90% van amps, en de clean is ook zeer goed voor een zo'n alleskunner.

Engl's clean vind ik zoals eerder gezegd lekker, maar het kan wel wat dimensionaler. Maar, ik vind hem meer dan prima, en dat die van de Invader "toevallig" voor mij nog beter is dan de gemiddelde Engl, maakt me helemaal blij.

Voorlopig kan ik het nog prima vinden met mijn Blackmore (zeker nu ik geen rock-band meer heb). :satisfie:

Maargoed, als je twee amps wilt en kan halen, maakt het allemaal natuurlijk wel een stuk makkelijker. Om de gewenste sounds te krijgen bedoel ik, want voor de rest vind ik het maar gekloot met meerdere amps! :D

tja met die maat van me zal ik toch alleen de powerball nodig hebben, maar als ik een band eenmaal rond heb die wil spelen wat ik ook wil spelen (classic rock) dan is de invader toch een betere kandidaat dan de powerball. ach ik hoef mezelf niet meer te overtuigen van wat ik wil (en ga doen). en jullie ook niet, want mijn keus vinden jullie denk ik per definitie belachelijk.

Marc Oblivian
30 oktober 2008, 09:11
Hehe, dat weet ik ook wel ;) Maar de Engl's die ik gehoord/getest heb die hebben allemaal een bepaald Engl karakter, wat ik zelf niet zo fijn vind. :) Net als Koch trouwens.

Hmm, ja, ik dacht al dat je eigenlijk wilde zeggen dat jij Engl niet fijn vindt:-)
Marshalls hebben overigens ook allemaal een Marshall karakter (open deur?).
Maar ik kan Orpheo best begrijpen als hij twee Engls wil, omdat hij de sound wil mooi vindt.
Hell...ik zou de Invader er ook wel bij willen hebben!

TimmU
30 oktober 2008, 09:23
en ps: met slim beleggen kan je momenteel goud geld verdienen (maar dan moet je heel snel kopen en verkopen)....(hint hint hint)

hahahahaha. en dan onze Orph van de week in dit topic : " het is helemaal fout gegaan op de beurs jongens, het word toch die cube15''.

DaveItUp
30 oktober 2008, 10:12
als ik een band eenmaal rond heb die wil spelen wat ik ook wil spelen (classic rock)

Serieuze vraag, waarom dan geen "Classic" amp?

Orpheo
30 oktober 2008, 10:30
Serieuze vraag, waarom dan geen "Classic" amp?

omdat vor mij classic rock is, the darkness, the scorpions, ufo, tesla... en met een classic amp kom ik niet ver genoeg zeg maar. ik wil namelijk met de invader dat spelen, maar ook mijn andere 'metalliefde', NWOBHM. de powerball is weer perfect voor een andere tak van mijn muziek-smaak.

@timmu: nee, ik heb een redelijke portie centen nu, en ben ermee gestopt :) tis nu wachten op salaris om de laatste euros bij elkaar te krijgen.

DaveItUp
30 oktober 2008, 11:28
Ja maar die bands gebruiken toch voornamelijk klassieke amps. NWOBHM is toch ook meer latere jmp's en dat soort werk? Naja ok :)

Lexvandoef
30 oktober 2008, 12:28
Hmm, ja, ik dacht al dat je eigenlijk wilde zeggen dat jij Engl niet fijn vindt:-)
Marshalls hebben overigens ook allemaal een Marshall karakter (open deur?).
Maar ik kan Orpheo best begrijpen als hij twee Engls wil, omdat hij de sound wil mooi vindt.
Hell...ik zou de Invader er ook wel bij willen hebben!

Ik ben trouwens ook niet overtuigd marshall fan hoor, maar ze hebben wel allemaal die 'britse' voicing inderdaad :)

@Orpheo, wat is NWOBHM?

HaroldA
30 oktober 2008, 12:34
wat is NWOBHM?

New wave of Brittish heavy metal...

Nogal vage omschrijving IMHO. Wij zouden daar ook volgens sommigen aan moeten voldoen...

Meer info: Metal, a headbeangers journey (http://www.imdb.com/title/tt0478209/). Werkelijk schitterende documentaire!

Nocki
30 oktober 2008, 12:34
New Wave Of British Heavey Metal

zeg maar de iron maiden sounds en tijd

Henri H
30 oktober 2008, 12:38
NWOBHM = Iron Maiden, Judas Priest, Saxon en meer van die ouwe meuk; als het maar brits is.
Accept liftte ook mee maar is duits.

Luke-wannabe
30 oktober 2008, 12:40
Ik heb dit hele topic gevolgd, grappig dat je nu toch voor 2 amps gaat! Kun je dan niet beter een JCM en een Mark nemen zoals je eerder wilde? Of zie ik nu iets over het hoofd?

artnaz
30 oktober 2008, 12:45
Ik zou overigens ook geen twee ENGL's nemen. Een Invader, en een "classic" cleane amp. Mijn muzieksmaak is ook "classic rock", maar met uitstulping naar alle kanten.

Maargoed, het zijn jouw oren natuurlijk... ;)

Lexvandoef
30 oktober 2008, 13:38
Oh dat, zeg dat dan, ik weet wel wat Maiden is :D

Orpheo
30 oktober 2008, 17:20
geen jcm800, geen mark4. ik heb die gehad,maar ze zijn te beperk(end) in hun kunnen. de engl's zijn veel veelzijdiger, in ieder opzicht. ik krijg het niet goed verwoord. het is niet dat de een voor brute gain word en de ander voor crunch en clean; ze zijn beiden voor brute gain crunch en clean, alleen verschillend gevoiced; de powerball meer amerikaans, de invader meer europees.

en tja, ze gebruikten vaak de JMP's, enlater de jcm800's. ik heb echter mijn eigen sound, ondanks dat ik veel naar die muziek luister. en ik krijg mijn sounds uit een jcm800, maar voor wta ik zou willen, zou ik tig jcm800's moeten hebben met loadboxes, een fender twin, een dit een dat etc etc. alles in 1 head gaat dus niet, dit is de beste oplossing voor mij :)

Mitch
30 oktober 2008, 18:14
Ik heb het even niet gevolgd, maar is Orpheo al tegen alle adviezen ingegaan?

artnaz
30 oktober 2008, 18:26
Ik heb het even niet gevolgd, maar is Orpheo al tegen alle adviezen ingegaan?Tuurlijk, waarom zou hij anders een topic openen... Anders weet hij niet waar hij tegen in moet gaan... :D

toneblo
30 oktober 2008, 18:26
Peavey JSX, heeft het allemaal in huis..... en absoluut clean op wapperende broekspijpen niveau.

artnaz
30 oktober 2008, 18:28
Peavey JSX, heeft het allemaal in huis..... en absoluut clean op wapperende broekspijpen niveau.Ik vond hem niet wat. En ik denk dat Orpheo hem ook niet echt "tone-vol" vindt.

Lexvandoef
30 oktober 2008, 18:54
Ik heb het even niet gevolgd, maar is Orpheo al tegen alle adviezen ingegaan?

Ach, daar hebben we Orpheo toch voor ;)

AART
30 oktober 2008, 19:37
Orpheo kennende komt er een totaal andere oplosing uit dan wij aandragen, totaal onlogisch en ook totaal over the top.

Na 2 weken bedenkt ie zich weer en moet het anders.

Net Nocki, maar dan met een vleugje psychotica.


Orph, je wordt voorspelbaar. Doe eens iets nieuws (tipje: VHT Ultralead verwacht niemand, net als een Bogner Uberschall).

Als je de VHT over twee weken kwijt wilt wil ik je er ook graag vanaf helpen voor een leuk prijsje.

artnaz
30 oktober 2008, 19:55
Nee, laat hem maar de Invader kopen, dat wil hij tenslotte. En dan help ik hem er vanaf voor een mooi prijsje (en in termijnen :D).

AART
30 oktober 2008, 20:08
Nee, laat hem maar de Invader kopen, dat wil hij tenslotte. En dan help ik hem er vanaf voor een mooi prijsje (en in termijnen :D).

Ik blief geen Invader, ik wil een UL:dontgeti:

Henri H
30 oktober 2008, 20:56
Peavey JSX, heeft het allemaal in huis..... en absoluut clean op wapperende broekspijpen niveau.Die had ie al afgebrand: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1846076&postcount=24

Marc Oblivian
30 oktober 2008, 22:35
Zucht.....doet een topicstarter eens wat hier op het forum al een miljoen keer is aangeraden: zelf testen en dan kiezen....is het nog niet goed.
Okee...hij doet er lang over om tot een uiteindelijke keuze te komen, maar dat gebeurt wel vaker op dit forum. Hij test iig een hoop amps en beargumenteert op grond daarvan waarom het niks voor hem is (of wel in dit geval).
Maarjah...zijn keuze is geen vintage-single-channel-heb-er-een-rits-pedalen-voor-nodig-of-moet-hem-op-10-zetten-voor-een-beetje-scheur Marshall/Fender/Vox, dus dat zal wel niet al te goed vallen hier:-)

Henri H
30 oktober 2008, 22:48
'k Vind het wel een interessant onderwerp.
't Is toch wat iedereen eigenlijk wil: de ultieme amp (bijna) zonder budget limiet.
Persoonlijk zou ik voor de HOOK gaan met een OD pedaaltje.
Heb hem getest vorige week en was zwaar onder de indruk.
Het enige wat echt ontbrak was een moderne metal sound, vandaar het OD pedaal.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er een amp is met een betere clean ook al heb ik er niet zoveel getest.
De JSX lijkt me ook wel wat....
Ik blijf dromen. ;)

Orpheo
30 oktober 2008, 22:55
ik doe juist wel wat me aangeraden is, verdikkeme! men zegt, dont put all your money on one horse, en dat doe ik ook. ik vind mijn sounds in 2 amps, en wel zo dat alle sounds uit de amps zijn wat ik wil. en dat werkt!

de hook is te vintage en taai, de uberschall is veel te kil en koel en saai en beperkt, de jsx is saai, flubberig, weinig karakter, typisch peavey (om eerlijk te zijn).

@ AART: ik wil een amp om te hebben en bespelen, niet om na 2 weken te verkopen; ik ben Nocki niet!

AART
30 oktober 2008, 23:46
@ AART: ik wil een amp om te hebben en bespelen, niet om na 2 weken te verkopen; ik ben Nocki niet!


Tsss, beetje sarcasme kan geen kwaad. En soms vertoon je toch zeker wel nocki-achtig gedrag, maar dan een klasse lager (Iemeritis?) met een vleugje psychotica zoals eerder vermeld.:satisfie:

Orpheo
30 oktober 2008, 23:53
Tsss, beetje sarcasme kan geen kwaad. En soms vertoon je toch zeker wel nocki-achtig gedrag, maar dan een klasse lager (Iemeritis?) met een vleugje psychotica zoals eerder vermeld.:satisfie:


psychotica, zeker, ghehe. maar ik verkoop niet zo belachelijk veel (tegenwoordig). sinds ik met mijn huidige vriendin ben, heb ik niet meer van die verkoopmanies gehad zoals vroeger :P

artnaz
30 oktober 2008, 23:54
Nocki-achtig gedrag, maar dan een klasse lager (Iemeritis?):seriousf::seriousf:

Misschien moeten we een GN-encyclopedie een keertje gaan maken... :D

Orpheo
31 oktober 2008, 00:02
:seriousf::seriousf:

Misschien moeten we een GN-encyclopedie een keertje gaan maken... :D

is er al een keer geweest :chicken:

artnaz
31 oktober 2008, 00:05
is er al een keer geweest :chicken:Klopt ook... :chicken:

AART
31 oktober 2008, 11:01
:chicken:

___

DaWi
31 oktober 2008, 22:41
Ok beetje spuit elf en veel te laat, maar als je de Engl's zo geweldig vind, heb je ook al de Engl Steve Morse uitgeprobeerd?

artnaz
31 oktober 2008, 22:49
Ja, helemaal die amp vergeten! :confused: Verwacht er niet veel van, aangezien ik Morse' tone veel te netjes/strak/steriel vind. Maar wie weet hoe de amp is, want Morse gebruik(te(?)) een SE (met een Invader (als backup?)), en die vind ik dan wel weer meer dan top!

Maargoed, als iemand iets over de Morse kan vertellen, en vooral hoe hij zich verhoudt tot de Invader (en eventueel SE/Blackmore/Powerball) zou me dat erg blij maken... :)

DaWi
31 oktober 2008, 22:54
Ja, helemaal die amp vergeten! :confused: Verwacht er niet veel van, aangezien ik Morse' tone veel te netjes/strak/steriel vind. Maar wie weet hoe de amp is, want Morse gebruik(te(?)) een SE (met een Invader (als backup?)), en die vind ik dan wel weer meer dan top!

Maargoed, als iemand iets over de Morse kan vertellen, en vooral hoe hij zich verhoudt tot de Invader (en eventueel SE/Blackmore/Powerball) zou me dat erg blij maken... :)

Ik heb die amp ook nog niet aan mogen raken, maar het 3de kanaal zou echt heel goed zijn; zo gedefinieerd dat je met de gain op metal stand elke snaar afzonderlijk nog goed zou horen omdat het derde kanaal lo-mids en hi-mids kan inschakelen, dus je zou dus 2 extra dimensies aan je sound toevoegen.

Maar laten we de arme jongen niet verder verwarren :seriousf:

Orpheo
1 november 2008, 12:47
de morse nog niet geprobeerd, maar ik heb niets anders nodig dan dit. dit is goed zo. de morse is beetje ala de invader heb ik begrepen. nja. ik ga 'm nog wel proberen, mocht ie beter zijn dan de invader (wat ik niet denk) maar de powerball doe ik zeker wel. (de morse is lelijker in looks, en heeft minder features/opties...)

gerrekat
1 november 2008, 12:55
@marc odijk: zal ik dan nog wel naar kijken :)

de oplossing? de powerball. en als ik geld over houd, de invadEr ernaast, maar dat moet ik overleggen met het thuisfront.


INVADER is erg vet, ik moet zeggen dat ik na eerst lichtelijk teleurgesteld te zijn, na doorzetten, het nu echt een megavette amp vind. In een bandmix klinkt ie fantastisch ondanks dat ik er helaas zelf niet meer op speel....

De Powerball is ook niets mis me natuurlijk heb ik jaren met veel plezier probleemloos gebruik van gemaakt

Orpheo
1 november 2008, 15:53
INVADER is erg vet, ik moet zeggen dat ik na eerst lichtelijk teleurgesteld te zijn, na doorzetten, het nu echt een megavette amp vind. In een bandmix klinkt ie fantastisch ondanks dat ik er helaas zelf niet meer op speel....

De Powerball is ook niets mis me natuurlijk heb ik jaren met veel plezier probleemloos gebruik van gemaakt


ah, gerrekat, je hebt dit topic ontdekt! hoe zou jij de SE zetten naast powerball+invader? de SE is iets goedkoper dan de invader+powerball, en heeft geen echt gescheiden kanalen. qua setup is het meer een powerball met meer features (qua tone natuurlijk niet). zeg jij, neem gewoon de SE, of zeg je, de powerball en invader voor ultieme veelzijdigheid is beter?

Orpheo
2 november 2008, 22:24
even iets anders, hoe vinden jullie de engl kasten, vergeleken bij de bogner kasten?

tillens
2 november 2008, 23:10
qua sound kan ik niets zeggen, maar als je zoon engl kast koop moet je alsnog een andere kast kopen om er voor te zetten puur voor de looks....mag ook een boekenkast zijn ( billy is lekker goedkoop... )

ben vanhoof
2 november 2008, 23:18
Engl (v30) kasten zijn strakker dan de bogners en hebben een iets anders hoog. Zijn echt de strakste kasten die ik ooit gehoord heb, daarom heb ik er zo ook zelf eentje. En zo erg lelijk vind ik ze niet, je moet er wel van houden. Mss dat ik er ooit nog een vintage marshall grill cloth op doe, zou wel beter bij mn jvm passen.

Orpheo
2 november 2008, 23:38
ik vind eigenlijk de ENGL cabs gewoon mooi. verdomd mooi zelfs. de bogners vind ik minder mooi vanwege het logo en de kleuren, maar dat lelijke heeft eigenlijk ook wel iets :P maar ik ben vooral benieuwd naar wat men van de tone vindt van die kasten.

Lexvandoef
2 november 2008, 23:40
ik vind eigenlijk de ENGL cabs gewoon mooi. verdomd mooi zelfs. de bogners vind ik minder mooi vanwege het logo en de kleuren, maar dat lelijke heeft eigenlijk ook wel iets :P maar ik ben vooral benieuwd naar wat men van de tone vindt van die kasten.

Serieus??? Ga eens smaak kweken Orpheo! :seriousf:

Ik heb overigens slechts 1 keer een ENGL 4x12 met V30's bespeeld, ik vond het niks, te strak en best wel fel in het hoog (ooit een Hook op getest).

Orpheo
3 november 2008, 10:33
Serieus??? Ga eens smaak kweken Orpheo! :seriousf:

Ik heb overigens slechts 1 keer een ENGL 4x12 met V30's bespeeld, ik vond het niks, te strak en best wel fel in het hoog (ooit een Hook op getest).


ja, ik weet het, het is een schande, maar ik vind het ergens wel mooi...maar v30's in een engl vind ik sowieso wat te fel en scherp en snerpend. ik heb het idee dat de v60 wat wolliger is. nja, hoeft niet zo te zijn, kan ook aan de hele kast zelf liggen, maar de v60 kast vind ik wat prettiger...

pol
3 november 2008, 10:48
Engl 4x12 met V30 klinkt meer scooped als de bogner met V30, ik heb ze beiden vergeleken.

zelf vond ik de bogner nogal braaf klinken.

als je naar die prijsklasse gaat zou ik zeker ook de mesa stilletto kasten overwegen. klinkt strakker als de bogner en niet zo scooped als de engl.

artnaz
3 november 2008, 11:00
Ik heb zelf een ENGL 4x12 V60 gehad. Op zich niet verkeerd, maar de V30s klinken voor mijn smaak een stuk beter. Veel "zangeriger" en ronder. Ik heb nu dus een V30 2x12.

De Bogner heb ik ook ooit geprobeerd, vond het prima geluid, en inderdaad wat wolliger. Vond ik eigenlijk best mooi, maar de ENGL en Bogner hebben beiden hun eigen charme.

En wat Orpheo zegt zijn de ENGL kasten veel mooier! :p Bovendien was het prijsverschil veel te groot (waarbij de Bogner dus niet beter was, maar "anders"), dus dan is de keuze snel gemaakt voor mij... ;)

Orpheo
3 november 2008, 12:58
mesa kasten vind ik veel en veel te droog. ik neig steeds meer naar engl kasten. droog, maar niet te, helder, maar niet te, warm, maar niet te, niet modderig, goed hoog, en lekker rauw en agressief.




raar, om een doos van multiplex sound en karakter toe te kennen :chicken:

pol
3 november 2008, 13:05
Heb je de mesa traditional al getest dan vs de engl V30 ?
Diezel frontloaded, dat noem ik pas droog.

artnaz
3 november 2008, 13:06
raar, om een doos van multiplex sound en karakter toe te kennen :chicken:14 keer gevouwen Siberische "Birch" (weet de NLse naam niet:p) heeft best wel wat karakter hoor... :D

Orpheo
3 november 2008, 13:10
Heb je de mesa traditional al getest dan vs de engl V30 ?
Diezel frontloaded, dat noem ik pas droog.

diezel noem ik niet droog.diezel noem ik karakterloos :P ik heb mesa's al genoeg getest, maar werd er totaal niet wild van.

minoin
4 november 2008, 18:16
De ENGL 4 x 12 Pro is een beest! Minder donker en zwaar dan de G12K100's in mijn Marshall, maar veel opener.