PDA

View Full Version : Beste master volume



Bernardduur
27 oktober 2008, 13:14
Ik heb het hier links en rechts proberen te vragen maar omdat ik er niets op terug kreeg maar effe een eigen topic.

Wat is de beste manier van een master volume? Heb nu een lekkere amp maar die gaat me veels te hard (voor zn 50W); wat is de beste optie voor een master volume? Ik heb er 2 op het oog:

- PPIMV; orange style dus een dubbele potmeter naar de aarde na de PI
- PPIMV bias style. Ipv een dubbele potmeter naar aarde een dubbele potmeter die het signaal naar de bias stuurt.


Welke heeft jullie voorkeur?

Chris Winsemius
27 oktober 2008, 13:22
Geef even aan om welke amp/circuit het gaat.

Bernardduur
27 oktober 2008, 13:24
Tis mn zelfbouw amp met een '59 Fender Bassman / '65 Fender Bassman preamps en een dubbele EL34 poweramp. PI is 12AX7 '59 bassman style

Chris Winsemius
27 oktober 2008, 13:33
Tis mn zelfbouw amp met een '59 Fender Bassman / '65 Fender Bassman preamps en een dubbele EL34 poweramp. PI is 12AX7 '59 bassman style

dubbele 250k log potmeter ipv. de twee 220k biassplitters en dan bedraad als volume-regelaars.

EDIT: de twee aansluitingen die bij reguliere volume-regelaars aan de massa zitten dan op het punt aansluiten waar de biassplitters gezamelijk op de negatieve spanning v/h bias-circuit komen!

(het kan zijn dat bij extreme instellingen (volume-regelaars heel hoog en de mv vrij laag) de sound, vooral in het laag wat "mushy" wordt door de hoeveelheid laag in beide pre-amps/etc. dat ligt voornamelijk aan de voicing en de kwlaiteit v/d gebruikte trafo's)

Bernardduur
27 oktober 2008, 13:57
dubbele 250k log potmeter ipv. de twee 220k biassplitters en dan bedraad als volume-regelaars.

EDIT: de twee aansluitingen die bij reguliere volume-regelaars aan de massa zitten dan op het punt aansluiten waar de biassplitters gezamelijk op de negatieve spanning v/h bias-circuit komen!

(het kan zijn dat bij extreme instellingen (volume-regelaars heel hoog en de mv vrij laag) de sound, vooral in het laag wat "mushy" wordt door de hoeveelheid laag in beide pre-amps/etc. dat ligt voornamelijk aan de voicing en de kwlaiteit v/d gebruikte trafo's)

OK! Ik heb ze ooit beide bespeeld / gemaakt maar ik weet niet meer hoe ze ten opzichte van elkaar waren. De bias versie heb ik uit het trainwreck boek en komt icm 2m2's voor beveiliging en de aparte uphook om de bias naar de buizen te garanderen.

Thx!

JoVe
27 oktober 2008, 18:04
Wat is een goede/beste PPIMV voor een Matchless C-30/Vox AC-30 versterker?

Indien een dubbele 250K log potmeter wordt gebruikt in plaats van de 2 220K weerstanden zijn de 2,2M beveiligingsweerstanden dan nodig in het geval van een cathode biased versterker?

Chris Winsemius
27 oktober 2008, 19:38
Wat is een goede/beste PPIMV voor een Matchless C-30/Vox AC-30 versterker?

Matchless type ;)


Indien een dubbele 250K log potmeter wordt gebruikt in plaats van de 2 220K weerstanden zijn de 2,2M beveiligingsweerstanden dan nodig in het geval van een cathode biased versterker?

Ook bij fixed bias versterkers twijfel ik ernstig over de noodzaak van die extra weerstanden, in ruim 10 jaar tijd (knock on wood) nog nooit 'n "wiper-fail" meegemaakt met (bijvoorbeeld) doorsnee Alpha pots....

Veiligheid natuurlijk boven alles maar je de belasting v/d PI wordt wat hoohohmiger als de post pi mv dan wat lager wordt gezet (met die extra weerstanden), anderzijds kan het regelbereik bij lagere instellingen zeer subtiel wat prettiger worden.

Bernardduur
29 oktober 2008, 10:40
Heb hem er weer uit gehaald; vond het geluid al op kleine neerdraai wat minder helder en vol worden en daar ben ik toch wel fan van.

+ de combi bias tremolo en bias volume werkt niet optimaal :D

Chris Winsemius
29 oktober 2008, 10:50
Heb hem er weer uit gehaald; vond het geluid al op kleine neerdraai wat minder helder en vol worden en daar ben ik toch wel fan van.

+ de combi bias tremolo en bias volume werkt niet optimaal :D

Grappig, ik heb er beduidend andere ervaringen mee (maar dat kan misschien ook door andere tweaks/etc. komen...) zelfs met bias-wobbel-trem. ....

Bernardduur
29 oktober 2008, 11:30
Grappig, ik heb er beduidend andere ervaringen mee (maar dat kan misschien ook door andere tweaks/etc. komen...) zelfs met bias-wobbel-trem. ....

Haha......

Ik ben gewoon tevreden over de sound die ik nu krijg; wil er niet al te veel van afstappen......