PDA

View Full Version : Fender Telecaster Koa



DaWi
26 oktober 2008, 23:46
Hallo mensen,

Ik speel niet zo heel lang gitaar en ben een beetje blind gegaan op het kopen van een LP copy modelletje (Richwood). Erg tevreden (klank goed, zelfs met standaard humbuckers, hals loopt goed zonder afstellen, ontstemd niet), maar nu heb ik de grote fout gemaakt om eens op de Fernandez Telecaster te spelen van mijn gitaar leraar..... Whole lot'a twang!

Nu is deze telecaster me opgevallen;

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0265107537_xl.jpg

Fender Telecaster in Koa. Ik vind dit op een plaatje al een bloedmooie gitaar en op jijbuis klonk ie echt geweldig over verschillende amps.

Nu weet ik wel "je moet gewoon zelf gaan testen" (en dat ga ik volgende week ook doen, inclusief nieuwe amps checken), maar ik wilde toch eerst wat informatie hier inwinnen. Wie heeft hier wel eens op gespeeld en wat vond men ervan? Wat mijn muziekstijl zal zijn is nog niet helemaal besloten; ik heb een nogal diverse smaak, maar het zal niet verder gaan dan stevige 60ies, 70ies, 80ies rock. Wat voor mij wel vast staat is dat ik totaal geen solist ben.

Bedankt voor jullie bevindingen!

Groeten,

Daniel

Orpheo
27 oktober 2008, 00:02
ik vind 'm echt troep. allereerst, die top is fineer; imho dus al de moeite niet als t gaat om tone. verder, de body is van basswood. das echt niet wat je wilt voor een lekkere, stevige sound met twang. voor een nu-metal gitarist is t te gek, maar anders zou ik 'm veeeer links van me laten liggen.

Orgasmocaster
27 oktober 2008, 01:18
gemaakt door Cort in Korea, lekker laten liggen! ze zijn al net zo teleurstellend als de light ash serie. de enige goede korea fenders die ik heb gezien zover zijn de oudere squires (eind 80 begin 90) en de set neck strats.

als je voor een goede prijs een goede tele wilt, dan zou je een mex reissue moeten gaan proberen.

JeroenSchaaf
27 oktober 2008, 06:47
gemaakt door Cort in Korea, lekker laten liggen! ze zijn al net zo teleurstellend als de light ash serie. de enige goede korea fenders die ik heb gezien zover zijn de oudere squires (eind 80 begin 90) en de set neck strats.

als je voor een goede prijs een goede tele wilt, dan zou je een mex reissue moeten gaan proberen.

Wil eigenlijk niet te veel in dit topic kapen maar wat vind je er slecht aan?

En DaWi, wat je zelf al zij! ga testen vind jij het geluid helemaal geweldig is het klaar toch!

Ik vind hem er ook gaaf uitzien!

Hendriks
27 oktober 2008, 09:20
Volgens ,mij zijn die Lite-ash zo slecht nog niet en of een body van Basswood nou een enorm veschil maakt??
Dat topje van fineer is niet echt bijzonder ,maar om nou te zeggen dat het dan een slechte gitaar is gaat mij ook te ver.
Ik ken de Koa niet maar als TS hem mooi vind en hem goed gaat testen/vergelijken , waarom niet.

Kim Wilson
27 oktober 2008, 09:24
De Lite Ash is idd niet echt een supergitaar. Ziet er waanzinnig uit, maar klinkt steriel, het is net of je alleen maar naar de elektronica zit te luisteren. Geen karakter. De Koa heb ik niet getest, daar kan ik dus ook geen zinnig woord over zeggen. Hij ziet er supertof uit, maar een basswood body... Het hoeft idd niet alles te zeggen, maar ik vermoed een net zo karakterloze plank als de Lite Ash. Maar als je in de mogelijkheid bent, zou ik hem zeker meenemen in je vergelijking.

JeroenSchaaf
27 oktober 2008, 09:27
De Lite Ash is idd niet echt een supergitaar. Ziet er waanzinnig uit, maar klinkt steriel, het is net of je alleen maar naar de elektronica zit te luisteren. Geen karakter. De Koa heb ik niet getest, daar kan ik dus ook geen zinnig woord over zeggen. Hij ziet er supertof uit, maar een basswood body... Het hoeft idd niet alles te zeggen, maar ik vermoed een net zo karakterloze plank als de Lite Ash. Maar als je in de mogelijkheid bent, zou ik hem zeker meenemen in je vergelijking.

mwah heb ik niet echt last van! ik ervaar het niet zo! :)

Kim Wilson
27 oktober 2008, 09:52
Heb je hem ook vergeleken met andere Tele's dan? Wij hebben toen in één keer een stuk of 5 Tele's naast elkaar getest, en t.o.v. de anderen was dat onze redelijk unanieme beoordeling. Maar dat zou ook exemplarisch geweest kunnen zijn.

JeroenSchaaf
27 oktober 2008, 09:56
Jups heb meerdere getest, maar kan examplaries zijn ;)

Achjah wat de ene mooi vind, vind de andere baggah! :D

Iedereen zijn Heug & Meug!

Orpheo
27 oktober 2008, 12:54
Volgens ,mij zijn die Lite-ash zo slecht nog niet en of een body van Basswood nou een enorm veschil maakt??
Dat topje van fineer is niet echt bijzonder ,maar om nou te zeggen dat het dan een slechte gitaar is gaat mij ook te ver.
Ik ken de Koa niet maar als TS hem mooi vind en hem goed gaat testen/vergelijken , waarom niet.

plat gezegd; basswood IS slecht. het is superzacht hout; hoe wil je daarmee de tele twang krijgen?

Rude Perception
27 oktober 2008, 12:56
Volgens ,mij zijn die Lite-ash zo slecht nog niet en of een body van Basswood nou een enorm veschil maakt??

Houtsoort van body's maakt dus echt wel heel veel uit voor het geluid van de gitaar!

Kim Wilson
27 oktober 2008, 13:10
Nounou, je moet het niet groter maken dan het is. Ik heb een Strat gehad met een basswood body. Ja, die klonk iets wolliger, maar het was nog steeds een typische Strat-sound.


plat gezegd; basswood IS slecht. het is superzacht hout; hoe wil je daarmee de tele twang krijgen?
Waarom is het slecht? Het is anders, niet meer en niet minder.

Luke-wannabe
27 oktober 2008, 13:14
plat gezegd; basswood IS slecht. het is superzacht hout; hoe wil je daarmee de tele twang krijgen?

Tele twang lukt met een basswood body, de juiste brug en pu wel. Ik heb een OLP MM1 waar nu een P90 pu in zit. Hij twangt opzich best wel. Niet echt als een tele, maar ik ben er van overtuigd dat het wel kan.

Orpheo
27 oktober 2008, 13:15
Nounou, je moet het niet groter maken dan het is. Ik heb een Strat gehad met een basswood body. Ja, die klonk iets wolliger, maar het was nog steeds een typische Strat-sound.


Waarom is het slecht? Het is anders, niet meer en niet minder.


tja, strats... strats gedijen geweldig met zachter hout. basswood voor een tele is zoiets als een randy rhoads vee met singlecoils en tele-brug. het hoort niet, en klinkt ook voor geen meter. de tele twangt zo lekker vanwege een hoop aspecten, onder andere de body van essen. basswood is veel te zacht voor een lekker twangy tone met veel push en low end. je ziet niet voor niets in heel veel basswood gitaren emg's zitten; juist om het gebrek aan low end te compenseren daarmee.

Hendriks
27 oktober 2008, 13:26
Basswood kan heel goed voor een Fender , van de 15 Fenders die ik gehad heb had zeker de helft een Basswood dody en dat waren absoluut niet de minste.
Ik heb een MIJ JD telecaster gehad , deze had meer twang dan een 55 RI met essen body en een MIJ standaard strat(basswood) die absoluut niet onderdeed voor een 57 RI (alder).
Natuurlijk is het geluid iets anders ,maar om dat dan ook gelijk als slechter te betitelen vind ik te ver gaan.
Sound is ook iets persoonlijks , ik ken mensen die een multiplex Dano het ultime vinden.

Antoon
27 oktober 2008, 16:08
Mijn ervaringen met de Light Ash serie waren prima. Licht essen (ash) is juist uitstekend om die telecaster twang en "pop" te kunnen maken. Vrijwel alle Blonde pre-CBS tele's zijn van licht of middelzwaar essen gemaakt. Licht essen is boterzacht en heeft vaak de neiging om er wat midden-gebied uit te halen. Met de juiste dosering is dat de definitie van twang.

Orgasmocaster
27 oktober 2008, 17:07
Wil eigenlijk niet te veel in dit topic kapen maar wat vind je er slecht aan?

En DaWi, wat je zelf al zij! ga testen vind jij het geluid helemaal geweldig is het klaar toch!

Ik vind hem er ook gaaf uitzien!

Mijn grootste probleem was de hals.. ik heb 4 of 5 geprobeerd (maar nooit ingeplugd, dus daar kan ik niet over mee praten) en de nekken waren allemaal slecht afgewerkt. goedkope finish en uitstekende scherpe fretten met name. nu is dat niet iets wat niet te verhelpen is, maar destijds waren die dingen 6 of 700 dollar als ik het goed herinner. als je er bij nadenkt dat je voor heel veel minder geld exact de zelfde gitaar inelkaar kunt zetten met EXACT dezelfde Mighty Mite onderdelen uit dezelfde Cort fabriek, dan is 600+ gewoon veel te duur voor wat je krijgt..

Trouwens Mighty Mite is zeker niet slecht voor het geld trouwens, en persoonlijk vindt ik basswood een ondergewaardeerd toonhout.. dus daar ligt het niet aan.

JeroenSchaaf
27 oktober 2008, 17:29
Mijne is onder handen genomen door Don Hofstee! Dus heb geen last van uitstekende frets of dergelijke!

Ik neem hem vanavond weer mee naar de repetitie!

DaWi
27 oktober 2008, 17:54
Ok, allemaal bedankt voor het commentaar, het is dus blijkbaar heel erg smaakgevoelig wat twanged of wat niet twanged.

Desalnietemin genoeg keuze in deze prijsklasse!