PDA

View Full Version : QotsA sound



Raguil
26 oktober 2008, 22:23
Ik ben opzoek naar een gitaar die een sound geeft als Queens of the Stoneage maakt. Ik zie in clips zoveel verschillende modellen maar als ik 1tje moets kieze welke zou dan het beste zijn?

Mr.Fingers
26 oktober 2008, 22:24
Epiphone DOT zou het moeten doen

Apenzoon
26 oktober 2008, 22:27
Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=56899&highlight=queens+stone) staat een oud topic waar veel in staat over die sound.

DaWi
26 oktober 2008, 23:35
ES335 en een Vox AC50.

Maar inderdaad, paar knoppen in de search en je had het antwoord mogelijk sneller gevonden dan dit bericht te typen ;)

oliver538
27 oktober 2008, 13:15
Of anders een Eastwood GP:
http://www.eastwoodguitars.com/GTRs/eastwood-GP/gtr-blk-GP.htm

Dit is een remake van de Ovation die Josh Homme veel gebruikt. Ik heb zo'n Eastwood zelf sinds een paar maanden en de sound is echt nagenoeg EXACT de QOTSA sound!

Zie ook http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110211

Keesz
27 oktober 2008, 13:44
ES335 en een Vox AC50.

Maar inderdaad, paar knoppen in de search en je had het antwoord mogelijk sneller gevonden dan dit bericht te typen ;)

ac50?

Bad Cat amps of oude Ampegs

Hallie
27 oktober 2008, 14:05
de band triggerfinger uit belgie maakt ook stoner/roots achtigewelkenaam dan ook muziek.

lijkt op Qotsa.

en hij doet het en op een gretsch & een hiwatt amp.

goede band overigens.

verder heeft hij een flying V en een telecaster, maar dat voor enkele nummers.

rufus
27 oktober 2008, 17:28
Triggerfinger is een zeer goeie groep en live gewoon een bom, maar ik weet niet waarom men die groep altijd vergelijkt met qotsa, degene die die twee vergelijkt kent niet al het werk van beide groepen denk ik.

Fuhgawz
27 oktober 2008, 17:37
Dat ligt er een beetje aan welk album je wilt benaderen. Het laatste album hebben ze bewust single coils geprobeerd, het album daarvoor dikke jazzkasten en alles wat daarvoor was eigenlijk zware planken met humbuckers, zoals bijvoorbeeld die Eastwood GP die al werd genoemd, of eigenlijk elke Les Paul achtige gitaar.
Maar het echte QotSA geluid zit hem eigenlijk nog het meest in het downtunen tot C en over een vuile Brits gevoicete lampenbak spelen.

DaWi
27 oktober 2008, 17:37
ac50?

Bad Cat amps of oude Ampegs

http://nl.youtube.com/watch?v=8Bmajl-UBD4 ?

Ok ok, het is alleen Troy van Leeuwen die er op speelt, Josh zal best op andere amps spelen.

rufus
27 oktober 2008, 17:44
Maar het echte QotSA geluid zit hem eigenlijk nog het meest in het downtunen tot C en over een vuile Brits gevoicete lampenbak spelen.


Dat is er knal op.

yhcmarc
27 oktober 2008, 17:51
Halselement open, tone half dicht, bridge element half dicht, Ampeg V4 / Matchless / Bad cat head en Ampeg 4x12 basscabs, goede overdrive, downtunen en goed hard aanslaan, dan moet je wel in de buurt kunnen komen.

schizo910
27 oktober 2008, 17:55
Josh Homme is sowieso nooit heel erg open geweest over de spullen die hij gebruikt. Wat mij opvalt is dat het er bij hem ook vaak niet toe lijkt te doen. Ik heb hem live inmiddels over diverse gear zien spelen en het blijft onmiskenbaar QOTSA...

morroow
27 oktober 2008, 19:36
Even wat dingen ophelderen:

Troy speelt in dat filmpje wel op die Vox, maar dat is omdat hij er geld voor krijgt.

Josh Homme heeft een aantal essentiële dingen in zijn setup (Maestro Fuzz, SIB! Echodrive, een cabinet, en 1 geheimzinnige amp in Ampeg verpakking) maar het komt erop neer dat wanneer hij over iets speelt, hij altijd wel als Josh Homme klinkt.

Volgens mij is er bij het laatste album niet alleen voor single coils gekozen, maar als daar een goede bron voor is zou ik het graag lezen :D


Als amateur een QOTSA sound krijgen?
Gewoon een vette buizenbak kopen die veel mid-range heeft, en een distortionpedaal die een beetje fuzz-achtige eigenschappen en veel mid-range heeft (ik vind de T-Rex Mudhoney er zeer geschikt voor).
In C stemmen helpt bij de oudere nummers erg veel, maar er wordt steeds meer in standaard E gespeeld. Hoe je de snaren aanslaat enzo is ook wel belangrijk.
Maar als Josh Homme klinken gaat je niet goed lukken. Hij heeft veel trucjes om z'n geluid te krijgen (delay op een aparte manier gebruiken, hij doet ook iets met een octaver (bijv. EHX POG en Fulltone Ultimate Octave) en nog meer gekke dingen.

Ik vind de sound ook niet zo herkenbaar voor de muziek, meer de manier van gitaarspelen, songwriting en techniek. Dat maakt de Queens zo uniek.

Hallie
27 oktober 2008, 20:07
Triggerfinger is een zeer goeie groep en live gewoon een bom, maar ik weet niet waarom men die groep altijd vergelijkt met qotsa, degene die die twee vergelijkt kent niet al het werk van beide groepen denk ik.

ik ken inderdaad niet alles, maar toch is er iets..dat er het op elkaar lijkt.
dat terzijde is triggerfinger geweldig live, heerlijke muziek.

het is trouwens iig de ritme sectie die erop lijkt.

stonerdaf
27 oktober 2008, 20:09
de band triggerfinger uit belgie maakt ook stoner/roots achtigewelkenaam dan ook muziek.

lijkt op Qotsa.

en hij doet het en op een gretsch & een hiwatt amp.



En op een ouwe Marshall, en een Fender Twin Reverb, en een Matchless, en laatst op een of andere Ceriatone.

Hallie
27 oktober 2008, 23:07
En op een ouwe Marshall, en een Fender Twin Reverb, en een Matchless, en laatst op een of andere Ceriatone.

dat wist ik niet.

ik heb 'm 2 keer gezien met 2 x zijn hiwatt en zijn gitaren.

lekker rauw klinkt het wel:D

Keesz
27 oktober 2008, 23:17
En op een ouwe Marshall, en een Fender Twin Reverb, en een Matchless, en laatst op een of andere Ceriatone.


heb je hier foto's van???

zit zelf nu al een jaar of wat op dat forum (the Guitar Thread!) en daar staan vaak een hoop nieuwtjes, maar josh op een fender twin..:p

Fuhgawz
27 oktober 2008, 23:50
Het gaat dan ook niet over Josh, maar over die dude van Triggerfinger. ;)

Keesz
28 oktober 2008, 13:23
oooh oops...

/selfpwnage