PDA

View Full Version : essenhout



Yoshida
26 oktober 2008, 20:08
Een kennis van mij heeft een kapvergunning op een es. Ik weet nog niet wat voor een es of in welke conditie, maar stel dat ie aan de juiste eisen voldoet is er dan iemand met een lintzaag met wie ik het hout voor een matsprijs aan medegitaarnetters kan verkopen? Wat zijn de juiste condities voor een goede Essen gitaarbody, en is er iemand nu of in de nabije toekomst in geïnteresseerd? Als hier positieve respons op komt laat ik blokken van 60cm hier bezorgen. Naar schatting is de es ruim 40cm in doorsnede.

Geen toezeggingen tot ik foto's heb.

pueblo
26 oktober 2008, 20:17
is dit geen spam? maar wel interessante:satisfie: kan nog boeiend worden

KoenB
26 oktober 2008, 20:52
Je moet er wel rekening mee houden dat het hout sowieso 1-2 jaar moet drogen voor het geschikt is voor gitaarbouw.

pasqual
26 oktober 2008, 21:31
of kunstmatig laten drogen; de bekende gitarenbouwers gaan ook niet 2 jaar wachten, lijkt mij.

groeten Pasqual.

pueblo
27 oktober 2008, 12:35
2 jaar wachten is toch niets, ik betwijfel alleen maar of het wel twee jaar is, en niet langer

Yoshida
27 oktober 2008, 12:48
Drogen en zagen is iets dat ik aan de bouwer overlaat; als ik weet aan welke condities het hout moet voldoen en het hier ook aan voldoet, bied ik simpelweg 4 blokken aan van ca 60cm lengte. Hetzij aan de hoogste bieder, of anders weg=pech. De enige voorwaarde die ik stel is dat iemand er wat aan heeft en het niet in de open haard eindigt ;)

Enra
27 oktober 2008, 13:33
Je moet er wel rekening mee houden dat het hout sowieso 1-2 jaar moet drogen voor het geschikt is voor gitaarbouw.

Zes jaar luchtgedroogd!!! Zeker bij dit soort afmetingen. Een kunst apart om hout goed te drogen!!! Zelfs als het volgends de regels gekapt is in het late najaar of de winter.

Enra
27 oktober 2008, 13:36
Drogen en zagen is iets dat ik aan de bouwer overlaat; als ik weet aan welke condities het hout moet voldoen en het hier ook aan voldoet, bied ik simpelweg 4 blokken aan van ca 60cm lengte. Hetzij aan de hoogste bieder, of anders weg=pech. De enige voorwaarde die ik stel is dat iemand er wat aan heeft en het niet in de open haard eindigt ;)

Dat pak je prima aan; jij kapt, anderen zorgen voor de droging. En ik vind het aanbod dat je doet helemaal in de lijn van dit forum!

Groet, Enra.

G.G.
27 oktober 2008, 18:14
Dat pak je prima aan; jij kapt, anderen zorgen voor de droging. En ik vind het aanbod dat je doet helemaal in de lijn van dit forum!

Groet, Enra.

En toch kan ik me voorstellen dat het de suggestie wekt van spam, zie hieronder.


Drogen en zagen is iets dat ik aan de bouwer overlaat; als ik weet aan welke condities het hout moet voldoen en het hier ook aan voldoet, bied ik simpelweg 4 blokken aan van ca 60cm lengte. Hetzij aan de hoogste bieder, of anders weg=pech. De enige voorwaarde die ik stel is dat iemand er wat aan heeft en het niet in de open haard eindigt ;)

Waar ligt straks nog de grens? Het aanbod is duidelijk, de rest kan per PM etc....

Ik gooi hem op slot.

Yoshida, je kan me PM sturen om te kijken of we het op de een of andere manier anders kunnen aanpakken, zonder spammen in de toekomst uit te lokken

G.G.
30 oktober 2008, 16:16
Kleine aanvulling van Yoshida:


Hm ok, ik zie je punt in dat Essenhout topic. Dat 'bieden' was meer een suggestie om mensen die er toch niks mee doen te ontmoedigen, maar je moet ergens een lijn trekken.

wel zou ik het op prijs stellen als je nog een update toe wil voegen. De boom blijkt een sierkers te zijn, zo dood als een pier en met een paar lelijke takken. Kers word niet specifiek genoemd in het houttopic en het lijkt me niet geschikt voor iets anders dan fretboards, if that.