PDA

View Full Version : houding



oreon
26 oktober 2008, 19:42
goedenavond allemaal:)

Ik heb ongeveer een half jaar akoustische gitaar gespeeld, en heb vrijdag een electrische gekocht. Dus ik fanatiek oefenen, maar ik krijg steeds last van mijn rechterschouder, terwijl volgens mij mijn houding goed is (rug redelijk recht, en mijn rechtervoet steunt op een verhoging). Toen ik nog akoustisch speelde had ik nergens last van, nu begint het pas. Kan iemand misschien wat tips geven ofzo?

alvast bedankt,

Gerrit

spykie
26 oktober 2008, 19:49
Het kan aan je gitaarband liggen, is die wat te dun misschien?

oreon
26 oktober 2008, 19:51
Ik heb er geen band aan, ik heb de gitaar gewoon op mn staan, als je zit heb je toch geen band nodig?

--=HANS=--
26 oktober 2008, 22:53
Het zou er wel eens mee te maken kunnen hebben dat je gewend bent aan de dikke kast van een akoestische gitaar waar je rechterarm op ligt. De overstap naar een veel dunnere en zwaardere gitaar heeft consequenties voor je houding. Misschien een dagje rust inlassen en kijken wat er met de klachten gebeurd.
Toen ik naast mijn staalsnarige gitaren ook een klassieke nylonsnarige gitaar aanschafte heb ik de eerste weken regelmatig last gehad van mijn linker pols, ook zoiets. Is vanzelf over gegaan, m`n linker arm/hand moest blijkbaar wennen aan de veranderde omstandigheden.
Succes ermee!

spykie
27 oktober 2008, 08:17
Ik merk op dat je zegt: " en mijn rechtervoet steunt op een verhoging"
Ben je linkshandig? anders moet je linkervoet op een verhoging staan ....

Maar kan ook zijn door het wennen aan deze gitaar hoor :)

snaarplukker
27 oktober 2008, 12:00
Staand spelen moet je met een strap doen. Door het vasthouden van je gitaar en het spelen erop wordt je spieren extra belast wat rugklachten kan veroorzaken.

Cees

oreon
27 oktober 2008, 19:59
Het zou er wel eens mee te maken kunnen hebben dat je gewend bent aan de dikke kast van een akoestische gitaar waar je rechterarm op ligt. De overstap naar een veel dunnere en zwaardere gitaar heeft consequenties voor je houding. Misschien een dagje rust inlassen en kijken wat er met de klachten gebeurd.
Toen ik naast mijn staalsnarige gitaren ook een klassieke nylonsnarige gitaar aanschafte heb ik de eerste weken regelmatig last gehad van mijn linker pols, ook zoiets. Is vanzelf over gegaan, m`n linker arm/hand moest blijkbaar wennen aan de veranderde omstandigheden.
Succes ermee!


Ik denk inderdaad dat dat het is, want ik heb nu een tijdje niet gespeeld, en heb nergens meer last van... straks ga ik wel weer een paar uur spelen:blast:, even zien of ik er weer last van krijg. In elk geval bedankt:)

ps. nee, ik ben niet linkshandig...