PDA

View Full Version : Basversterker voor oefenhok/optredens



nevyn292
26 oktober 2008, 19:05
Zoo, dankzij de geweldige studentenmuziekvereniging zijn we nu in staat om nieuwe versterkers te halen, dit allemaal om ons oefenhok een beetje op te leuken.

nu hebben we vandaag een nieuwe gitaar versterker gehaald, een kustom quad 100 DFX met 2 12 inch speakers.

Probleem is dat we nu ook nog een basversterker moeten, maar ik heb eerlijk gezegd daar niet zoveel koek van gegeten, ik kan wel bassen en geluid beoordelen, maar ik ken noch de merken noch de kenmerken van een goede basversterker

nu heb ik natuurlijk al wat rondgekeken hier op het forum, en ik kom uit op namen als ashdown, ampeg en ibanez. ik zag ook nog trce elliot maar denk toch dat dat het budget iets te boven gaat.

Wat me ook opviel is dat de wattages anders lopen dan bij gitaarversterkers, en daarom dus toch de vraag: hoeveel watt heb je ongeveer nodig om een 212 100W combo te ondersteunen? wat zou er goed bij passen(hoeveel watt?)?
We zijn op zoek naar een combo, moet in een klein zaaltje zijn werk goed kunnen doen, moet goed passen bij de 100W 212 zoals eerder gezegd, en niet teveel onderhoud, dus een transistor.

Ik zag ook eht fenomeen kickback versterkers voorbij komen, maakt dat iets uit voor gigs of niet?

als iemand een goede suggestie heeft, laat je alsjeblieft horen!

qua stijlen valt er niet echt iets te specificeren, het is voor allerlei verschillende bands dusja. een beetje goed clean zou wel zo goed zijn, dan kan je enige rauwigheid nog altijd uit een pedaaltje halen.

Prijs graag onder de 500 euro, als het even kan tussen de 300 en 400.

In ieder geval al heel erg veel bedankt als je aan het einde van dit verhaal gekomen bent

Bernardduur
26 oktober 2008, 19:14
Haha, heb precies hetzelfde moeten doen voor de comissie waar ik in zit die de live muziek op de Universiteit van Nijmegen moet promoten. Heb hiervoor een Fender Rumble 100 op de kop getikt voor 200 euro. Lekker geluidje, 1x15 en 100W, genoeg voor de jamsessies die we moeten doen + optredens.

Effe een oproepje doen op het basgitaarforum werkte erg goed voor me!

nevyn292
26 oktober 2008, 19:30
Haha, heb precies hetzelfde moeten doen voor de comissie waar ik in zit die de live muziek op de Universiteit van Nijmegen moet promoten. Heb hiervoor een Fender Rumble 100 op de kop getikt voor 200 euro. Lekker geluidje, 1x15 en 100W, genoeg voor de jamsessies die we moeten doen + optredens.

Effe een oproepje doen op het basgitaarforum werkte erg goed voor me!

ja. probleem is dat ik me hier al half schuldig voel vanwege het feit dat ik bijna niks heb bijgedragen op versterker gebied, en ik ook verzuim om zelf enige mogelijke voorstellen te doen:seriousf:

ze zien me al aankomen, ik klik ze zelf vaak genoeg weg: eerste post is meteen een vraag die zelf ook beantwoord kan worden met wat geduld, probleem is alleen dat we toch een beetje snel aan een versterker willen.

in ieder geval bedankt voor de suggestie!

BasHermus
27 oktober 2008, 09:18
Voor een basversterker moet je rekenen dat je 2 tot 4 keer het vermogen van de gitaarversterker moet hebben (wil je deze bij kunnen benen).
Voor een oefenruimte zou ik alles onder de 100 Watt vermijden (anders kom je nooit boven de drummer uit).

Voor onder 500 moet je redelijk wat kunnen kopen (kijk maar bij feedback.nl ofzo).

Merken die wel lekker spul maken in dat segment (in wat mijn voorkeurs-volgorde zou zijn):
-Ampeg bijv BA115
-Nemesis
-Gallien Krueger
-Ashdown (sommigen vinden het lekker, ik vind de goedkope series iets te gitaar-achtig klinken)
-Fender

Niet kopen:
-Behringer (moet ik dit nog uitleggen....?)
-Hartke (klinkt blikkerig).


Mijn voorkeur gaat uit naar 15" speakers, maar de slappers hebben waarschijnlijk liever een 2x10" combo.
Ik zou zeggen, neem een bassist mee en ga wat uitproberen.

Kim Wilson
27 oktober 2008, 09:20
Ze hebben nu bij Thomann een mooie Warwick 150 watt bascombo in de aanbieding. Geen idee of het wat is, maar het ding was niet zo duur.

pimmetje
27 oktober 2008, 10:12
Naast een 100w 2x12 gitaarversterker zou ik niet met een 150w basversterker gaan. Natuurlijk zegt 't vermogen niet alles over volume, maar de vuistregel die BasHermus geeft, sluit ik me bij aan. Ik had altijd 3x als vuistregel, dus dat valt mooi tussen die 2x en 4x in :D.

Zelf heb ik weinig ervaring met Ashdown versterkers. Onze huidige bassist heeft er wel een 15" cab van en die klinkt niet verkeerd. Maar misschien is de Ashdown MAG C115 iets (300w, 15", 419 euro bij Feedback).

Kim Wilson
27 oktober 2008, 10:15
Sinds wanneer staat een 100 watt gitaaramp in de oefenruimte voluit? Als je het niet meer met een 150 watt bascombo kunt redden, zou ik serieus eens gaan kijken naar het oefenvolume.

pimmetje
27 oktober 2008, 10:23
Sinds wanneer staat een 100 watt gitaaramp in de oefenruimte voluit? Als je het niet meer met een 150 watt bascombo kunt redden, zou ik serieus eens gaan kijken naar het oefenvolume.Gaat niet per se alleen om het volume an sich. Bas gaat naar mijn smaak op zo'n lager vermogen bakkie ook al snel wat ieler klinken. Heeft wel iets met volume te maken, want als 't ieler klinkt, wil je 'm waarschijnlijk meteen harder zetten :D.
Kan natuurlijk ook ondervangen worden op andere manieren dan meer vermogen, maar als 't om een combo'tje gaat is dat wat mij betreft een voor de hand liggende factor om mee te pakken...

Nog iets anders: toonregeling.
Persoonlijk vind ik 't bij een basversterker prettig om een beetje aardige toonregeling te hebben. Meer dan 3-bands...

nevyn292
27 oktober 2008, 16:30
Voor een basversterker moet je rekenen dat je 2 tot 4 keer het vermogen van de gitaarversterker moet hebben (wil je deze bij kunnen benen).
Voor een oefenruimte zou ik alles onder de 100 Watt vermijden (anders kom je nooit boven de drummer uit).

Voor onder 500 moet je redelijk wat kunnen kopen (kijk maar bij feedback.nl ofzo).

Merken die wel lekker spul maken in dat segment (in wat mijn voorkeurs-volgorde zou zijn):
-Ampeg bijv BA115
-Nemesis
-Gallien Krueger
-Ashdown (sommigen vinden het lekker, ik vind de goedkope series iets te gitaar-achtig klinken)
-Fender

Niet kopen:
-Behringer (moet ik dit nog uitleggen....?)
-Hartke (klinkt blikkerig).


Mijn voorkeur gaat uit naar 15" speakers, maar de slappers hebben waarschijnlijk liever een 2x10" combo.
Ik zou zeggen, neem een bassist mee en ga wat uitproberen.

grappig, ik zat juist heel erg te azen op hartke. ik kan het zelf wel redelijk goed horen, maar het is altijd wel fijn als je weet waar je ongeveer moet zoeken qua amps, nu een lijstje gemaakt, en aan de hand daarvan even rustig gaan vergelijken


Ze hebben nu bij Thomann een mooie Warwick 150 watt bascombo in de aanbieding. Geen idee of het wat is, maar het ding was niet zo duur.

ja, dat zei de drummer ook al, thomann kan je in ieder geval toch altijd terugsturen


en die vuisregel is ook wel handig om te weten:dance:

iemand misschien enig idee hoe of waarom dat eigenlijk zo is?

ben vanhoof
27 oktober 2008, 17:10
Die vuistregel vind ik eig nogal overdreven. Onze vorige bassist had een 100 watt peavey tko 115 en die kon mee. De bassist dat we nu hebben heeft er eentje van 150 (peavey tnt 150)en die komt echt niet tekort. We zijn met 2 gitaristen en hebben beide een 100 watt buizenversterker + 4x12 cabinet. Die tnt klinkt echtt niet verkeerd en vind je wel voor €200 - 250.

Bernardduur
27 oktober 2008, 17:46
Gewoon het laag midden van een bass amp pushen en voila, je komt makkelijk door de mix heen :)

Klinkt alleen erg donker en dof maar icm de rest van de band is het een heel vullend geluid!

Fuhgawz
27 oktober 2008, 17:46
Nou ja, ik neem aan die 100 watt 2x12 gitaarversterker nooit helemaal vol open staat dus die vuistregel van 3x zoveel watts in een basversterker lijkt me een beetje overdreven. Met 200 watt 1x15 zul je echt niet tekortschieten hoor.
De bassist van mijn oude band speelde over een 130 watt Peavey tegenover mijn 50 watt buizen Laney met 4x12 kast en een drummer met een 26" bastrommel en die versterker had er echt totaal geen moeite mee dat volume bij te houden.

pimmetje
27 oktober 2008, 18:48
Ik denk idd wel dat je met een 150watter prima door de mix kan komen. Vooral als de speaker(s) een beetje redelijk is / zijn en de band niet achterlijk hard wil hakken.

Maar volgens mij hadden speakers toch juist in het laag (<100Hz of zo) minder rendement? En daarbij moeten lage tonen meer worden uitversterkt (meer vermogen over een vergelijkbare speaker) dan mid-tonen om even hard hoorbaar te zijn (fletcher/munson achtig verhaal)

Uit dat soort zaken kwam die vuistregel volgens mij voort. En die moet je natuurlijk niet heilig verklaren, daarom is 't slechts een vuistregel. Zoals gezegd is vermogen slechts een van de factoren...
't ligt natuurlijk ook aan je genre, speelvolume, goede toonregeling, etc, etc... maar het vermogen heeft dan toch ook invloed op je geluid? Bijvoorbeeld meer kans op ieligheid wat ik dan heb ervaren bij kleinere basbakkies.

Of denk ik weer 'ns heel erg scheel op basis van selectieve ervaring?... ben ik namelijk best goed in :D.

Bernardduur
27 oktober 2008, 18:54
Daarom focus ik me als bassist vooral op de lage mids. Het laag komt bij optredens wel via de bassgap van het podium of de PA :D

Voor echt laag heb je veel speakers of grote speakers nodig. Maar je hebt wel gelijk; een bassig instrument heeft wat meer power nodig om gehoord te worden

nevyn292
27 oktober 2008, 22:27
Daarom focus ik me als bassist vooral op de lage mids. Het laag komt bij optredens wel via de bassgap van het podium of de PA :D

Voor echt laag heb je veel speakers of grote speakers nodig. Maar je hebt wel gelijk; een bassig instrument heeft wat meer power nodig om gehoord te worden

daarom zat ik ook te twijfelen tussen een 210 of een 115, vanwege het geluid.

nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik al heel wat wijzer ben geworden, en dat allemaal zonder nog te gaan testen. in ieder geval wel al heel veel goede suggesties gehad waar ik ook echt wat mee kan.

pff, net een rehearsal gehad en we moeten echt die nieuwe amps hebben, ik kon de basgitarist niet eens horen. maar dan moet ik er wel bijvertellen dat hij over de slechtste verkerster speelde die ik ooit heb gezien, rare tremolo amp die meer dan tien jaar oud oogt en voor geen ruk klinkt.