PDA

View Full Version : De benaming van dit akkoord: 133010



leif
26 oktober 2008, 17:55
Hoi,

Ik was aan het componeren en ik kwam op dit akkoord:
133010

De vraag dus, wat is de benaming?

gr leif

Jeroensnake
26 oktober 2008, 18:13
http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php zegt :

F maj9(no 3rd)
Major 9th chord (no 3rd)
maj9, M9, maj7(9)
1-3-5-7-9

Die site werkt heel handig. Je klinkt gewoon met je muis op het plaatje van de hals, waar je normaal gesproken je vingers zou zetten. En dan kun je direct het (hopelijke juiste) antwoord aflezen.

leif
26 oktober 2008, 18:19
http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php zegt :

F maj9(no 3rd)
Major 9th chord (no 3rd)
maj9, M9, maj7(9)
1-3-5-7-9

Die site werkt heel handig. Je klinkt gewoon met je muis op het plaatje van de hals, waar je normaal gesproken je vingers zou zetten. En dan kun je direct het (hopelijke juiste) antwoord aflezen.

Hey thanks!!
goede site:)

-=JEROEN=-
29 oktober 2008, 00:29
http://www.gootar.com/guitar/

Hou het maar op een F majeur 9 (Fmaj9 of FM9).

Met een beetje kennis over intervallen kan je ieder akkoord zelf benoemen ;)

F A C = 1 3 5 = Fmaj
F A C E = 1 3 5 7 = Fmaj7
F A C E G = 1 3 5 7 9 = Fmaj9
F C E G = 1 5 7 9 = Fmaj9(no 3rd)

Ook een leuke benaming voor dit akkoord: Fsus2maj7 :rockon:

Bl44t44p
29 oktober 2008, 01:28
En dan nu de vraag, hoe pak je dat in godsnaam :D Met middelvinger op die hoge C kan ik de rest niet meer zover strekken hoor...

-=JEROEN=-
29 oktober 2008, 11:27
e |-0--
B |-1-- 1
G |-0--
D |-3-- 4
A |-3-- 3
E |-1-- T
T = thumb (duim)

erwin_ve
29 oktober 2008, 12:27
Fmajeur7 sus2

Sterik
31 oktober 2008, 19:43
met een beetje gymnastiek lukt het ook zonder duim hoor :satisfie:
(hoewel ik het juist niet met mn duim kan, en wel met mn vingers)

dit is trouwens ook een leuk akkoordje

0
3
0
3
3
1

Lotoreo
5 november 2008, 14:35
Hoi,

Ik was aan het componeren en ik kwam op dit akkoord:
133010

De vraag dus, wat is de benaming?

gr leif

Leuk akoord xD

Ook fan van de Foo Fighters? (ik neem aan dat je dat akoord uit The Pretender hebt..) :p

heavy-metal-thunder
14 november 2008, 22:46
http://www.gootar.com/guitar/

Hou het maar op een F majeur 9 (Fmaj9 of FM9).

Met een beetje kennis over intervallen kan je ieder akkoord zelf benoemen ;)

F A C = 1 3 5 = Fmaj
F A C E = 1 3 5 7 = Fmaj7
F A C E G = 1 3 5 7 9 = Fmaj9
F C E G = 1 5 7 9 = Fmaj9(no 3rd)

Ook een leuke benaming voor dit akkoord: Fsus2maj7 :rockon:

idd. gewoon kijken welke noten uit de toonladder in het akkoord zitten. Maar het akkoord zou een 9 in de benaming moeten hebben vanwege de g (toon boven octaaf)

-=JEROEN=-
15 november 2008, 00:07
idd. gewoon lezen

Hou het maar op een F majeur 9 (Fmaj9 of FM9)

;)

vulvasonic
15 november 2008, 00:29
Een majeur accoord hoef je niet als zodanig te benoemen. Zeker jouw tweede notatiewijze zal vraagtekens bij vele oproepen, omdat die M normaal gesproken staat voor 'mineur'.

De 'maj' in (bijvoorbeeld) het Gmaj7 accoord, heeft betrekking op de septime, niet op de terts.
M.a.w., wil je dit accoord reduceren tot wat het voor de meeste gitaristen daadwerkelijk inhoudt, dan volstaat de notatie 'F9'.

In het voorbeeld van de topicstarter wordt er echter tevens een septime gespeeld. In dat geval zou je moeten spreken van een 'Fmaj7 9'.

Dit hele verhaal gaat echter niet op indien het accoord is geplaatst in een reeks accoorden waarbij de F een duidelijke mineur-functie heeft. In DAT geval geval zou je spreken van een Fm maj7 9 omit 3 (da's een hele mond vol). Theoretisch is dit heel goed mogelijk, doch erg waarschijnlijk is het niet en gaat het gewoon om een majeur accoord met de 9 als toevoeging.
Echter, gezien het feit dat de 9 lager wordt gespeeld dan de septime, zou je de 9 feitelijk moeten behandelen als zijnde een 2. Het ontbreken van de terst binnen het accoord, maakt van de 2 een sus2. Het gaat dus ook om de ligging. Door de beperktheid in onze mogelijkheden om bepaalde grepen te pakken op de gitaar, nemen wij gitaristen het echter niet zo nauw met de wetten van de theorie en lijkt derhalve, in dit specifieke geval, de eerder genoemde 'Fmaj7 9' de meest voordehand liggende benaming voor dit accoord.

Jeroensnake
15 november 2008, 00:59
Fmaj9 volstaat volgens mij ook zonder die 7 ... ?

vulvasonic
15 november 2008, 01:49
Fmaj9 volstaat volgens mij ook zonder die 7 ... ?

Klopt. Bij alle toevingen boven de septime gaat men er standaard vanuit de de septime gespeeld moet worden. In dat geval voldoet F9 (als mijn geheugen me niet in de steek laat, tenminste...) :satisfie:

heinz3110
15 november 2008, 02:21
Ik kom meer uit op Fsus2 maj7, omdat de terts naar zijn grootje wordt gebracht en vervangen wordt door de G. . Maar ja.

artnaz
15 november 2008, 02:39
Ik kom meer uit op Fsus2 maj7, omdat de terts naar zijn grootje wordt gebracht en vervangen wordt door de G.Vind ik ook mooier, ik vind dat "no third" achtige een beetje jammer.

Trouwens, C/F kan niet omdat er twee F's zitten, toch?

vulvasonic
15 november 2008, 03:06
Ik kom meer uit op Fsus2 maj7, omdat de terts naar zijn grootje wordt gebracht en vervangen wordt door de G. . Maar ja.

Op zich klopt dat, maar in het gitaristenwereldje wordt het voldende accoord doorgaans eenvoudigweg Bb9 genoemd, ook al is het accoord onzijdig.

|| o | | |
|| o | | |
|| | | o |
|| | | o |
|| o | | |
X| | | |

Uuuuuuh, blijkbaar gaat dit niet zo......

Zo dan:
E: 1
B: 1
G: 3
D: 3
A: 1
E: x

erwin_ve
15 november 2008, 14:15
Voor alle duidelijkheid: Bb9 is een Bbes7 met een 9 er bij. Bbsus2 heeft geen 7. Als je mij een partituur voorzet met een Bb9 zal ik geheid die 7 erbij spelen, terwijl afgaand op je onderste akkoord er geen 7 in zit.

Op zich klopt dat, maar in het gitaristenwereldje wordt het voldende accoord doorgaans eenvoudigweg Bb9 genoemd, ook al is het accoord onzijdig.

|| o | | |
|| o | | |
|| | | o |
|| | | o |
|| o | | |
X| | | |

Uuuuuuh, blijkbaar gaat dit niet zo......

Zo dan:
E: 1
B: 1
G: 3
D: 3
A: 1
E: x

heinz3110
15 november 2008, 14:25
..En dat maakt die Bb9 van Vulvasonic voor mij echt wel een Bbsus2.

(zou toch raar zijn. Schrijf ik mijn partijtje op voor het gitaristenwereldje, speelt de pianist doodleuk een Bb9 ipv een Bbsus2. Wat zal dat lekker klinken samen! :D )

(Ik zou dus ook met een Bb9 de 9, de 7 én een terts erbij spelen )

erwin_ve
15 november 2008, 14:32
..En dat maakt die Bb9 van Vulvasonic voor mij echt wel een Bbsus2.

(zou toch raar zijn. Schrijf ik mijn partijtje op voor het gitaristenwereldje, speelt de pianist doodleuk een Bb9 ipv een Bbsus2. Wat zal dat lekker klinken samen! :D )

(Ik zou dus ook met een Bb9 de 9, de 7 én een terts erbij spelen )
Inderdaad, zo is het. Het maakt niet uit of de sus2 ge-octaveerd is. Het is een vervanging voor de terts; punt.

samthegreat4
15 november 2008, 15:11
Nee, F9 volstaat niet, als het een septiem is moet je het vermelden, want je kan ook gewoon een 9 toevoegen. (maar als je Jazz speelt ofzo is het meestal wel duidelijk dat er een septiem achteraan komt)

erwin_ve
15 november 2008, 16:42
Nee, F9 volstaat niet, als het een septiem is moet je het vermelden, want je kan ook gewoon een 9 toevoegen. (maar als je Jazz speelt ofzo is het meestal wel duidelijk dat er een septiem achteraan komt)
Als je niet weet hoe muziektheorie in elkaar zit, krijg je deze fenomenen. F9 is een F7 met toevoegde 9! Alleen een 9 toevoegen aan een majeur akkoord is een add9.

samthegreat4
15 november 2008, 17:55
Ik weet dus wel hoe muziektheorie in elkaar zit, foutje....:) Lekker nors ook meteen...

erwin_ve
15 november 2008, 18:37
Ik weet dus wel hoe muziektheorie in elkaar zit, foutje....:) Lekker nors ook meteen...
Peace:hippie:

samthegreat4
15 november 2008, 19:25
Hehe, k. Ben soms beetje slordig met dat soort dingetjes :seriousf: