PDA

View Full Version : Paar vraagjes over een SRV Solo (incl video)



SaferSephy
26 oktober 2008, 16:25
Ik ben een nummer van SRV aan het uitzoeken So Excited, en vind vooral de El Mocambo uitvoering errug bruut. Er zitten echter wel een aantal elementen in die ik niet helemaal kan uitvogelen. ZOu iemand mij hier iet over kunnen uitleggen?

De video: http://www.youtube.com/watch?v=vz8CbcOSqpY

Fragment 1 - 1:27 - 1:36 De doorschuif akkoordjes - Ik vind deze sowieso altijd lastig om uit te zoeken...weet iemand deze toevallig zo op te noemen?


Fragment 2 - 1:57 - 2:21 De funky akkoorden - Hij doet hier een hele set akkoorden wat in combo met die break erg vet klinkt echter kom ik niet echt uit vooral het 5-4-1 gedeelte.

Fragment 3 - 3:11 - 3:17 De Dubbele bends - Hij creert een hele vieze sound door een aantal dubbele bends...ik probeer vanalles maar krijg het niet echt klinkend, volgens mij zit ik gewoon op de foute snaar

SaferSephy
27 oktober 2008, 19:23
Had al gezien dat bij de funky chords er eigenlijk dit gedaan werd:

12
12
12
11
12
x

voor a en

hetzelfde hoger voor d maar de turnaround was me nog niet duidelijk...iemand?

Rockabilly
27 oktober 2008, 21:28
Hey sephy,

SRV speelt in dit nmr vooral "lui" en bewust erg "slordig" en het is een beetje lastig uit te leggen aan imand aan de andere kant van het scherm. Eens kijken of dit werkt.

Fragment 1: met de wijsvinger plat op de G, B, en de hoge E al dan niet met een extra wijsvinger om de G (het verschil tussen mineur en majeur).
Maak met je ringvinger maar eens een stevige bending op de G, B en E klinkt bruut

Fragment 2: Ik schuif hier altijd een tijdlang met een standaard B akkoord waarbij de pink tegelijkertijd ook de B-snaar meepakt. met een beetje kloten en schuiven moet je dan wel tot een vergelijkbare melodie kunnen komen

Fragment 3: is een bending op 1 snaar die zo hoog gaat totdat die de volgende (bovenliggende) snaar erbij kan pakken en er dan vrolijk op los hakt en met de bending "speelt".

Voor de meeste stevige nmrs. van SRV geldt dat het netjes willen spelen van noten averechts werkt, het is vooral hak en beukwerk

pippydude
29 oktober 2008, 16:30
@Rockabilly,

-wat voor B akkoord bedoel je? Toch niet in de zin van:
2
4
4
4
2
x

Het is namelijk in de post boven de jouwe met 9-akkoorden uitgelegd en dat klopt.

-Een extra wijsvinger? ;) ik snap wat je bedoelt hoor, maar misschien kan het onduidelijk zijn voor anderen.

In de turnaround worden dezelfde akkoordjes gebruikt, maar dan beginnend op de d-snaar, bijvoorbeeld
7
8
6
7
x
x

Reel Big Fish
29 oktober 2008, 17:02
Even compleet terzijde; echt een cool stuk muziek! Ben zelf net ook aan het bluesen geweest met deze track, dat funky stukje is nice. :D

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik jullie uitleg niet super duidelijk vind en dat een stukje tab wat beter op z'n plaats zou zijn.

SaferSephy
29 oktober 2008, 19:19
Even compleet terzijde; echt een cool stuk muziek! Ben zelf net ook aan het bluesen geweest met deze track, dat funky stukje is nice. :D

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik jullie uitleg niet super duidelijk vind en dat een stukje tab wat beter op z'n plaats zou zijn.

SRV = King! Sowieso kan ik je de gehele Live at El Mocambo cd/dvd aanbevelen...echt geweldig.

inderdaad, een tabje zou wonderen doen..

pippydude
29 oktober 2008, 19:44
en
2
4
4
4
2
x
zijn geen tabs?

Rockabilly
29 oktober 2008, 22:00
nee pippy deze:

2
2
2
1
2
x

rocker_71
29 oktober 2008, 22:11
Een B9 akkoord dus, altijd lekkah.

Rockabilly
29 oktober 2008, 22:20
voor het stukje op 1.57 (kheb hem nu maar op schoot)

op G,B,E

10 en slide naar 11 dit is het eerste deeltje (8 keer geloof ik)
10 11
10 11


2e deel weer slides van de (bij mij wijsvinger):
14-15-16
14-15-16
14-15-16

3e deel nog meer slide:
9-10-11
9-10-11
9-10-11

dan ben je er bijna....kmoet gaan nou dus ik lees het wel

Rockabilly
29 oktober 2008, 22:23
Hmmmm een B9........ ik had les moeten nemen dan wist ik dit soort dingen hahahaha maar idd. altijd lekker.

rocker_71
29 oktober 2008, 22:32
Is gewoon een B7 met een 9 erbij en dat is dus de C# op de 2e fret vd B-snaar. ;)
Ach, om te weten is leuk, maar het toepassen daar gaat het natuurlijk om.

pippydude
31 oktober 2008, 12:35
Ik weet dat het een 9 akkoord was, ik pakte gewoon een willekeurig akkoord om mijn vraag duidelijk te maken. ik had daarboven ook al gezegd dat het een 9 akkoord was.