PDA

View Full Version : klopt het wat ik doe (speakeraansluit schema)



Chroxy
26 oktober 2008, 13:56
Ik heb een tijd terug een 2x12 (bognerstyle) gemaakt. Dankzij Nico Verduin's site een schema gepakt en hier volgens gesoldeerd; serieel (16 ohm) en parallel (4 ohm). Nu gebruik ik altijd serieel, totdat ik gisteren even op parallel inprikte en 1 speaker niet werkte.

Controleren en controleren, ik kon niks vinden.. maar doe ik wat fout?

http://www.verelec.com/catalog/images/parallel-serie-EN.JPG

Wat ik dus doe; om minimaal aantal kabels richting speaker te hebben..
Parallele input; pak ik van de middelste (rechter)poot de rode draad en soldeer hem naar parallele input linksboven. Deze staat immers weer in verbinding met dezelfde + van dezelfde spaeker... Ik ben echter niet technisch geschoold, dus klopt dit!?

nico verduin
26 oktober 2008, 15:03
Heb je die pluggen van bovenaf bekeken zo aangesloten? Of juist van de onderkant?

Chroxy
26 oktober 2008, 18:24
die ijzeren boogjes op de pluggen... wijzen dezelfde kant op als op je plaatje.. daar heb ik extra op gelet.

Of dit nu de onderkant of bovenkant was weet ik helaas niet meer (en kan het nie controleren)

nico verduin
26 oktober 2008, 19:41
Lijkt erop dat je ze net andersom hebt aangesloten. Dus de linkerkant van de stereo plug met de rechterkant van de stereo plug.

Chroxy
27 oktober 2008, 11:01
hmm, is dit op een manier te ontdekken (door te meten?), nogal vervelend als ik dalijk alles omsoldeer en niks meer doet/mn amp nie meer werkt bijvoorbeeld.. De rechterspeaker werkt dus wel, wanneer ik hem parallel gebruik.

nico verduin
27 oktober 2008, 15:48
Hier zul je toch moeten gaan kijken hoe het zit. Het schema klopt. Dus moet ik toch aannemen dat het ofwel verkeerd is aangesloten of een van die jacks is kapot. Hoe het ook zij... Je zult hem toch open moeten maken. Immers hij werkt nu niet. En dit ga je niet via de buitenkant oplossen. Of heb je een stereo plug gebruikt voor je speaker plug. Want dan doet ie het zeker niet (zoals op het schema is aangegeven).

Chroxy
27 oktober 2008, 18:07
ik zeg nergens dat het een probleem is om hem open te maken, hij ligt namelijk al open. Alleen test ik graag of hij (wanneer ik hem omsoldeer) dmv multimeter of dergelijks, zodat ik zeker weeet dat hij (qua ohmage) in orde is.. Is dit dus meetbaar?

Chroxy
27 oktober 2008, 18:08
Echter, mijn originele vraag staat dus nog; als ik het onderstaande doe, is dit correct? (en zou het daar aan dus kunnen liggen?)


Wat ik dus doe; om minimaal aantal kabels richting speaker te hebben..
Parallele input; pak ik van de middelste (rechter)poot de rode draad en soldeer hem naar parallele input linksboven. Deze staat immers weer in verbinding met dezelfde + van dezelfde spaeker... Ik ben echter niet technisch geschoold, dus klopt dit!?

bert k
27 oktober 2008, 18:33
Voor wat het waard is, naar mijn idee klopt het schema, zolang je mono pluggen gebruikt.

Aquila
27 oktober 2008, 18:59
Met een digitale multimeter kan je gemakkelijk de weerstand meten?

Chroxy
27 oktober 2008, 19:01
Voor wat het waard is, naar mijn idee klopt het schema, zolang je mono pluggen gebruikt.

Ik geloof Nico erop dat het schema ook klopt, alleen pas ik de schakeling dus iets aan, ipv een connectie naar de - van een speaker, maak ik de connectie ergens anders, zoals hierboven beschreven. De vraag is dus of, datgene wat IK doe, klopt..

nico verduin
27 oktober 2008, 19:28
ik zeg nergens dat het een probleem is om hem open te maken, hij ligt namelijk al open. Alleen test ik graag of hij (wanneer ik hem omsoldeer) dmv multimeter of dergelijks, zodat ik zeker weeet dat hij (qua ohmage) in orde is.. Is dit dus meetbaar?Als een speaker het niet doet in parallel en in serie werkt de box, dan zijn beide speakers goed. Dus als er nu een het maar doet, dan zul je rond de 5-6 ohm meten(ik ga er even vanuit dat het 8 ohm speakers zijn). Daar heb je geen multimeter voor nodig.

Als je wilt meten na de reparatie, dan moet je op serieel rond de 13 ohm meten en op de parallel ongeveer 2-3 ohm. En het schema klopt zekers.. Genoeg keren toegepast.

En als je gedaan hebt wat je zegt, dan zou het goed moeten zijn.

Aquila
27 oktober 2008, 19:31
Ik geloof Nico erop dat het schema ook klopt, alleen pas ik de schakeling dus iets aan, ipv een connectie naar de - van een speaker, maak ik de connectie ergens anders, zoals hierboven beschreven. De vraag is dus of, datgene wat IK doe, klopt..

Wat je zegt klopt *knip, wat hier stond was verkeerd van mij*

Nocki
27 oktober 2008, 19:32
Hee Nico,

Geweldig je hier weer even te zien op het forum!

Groetjes

Nocki

Chroxy
9 november 2008, 02:19
update!

Eindelijk weer thuis, aangezien meten = weten, de multimeter uitgehaald.

Speakers zijn 8ohm, even nameten en ik kom op 7ohm
De seriele ingang (waarbij beiden speakers wel werken) is samen 13,8 ohm
de paralelle ingang (waarbij 1 speaker werkt) is zoals Nico al zei 7 ohm..

Dusse! Advies opvolgen en stereo links omdraaien met stereo rechts... Eventjes solderen en testen.. Gevolg: helemaal geen meting mer op de paralelle ingang, terwijl de seriele ingang nog steeds werkt/zelfde meting geeft.

wat doe ik fout:chicken:?

bluegate
9 november 2008, 08:40
De chassis jackingangen hebben een verbreekschakelaar, indien je de aansluitingen links en rechts van de ingang omwisselt kun je het probleem hebben dat iets wordt verbroken zodra je een plug aansluit.

Kijk goed naar de ingangen en kijk naar de bovenste metalen lip, die wordt omhoog geduwd zodra je een plug aansluit, dit verbreekt de verbinding met de andere kant.

Sluit dit verkeerd aan en de schakeling werkt niet meer.

nico verduin
9 november 2008, 09:05
maak eens een paar foto's van die jacks. EN ook van de plug die je gebruikt.