PDA

View Full Version : Marshall combo's: 70's JMP vs (re-issue) Bluesbreaker



Don Olivier
26 oktober 2008, 13:47
Wat zijn nou de 'grote' verschillen kwa klank tussen de eind '70 50 Watt JMP combo's (met die 2 Marshall 65 Watt speakers) en een re-issue Bluesbreaker model (zo'n Clapton bak met Greenbacks).

Ben erg benieuwd naar de bluesbreaker namelijk!

Puerco
26 oktober 2008, 14:34
Het zijn 2 hele verschillende versterkers, die JMP is een plexi model met 2X EL34, diode rectifier, split cathode etc. De BluesBreaker is een JTM45 model met 2X KT66 (5881 in de reissue), GZ34 tube rectifier, shared cathode plus als extra een tremolo die bij de reissue voor geen meter werkt.
JMP heeft dus de typische Marshall sound, waar de BB sound wat bluesyer klinkt met meer sag (Bluesbreaker dankt zijn naam aan John Mayall and the BluesBreakers (met Clapton))

Lexvandoef
26 oktober 2008, 14:38
Die JMP combo kan ook de voorloper zijn van de jcm800, een JMP Super Lead MKII, met mastervolume. Die is een stuk heviger qua overdrive dan de Plexi achtige, en heeft ook maar 2 inputs itt de 4 van de Plexi achtige.

Don Olivier
26 oktober 2008, 19:12
Iemand weleens een JMP 50 watt combo geprobeerd met Alnico speakers zoals die in voxen zitten? Volgens mij was Eric Clapton een gebruiker van die combinatie?

the sure thing
26 oktober 2008, 19:45
Iemand weleens een JMP 50 watt combo geprobeerd met Alnico speakers zoals die in voxen zitten? Volgens mij was Eric Clapton een gebruiker van die combinatie?
Voor zover ik weet had clapton niet de alnico's in zijn JTM45 bluesbreaker combo. Ik ben benieuwd wat dat voor klank zal opleveren.

Don Olivier
26 oktober 2008, 20:04
Iemand hier een JMP of Bluesbreaker combo geprobeerd met Alnico speakers?

Puerco
26 oktober 2008, 20:12
Iemand weleens een JMP 50 watt combo geprobeerd met Alnico speakers zoals die in voxen zitten? Volgens mij was Eric Clapton een gebruiker van die combinatie?


Voor zover ik weet had clapton niet de alnico's in zijn JTM45 bluesbreaker combo. Ik ben benieuwd wat dat voor klank zal opleveren.


Iemand hier een JMP of Bluesbreaker combo geprobeerd met Alnico speakers?

Clapton speelde bij John Mayal and the BluesBreakers met een JTM45BluesBreaker combo (de amp heeft zijn nickname aan de band te danken) met T652 AlNiCo speakers. Luister naar het "Beano" album en je weet precies hoe zoiets kan klinken (als je zoals Clapton kunt spelen).
Hier een linkje naar een youtube filmpje van het nummer hideaway van dat album LINK (http://www.youtube.com/watch?v=1zrpqi2TNnE) zoals gezegd dus met een JTM45BluesBreaker met T652 AlNiCo speakers.

tnijland
26 oktober 2008, 20:15
Nou, ik kan alleen maar spreken van de "reissue" BluesBreaker maar ik kan je verzekeren dat hij met de greenbacks speakers ook heel erg goed klinkt. Het is een amp die, indien voluit gezet, echt smeuig wordt en een wat warmere vervorming heeft (soort vintage marsall sound) dan de latere marshall modellen (JCM800 etc).

In combinatie met een heel klein beetje buizen tremolo kom je in de zevende hemel terecht (ik ben het dus niet helemaal eens de eerdere stelling dat de tremolo niet goed werkt). Ik wilde eerst een nieuw uitgebrachte 1974X versie kopen maar heb na uitproberen toch voor de reissue gekozen omdat deze vele malen warmer klonk. Het aardige van deze goede amp is dat je de reverb helemaal niet mist en dat wil toch wat zeggen.

Het hangt dus van jezelf af: wil je een meer agressieve Marshall of de warmere vintage sound...

diengeman
28 oktober 2008, 10:22
Ik dacht dat de bluesbreaker en de JTM45 helemaal in het niets verdwenen als men deze ging vergelijken met een 1974X of 2061X. Ik dacht dat dat niet veel met smaak te maken had, maar deze 2 laatste handwired versterkers gewoon alles konden van de bluesbreaker en JTM45 en dan nog meer en veel beter.
Dat stond in zowat alle berichten en discussies op gitaarnet.
Heb je net een slechte 1974x te pakken en een hele goede bluesbreaker, of heb je de bluesbreaker bijvoorbeeld harder in volume gezet dan de 1974x? Dan klinkt het namelijk al sneller mooier in de oren.
Heb je de 1974x ook over een 2 keer 12 speakerkast gehoord of met een extra 1 keer cab? Zo niet, dan kan ik me ook voorstellen dat je de bluesbreaker warmer vind klinken, met andere woorden met veel meer laag en body.
Maar zou de 1974x met een 2 keer 12 of met de bijbehorende extra 1 keer 12 speakerkast (1974CX) niet minstens zo warm en minstens zo mooi klinken?

Ik weet het allemaam niet exact, want heb nog nooit over beiden gespeeld. Ik heb wel een 2061x en heb ook een reissue JTM45 uit eind jaren 90 gehad waarvan ik deze laatste toen heel slecht vond klinken. Maar das ook al een tijd geleden en had me toen nog niet zo heel sterk verdiept en weinig ervaring in goede versterkersounds. Nu zal ik wel op andere dingen letten.

jerome
28 oktober 2008, 20:18
Iemand hier een JMP of Bluesbreaker combo geprobeerd met Alnico speakers?

Ik speel met een JMP over Celestion Alnico Speakers, welliswaar niet met een combo maar met een 2203 top...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00015-100.jpg

halfopen achterkant...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00023-100.jpg
wat een schatjes niet?

Don Olivier
28 oktober 2008, 23:09
Dat ziet er te gek uit, Hoe bevallen die ALnico's? En vergeleken met greenbacks?

jerome
29 oktober 2008, 01:27
Ik heb een paar maanden met deze zelfde amp op een Marshall buikkast gespeeld met 4 moderne Greenbacks erin.
Ik vond persoonlijk het geluid zwaar tegenvallen.
Te weinig laag, te veel mids, krasserig en totaal geen dynamiek.
Nu heb ik begrepen dat er heel veel verschil in de verschillende type Greenbacks kan zitten.
Dit type Greenbacks vond ik iig ronduit k*t klinken.
Ik heb ook 15 jaar lang een Marshall buikkast gehad met 4 Celestion 65 watters gehad, die zo ontzettend veel beter klonk; voller, warmer, dynamischer en meer 3 D.
En ja, toen liep ik tegen deze Vox 2 x silver alnico cab aan, ook alweer 15 jaar geleden; helemaal geweldig.
Zalige sound!
Met de gitaarvolumepot ietsje dicht een bluesy Hendrix/Frusiante "clean" (met een randje dus).
En met de potmeter meer of helemaal open een lekkere crunch en tot een vette grommende heayy "Van Halen scheur"....
Voor de nog vettere scheur en/of vette solo's gebruik ik een overdrive

Don Olivier
29 oktober 2008, 07:21
Ziet er inderdaad te gek uit. Volgens mij een super combinatie hoor. Marshall top met Alnico speakers....Ik heb heel wat Greenbacks gehad maar die Alnico's klinken vele malen beter

Eko
29 oktober 2008, 17:38
Misschien overbodig , maar heer Clapton speelde in die tijd nog met Les Pauls en ES 335 over de Marshalls. Dat geeft een wezenlijk ander geluid dan met de singlecoils.
Het Beanoalbum is voor mij een soort bijbel geweest. In de beginjaren van mijn electrische gitaar speelde ik met een band alle nummers van dit album. Het leuke is dat Hideaway nog steeds een favoriet is tijdens toegiften.
Het album is te koop op CD ( van Decca) met alle nummers in de mono en stereo uitvoering. Voor diegene die blues willen spelen een absolute musthave.
Excuses voor de onderbreking.

frekie
30 oktober 2008, 12:32
1974 is toch die kleine nieuwe handwired ? Heb ik op een meeting eens iemand over horen spelen, hij had hem voluit staan, je hoorde hem wel maar je VOELDE hem niet. Als je je in een band staande wil houden moet je lucht kunnen bewegen. Ik heb mijn Studio 15 combootje wel eens meegenomen naar een repetitie, micro ervoor naar de PA. Klonk op zich prima maar hij viel helemaal weg tegen de bassist naast me met zijn 300 W bas stapel...

tnijland
5 november 2008, 07:15
Ik dacht dat de bluesbreaker en de JTM45 helemaal in het niets verdwenen als men deze ging vergelijken met een 1974X of 2061X. Ik dacht dat dat niet veel met smaak te maken had, maar deze 2 laatste handwired versterkers gewoon alles konden van de bluesbreaker en JTM45 en dan nog meer en veel beter.
Dat stond in zowat alle berichten en discussies op gitaarnet.
Heb je net een slechte 1974x te pakken en een hele goede bluesbreaker, of heb je de bluesbreaker bijvoorbeeld harder in volume gezet dan de 1974x? Dan klinkt het namelijk al sneller mooier in de oren.


Je hebt helemaal gelijk. Ik was ook van plan om die 1974X te kopen maar kwam tijdens de zoektoch de reissue tegen. Ik heb dan ook heel bewust beide versterkers uitgeprobeerd op verschillende geluidsniveaus. Misschien lag het aan de 1974X versie die ik heb geprobeerd maar de Bluesbreaker reissue klonk toch echt vele malen beter en met name ook veel warmer wat volgens mij ook wel een beetje te maken heeft met de speaker keuze.

diengeman
5 november 2008, 10:13
Ah oke. Interessant!!

Weet je het bouwjaar van je Bluesbreaker en heb je hem nieuw gekocht? Nu raak ik toch wel erg geinteresseerd in de Bluesbreaker als je die beter vind klinken dan de 1974x, wat volgens vele testers de beste Marshall schijnt te zijn die ze ooit gehoord hebben. Is de JTM45 head trouwens precies als de Bluesbreaker, maar dan met tremelo en in head formaat? of is het een totaal andere vesterker?

E-J
5 november 2008, 12:09
Misschien een "beetje offtopic" maar ik begin het gevoel te krijgen dat die oude versterkers veel meer het karakter van je gitaar naar voren laten komen. Ik heb een JMP 2203 uit 1976 en gisteravond nam ik voor het eerst mijn Gibson SG Classic mee naar de bandrepetitie ipv mijn Les Paul. Ik moest meteen de EQ en de volumes radicaal veranderen. De SG is zoveel luider en heeft bakken meer output lijkt het wel. Ipv de pre amp op 8 en de master op 3, staat nu de pre amp op 5 en de master op 2. Met de Les Paul kreeg ik - om eerlijk te zijn - net wat te weinig oversturing, met de SG heb ik nu een overschot :)

Vroeger heb ik ook eens een Telecaster in de versterker geplugd, twang te over, en een Jackson Superstrat maakt het meteen instant '80s metal (met dito gain)! Vreemd eigenlijk, want bij nieuwe versterkers ervaar ik dat verschil veel minder.

Puerco
5 november 2008, 15:03
Is de JTM45 head trouwens precies als de Bluesbreaker, maar dan met tremelo en in head formaat? of is het een totaal andere vesterker?
Eerst was er de JTM45 (de allereerste Marshall, alleen als head), later is deze als combo uitgebracht met een toegevoegde tremolo, dit was de BluesBreaker.
Verder zijn beide dus identiek.

diengeman
5 november 2008, 15:33
Ah oke.

De jaren '90 JTM45 heb ik namelijk wel eens gehad.

Ik heb vandaag een 1974x met bijpassende cab 1974cx gekocht. Ik vind hem aardig goed klinken. Aangesloten op m'n 2061cx cab met blue alnico's klinkt ie meteen veel strakker en directer, maar dat is ook logisch.

tnijland
5 november 2008, 19:11
Mooie aankoop!

Om toch nog even op jouw vraag in te gaan, mijn reissue Bluesbreaker is van 1991 en ik heb hem 2e hands gekocht tijdens mijn zoektocht naar een authentieke vintage Marshall sound.

De 1974X klonk destijds ook niet slecht maar gewoon minder warm dan de reissue hetgeen mij tot dit besluit heeft doen leiden. Waarschijnlijk ligt dat voornamelijk aan de toepassing van de 2x12" Greenbacks in een open cabinet uitvoering.

In ieder geval heel veel plezier gewenst met de 1974X, want je zult er sowiso geen spijt van krijgen.