PDA

View Full Version : nieuwe kast blues junior



guitarfreakrobert
26 oktober 2008, 11:20
Hey mensen,
Ik wilde mijn kleine blues junior een beetje gaan verbeteren, om te beginnen dacht ik de ombouw van de junior van een betere kwaliteit te voorzien.
Nu had ik naar veel neuzen op het forum, begrepen dat berken een goede keuze is.
Zijn er dan nog verschillen in welke soort berken, of is berken, berken.
En hoef ik daar niet meer over na te denken? (heb er geen kaas van gegeten dat moge duidelijk zijn).
Het volgende punt: zal ik de nieuwe ombouw de zelfde maten houden als de junior al is, of zal ik hem groter bouwen zodat en boxy geluid verdwijnt?
De speaker die er in komt, is een celestion Heritage Series G12H.
En dan nog hoe belangrijk zijn de mes en groef (of hoe heet dat ) verbindingen, op de hoeken

Komt erg veel bij kijken lijkt me zo,alle hulp is zeer welkom

Greetzzz Robert

guitarfreakrobert
27 oktober 2008, 16:58
Kan me niemand helpen ??????????????????????????????????????????????????

hulp:(

Aquila
27 oktober 2008, 19:20
Je hebt verschillende kwaliteiten bladen in multiplex, A, B en BB.
A vertoont geen fouten in het blad, B zeer kleine foutjes en kleurschakkeringen, BB kleine foutjes en kleurschakkeringen.

Vermits het zicht vrij weinig van tel is, wordt meestal B/BB aangeraden (1 zijde B en de andere zijde BB). Gewoon BB/BB is ook voldoenend.

Je kan ook gemixte multiplexen tegenkomen, berken met populieren is veel voorkomend. Hierin zijn er ook nog verschillend in de opbouw en keuze van de fineer, maar meestal wordt geadviseerd voor een volledige beukenmultiplex te kiezen.

Als je gaat kopen in een grote houthandel, kan het misschien ook nog voorvallen dat je kan kiezen in afkomst. Hierbij zou de voorkeur vallen op Fins berken, met tweede keuze Russisch.

Verder heb je het over een pen- en gatverbinding? Ik weet niet hoe zeer houtbewerking je ligt, maar dit is een niet zo simpele verbinding indien je niet de juiste middelen ter beschikking hebt. Ik zou eerder adviseren om een open deuvelverbinding te maken. Bij deze verbinding ben je zeker dat je geen fouten kunt maken in de maatvoering. Hoger in moeilijkheidsgraad zou ik de gesloten deuvelverbinding aanraden, volgend een pen-gatverbinding en daarna een zwaluwstaartverbinding.

guitarfreakrobert
28 oktober 2008, 08:45
Je hebt verschillende kwaliteiten bladen in multiplex, A, B en BB.
A vertoont geen fouten in het blad, B zeer kleine foutjes en kleurschakkeringen, BB kleine foutjes en kleurschakkeringen.

Vermits het zicht vrij weinig van tel is, wordt meestal B/BB aangeraden (1 zijde B en de andere zijde BB). Gewoon BB/BB is ook voldoenend.

Je kan ook gemixte multiplexen tegenkomen, berken met populieren is veel voorkomend. Hierin zijn er ook nog verschillend in de opbouw en keuze van de fineer, maar meestal wordt geadviseerd voor een volledige beukenmultiplex te kiezen.

Als je gaat kopen in een grote houthandel, kan het misschien ook nog voorvallen dat je kan kiezen in afkomst. Hierbij zou de voorkeur vallen op Fins berken, met tweede keuze Russisch.

Verder heb je het over een pen- en gatverbinding? Ik weet niet hoe zeer houtbewerking je ligt, maar dit is een niet zo simpele verbinding indien je niet de juiste middelen ter beschikking hebt. Ik zou eerder adviseren om een open deuvelverbinding te maken. Bij deze verbinding ben je zeker dat je geen fouten kunt maken in de maatvoering. Hoger in moeilijkheidsgraad zou ik de gesloten deuvelverbinding aanraden, volgend een pen-gatverbinding en daarna een zwaluwstaartverbinding.

super bedankt hoor
grrtzz robert:dance:

Jimwoud
28 oktober 2008, 09:37
Wat Aquila zegt, zou voor russisch BB/BB berken gaan. Prima kwaliteit daarvoor. Mooier hoeft niet want er komt waarschijnlijk nog tolex overheen, maar als je een nog mindere kwaliteit neemt, heb je kans op grotere kwasten en noesten in het dekfineer. Wat niet lekker is bij het bewerken. Fins of Russisch maakt niet zoveel uit. Fins is momenteel een stuk duurder en eigenlijk niet beter.

Succes ermee, zoek ook nog een paar topic van mensen die zelf een speakerkast gebouwd hebben. Kim Wilson heeft een goed bouwverslag ervan gemaakt.

r0etie
28 oktober 2008, 10:37
Robert,

Hier heb je een leuke link; http://carlscustomguitars.com/product.sc;jsessionid=0ECCB77B2015328A9A52B33A28BB 314B.qscstrfrnt01?productId=5 Ik heb bij deze meneer een cab voor mijn hrd gekocht. Helemaal geweldig. Voor het geld dat ik kwijt was kan ik zelf niet zo'n kast maken. (denk aan de zwaluwstaart verbindingen)

Groetjes,

Paul.

guitarfreakrobert
28 oktober 2008, 11:31
Robert,

Hier heb je een leuke link; http://carlscustomguitars.com/product.sc;jsessionid=0ECCB77B2015328A9A52B33A28BB 314B.qscstrfrnt01?productId=5 Ik heb bij deze meneer een cab voor mijn hrd gekocht. Helemaal geweldig. Voor het geld dat ik kwijt was kan ik zelf niet zo'n kast maken. (denk aan de zwaluwstaart verbindingen)

Groetjes,

Paul.

hey das een goeie bedankt hoor

greetzz robert