PDA

View Full Version : Sovjet semi-akoestische gitaar van 'Defil' vernieuwen



Momo
26 oktober 2008, 10:56
Hallo!

Ik heb een gitaar verworven uit de jaren 70. Het is een merk wat ik Nederland nog nooit ben tegengekomen, maar wat je in Polen nog af en toe ziet.

Ik kocht de gitaar omdat hij nogal wat 'scars' had, wat ik wel mooi vond. De electronica werkte nog prima en de gitaar was eigenlijk gewoon ZO lelijk, en oud, en gewond, dat ik hem wel moest meenemen.

Ik wil hem nu graag enigszins vernieuwen. Dat betekent dat ik graag de lak zou willen verbeteren (er zitten kleine scheurtjes in de lak), nieuwe stemmechanieken aanbrengen (dat kan ik dan weer zonder jullie hulp :P) en misschien hebben jullie nog andere suggesties?

Ik plaats hier een paar foto's, dan kunnen jullie even kijken. Ik heb trouwens net de snaren eraf gehaald en toen ik dat deed viel het logo er ook af :P

Maar, zo gaat dat soms.

Hier een paar foto's

http://i206.photobucket.com/albums/bb131/Matthallmann/IMG_0137.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb131/Matthallmann/IMG_0138.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb131/Matthallmann/IMG_0139.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb131/Matthallmann/IMG_0140.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb131/Matthallmann/IMG_0141.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb131/Matthallmann/IMG_0142.jpg

Help me!
En alvast bedankt:noob:

Madcow
26 oktober 2008, 11:01
Nou zo lelijk issie niet. Alleen de headstock is niet mijn ding. ik zie dat deze kerel een 0 fret heeft. Waarom zijn die 0 frets er?

Momo
26 oktober 2008, 11:03
Nou zo lelijk issie niet. Alleen de headstock is niet mijn ding. ik zie dat deze kerel een 0 fret heeft. Waarom zijn die 0 frets er?

Ik vond dit op een site, dat zegt denk ik alles. Ik had er zelf nog niet eens op gelet en wist het ook niet.

Traditionally a 0 fret has been used by companies that built large quantaties of inexpensive guitars. Mainly because they could not afford the time or expense of having a good techician cut a proper nut.

I always thought that if the fretboard were prepared properly that a 0 fret would be a benefit no matter what the guitar cost. The reasoning is that the open strings would sound more like the fretted ones making the bass sound more even and that tuning would be enhanced at the first position....you won't be stretching the strings as sharp as with a nut.

I think it is necessary to be more careful when preparing the fretboard for fretting and when you dress the frets when using a 0 fret because you don't have a nut that can be cut to any depth to compensate for the anomolies in the fretboard.

At first I switched to the 0 fret to be different from Tobias/Gibson but soon realized that I really like it much better than what I had done in the past. It feels better and sounds better to me.

Madcow
26 oktober 2008, 11:18
Ah kijk eens aan! weer wat geleerd, Bedankt en succes met je project!

Saf
26 oktober 2008, 13:21
leuke defil, heb zelf drie keer een defil bas gehad en ook eens ooit zoiets. Meestal maar even in mijn collectie geweest.

Grappige poolse gitaren. veel succes met je project en houd ons op de hoogte.

Hedge
26 oktober 2008, 13:34
Ik vind het hem zo wel lachen. Ik zou niets aan de lak doen.

gertgert
26 oktober 2008, 13:42
steekt die hals even een partij boven het bovenblad uit.
leuk ding. Sovtek versterker erbij kopen je bent compleet kameraad.

barno
26 oktober 2008, 14:21
idd, daar kan je zonder meer een dikke top op monteren zonder iets aan de hals te doen :)
ik zou ook niks doen aan de lak, mooi zo.

pueblo
26 oktober 2008, 20:01
ziet er leuk uit, het witte logo op het bovenblad doet me wat aan gretsch denken

Tupelo
26 oktober 2008, 21:09
Lijkt me een leuk ding om te hotrodden, brulelementje erin en over de top piepen, gieren & R&R-en maar! :rockon:

Btw. I like 0-frets.. begrijp zelfs niet waarom ze verdwenen zijn, vind het rete-handig eigenlijk!

Hedge
26 oktober 2008, 21:39
Ik heb ook wel wat met de nul-fret. Tot dat hij in begint te slijten. Dan is het hopeloos.

Momo
26 oktober 2008, 22:41
idd, daar kan je zonder meer een dikke top op monteren zonder iets aan de hals te doen :)
ik zou ook niks doen aan de lak, mooi zo.

Wat bedoel je met een dikke top :P

Momo
26 oktober 2008, 22:44
En is de nul fret echt zo veel beter?
Ik heb er nog niet op gespeeld, in ieder geval niet met nieuwe snaren enz enz
dus ik kan het nog niet echt beoordelen

en misschien laat ik de lak inderdaad wel zo, alleen moeten wel de stemmechanieken vervangen worden en alles flink opgepoetst worden.

En weet iemand of ik ergens een defil logo vandaan kan halen?
En, de klankgaten zijn volgens mij omlijnd met een pen. Dat is dus echt lelijk en moet anders. Suggesties?

( :

En dank jullie wel voor alle reacties alvast

Hedge
27 oktober 2008, 08:47
Ik zal zeker niet zeggen dat het beter is.
Ik bouw gewoon met een topnut van been. Maar ik heb 1 gitaar met een 0-fret. Wat ik mooi vind aan het geluid van deze gitaar is dat het heel consistent is.

wietse
27 oktober 2008, 11:40
Ik heb ook wel wat met de nul-fret. Tot dat hij in begint te slijten. Dan is het hopeloos.
en dan vervang je zonder veel moeite die 0 fret, ik zie het probleem niet.

ik zou niks aan die gitaar doen behalve nieuwe snaartjes, de lak mooi origineel laten scheurtjes in de lak horen bij een oude gitaar, en dit ding is een 40 jaar oud.
als je er aan schilderen dan verlaag je de toch al niet zo hoge waarde tot bijna nul, het zijn nu eenmaal ruwe gitaartjes.
en probeer een passende tremelo arm te vinden, jawel dat staartstuk is ook tremelo.

dat je in polen nog wel eens defils vindt is logisch het is een pools merk namelijk.

als je hem weer in originele speelklare staat hebt stuur dan ook effe foto's en revieuw naar deze site http://www.meatexz.com/cheesyguitars , want hij staat nog niet op die site zag ik.
mocht je niet door het antispam filter heen komen meld het mij dan even dan zorg ik er voor dat ze contact met jou opnemen, ik heb veel contact gehad met die man dus mijn mails komen wel aan.

Saf
27 oktober 2008, 12:39
ik heb die site al zo vaak proberen te contacteren met diversen cheesy guitars die ik dan had maar kwam er nooit tussen. Heb de moet wat dat betreft opgegeven.

Zo'n los defil logo is niet aa nte komen. Ik zo er neits aan doen misschie nwel de tuners vervangen want die zijn niet altijd evengoed bij die gitaren. Hoewel ik ook wel eens van gendt tuners heb gezien op defils en die zijn vrij redelijk hagstrom gebruikte ze bijvoordbeeld ook in die jaren.

jan jansen
27 oktober 2008, 14:01
ik heb die site al zo vaak proberen te contacteren met diversen cheesy guitars die ik dan had maar kwam er nooit tussen. Heb de moet wat dat betreft opgegeven.

Zo'n los defil logo is niet aa nte komen. Ik zo er neits aan doen misschie nwel de tuners vervangen want die zijn niet altijd evengoed bij die gitaren. Hoewel ik ook wel eens van gendt tuners heb gezien op defils en die zijn vrij redelijk hagstrom gebruikte ze bijvoordbeeld ook in die jaren.



bestaat de fabrikant dan niet meer?

JJ

Momo
27 oktober 2008, 14:20
Misschien kan ik zo een logo zelf laten maken ergens.
Het moet toch mogelijk zijn lijkt me.

En als ie klaar is zal ik wel foto's maken en die opsturen naar de site, dan staat-ie daar fijn bij.

Misschien laat ik hem inderdaad wel in de oude lak ja. Maar, ik vind de brug echt bagger bijvoorbeeld. En hoe moet ik in godsnaam een passende tremolo vinden :P

Momo
27 oktober 2008, 14:20
bestaat de fabrikant dan niet meer?

JJ

Bedoel je Defil?