PDA

View Full Version : London Power Scaling vs Variac



shredneck
25 oktober 2008, 12:07
Hallo, weet iemand de verschillen tussen deze twee methodes om je amp op lager volume te laten scheuren?

De Variac is een variabele transformator die dus het ingaande voltage omlaag kan schroeven (EVH ging van 110 naar 90v).

London Power Scaling is volgens mij hetzelfde maar dan ingebouwd in je amp....of zit ik ernaast? (zit o.a. in de Suhr Badger)

Chris Winsemius
25 oktober 2008, 12:12
Met een Variac worden (indien lager afgesteld) ALLE spanningen in een versterker lager (wat op sommige punten niet bevorderlijk is voor de levensduur van buizen/etc.) en met de PowerScalingMethode kunnen puur de gelijkspanningen naar de buizen verlaagt worden, er is ook nog keuze tussen alle spanningen of alleen de spanningen naar de eindtrap.

Amp op lager volume laten scheuren kan meestal net zo goed en betaalbaarder/veiliger met 'n zgn. post pi mv, afhankelijk v/h versterker-type.

EDIT: Om welke versterker gaat het trouwens?

shredneck
25 oktober 2008, 16:36
Een marshall plexi 100 watt.

Ben er nog niet uit, speel er nu mee met een goed scheurpedaal maar...DE SOUND is het niet.

Ik vind het zonde om erin te gaan laten sleutelen dus een mv weet ik nog zo net niet. Onze drummer woont anti-kraak in een school, ik heb de plexi naar de gymzaal gereden, alles op 10!!! gezet (hij gaat helaas niet tot 11...) , strat erin en ....."bwahm".....daar was het, mijn ideale sound. Alles met je gitaar en volume regeling doen en een hoop dynamiek, druk, transparantheid, controleerbare feedback...alles was mogelijk leek het wel. Voor even was ik Richie Blackmore!

Was zelfs bijna te hard in de gymzaal....12 meter snoer overigens.

Misschien is power scaling niet zo'n gek idee, het laatste wat ik wil is een fuzzerig geluid. Het moet vol en dik zijn, met een hoop ballen, net alsof alles op 10 staat!

zjanke
25 oktober 2008, 20:32
Als je echt niet wil laten sleutelen aan je versterker is een attenuator ook nog een optie. Ik was daar erg tevreden mee tot ik een ppimv in mijn JCM800 liet bouwen. Goedkoper, beter en op zo'n manier ingebouwd (draaiknop op de plek van de externe speaker out) dat het ook nog te herstellen zou zijn.

Ik heb inmiddels een andere amp en ook daar zit een ppimv in, ik wil niet anders meer:rockon:

Goede attenuators (imho): THD, Koch, Weber
Niet doen: Marshall Powerbrake of vage dingen van ebay

shredneck
26 oktober 2008, 01:58
Als je echt niet wil laten sleutelen aan je versterker is een attenuator ook nog een optie. Ik was daar erg tevreden mee tot ik een ppimv in mijn JCM800 liet bouwen. Goedkoper, beter en op zo'n manier ingebouwd (draaiknop op de plek van de externe speaker out) dat het ook nog te herstellen zou zijn.

Ik heb inmiddels een andere amp en ook daar zit een ppimv in, ik wil niet anders meer:rockon:

Goede attenuators (imho): THD, Koch, Weber
Niet doen: Marshall Powerbrake of vage dingen van ebay

Mja, weet je, ik heb al een Powerbrake gehad (zat bij mijn witte reissue marshall set) en een Koch loadbox lb120 heb ik ook gehad....maar dat was het allemaal niet. Er is echt een verschil in spelen met een powerbrake, mastervolume of een PPIMV ten opzichte van alles ECHT op 10.... en het kuttige is dat als je dat 1 keer gedaan hebt, je moeilijk terug kan. Het geluid is voller, dynamischer en vele malen levendiger als je amp lekker hard staat. London power scaling is het denk ik ook niet je van het omdat je de fysieke druk mist....maar wellicht komt dat nog het dichtst in de buurt...ik hoop dat hier van iemand te horen/lezen.

De Fargen Miniplex klinkt overigens wel overtuigender dan de Badger, maar ik wil geen nieuwe amp.

Ik weet het ff niet meer. Misschien mijn cabinet live eens omdraaien, ziet er raar uit, maar zou kunnen werken...dan kan ie wat harder toch?

RolandT
26 oktober 2008, 08:43
Bij mijn versterker kan ik het aantal eindtrap buizen veranderen: 4,2 of 1. Thuis speel ik met 1 en in het repetitelokaal met 4. (Ik heb ook nog een switch triode of pentode)

zjanke
26 oktober 2008, 09:14
Er is echt een verschil in spelen met een powerbrake, mastervolume of een PPIMV ten opzichte van alles ECHT op 10.... en het kuttige is dat als je dat 1 keer gedaan hebt, je moeilijk terug kan. Het geluid is voller, dynamischer en vele malen levendiger als je amp lekker hard staat.

Dat ben ik wel met je eens, daarom heb ik de stap vooruit ;) gemaakt van 100 naar 20 watt (+ ppimv). Vol, dynamisch, levendig maar (bijna) geen gezeur meer met geluidsmannen en andere bandleden. Al zal het geluid van een plexi wel erg moeilijk blijven op laag volume.

jerry Hoekman
26 oktober 2008, 11:20
Is een iso cab geen oplossing?

shredneck
26 oktober 2008, 16:43
Is een iso cab geen oplossing?

Dat zou best wel eens kunnen werken.....ik ga eens kijken naar zoiets. Ik wil wel de looks van een stack houden, dus dat wordt even puzzelen over de opstelling. Wordt vervolgd.

Goeie tip, thanks!

jerome
26 oktober 2008, 18:01
Mja, weet je, ik heb al een Powerbrake gehad (zat bij mijn witte reissue marshall set) en een Koch loadbox lb120 heb ik ook gehad....maar dat was het allemaal niet. Er is echt een verschil in spelen met een powerbrake, mastervolume of een PPIMV ten opzichte van alles ECHT op 10....

Ik denk ook dat de meeste loadboxen inderdaad het geluid verklooien, vooral als je ze extreem instelt
Misschien dat de Weber loadboxen met een mass motor beter zijn?
Ik ga iig geval voor een PPIMV.
Ik heb er nu zoveel positieve verhalen over gehoord
En het is een relatief goedkope ingreep en "baat het niet dan schaadt het niet"
En zoals gezegd, je kan het zo laten inbouwen zonder gaten te boren en je kan je amp simpel weer terug naar origineel laten bouwen als het toch niet bevalt.




Ik weet het ff niet meer. Misschien mijn cabinet live eens omdraaien, ziet er raar uit, maar zou kunnen werken...dan kan ie wat harder toch?
Vind ik persoonlijk geen goede oplossing, je krijgt een vreemd brijerig geluid met te weinig hoog en mids

Eko
26 oktober 2008, 18:05
Marshall heeft toch ook versterkers met minder dan 100 watt? Zoek iets met bv 30 watt met een bijbehorende speaker. Dat laatste is van belang omdat wat je als extra ervaart met een opengedraaide amp is ook mede te danken aan de dimensie die een speaker levert als ie op vol vermogen werkt.

Bernardduur
26 oktober 2008, 19:01
Die PPIMV, is die zoals de orange ams (dus daadwerkelijke en dubbele potmeter die het signaal naar aarde voert) of iets als een bias potmeter in Trainwreck amps (die de het signaal via een potmeter die aan de bias vast zit wegvoert).

Wil aan mn amp ook zo'n ding toevoegen; zit nu te dubben tussen die 2

zjanke
26 oktober 2008, 19:32
DE oplossing is er niet, het schijnt van amp tot amp te verschillen (en technisch gaat dat in ieder geval boven mijn pet), maar er lopen hier wel techneuten rond die daar een antwoord op kunnen geven

jerome
26 oktober 2008, 20:27
Marshall heeft toch ook versterkers met minder dan 100 watt? Zoek iets met bv 30 watt met een bijbehorende speaker. Dat laatste is van belang omdat wat je als extra ervaart met een opengedraaide amp is ook mede te danken aan de dimensie die een speaker levert als ie op vol vermogen werkt.

Dat is niet altijd de oplossing.
Soms is er juist voor een 100 watter gekozen vanwege het volle dragende geluid en/of de specifieke sound van die amp.
Ik vind mijn Marshal JMP 2203 100 watt top bijvoorbeeld zo veel beter klinken dan een 50 Watter van dezelfde JMP serie...

shredneck
26 oktober 2008, 20:42
Dat is niet altijd de oplossing.
Soms is er juist voor een 100 watter gekozen vanwege het volle dragende geluid en/of de specifieke sound van die amp.
Ik vind mijn Marshal JMP 2203 100 watt top bijvoorbeeld zo veel beter klinken dan een 50 Watter van dezelfde JMP serie...

Ja, idd. Ik heb overigens van alles gehad ook. Van een 18 watter (el84's zijn niet mijn ding) tot een ac30 (zelfde verhaal) tot aan 50 watt 2204's met attenuators etc. Alleen dus nog geen Fargen Miniplex of zo. London Power Scaling lijkt een goede oplossing.

Maar... ik heb mijn zinnen gezet op een isocab. Nu nog uitzoeken welke speaker erin moet en dan bouw ik hem zelf, lijkt me leuk om zo'n ding te tunen.

Ik ga een topic openen over de te kiezen speaker.

Thanks allemaal.