PDA

View Full Version : Help een onwetende...



Thunders1988
25 oktober 2008, 11:26
Ik speel ondertussen al 4 of 5 instrumenten en dacht dat het wel eens leuk zou zijn om wat materiaal op te nemen... Maar ik ken TOTAAL niks van opnamespulletjes. Ik heb een wat rondgekeken en kwam bij de Boss Micro BR uit. Gelijk de zoekfunctie hier effe geraadpleegd. Blijkbaar is dat wel een tof apparaatje...
Toen ging ik wat rondhoren bij mensen die vrij veel weten over opnemen en PA'en (Piet Winten voor wie hem kent). Hij wist mij te vertellen dat Boss eigenlijk helemaal niet goed is in Analoog > Digitaal overgangen maken. Die zei dat ik beter eens ging kijken voor Protools en een goeie Neumann microfoon. Dus ik daar ook eens naar gaan googlen enzo... Blijkbaar wel dure shizzle met die interfaces enzo.

Mijn budget is tussen de 300-350 euro (alles inbegrepen; opnameapparaat, microfoon,...). Ben maar een arme student en ik zou ook nog graag naar optredens gaan. :satisfie:

Dus nu mijn vraag: is een Boss Micro BR een goeie keuze?
En nog een vraag: Als ik zo een Micro BR aanschaf, zit ik dan vast aan die modellingversterkers? Of kan ik gewoon een micro tegen mijn versterker zetten en zo opnemen? :???:

Alvast bedankt om tot hier door te lezen.

Han S
25 oktober 2008, 11:32
Iemand die een onwetende recording noob ProTools en een Neumann aanraadt is nog niet helemaal wakker, stomdronken of gewoon niet helemaal bij zinnen.

Ik zou zeggen, je hebt al een PC, Audacity is een gratis recording software speeltje en er zijn microfoons van 100 euro die bijna net zo goed klinken als een Neumann.

Voor de rest is hier op dit forum alles te vinden in de vele discussies met mensen die in dezelfde omstandigheden hebben verkeerd als jij momenteel.

Wat je dus nodig hebt is een recording prog voor je PC, een knappe geluidskaart en een leuke microfoon.

Mr.Bluesbreaker
25 oktober 2008, 12:12
Die zei dat ik beter eens ging kijken voor Protools en een goeie Neumann microfoon. Dus ik daar ook eens naar gaan googlen enzo... Blijkbaar wel dure shizzle met die interfaces enzo.

Mijn budget is tussen de 300-350 euro

:D

Leuk.

Als beginnend opnamefanaat zijn er 3 dingen die in 1e instantie het belangrijkste zijn:


-een interface (geluidskaart) waar je redelijk mee kunt werken. Niet teveel ruis en brom, een redelijke conversie van hetgene wat je opneemt (als je een microfoon gebruikt analoog) naar digitaal- oftewel wat er in je software verschijnt. Dit hoeft niet de kop te kosten, ik kocht mijn 1e best goede kaart voor home multitracken voor 130 eur0. Nieuwe ok-e kaarten zijn onder andere de Tascam US144: kost je nieuw 160 euro.

-hoe ga je opnemen? Als je al een goede modeler hebt (Line 6 POD, Boss GT*, etc.) dan kun je hier makkelijk mee werken zonder dat je een microfoon nodig bent. Als je een goede versterker hebt en je opnameruimte is best ok om in op te nemen, pak dan een simpele microfoon zoals de Shure SM57 om je versterker mee op te nemen.

-afluisteren: als je goed wilt beoordelen of hetgeen dat je net hebt opgenomen naar je zin is, wil je dit niet op je 5.1 set van de aldi luisteren. Dat is voor muziek afspelen wel ok, maar kleurt teveel je geluid. Monitoren zijn, net als microfoons en geluidskaarten in duizenden varianten te krijgen. Het hoeft niet je totale budget te kosten.

Een paar jaar geleden mixte ik op mijn VIFA hifi set. Dat is erg moeilijk, die set was absoluut geen referentiepunt voor een goede mix. Ik moest vaak mijn eindmix dan testen op 4 andere luidsprekersets voordat ik een goed beeld had. Maar als je goed je best doet, kun je je speakers goed leren kennen en met een basiskennis aan de werking van geluid en toonregeling kom je ook al een heel end. Beste 500 euro ooit besteed zijn echter toch wel mijn huidige Dynaudio BM15's.

Kun je wat meer info geven hoe je wilt werken? Zoals Han al zegt, je kunt redelijke software gratis gebruiken om mee te starten. Wil je ook met MIDI kunnen werken, wil je meer dan gitaar opnemen, heb je een goede amp, ruimte, heb je al iets van degelijke afluistering?

Han S
25 oktober 2008, 12:36
Je gaat meteen al een paar stappen verder, laat hem eerst de gein van het zelf opnemen ervaren en dat kan met de genoemde geluidskaart en een gratis softwareprogje als Audacity. En die SM57 is passé, er zijn momenteel veel betere microfoons voor dezelfde prijs of zelfs de helft daarvan.

Met een paar redelijke hi fi speakertjes zul je geen wereldmixen kunnen maken, maar het plezier is enorm als je weer eens een 'project' klaar hebt. (en het houdt je van de straat)

berolios
25 oktober 2008, 13:13
Iemand die een onwetende recording noob ProTools en een Neumann aanraadt is nog niet helemaal wakker, stomdronken of gewoon niet helemaal bij zinnen
Als advocaat van de duivel: of iemand die wilt voorkomen dat de TS geld uitgeeft aan goedkope spullen, waar hij achteraf spijt van heeft ;)...

@TS: Ik werk bij EML regelmatig met Piet samen, figuur apart, maar wel erg OK, doe hem de groeten van me!
Ik denk dat hier al nuttige tips zijn gegeven... je hebt niet veel financien nodig om aan de slag te gaan met recording... met simpele middelen kun je al prima experimenteren en als het echt wat voor je is, kun je altijd nog flink geld uitgeven.

Ik raad in ieder geval altijd iedereen aan om OFWEL voor goedkope neuzel te gaan 'waar het ook mee kan', OFWEL direct voor het goede spul (en dus dure spul) te gaan. Als je in de middenklasse gaat zitten heb je vlees noch vis... je hebt dan een behoorlijke duit geld uitgegeven, maar heb toch weer niet die kwalitiet die je eigenlijk zoekt... geld door de WC zeg ik dan ;)...


Veel plezier en succes ermee!

Han S
25 oktober 2008, 15:01
Nog even over het Neumann verhaal: ik heb de op een na duurste Neumann microfoon en dan heb je het over een bedrag van tussen de 4500 en 5000 euro. De M149 dus en de M150 kost iets van 6500 euro.

En ik had laatst een zanger die de Studio Projects B1 beter vond en die kost tegenwoordig 120 euro.

Ik heb afgelopen week een mix gemaakt met een hardstikke goede bluesband, hoewel die niet helemaal binnen het bluesconcept passen en net zo goed de jazz inwandelen. Daar was een instrumentaal nummer bij en ik heb het al eerder gepost: de gitarist (is hier een forumlid) stond vrij hard terwijl de drummer niet veel meer deed dan wat over de cymbals aaien. Dus die zijn vrij hard opgenomen. Ik heb een paar oude AKG C451's welke perfecte overhead microfoons zijn, maar omdat deze band alles in one takers opname heb ik de Samson CO2 gebruikt op overhead en als spotmic op hi hat en ride cymbal.

En die is richtinggevoeliger als de C451 en heeft bovendien een nog fraaiere off axis response. Het gevolg is dat die gitaar daar vrij hard op is te horen, maar dat is geen enkel probleem want het klinkt prima. Sterker nog, als je die mics mute dan wordt het gitaargeluid minder mooi.

De Samson CO2 kost 50 euro en die zal in de meeste toepassingen de SM57 doen verbleken en de 57 kost het dubbele. En zingen op een klein condensatortje gaat ook prima hoor, even een plopscherm er voor en het gaat voorbeeldig en een akoestische gitaar zal met zon vijf tientjes mic ook veel beter klinken dan met de 57. Klaar toch?

Thunders1988
2 november 2008, 22:28
Okee, vandaag houd de zoektocht dus op.
Piet komt hier 2 uur geleden binnen met een laptop, speakerset, microfoon en geluidskaartje... 'om effe te lenen'
Damn... Ben er nog niet van bekomen. Leuke verrassing.
Ik post binnenkort wel eens wat prutsels.

Een blije Mathias

Roman
3 november 2008, 09:27
Je zult bij die Co2 (welke in "matched" paren worden verkocht) ws wel even 2 "kleine" mic adapters moeten aanschaffen. Ze passen nl niet in een reguliere mic adapter. Je kunt er uiteraard ook wat "duurdere" spinnetjes voor kopen.