PDA

View Full Version : tweedehands gitaren



de_stoffel
24 oktober 2008, 20:33
Morgenochtend ga ik naar een instrumentenverkoop waar een aantal tweedehandse akoestische gitaren te koop zullen staan.
Aangezien de verkoop doorgaat in een recyclagecentrum zullen het goedkope gitaren zijn, zal het vooral om redelijk oude gitaren gaan en zullen er naar alle waarschijnlijkheid al een tijdje geen snaren meer staan op enkele van deze gitaren.

Daarom had ik graag geweten of er dingen zijn waar ik speciaal op moet letten (betreffende de hals, de kwaliteit van het hout,...) als ik een gitaar wil meenemen.

Wie kan mij helpen?

Jedeel
25 oktober 2008, 01:31
Morgenochtend ga ik naar een instrumentenverkoop waar een aantal tweedehandse akoestische gitaren te koop zullen staan.
Aangezien de verkoop doorgaat in een recyclagecentrum zullen het goedkope gitaren zijn, zal het vooral om redelijk oude gitaren gaan en zullen er naar alle waarschijnlijkheid al een tijdje geen snaren meer staan op enkele van deze gitaren.

Daarom had ik graag geweten of er dingen zijn waar ik speciaal op moet letten (betreffende de hals, de kwaliteit van het hout,...) als ik een gitaar wil meenemen.

Wie kan mij helpen?
Ik weet uiteraard niet hoeveel kennis jij zelf hebt van gitaren.
Kan je niet iemand meenemen die ervaring heeft?

snaarplukker
25 oktober 2008, 12:56
Hij zal nu wel terug zijn met een gitaar waarvan de hals krom en getorst is, en bij een steelstring gitaar de trussrod geknakt is...........ect.;)

Cees

Jedeel
25 oktober 2008, 14:38
Hij zal nu wel terug zijn met een gitaar waarvan de hals krom en getorst is, en bij een steelstring gitaar de trussrod geknakt is...........ect.;)

Cees
Ik hoop het niet voor 'de stoffel'.
Maar ja..... dan zal die zich hier wel weer melden....

de_stoffel
28 oktober 2008, 22:12
De gitaren stelden niet al te veel voor op die instrumentenverkoop. Ik heb er echter toch 2 meegenomen puur voor decoratieve doeleinden (40Euro voor 2 gitaren valt wel mee).
De eerste is een kleiner 3/4 gitaartje, er staan nog snaren op maar veel stelt het niet voor.
De tweede is een twelve-string zonder snaren.
Deze laatste had ik graag toch nog besnaard (gewoon omdat ik een gitaar zonder snaren zo kaal vind, ook al is het maar ter decoratie...) maar ik durf er niet zomaar snaren opzetten.
De hals is namelijk een klein beetje gelost aan het onderste stuk van de hiel. Ik vraag me nu dus af of de hals volledig los zal scheuren als ik deze gitaar besnaar (12 snaren zullen immers voor een grote spanning zorgen neem ik aan).

449
29 oktober 2008, 12:56
Kopen op een beurs vind ik zelf altijd moeilijk omdat er vaak te veel omgevingsgeluid is om goed te kunnen beoordelen.
Zelf heb ik ooit een Hofner op de vintage beurs in Veenendaal gekocht.
Lastig om een akoestische gitaar te beoordelen als ze een paar meter verder staan te scheuren over een versterker.
Hofner bleek achteraf ook wel wat afstelwerk nodig te hebben om redelijk te klinken. Hans Pluut heeft er uiteindelijk wel iets bruikbaars van gemaakt en ik heb er nog veel plezier van.
Ik zou het niet zo snel weer doen op een beurs kopen.

--=HANS=--
29 oktober 2008, 15:49
De gitaren stelden niet al te veel voor op die instrumentenverkoop. Ik heb er echter toch 2 meegenomen puur voor decoratieve doeleinden (40Euro voor 2 gitaren valt wel mee).
De eerste is een kleiner 3/4 gitaartje, er staan nog snaren op maar veel stelt het niet voor.
De tweede is een twelve-string zonder snaren.
Deze laatste had ik graag toch nog besnaard (gewoon omdat ik een gitaar zonder snaren zo kaal vind, ook al is het maar ter decoratie...) maar ik durf er niet zomaar snaren opzetten.
De hals is namelijk een klein beetje gelost aan het onderste stuk van de hiel. Ik vraag me nu dus af of de hals volledig los zal scheuren als ik deze gitaar besnaar (12 snaren zullen immers voor een grote spanning zorgen neem ik aan).

Als je ze alleen voor decoratieve doeleinden gaat gebruiken zal het wel loslopen. Je zet de snaren er gewoon op met een paar slagen, zolang je er niet op speelt kun je niet zien dat hij zo vals is als een krolse kater en je nek zal er niet af knallen. Ga je de boel wel op spanning zetten dan zijn je zorgen waarschijnlijk wel terecht. Misschien met wat goede houtlijm en klemmen de boel zelf een beetje restaureren?

Succes ermee en wel ff een plaatje posten hè!