PDA

View Full Version : Zelfbouw Der Screamer (tubescreamer) Debuggen! Hulp?



EpiCenturiesAWAy
24 oktober 2008, 19:27
Ok, ben vandaag een paar uurtjes bezig geweest met solderen..
Heb de set Der Screamer van Musikding ineengestoken..

Alles goed, maar hij werkt niet..

De led werkt soms, alleen als ik er met m'n vingers aankom..
En qua geluid, het pedaaltje werkt wel, maar heelheel stil.., net alsof het geluid bijna helemaal toegedraaid word, maar de functies van de pots werken nog wel..

Iemand een idee zo op het gehoord van dit ? Of willen julie foto's ?

Merci

Thomas

MattellicA
24 oktober 2008, 20:06
Alle verbindingen nagelopen? Alle componenten gecheckt op juiste waarden? Voor de rest heb ik geen enkel idee waar het kan aan liggen... Maar meestal is het een van deze dingen... zoek eens :satisfie:

EpiCenturiesAWAy
24 oktober 2008, 21:20
Jep, heb er bij het solderen ook heel veel aandacht aan gegeven (aan juist solderen!)..
Ja, ik zal de waarden morgen nog eens dubbelchecken morgen dan..

Ohja, in bypass komt er nog wel gewoon geluid door..

Enterprice
25 oktober 2008, 08:42
Is het ic wel goed geplaatst, er zit aan een uiteinde een uitsparing en die moet de goede kant op wijzen.
De transistoren hebben ook een platte kant, dus even kijken of die de goede kant op wijzen.

EpiCenturiesAWAy
25 oktober 2008, 09:37
Is het ic wel goed geplaatst, er zit aan een uiteinde een uitsparing en die moet de goede kant op wijzen.
De transistoren hebben ook een platte kant, dus even kijken of die de goede kant op wijzen.

Ik heb het IC al omgedraaid in de IC-voet maar het baatte niet..
Kan het zijn dat de IC-voet ook verkeerd gesoldeerd is ?

Merci alvast! T

Duff
25 oktober 2008, 10:02
hoe de ic voet gesoldeerd is maakt niet uit, als je de ic er in omdraait. Maar wat bedoel je precies met "De led werkt soms, alleen als ik er met m'n vingers aankom" want dat klinkt als een slecht contact

G.G.
25 oktober 2008, 10:27
Heb je wat fotootjes? Heb hem zelf ook gebouwd en misschien zie ik wat er aan de hand is. Ik gok op een brak contactje.

guitargeek3
25 oktober 2008, 10:36
IK was over de polariteit aan het denken.
"De LED werkt alleen als je hem met de vingers aanraakt".

Weet je zeker dat je de DC jack goed hebt aangesloten?

Nocki
25 oktober 2008, 11:14
post eens foto's dan kunnen we kijken. Ik heb de Screamer 2x gemaakt en de 2ekeer koste me ook wat meer moeite. even alles nalopen doet enorm veel maar mensen kunnen je enorm goed helpen met wat foto's van het geheel. Een ander ziet vaak dingen met een ander oog dan jij (letterlijk!)

EpiCenturiesAWAy
25 oktober 2008, 11:49
Okay, ik ga nu eventjes om m'n camera gaan en dan komen er ASAP foto's!

Ohja :

heb zelf een probe in elkaar gestoken en ik ben erachter gekomen dat het geluid gewoon wegvalt na het eerste pootje van de IC..
Daarbij heb ik de IC eens omgedraaid maar dat baat niet..

Kan het zijn dat ik het IC-voetje verkeerd om gesoldeerd heb ? Of is m'n IC kapot ?

iemand ?

bedankt

EpiCenturiesAWAy
25 oktober 2008, 11:57
foto's!

http://img528.imageshack.us/img528/4314/hpim2528oh1.th.jpg (http://img528.imageshack.us/my.php?image=hpim2528oh1.jpg)http://img528.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)

http://img171.imageshack.us/img171/4727/hpim2531ti0.th.jpg (http://img171.imageshack.us/my.php?image=hpim2531ti0.jpg)http://img171.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)

Enterprice
25 oktober 2008, 12:16
Het ic zit verkeerd, als je op het ic kijkt zie je daar een rondje en die moet net de andere kant op wijzen.
Het soldeerwerk ziet er hier en daar ook wat korrelig uit, heb je het tin wel goed laten vloeien?

EpiCenturiesAWAy
25 oktober 2008, 12:33
Het ic zit verkeerd, als je op het ic kijkt zie je daar een rondje en die moet net de andere kant op wijzen.

Als ik hem zo zet zoals jij zegt, dan komt er helemaal niets meer uit het pedaal..

En met de probe stopt het signaal nog steeds bij het eerste pootje van de IC..

Enterprice
25 oktober 2008, 15:38
Het rondle op het ic is een orientatiepunt voor pin 1.
Ik blijf er bij dat die naar de kant van de 51pf condensator (C3) moet wijzen.
Zoals te zien op je foto zit het ic met het rondje (pin 1) aan de verkeerde kant en zal dus nooit goed werken, als die al niet kaduuk is.

EpiCenturiesAWAy
25 oktober 2008, 19:20
Het rondle op het ic is een orientatiepunt voor pin 1.
Ik blijf er bij dat die naar de kant van de 51pf condensator (C3) moet wijzen.
Zoals te zien op je foto zit het ic met het rondje (pin 1) aan de verkeerde kant en zal dus nooit goed werken, als die al niet kaduuk is.

Jup, net getest met een andere IC erin, dan krijg ik wel wat geluid door..
Waarschijnlijk is m'n IC dus kapot.. verdomme!

Enterprice
25 oktober 2008, 19:51
Tja dat kost je waarschijnlijk een nieuw ic, altijd op de pinout letten bij het plaatsen van een ic of transistor.
Ook bij elco's (+ en -) en diodes (zwarte ring) opletten hoe ze geplaatst moeten worden.
Bij een goed ic zul je op de pinnen 1 en 7 een flink signaal moeten horen met de audio probe.

Duff
25 oktober 2008, 23:37
Over het algemeen kosten IC's toch niet zo heel veel? (die die ik gebruikt heb niet in ieder geval) Onthoud dit maar als een wijze les om te checken en te dubbelchecken ;)

EpiCenturiesAWAy
11 november 2008, 16:42
Oke, updatje

Heb dus een paar nieuwe IC's binnen en nu werkt ie!

Alleen niet helemaal naar behoren.. Het cleane gitaargeluid dat in het pedaal gaat komt er ook terug uit + nog een stiller distorted geluid..

Hier een soundclip :

newtone.wav - 3.42MB (http://www.zshare.net/audio/511801460af70aa6/)

En wat waarden die ik gemeten heb :


http://i33.tinypic.com/2wf7hux.jpg

Thomas

Enterprice
11 november 2008, 20:31
De spanning op de collector (C) van Q2 klopt niet, die moet gewoon net zo hoog zijn als de voedingsspanning, ongeveer 9 volt dus.

EpiCenturiesAWAy
11 november 2008, 20:51
De spanning op de collector (C) van Q2 klopt niet, die moet gewoon net zo hoog zijn als de voedingsspanning, ongeveer 9 volt dus.

Jup, had een koude las op die plek..
Dat is nu opgelost..

Maar nu werkt ie gewoon niet goed meer.. Het geluid komt er alleen door als ik de snaar heel hard aansla..

Enterprice
11 november 2008, 21:01
Je had toch ook een audioprobe dacht ik, dan zou ik gewoon het signaal eens volgen.
Op Q1 en Q2 de Base en Emitter en van het IC op de pinnen 1,3,5 en 7.

Arvoitus
11 november 2008, 22:24
Jup, had een koude las op die plek..
Dat is nu opgelost..

Maar nu werkt ie gewoon niet goed meer.. Het geluid komt er alleen door als ik de snaar heel hard aansla..
Je kan even proberen om al je soldeerpunten opnieuw te verhitten.

1. Zet je soldeerpunt aan, en zorg dat hij goed warm is.
2. Houd je soldeerbout 3 tot 5 seconden op het soldeerpunt en zorg ervoor dat de tin helemaal vloeibaar wordt.
3. Haal dan je soldeerbout weg en zorg dat het printplaatje niet beweegt en wacht tot de soldeertin weer vast is.

Punt 2 en 3 uitvoeren bij alle soldeerpunten.

Dirk_Hendrik
12 november 2008, 08:46
Eerst het schema.
http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screamerschalt.pdf


Beide torren moeten dus op de collector 9 volt hebben staan. Ook Q1.

Op de basis van beide torren zou je ongeveer 4.5 volt moeten meten.

welke spanning staat er op het knooppunt R17, R18, C12?

EpiCenturiesAWAy
12 november 2008, 18:01
Hey mannen!

Merci voor de input maar ; HIJ WERKT!!!!!

bij de laatste test had ik perongeluk m'n Q2 andersom erin gezet, maar deze ochtend kwamik daar pas achter.. Gelijk getest, en echt geweldig!!

Arvoitus
12 november 2008, 18:04
Hey mannen!

Merci voor de input maar ; HIJ WERKT!!!!!

bij de laatste test had ik perongeluk m'n Q2 andersom erin gezet, maar deze ochtend kwamik daar pas achter.. Gelijk getest, en echt geweldig!!

Mooi, gelukkig het zijn altijd maar kleine foutjes die worden gemaakt ;) Veel plezier ermee!

Dirk_Hendrik
12 november 2008, 18:19
Hey mannen!

Merci voor de input maar ; HIJ WERKT!!!!!

bij de laatste test had ik perongeluk m'n Q2 andersom erin gezet, maar deze ochtend kwamik daar pas achter.. Gelijk getest, en echt geweldig!!

Kijk! Daar zijn forums voor.:dance:

Nocki
12 november 2008, 18:19
Mooi man! gefeliciteerd!

Enterprice
12 november 2008, 18:49
Met een beetje hulp van iedereen toch eindelijk gelukt, succes ermee

EpiCenturiesAWAy
12 november 2008, 22:26
Yeah, ben er echt blij mee!

Maar nu heeft het zelfbouw "virus" me toch echt wel gebeten..
Ben nu al op zoek naar nieuwe projectjes ;D

Valoosj
12 november 2008, 23:58
Zoals ik op offstage zei: WERKBANKMEETING. Daar ga je pas gas krijgen voor zelfbouw. En DH, heb je mijn pm niet ontvangen of negeer je me nu al :nervous:

Mark1990
4 april 2009, 19:51
Sorry voor het omhoogschoppen van het thread. Mijn Musikding Screamer wil ook niet werken.
De IC zit er goed in, net als de andere richtingsgevoelige componenten.
In de bypass werkt alles naar behoren, en als hij aanstaat gaat netjes mn ledje branden, er komt alleen verder helemaal geen geluid uit.
Het soldeerwerk zit volgens mij ook allemaal naar behoren, van dat speciale soldeertin gebruikt voor printplaten.
Maakt het eigenlijk uit als de footswitch 90 graden gedraaid is voor het solderen? op de tekening was namelijk niet duidelijk hoe de switch georiënteerd is.
Ik heb trouwens de verbinding van de batterij eruit gelaten, aangezien ik daar toch geen ruimte voor heb. Hier ligt het ook niet aan, want ik heb het ook getest met die verbinding er wel tussen.
Heeft iemand enig idee waar het aan ligt?

Farether
4 april 2009, 21:19
heb je misschien foto's?
het maakt wel uit als de switch 90 graden gedraaid is. 180 graden maakt niks uit, maar 90 dus wel.

Duff
4 april 2009, 23:03
Sorry voor het omhoogschoppen van het thread. Mijn Musikding Screamer wil ook niet werken.
De IC zit er goed in, net als de andere richtingsgevoelige componenten.
In de bypass werkt alles naar behoren, en als hij aanstaat gaat netjes mn ledje branden, er komt alleen verder helemaal geen geluid uit.
Het soldeerwerk zit volgens mij ook allemaal naar behoren, van dat speciale soldeertin gebruikt voor printplaten.
Maakt het eigenlijk uit als de footswitch 90 graden gedraaid is voor het solderen? op de tekening was namelijk niet duidelijk hoe de switch georiënteerd is.
Ik heb trouwens de verbinding van de batterij eruit gelaten, aangezien ik daar toch geen ruimte voor heb. Hier ligt het ook niet aan, want ik heb het ook getest met die verbinding er wel tussen.
Heeft iemand enig idee waar het aan ligt?

waarschijnlijk de switch.
http://squidpaste.net/images/3PDT.gif
als je daar alles 90 graden draait schakel je de output jack tussen de input jack en de aarde, de effects output (die van je bordje afkomt) tussen de input (draadje naar je bordje) en een 9v (via de led).

Meet even met een multimeter door tussen welke polen de switch nu schakelt. zit dit allemaal goed zit het probleem ergens anders, zit hier het probleem is het een kwestie van rewireren :)

MattellicA
4 april 2009, 23:09
Ja halloow... De pootjes van de switch moeten wel 'horizontaal' liggen hé, dus de switch op de tekening 90° draaien.

Duff
4 april 2009, 23:12
willekeurige tekening van internet geplukt om aan te geven wat er gebeurt als je de switch 90 graden draait, oftewel dat je dan gaat schakelen tussen dingen die niet verbonden mogen/horen te zijn

MattellicA
4 april 2009, 23:27
willekeurige tekening van internet geplukt om aan te geven wat er gebeurt als je de switch 90 graden draait, oftewel dat je dan gaat schakelen tussen dingen die niet verbonden mogen/horen te zijn

Ah okey! Kan je er misschien even bijzetten dat het zo NIET moet? Kwestie van beginnende bouwers geen aanleiding tot debuggen te geven.

Mark1990
5 april 2009, 13:49
Dus even voor de duidelijkheid: in die tekening moeten de pootjes dus horizontaal staan? Dan heb ik het dus met stom toeval goed gedaan :seriousf:
Morgen toch maar even een multimeter scoren....

Henri H
6 april 2009, 09:51
Ik heb een beetje het zelfbouw-virus te pakken en zit er ook over te denken deze kit te bestellen.
Is het mogelijk om de kleine behuizing te gebruiken of past dat niet.
Ik heb in principe geen ruimte nodig voor een batterij.

Mark1990
6 april 2009, 12:10
Ik heb een beetje het zelfbouw-virus te pakken en zit er ook over te denken deze kit te bestellen.
Is het mogelijk om de kleine behuizing te gebruiken of past dat niet.
Ik heb in principe geen ruimte nodig voor een batterij.

Als je de kleine behuizing pakt, is het wel heel goed meten van tevoren. ik zal vanmiddag bij de mijne even opmeten waar de gaten zitten. Het probleem is dat waar de PCB zit, geen ruimte meer is voor iets anders, alleen de rand kan net onder een potmeter of jack input. Het is proppen, maar het kan wel!

kassie
6 april 2009, 12:30
Ik heb een beetje het zelfbouw-virus te pakken en zit er ook over te denken deze kit te bestellen.
Is het mogelijk om de kleine behuizing te gebruiken of past dat niet.
Ik heb in principe geen ruimte nodig voor een batterij.

Jazeker dat heb ik ook zo gedaan. Ik heb de lay out toegepast in dezelfde mate van een mxr supercomp. Daarna het printje in een stukje plastic folie gewikkeld en tegen de potmeters aangedrukt, even goed letten op de elco's die had ik wat gebogen her en der. En daarna de onderkant erop geschroefd.

Henri H
6 april 2009, 15:12
OK, thx. Het is dus wel mogelijk.
Lopen de jack in- en outputs dan boven of onder het printplaatje langs?

Mark1990
6 april 2009, 16:35
Ik heb ze bovenlangs lopen. Ik heb de PCB in de breedte (gaat net) en dan zo ver mogelijk riching de potmeters liggen. Zo houd ik net een paar milimeter die de input over de PCB ligt.
En nog over de layout:
1______2
___3____
4______5

met 1,2 en3 potmeters, 4 de sym/asym switch en 5 het ledje
1&2
15mm van de zijkant, 12mm van de bovenkant af

3
midden, 25mm van de bovenkant

4&5
15mm van zijkant, 33mm van bovenkant

De footswitch heb ik op 14mm van de onderkant

Henri H
6 april 2009, 16:50
Kijk, daar hebben we wat aan!

Bedankt!

Mark1990
6 april 2009, 18:36
Geen probleem!
Ik zit alleen zelf nog met het probleem zoals op de vorige pagina beschreven. Ik zal morgen wat foto's maken.
Hoe groot is de kans dat het de chip is? Ik wilde namelijk op Newtone een multimeter bestellen, en dan bestel ik gelijk een nieuwe chip mee.

Dirk_Hendrik
6 april 2009, 18:44
Geen probleem!
Ik zit alleen zelf nog met het probleem zoals op de vorige pagina beschreven. Ik zal morgen wat foto's maken.
Hoe groot is de kans dat het de chip is? Ik wilde namelijk op Newtone een multimeter bestellen, en dan bestel ik gelijk een nieuwe chip mee.

Doe jezelf dan een lol en bestel er sowieso een paar. Kun je jezelf nog een paar screwups veroorloven ;).

Mark1990
6 april 2009, 19:01
Doe jezelf dan een lol en bestel er sowieso een paar. Kun je jezelf nog een paar screwups veroorloven ;).

hahaha, is goed.
Zijn er nog andere gevoelige componenten die ik gelijk bij moet bestellen?

kassie
7 april 2009, 15:22
OK, thx. Het is dus wel mogelijk.
Lopen de jack in- en outputs dan boven of onder het printplaatje langs?

is opzich niet zo aan de orde...
euhm hoe zal ik dat eens uitleggen. Printje is ongeveer net zo groot als de helft van de behuizing. Aan de onderzijde heb je dus de switch, in het midden de in- outputs plus het ledje. Aan de bovenkant de potmeters. Omdat de potmeters niet zo groot zijn en niet zo diep. Kun je daar het printje opleggen en dan nog steeds de onderkant eropschroeven. Ik heb de elco's en de caps tussen de potmeters gemanoevreerd. Ik heb hem in plastic folie gewikkeld anders heb je wel een short circuit. het ziet eruit als een rommeltje er binnen in. Maar zolang apparaat maar werkt.

Chroxy
12 april 2009, 22:28
vraagje met betrekking tot mijn der screamer!

Ik heb hem ook gebouwd en op dit moment werkt hij nog niet; ik moet nog even troubleshooten.. In ieder geval doet de bypass het, het ledje werkt wanneer ik het 'effect' aanzet en de volume/toon/drive knoppen werken (hoorbaar aan het volume/toon van de hiss die ik hoor).. alleen hoor ik dus geen enkel effect.

anyway; ik zag meerdere fotos van de screamer; en overal lijkt de 10uf elko relatief klein, terwijl hij bij mij 2cm hoog is.. en voor 450 volt.. dit lijkt me niet juist? he ik de verkeerde onderdelen ontvangen?

Frits van Mourik
13 april 2009, 00:12
Het kan geen kwaad, om een condensator of elko met een hogere dan noodzakelijke werkspanning te gebruiken.
Maar een 450 V- type gebruiken, waar je met gemak een 16 V- geval kan toepassen, is nogal buitenproportioneel, idd vooral kwa afmetingen.
De 10uF/16V- elko's, die ik heb liggen, meten 5,5 mm hoog bij 4,2 mm doorsnede...

Chroxy
13 april 2009, 01:09
in ieder geval komt er nu geluid uit mn screamer; na hem 1x te hebben doorgesoldeerd.. Het is helaas wat laat, dus morgen kijken of hij werkt, zoals hij 'zou' moeten werken!

En bedankt voro de reactie; zoals verwacht is die 450 volt veeeel te veel, toch zat hij in mn 'the screamer' setje. In ieder geval even een nieuwe elko bestellen, want deze past zo niet in mijn behuizing ;)

Chroxy
13 april 2009, 16:55
na nog een paar keer geen geluid; huh!? Nja, mijn output maakte contact met de behuizing, dus kortsluiting kon ik hem eindelijk testen!

Zoals gezegd hierboven, past alles niet in een kleine behuizing omdat mijn 10uf Elko te groot is, zodra een kleinere binnen is past het wel!

Sound: ik heb een reissue Ibanez Tubescreamer (niet gemod).. dus even leuk A/B'en.. Wat snel opvalt, de zelfbouw screamer lijkt iets meer level te hebben.. verder klinkt de zelfbouw veel opener en leeft meer. Zodra ik de Ibanez induw heb ik dezelfde sound maar iets platter en meer dichtgeslibd in het laag.

Conclusie; ik ben tevreden! Nog even testen etc, maar de Ibanez gaat waarschijnlijk eruit en bouw ik nog een tubesceramer samen in een BB behuizing; hemels!

PieterFX
25 juni 2009, 22:24
he hallo

ik ben ook bezig met der screamer en heb het volgende probleem

bypass werkt prima, ledje doet het ook, alleen er komt geen geluid uit als ik de schakelaar indruk...

heb al geprobeerd de ic te vervangen maar dat maakt niks uit, hij zit wel goed om met pin1 naar het dingetje. wel kloppen de spanningen volgens mij voor geen meter; dit meet ik op de ic met batterij en input ingeplugd en pedaal aan:

1: 8.6v
2: 8,25V
3: 0,013V
4: 0v
5: 7.8 V
6: 7.8 V
7: 7.8 V
8: 9.5V

op de q1 en q2 meet ik bij beide 1 pinnetje met 9.5v en de beide andere pinnetjes 0v, das ook niet goed geloof ik

heb alles al opnieuw gesoldeerd enzo.. hiervoor een booster en fuzz gemaakt,dat ging wel goed.

wie o wie helpt me uit de brand!?

Farether
26 juni 2009, 00:36
Zou je even een link naar alle bestanden willen plaatsen?
van het circuitboard het schema enz.
En zou je wat goede close up foto's van het circuit board willen plaatsen?(boven en onderkant)

Controleer tot slot vast nog een keer of alle componenten goed zijn geplaatst, elco's met de minpool de goede kant op etc.

PieterFX
26 juni 2009, 08:51
schema en pcb:
http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screamerschalt.pdf

wiring:
http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screamerwire.pdf

elco's staan de goede kant, met het lange pinnetje in de plus geloof ik. Foto's kan ik eventueel vanavond maken..

Farether
26 juni 2009, 09:08
de minpunt van een elco staat meestal aangegeven door een witte streep aan de zijkant.

Zou je nog een keer de spanningen willen meten alleen dan zonder ic en transistors in de voetjes?

En foto's zijn altijd welkom;)

PieterFX
26 juni 2009, 17:51
zonder ic en transistors:

de ic heeft 9.5v op pin 8 en de rest is nul

de transistors hebben beide 9.5v op één van de drie en de rest nul..

?

Dirk_Hendrik
26 juni 2009, 18:44
Zo te lezen werkt je Vb supply niet.

PieterFX
26 juni 2009, 19:22
aha! top! :cheerup:

wat is dat en hoe fix ik dat? :???:

Farether
26 juni 2009, 22:23
op sommige onderdelen wordt geen 9V gezet, maar 4,5V.
De 9V wordt teruggebracht naar 4,5V door het plaatsen van een weerstand.
Als je deze weerstand weet te vinden controleer dan of die goed is aangesloten en of die een goede verbinding heeft.
Als je niet precies weet welke weerstand je moet hebben kijk dan alle weerstanden na die aan de 9V zitten.
Daar ligt waarschijnlijk het probleem.

Heynis
26 juni 2009, 23:37
Als ik het schema zo zie zou dat dan R17 moeten zijn, right?

PieterFX
28 juni 2009, 22:34
ok het duurde even maar heb er even mee zitten pielen..

ik meet aan de ene kant van de R17 inderdaad 9v, die zit ook op de printplaat aan de +9 vast, aan de andere kant van de r17 meet ik 0v waar dat dan dus 4,5v moet zijn??

ik kan de weerstand wel meten en die is gewoon 10 ohm, dus dan is volgens mij het weerstandje niet stuk ofzo toch?

maar waarom krijg ik nou nergens die 4,5v?!

hullup!

Dirk_Hendrik
28 juni 2009, 22:40
ik kan de weerstand wel meten en die is gewoon 10 ohm, dus dan is volgens mij het weerstandje niet stuk ofzo toch?
!

Zou 10 Kilo ohm moeten zijn.
en op het knooppunt r17-r18 moet 4.5 volt staan. Als dat niet zo is moet je nagaan waar het kortsluiting naar massa maakt (En dan kan dus ook intern in je IC zijn).

fredjuh
29 juni 2009, 09:43
De 9V wordt teruggebracht naar 4,5V door het plaatsen van een weerstand.
Het was toch een spanningsregelaar? Die zou ik maar vervangen.

Dirk_Hendrik
29 juni 2009, 10:31
Het was toch een spanningsregelaar? Die zou ik maar vervangen.


Waar zie jij een spanningsregelaar?

Nee.
de 4,5 volt (Vb (Vbias dus) is de zogenaamde virtuele massa die dus, qua level, op de halve voedingsspanning wordt gebracht. Daar deze spanning alléén maar akls referentie dient en geen vermogen (lees: stroom) hoeft te leveren wordt hij gemaakt met 2 weerstanden; R17 en R18. Een spanningsdeler dus. Daar het een "massa" is moet hij voor wisselspanningen "stil" zijn. Via C12 worden eventuele wisselspanningen dus afgevoerd.

Vervolgens moeten alle punten die op dat level gebiast moeten worden aangesloten op die spanninngsdeler. Dat zijn dus R3, R5, R7, R9, R13 en de koude kant van de volumeregelaar. Als je 0 volt op je Vb lijn hebt staan is het dus zaak uit te vinden waar, of welke component, naar massa kortsluit. Dat kun je dus doen door bijvengenoemde componenten los te halen, te checken op je nu wél de halve voedingsspanning op het knooppunt R17,R17, C12 hebt staan en dan de componenten 1 voor 1 terug te plaatsen.

PieterFX
30 juni 2009, 20:23
nou ik snap er nog steeds geen bal van..

heb alles eraf/uit gehaald wat aan die r17 vast zit;
r5,7,3,13,18,9 en c12

nog steeds over het hele "baantje" 0v ipv 4,5v

das trouwens met de transistors en ic eruit.

wie o wie, want ik ga dit ding bijna in een hele diepe put flikkeren

Enterprice
30 juni 2009, 21:00
Lijkt wel of weerstand R18 een onderbreking heeft en/of aan een kant geen kontakt met massa maakt.
Meet R18 eens na met een meter en tip de soldeerpunten ervan eens na met een soldeerbout.

fredjuh
30 juni 2009, 21:21
Het was toch een spanningsregelaar? Die zou ik maar vervangen.
Sorry, in de war met een ander topic.

PieterFX
30 juni 2009, 21:30
mmm ik krijg als ik de r18 meet steeds 0 ohm, zou dat het probleem zijn, dan "lekt" ie dus over de kapotte weerstand naar de aarde?

of nee wacht, want met r18 los heb ik ook nog geen 4,5v

Enterprice
30 juni 2009, 22:32
Meet eens de waarde van R17 en R18, die zouden elk ongeveer 10K moeten zijn.

PieterFX
30 juni 2009, 22:34
dat bedoel ik;
r18 meet ik 0 ohm wat dus raar is
r17 10 kOhm

de andere weerstandjes kloppen ook

Enterprice
30 juni 2009, 22:36
Nieuwe weerstand van 10K kopen dus.

Chroxy
27 september 2009, 19:40
zo.. ik heb hulp nodig.. ah!

Anyway; de Tubescreamer (The Screamer) van Musikding werkte perfect, daarna is hij in mijn rotzooi stapel beland.. totdat ik hem van de week eruit haalde.

Gemod naar Keeley-specs en ts-808 specs, even testen en... kapot.

Geluid doet het wel, tone en volume knop werken ook, alleen doet de drive knop niks, nada. Het pedaaltje is nu een keiharde cleanboost..

Iemand een idee wat fout kan zijn? Ik kan het niet meer vinden..

Chroxy
2 oktober 2009, 16:53
niemand die kan helpen?

erwin_ve
2 oktober 2009, 18:51
Wat heb je vervangen bij de mod?

Chroxy
18 oktober 2009, 12:57
sorry voor de late reactie..

ik heb volgens newtone het volgende vervangen:
R5 wordt 2,4K (in plaats van 4,7K)
R6 wordt 20K (in plaats van 51K)
C3 wordt 0.1uF (in plaats van 47nF)
C6 wordt 0.18uF (in plaats van 0,22uF)

daarnaast heb ik er een'ts808 van gemaakt

fredjuh
18 oktober 2009, 15:34
Klinkt als kortsluiting tussen pin 1 en 2 van de opamp. Kun je dat even meten?

Chroxy
18 oktober 2009, 17:22
tussen pootje 1 en pootje 2 meet ik rond de 400k weerstand.. kortsluiting? niet dan toch?

fredjuh
18 oktober 2009, 18:47
Het zou afhankelijk van de stand van de gain pot tussen 20k en 1M moeten liggen. Probeer maar. En controleer aan de hand van het schema of alles in de terugkoppeling van de opamp contact maakt. Ik denk dat er in het pad van pin 2 naar ground iets geen contact maakt. Dus controleer de verbindingen bij R5 en C3. Ik zie net trouwens dat R5 aan de 4,5V ligt, en niet aan ground. Dit kun je beter wel doen. Dus zorg ervoor dat je het vanaf pin 2 zo hebt: pin2-C3-R5-ground. Je moet dus de kant van R5 die aan het randje van de PCB zit in het gaatje ernaast doen, ground. Hopen dat het dan opgelost is. Veel succes!

Chroxy
18 oktober 2009, 19:18
zo bedankt!

en godver wat heb ik gescholden! Mijn TS deed het dus prima, totdat ik hem zonodig moest modden (en hij per ongeluk onder mijn voet bleef, waardoor wat onderdelen kapot waren).. maar ja.. Alles dus gemaakt, maar de Drive deed niet.

Puur op gevoel een oud onderdeel teruggezet (van voro het modden) en opeens werkt alles.. het bleek de disc condensator te zijn die er terug in 'moest'.. Alles opgelost.. :)

fredjuh
18 oktober 2009, 20:36
Dus je was C5 vergeten? Mooi dat ie t weer doet! Ben je nou ook tevreden met je mod?

Chroxy
19 oktober 2009, 10:05
nee, ik had de c5 vervangen voor een condensator met een lagere waarde (geen ceramic disc).. waardoor de drive het niet meer bleek te doen.

Ik moet hem nog even naast mijn echte TS-9 houden om te kijken of ik tevreden ben met de mod, maar met de clone zelf was ik al enorm tevreden!

fredjuh
21 oktober 2009, 21:53
Dus toch een open circuit bij C5...

Renin
30 december 2009, 13:58
Bump!

De mijne doet het ook niet :(

Bypass en led wel, verder geen geluid.

Lijkt een probleem in de spanning te zitten.

Op R19 meet ik 9v, en verder eigenlijk nergens.
De pootjes van de ic meet ik 1,95 / o en 1,25.

Op zowel
Q1, Q2, D4, C10 en R16 meet ik ook 1,95.

Op R2 meet ik 0,68
Op R5, R8, R12 en op de level pot meet ik 1,25

Volgensm ij moet ik op de volgende plekken 0 meten, maar:
Op C10 meet ik 1,95
Op C11 en R17 meet ik 1,05
Op C5 meet ik 1,25

Ik kan als beginner alleen concluderen dat er ergens een fout moet zitten, maar waar? Ik kan met het schema niet echt uit de voeten.

cluseau
30 december 2009, 18:08
Bump!

De mijne doet het ook niet :(


Ik denk dat je te grote stappen neemt. Als je IC in een voetje zit ruk hem er dan eerst maar eens uit.

Dan de batterij verwijderen en de min van je meter op de min van de batterij aansluiting zetten.

Meet vervolgens Ohms naar alle minpunten of dat ook werkelijk min is.
Dus minklem batterij op minklem meter, plusklem meter achtereenvolgens op onderkant R18, R3, C5, C10, C11, R13 pin4 van IC1.
Dit moet allemaal lager dan 1 Ohm zijn.

Als dat allemaal in orde is dan batterij aansluiten.
Meet nu of je 9V= hebt op C10. (min meter nog steeds op min batterij)
Check ook of de min kant van C10 spanningloos is.

Is dat oke dan volgende stap: VR 4,5V=. Te meten op +C11.
Ook hier controleer je of de min kant van C11 spanningloos is.

Alles in orde, dan de collector van Q1. Deze moet 9V= zijn.
Basis Q1 zal ergens liggen tussen 4,5V= en ca 1V=
Emitter Q1 is 0.6V= lager dan de basis.

Overigens gelden voor Q2 ongeveer dezelfde waarden, die mag je eventueel ook checken .

Als je zover komt zonder afwijkingen post dan maar even terug om de volgende stap te bepalen.

suc6
Frans.

Renin
30 december 2009, 19:12
Hej, cluseau thanx voor de help! Ik kan het zeer goed gebruiken, maar ...

....C12?

Ik heb de screamer van newtone en ik zie geen C12?

Overigens meet ik aan de ene kant van R19 9 volt, maar van de andere kant maar 1,95 Klopt dat wel?

Renin
30 december 2009, 19:43
O.K ik meet:

Bij C5, C11, D4, R18 en pin 4 allemaal 0,9.

Bij de rest meet ik niets?

Spanning op Q1 is overigens 1,95V en 0.63V

Spanning op C11 is 0 en 0,97

cluseau
30 december 2009, 19:43
Ik heb de screamer van newtone en ik zie geen C12?

Owke, heb jij niet deze (http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screamerschalt.pdf) dan? Eerst even uitzoeken of we wel over hetzelfde praten.

Frans.

edit
de 1,96V= klopt idd. Dat is je ledspanning.
/edit

Renin
30 december 2009, 19:45
http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneScreamer.pdf

Deze is het. Wellicht hetzelfde, maar ik vind geen C12

cluseau
30 december 2009, 19:53
O.K ik meet:

Bij C5, C11, D4, R18 en pin 4 allemaal 0,9. tov min? en is dit Ohm of Volt?

Bij de rest meet ik niets?

Spanning op Q1 is overigens 1,95V en 0.63V Gaat dit over E, B of C

Spanning op C11 is 0 en 0,97 Ik neem aan min=0 en plus=0,97 tov min batterij?

Dit zegt me niet zoveel, Vertel ff wat je precies gedaan hebt en waar je voor het eerst afwijking ziet. Werk daarvoor volgens het stappenplan uiit post 84. Als je te ver gaat blijf je rondjes lopen en kom je er niet.

cluseau
30 december 2009, 19:56
http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneScreamer.pdf

Deze is het. Wellicht hetzelfde, maar ik vind geen C12

Oke, ik ga t bekijken, kom er zo op terug.

edit
Deze is idd hetzelfde maar de stuk nummers zijn anders. Kijk even naar post 84. Deze is nu aangepast voor jouw schema. Volg het verhaaltje exact en geef aan als er iets niet klopt. Je hoeft dan uiteraard niet verder te meten. Als je het in die volgorde doet kan ik met je meedenken, ga je te ver weet ik niet wat je aan het doen ben. Als je je daar aan houdt komen we er zeker uit.
/edit

Renin
30 december 2009, 20:01
[/COLOR]


Bij C5, C11, D4, R18 en pin 4 allemaal 0,9. Dit is Ohm t.o.v. min

Bij de rest meet ik niets? (dus geen ohm)

Spanning op Q1 is overigens 1,95V 0.63V en 0,33 V van bovenafgezien op de print van links naar rechts

Spanning op C11 is 0 en 0,97V

Dit zegt me niet zoveel, Vertel ff wat je precies gedaan hebt en waar je voor het eerst afwijking ziet. Werk daarvoor volgens het stappenplan uiit post 84. Als je te ver gaat blijf je rondjes lopen en kom je er niet.

Ik heb dus de stappen uit je plan gevolgd :)

cluseau
30 december 2009, 20:16
Ik heb dus de stappen uit je plan gevolgd :)


Ja dat klopt, maar je geeft niet aan waar je een afwijking ziet. Ik denk trouwens wel dat ik hem zie, meet maar eens met een Ohmmeter over C11. Waarschijnlijk heb je daar ergens een sluiting. Soldeerbrugje of bij de potmeter, ook kan C11 zelf kortgesloten zijn. Moraal van het verhaal....er zit sluiting in voedingspunt "VR". Daar moet je ongeveer 4,5V= meten en geen 0,97.

edit
Zit C11 er goed in +/-
/edit

Renin
30 december 2009, 20:30
Ja dat klopt, maar je geeft niet aan waar je een afwijking ziet. Ik denk trouwens wel dat ik hem zie, meet maar eens met een Ohmmeter over C11. Waarschijnlijk heb je daar ergens een sluiting. Soldeerbrugje of bij de potmeter, ook kan C11 zelf kortgesloten zijn. Moraal van het verhaal....er zit sluiting in voedingspunt "VR". Daar moet je ongeveer 4,5V= meten en geen 0,97.

edit
Zit C11 er goed in +/-
/edit

Ik had sluiting toen ik hem in de behuizing ingebouwd heb (heb hem nu weer uit be behuizng,maar doet het nog steeds niet). Kan dit blijvende schade opgeleverd hebben?
C11 zit er wel goed in +/-. geen soldeerbrug. Misschien sluiting in C11 zelf?

cluseau
30 december 2009, 20:33
Misschien sluiting in C11 zelf?

Pak even de Ohm meter en geef even de waarde die je afleest als je meet over C11. (plus meter aan plus elko)

Renin
30 december 2009, 21:28
meter op 200k

waarde 112 (min op min batterijclip, positef op positief elco)

cluseau
30 december 2009, 22:11
meter op 200k

waarde 112 (min op min batterijclip, positef op positief elco)

Ha, 112 Ohm, komt overeen met vette sluiting dus. Ik zou één voor één de componenten op die +lijn loshalen. Er zitten aan die lijn een paar weerstanden van 10K Welke niet aan aarde liggen dus eigenlijk geen rol spelen en twee van 500K dus relatief veel hoger dan 112 Ohm. Ik verdenk eigenlijk de elko dus begin met die te verwijderen en meet dan nog eens. Dan maak je één zijde van R17 los. Let ook op de waarde van R17 en R16. Als het nu niet hoger is dan kun je ook nog kijken naar de level potmeter. Deze is wel 100K maar misschien zit je ergens tegen de behuizing aan.

Renin
30 december 2009, 22:32
Superbedankt Frans, ik zal er morgen eens aan gaan sleutelen!

Brewskie
31 december 2009, 10:00
Renin, omdat voor jouw bump het over Der Screamer ging, ipv de screamer van Newtone, is het wellicht verstandig om bij je eerste bump er even bij te zetten, dat jouw vraag over de screamer van Newtone ging, ipv de duitse variant.

cluseau
31 december 2009, 10:14
Renin, omdat voor jouw bump het over Der Screamer ging, ipv de screamer van Newtone, is het wellicht verstandig om bij je eerste bump er even bij te zetten, dat jouw vraag over de screamer van Newtone ging, ipv de duitse variant.

Maakt niet uit, dat is inmiddels toch duidelijk geworden. De schakeling is nagenoeg hetzelfde alleen de stuknummers zit een kleine afwijking in wat een beetje communicatie storing gaf, ennehhhh....niemand is foutloos. :ok:

Frans.

Yooxa
20 december 2010, 20:42
Sorry voor het bumpen van dit oude topic, maar ik ben ook maar eens gestart met zo een screamer van musikding.

Als ik hem nu wil testen hoor ik alleen een brom, de pots hebben geen effect op het geluid, en de aan/uit knop ook niet.

Als ik de output aanraak word de brom luider, maar dit lijkt mij normaal?

Heb alles al een keer doorgesoldeert, maa dit mocht niet helpen.

Ik ben trouwens vergeten de pootjes van Q1 en Q2 eerst te installeren, maar dit uit?

Heb de IC al omgedraaid, zonder effect.

Ik heb trouwens de LED nog niet aangesloten omdat ik deze niet in het ijzeren omhulsen krijg?

Bij voorbaat dank.

lollol
20 december 2010, 20:57
Sorry voor het bumpen van dit oude topic, maar ik ben ook maar eens gestart met zo een screamer van musikding.

Als ik hem nu wil testen hoor ik alleen een brom, de pots hebben geen effect op het geluid, en de aan/uit knop ook niet.

Als ik de output aanraak word de brom luider, maar dit lijkt mij normaal?

Heb alles al een keer doorgesoldeert, maa dit mocht niet helpen.

Ik ben trouwens vergeten de pootjes van Q1 en Q2 eerst te installeren, maar dit uit?

Heb de IC al omgedraaid, zonder effect.

Ik heb trouwens de LED nog niet aangesloten omdat ik deze niet in het ijzeren omhulsen krijg?

Bij voorbaat dank.

Eh, probeer eens die LED aan de sluiten?

Ik denk trouwens dat je het best een nieuw topic kan maken;)

Yooxa
20 december 2010, 21:19
Weet jij mischien hoe ik het ledje in het ijzeren ''omhulsel'' krijg?
Aan de onderkant zit namelijk wat plastic met 3 gaatjes, dat ik er niet uit krijg.

nico verduin
20 december 2010, 21:29
Weet jij mischien hoe ik het ledje in het ijzeren ''omhulsel'' krijg?
Aan de onderkant zit namelijk wat plastic met 3 gaatjes, dat ik er niet uit krijg.tangetje pakken ?:seriousf:

cluseau
20 december 2010, 22:42
Zou me om dat ledje niet zo druk maken, deze heeft niets met de werking te maken.

Wat de brom betreft:
Heb je batterij of adapter voeding, batterij veroorzaakt zeker geen brom. Adapter mogelijk wel.

Mogelijk heb je een massa probleem, probeer een foto van je creatie te plaatsen of te mailen. Wel eentje waar we wat details op kunnen zien.

Je kan ook even ohm's meten tussen de massa van de ingaande en uitgaande jackplug. Deze moet heel laag zijn(<10 Ohm).

Lange draden doen ook geen goed.

Metalen of aluminium kastje gebruikt? Als hij open en bloot op tafel ligt zal het ook zeker alle bromsignalen oppikken.

Frans.

Yooxa
21 december 2010, 11:02
Ik gebruik een batterij, en hij ligt open en bloot op tafel.

Ik heb alleen geen meet apperatuur, is dit duur?

cluseau
21 december 2010, 11:14
Ik gebruik een batterij, en hij ligt open en bloot op tafel.

Ik heb alleen geen meet apperatuur, is dit duur?

Je zal iig geen last hebben van een brommende adapter. De brom wordt vrijwel zeker opgepikt door de open ingangen, dwz zonder metalen afscherming kan alle ellende uit de omgeving worden opgepikt.

Mogelijk heb je ergens een ground probleem. Op z'n minst heb je een universeel metertje of DVM nodig. Tegenwoordig voor een paar rotcenten te koop bij de gelijknamige bouwmarkt. Voor nog geen tientje koop je een onnauwkeurig maar bruikbaar apparaatje. Moet je er alleen nog mee om kunnen gaan natuurlijk. Leer je vanzelf hoor.

Frans.

Yooxa
22 december 2010, 10:54
Kan dat ground probleem ook het geen geluid krijgen verklaren? of alleen de brom?

Ik zal anders zo wel even wat foto's plaatsen

cluseau
22 december 2010, 11:23
Kan dat ground probleem ook het geen geluid krijgen verklaren? of alleen de brom?

Zeker en vast ;)

Yooxa
22 december 2010, 12:10
Hier heb ik wat foto's sorry voor de slechte kwaliteit, zeg maar als je iets anders wilt zien.

http://img832.imageshack.us/i/img1599h.jpg/

http://img841.imageshack.us/i/img1601h.jpg/

http://img202.imageshack.us/i/img1603t.jpg/

cluseau
22 december 2010, 12:46
Soldeerwerk ziet er best goed uit. Voor het nette zou je het vloeimiddel nog een beetje kunnen oplossen maar dat heeft geen invloed op de werking.

Waar ik wel bang voor ben zijn de lange draden, ik zie dat toch steeds weer terug bij dergelijke projecten. Er is geen garantie dat inkorten je probleem oplost maar gunstig is het niet.

Printje ziet er leuk uit maar nu is helaas niet te zien waar alle aansluitingen naar toe gaan. De rest van de componenten liggen allemaal buiten beeld. De vraag is of een foto van de rest wel zinvol is omdat het van zo'n plaatje toch niet te volgen is. Waar je naar moet kijken is of de aarding van de jackpluggen wel is aangesloten op de massa van de schakeling. Als dat niet goed zit heb je brom en geen of nauwelijks audio. als je een ohmmeter aanschaft kun je de verbindingen testen door ohms te meten tussen de massa en de min van beide jack's. Zijn die verbindingen goed dan is waarschijnlijk toch de lange bedrading de oorzaak.

Frans.

edit
In het schema is een beetje onduidelijk aangegeven waar de min van de outputjack moet worden aangesloten. Maak voor alle zekerheid een verbinding naar de min van de input jack. Deze minnen kunnen gewoon aan elkaar.
/edit

Yooxa
22 december 2010, 13:21
Trouwens, bij Q1 en Q2 ben ik vergeten die voetstukjes te monteren zoals hier te zien is:

http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screamerwire.pdf

Wat me ook op valt is dat 4 groene weerstandjes heb, die op die link gewoon blauw zijn, maar dit komt mischien omdat ik de 808 handleiding volgden?

cluseau
22 december 2010, 13:25
Trouwens, bij Q1 en Q2 ben ik vergeten die voetstukjes te monteren......
Wat me ook op valt is dat 4 groene weerstandjes heb........

Je hebt ze dus direct gesoldeerd? Beter!....veel beter!

Kleur van de weerstandjes maakt geen ruk uit, Tis maar net wat voor verf er over was. De waarde is alleen belangrijk en zorgt bovendien niet voor brom. Ik blijf gaan voor een massa probleem.

Yooxa
30 december 2010, 22:15
Wat mij opvalt is dat ik bij het rode vierkantje niks heb zitten, klopt dat?

http://img232.imageshack.us/img232/8924/fggfgf.png (http://img232.imageshack.us/i/fggfgf.png/)

cluseau
30 december 2010, 23:01
Wat mij opvalt is dat ik bij het rode vierkantje niks heb zitten, klopt dat?

Nee dat klopt niet, daar gehort eine Drahtbrücke wass. (Schei$$e) :crazyhappy:

Franzzz

Yooxa
31 december 2010, 20:03
Dus daar moet ik een draad tussen leggen?
Kan ik daar gewoon het draad van gebruiken dat ik ook voor de pots e.d. heb gekregen?