PDA

View Full Version : vraagje over elementen



cioola
24 oktober 2008, 18:27
Ik heb sinds vorige er een gitaar bij .

Ooit begonnen op leen gitaren, mijn eerste gitaartje was een spaanse gitaar, een Romana ?? Hij heeft drie valse tonen, iets wat rare bouw ..
Na een paar jaar op die , kwam mijn eerste ac gitaar !

Mijn eerste echte !!! gitaar is een art & Lutherie, nu wel een jaartje of 15 oud denk ik !
Opzich een heerlijke gitaar, maar wilde graag er iets nieuws bij !

Afgelopen zaterdag , aan het winkelen geweest, in Vlaardingen, en als ik een muziekwinkel tegenkom, moet ik altijd eventjes gitaartjes kijken ( tik denk ik ) ..
Het plan , van een gitaar erbij... Zat er al een tijdje hoor.
Voor de zomer was ik zo stom geweest, om zo'n namaak ovation van stagg te kopen, zelfde dag ,na aankoop was de kam van die gitaar afgesprongen, gitaar terug gebracht, ik was ff genezen van het idee dat ik iets anders wilden !

Maar vorige week .... in die zaak (kwijl kwijl)
Ik kon het niet laten daar toch wat gitaren ff vast te houden .. En uiteindelijk , ja hoor verkocht !! Eerst een paar crafters, één tanglewood, hij speelde gewoon heel fijn lekker geluidje ! Ik kende dit merk niet !
Nadat ik een kennis van ons vorige keer had verteld, van die Stagg , had hij me voor gek verklaard, dat ik met dat ding had durven thuis komen, omdat ik met die Art & Lutherie wist wat ik in mijn handen had ( tjah ) ..Ik vond het best een beetje eng om hem mee te nemen.. Maar hij voelde goed , klonk goed .. Jah !! Kon het niet laten.. Nog ff zitten twijfelen tussen een Crafter dus en deze, maar dees had net wat meer ..
Het is een Tanglewood premier TW115 AS CE geworden..

Nu komt en beetje mijn vraag, gister,ik heb die tangle en een crafter een paar keer in handen gehad, bijde op een versterker gehoort .. De batterij van de crafter liep op zijn eindje, dus de verkoper heeft bij de crafter hem vervangen ..
De tanglewood heeft hij wat bijgewerk ( geveild enz)
Nu heb ik zonda'g pas de nieuweling echt thuis ffies in handen gehad, moest die ochtend spelen in de kerk, dus echt tijd om er ff voor te zitten had ik nog niet gehad.
Ik ben van mijn oude gitaar gewend, dat zodra ik hem aansluit , er een lampje gaat branden, op het momend dat mijn batterij leeg liep werd dat lampje minder.

Deze nieuwe gitaar , geeft helemaal geen lichtje, er zit wel in het element een stem functie die doet het wel.
Zondag heb ik de nieuwe op mijn versterker(tje) aangesloten, hij deed het wel, maar helemaal hard ging hij niet meteen, ik zat een liedje te spelen en opeens kreeg een hoop power :blast:!! Had zoiets van huh ?? Heel de tijd gaf hij naar de versterker weinig signaal !
Maar ook na die herrie ineens, ging er geen lampje branden, dat hij stond aangesloten op de versterker .
Nu is mijn vraag, gaat bij deze gitaren, het lampje van batterij toevallig branden, als de batterij leeg is ?

Omdat ik wilde checken of het aan de batterij lag, wilde ik dus even de batterij van mijn ouder gitaar proberen. Nu zit dat element, me batterij IN mijn klankast, dus altijd heel gedoel daar bij te komen, en niet alle snaren helemaal los te hoeven draaien !. Bij het loshalen van de batterij hoorde ik een "krak " en heb het vermoeden dat er een draadje is losgekomen van het element ! (SHITT ! )
Later weer geprobeerd deze gitaar aan te sluiten, maar dus geen signaal meer ;( Snikk !!
Zou dat een eenvoudige reperatie zijn ?

IEmand een idee ?
Hoe het zit met dat batterij lampje van die tanglewood ?
En het elementje van de Art & Lutherie ?

I hope so !

Eko
26 oktober 2008, 17:55
Als je de Tanglewood bij Vox Humana gekocht hebt , gewoon even terug gaan. Een kabeltje los ergens uit is voor een gitaartechneut een kleine klus. Mocht je het zelf willen doen:
Draai je snaren losser en zet een capo op je hals, bv op de 3e positie. Als je snaren los zitten haal je de endpins er uit en legt de snaren ( terwijl ze dus nog bovenin vastzitten ) los naast de gitaar. Het makkelijkst gaat het met 3 aan elke kant. Het gat is dan toegankelijk voor je hand. Als je het hebt gebruik je een klein spiegeltje om eerst even te kijken. Meestal zit de electronica met kleine jackpluggetjes vast in de batterijhouders.
Als de plug er weer in zit volgt de volgorde weer andersom en kun je stemmen, et presto!