PDA

View Full Version : Heeellllp! Het schijnt dat ik het ritme niet houd tijdens soleren.



Realeigo
24 oktober 2008, 17:13
Nou daar ben je mooi klaar mee als opeens iemand zegt dat je tijdens je improvisatie solo in een compleet ander tempo en maatsoort gaat soleren en het dan ook nog blijkt te kloppen.
Nu ben ik al een week aan het proberen en als ik alleen maar continu achtsten speel dan kan ik het tempo aanhouden maar ik hoef maar een scheet te laten of ik zit weer in mijn eigen tempo.
Ik verwijt vooral mn gitaarleraar ervan dat hij het niet even heeft gemeld. want ik heb nu al 4 jaar les van hem en een gedeelte van die tijd hebben we doorgebracht met solo oefeningen en improviseren.

En omdat ik dit jaar ben begonnen met een muziek opleiding heeft de gitaar leraar mij een paar weken terug mij toen moeten vertellen dat dit dus voorkwam.
En het enigste wat die lul zegt is dat ik met een metronoom moet oefenen maar dat helpt geen kut want ik houd hetzelfde probleem. Achsten en zelfs zestienden lukken maar zodra er ook maar iets gebeurteen bend, slide, zestiende/achstes/kwart overslaan en ik ben er helemaal af...

Godver godver godverrr.

Is er dan ook maar iemand in de wereld die mij kan helpen?

Ibanez666
24 oktober 2008, 17:47
Ik zou eerst even afkoelen :)

sja een metronoom, dat zou kunnen, want ritme is gerust te leren, maar ik denk ook wel dat je er gevoel voor moet hebben. De een heeft dat nou eenmaal meer dan de ander. Ik zou met soleren eerst eens oefenen met weinig noten, zodat je het ritme in de gaten kan houden en dan langzaam uitbouwen.

DeiDRagonas
24 oktober 2008, 18:29
Toch lijkt de tip van de metronoom me wel nuttig.. En dan vooral heel langzaam beginnen. Na een tijdje onthouden je hersenen de beweging automatisch en kun je versnellen.

Succes, wel jammer dat die andere leraar je daar niet op gewezen heeft.

R

Jeroensnake
24 oktober 2008, 19:53
Een paar tips tijdens het oefenen;

- speel niet te moeilijk
- focus je aandacht op het metrum (niet het ritme of je nootkeuze)
- geef jezelf de tijd om naar je spel te luisteren; hou het tempo laag
- gebruik die tijd dan ook om je eigen spel te analyseren (concreet ; luister hoe de accenten van je solo samenvallen met die van het metrum)
- gebruik je voet voor een vast tempo, bij gebrek aan metronoom

Het meetikken met de voet tijdens het oefenen is sowieso een goede gewoonte. Als je te snel of te moeilijk speelt (waardoor je geen aandacht meer over hebt voor het metrum), hoor je dat vrijwel direct. Zie het als een handig natuurlijk feedbackhulpmiddel.

alexandra
24 oktober 2008, 22:43
langzaam beginnen met metronoom en uren maken.

Muzieknono
25 oktober 2008, 10:25
Het lijkt me ook handig om van tijd tot tijd eens wat voor jezelf op te nemen en daar kritisch naar te luisteren.
Gr Dirk Jan :metal:

Realeigo
25 oktober 2008, 18:08
Ik denk ook dat ik de reden heb gevonden waarom....

Met de metronoom wil zestienden nog wel lukken op tempo 120. met van die fret 5 6 7 8 op en neer beweeg rijtjes.
Maar een solo met zestienden ben ik gewoon te sloom voor,.. :seriousf:
Snelheid oefenen dus...

Realeigo
25 oktober 2008, 19:50
De solo op deze track is van mij:
http://soundclick.com/share?songid=7004417

Let niet op mijn enthousiasme tijdens de solo xD

Guitarik
25 oktober 2008, 21:01
Veeeeeel met cd's, mp3's, etc. meespelen zal je denk ik ook helpen.

alexandra
25 oktober 2008, 21:03
Idd.. Meespelen op backing tracks wil ook nog wel eens helpen.

rjong999
26 oktober 2008, 10:43
Ik denk dat ik je probleem in de solo in Waterhole goed kan horen, aan het einde van de solo vooral. Voor zover dat op een afstandje na te gaan is ga je tijden het soleren zó in je solo op dat je het ritme 'vergeet', het metrum van je solo gaat dan een eigen leven leiden. En dat gaat uiteindelijk natuurlijk mis met de maat van de rest van de muziek.
Zoals hierboven al aangegeven, de beste manier om dat op te lossen is met je voet meetikken. ALs je onverstoorbaar de maat met je voet meetikt kun je soleren wat je wilt en toch altijd de maat van de muziek terugvinden. Als je oefent gaat dat nog beter door een stuk papier onder je voet te leggen, zodat je je voet niet alleen voelt maar ook duidelijk hoort.

Ibanez666
26 oktober 2008, 10:46
De solo op deze track is van mij:
http://soundclick.com/share?songid=7004417

Let niet op mijn enthousiasme tijdens de solo xD

Misschien ook een idee om je solo wat beter te doseren met wat rustpunten en langere noten. Het lijkt nu bijna alsof je bang bent om even niets aan te slaan. Dan gaat het gauw te gehaast en dat merk je aan het eind van je solo.

JvD.
26 oktober 2008, 10:50
maar wacht, het probleem is dat als je gaat soleren je uit de maat speelt?
dat vind ik eerder een kunde, mij zou het niet lukken.

ik weet nietzo goed wat je hier aan kunt doen. bij een recording zou ik de click of de drum harder zetten, maarja.

Realeigo
26 oktober 2008, 13:59
Ik denk dat ik je probleem in de solo in Waterhole goed kan horen, aan het einde van de solo vooral. Voor zover dat op een afstandje na te gaan is ga je tijden het soleren zó in je solo op dat je het ritme 'vergeet', het metrum van je solo gaat dan een eigen leven leiden. En dat gaat uiteindelijk natuurlijk mis met de maat van de rest van de muziek.
Zoals hierboven al aangegeven, de beste manier om dat op te lossen is met je voet meetikken. ALs je onverstoorbaar de maat met je voet meetikt kun je soleren wat je wilt en toch altijd de maat van de muziek terugvinden. Als je oefent gaat dat nog beter door een stuk papier onder je voet te leggen, zodat je je voet niet alleen voelt maar ook duidelijk hoort.

Komt me bekend voor ja.

leif
27 oktober 2008, 08:01
Als je er geld aan uit wil geven:
http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=819&ParentId=95
Ik heb hem ook en vind hem geweldig. Ik heb heel veel dingen terug gehoord van mezelf en ben er eens hard aan gaan werken. Als je een keer tijd hebt zou ik hem gewoon eens uitproberen.
gr leif

EuroCinema
27 oktober 2008, 13:54
Zoek tab op van Le Freak van Chic en probeer die lick zo strak als Nile Rodgers mee te spelen met de mp3. Melting Pot van Booker T & the MG's is ook een goeie (Steve Cropper). Deze gasten kunnen dus zo loeistrak spelen zonder computerediting of wat dan ook, laat dat een voorbeeld en inspiratie zijn. Mp3tje op repeat en spelen, spelen, spelen en proberen net zo strak te worden.

Jeroensnake
27 oktober 2008, 14:50
Probeer anders eens het nummer Roxy Music - Psalm (1973) (http://nl.youtube.com/watch?v=OPuBQTwTdJQ) mee te spelen. Het akkoordenschema is niet de moeilijkste. In het begin worden slechts enkele noten gespeeld, waardoor het metrum wel lastig te horen is. Naarmate het nummer vordert, komt het steeds duidelijker naar voren. Zoek de accenten en laat die in je solo naar voren komen. Zoals bijvoorbeeld in het solo stukje van de saxofoon. De accenten worden helemaal duidelijk zodra de zanger zijn speeltje krijgt toegeworpen.

Correctie ; dat speeltje hoor je alleen in de live versie.