PDA

View Full Version : vraagje over snaarspanning



crelis
24 oktober 2008, 12:26
hallo,

ik had even een vraag over de spanning van gitaar snaren. Ik merk namenlijk dat je op de ene gitaar makkelijker kan benden dan op de andere terwijl er dezelfde snaren op zitten en terwijl het dezelfde soort gitaren zijn. nou is mijn vraag: Hoe kan dit? Is dit ook afstelbaar?

koentjo
24 oktober 2008, 12:43
het zou kunnen dat de ene gitaar in E is gestemd en de andere een halve toon lager. de snaren staan dan aanzienlijk losser en het is zo makkelijker te benden.

crelis
24 oktober 2008, 12:48
ja dat is zo, maar ik bedoel dus dat ook als ze allebij in e zijn dat er verschil in snaar strakheid is. het moet dus iets aan de gitaar zijn.

vincent136
24 oktober 2008, 12:49
het zou kunnen dat de ene gitaar in E is gestemd en de andere een halve toon lager. de snaren staan dan aanzienlijk losser en het is zo makkelijker te benden.

ik denk niet dat de TS dat bedoeld.

Volgens mij bedoel je de action. Action betekent de snaarhoogte ten opzichte van je hals.

Des te hoger de snaren van je hals afstaan, des te zwaarder het spelen is. Des te lager de snaren op je hals staan, des te lichter het spelen gaat.

Het kan dus zomaar zijn dat bij de ene gitaar de afstelling/action zo is dat de snaren hoog liggen, met als gevolg zwaarder spelen, dus ook het benden gaat dan moeilijker.

Mark1990
24 oktober 2008, 12:58
hebben beide gitaren dezelfde mensuur?
gitaren met een kortere mensuur (denk aan Les Paul) hebben als vanzelfsprekend kortere snaren, waardoor deze minder strak gespannen hoeven te worden voor dezelfde toon

crelis
24 oktober 2008, 13:10
ja ik weet van les pauls dat die idd makkelijker opdrukken.
maar laat ik maar wat meer to the point komen. ik en een vriend van mij hebben allebij een strat en ook nog allebij een 60s model. maar de strat van die vriend van me drukt makkelijker op dan die van mij. en mijn strat heeft ook nog dat de hoge e snaar iets moeilijker opdrukt dan de andere snaren.
daarom wou ik weten hoe dit kan en of dit ook afstelbaar is. ik heb geprobeert de hoogte van de e snaar wat af te stellen maar dat maakte weinig verschil. ik kan de saddle ook nog naar voren of naar achteren zetten.
heet dat de mensuur?

Nobler
24 oktober 2008, 13:53
de mensuurlengte is de afstand tussen de punten waartussen de snaar kan trillen, dus de kam (aan het begin van de hals) en de brug (op de kast). Door de zadeltjes op de brug te verstellen kun je inderdaad in theorie de mensuurlengte per snaar iets veranderen, maar de mate waarin je dat kunt doen is zo klein dat het opdrukken er niet moeilijker of makkelijker door zal gaan, en daar is de stelmogelijkheid ook niet voor bedoeld (maar om de snaren onderling zuiver kunnen laten klinken).

Je zou met een meetlint de mensuurlengte van jullie beide strats eens kunnen opmeten. Die hoeft niet per se hetzelfde te zijn (let wel, ik ben geen stratkenner). Als de mensuurlengte gelijk is en het echt exact dezelfde snaren snaren zijn (dus zelfde merk, zelfde soort pakje, zodat niet alleen de opgegeven dikte, maar bijvoorbeeld ook het materiaal hetzelfde is), dan kan het volgens mij maar aan twee dingen liggen.

De eerste is de action, dat is de afstand tussen de niet ingedrukte snaren en de frets, je meet dat bij de 12e fret. Als de action bij jouw gitaar hoger is dan bij die van je kameraad, dan kun je dat op de brug instellen. Bij Gibson achtige modellen draai je meestal de hele brug omlaag met een schroef aan de kant van de hoge snaren en/of zo'n schroef aan de lage kant. Je kunt beide evenveel omlaag draaien, of de brug wat laten kantelen, zodat de action voor de hoge snaren meer verandert dan voor de lage of andersom. Bij Fender-achtige gitaren draai je meestal het zadeltje van elke snaar omlaag, óf zitten de snaren per twee op een zadeltje dat je kunt instellen. Je hebt er meestal een inbussleuteltje met een heel aparte maat voor nodig. Gebruik niet iets anders, anders draai je de boel kapot. Je kunt het zadel dan omlaag draaien tot de snaar gaat kletteren of buzzen op de snaren. Je hoort vanzelf wat ik bedoel, maar pas op, het veranderen van de action heeft weer invloed op heel veel andere instellingen, dus het is misschien beter dat door een gitaar-techneut in een muziekzaak te laten doen.

De andere mogelijkheid is de hoogte van de frets. Vergelijk die eens van beide strats. Ik vind zelf het opdrukken met hoge frets niet lekker gaan. Sommige mensen zeggen dat je met hoge (=Jumbo) frets sneller kunt spelen dan met platte, lage frets. Mijn persoonlijke ervaring is echter anders. Ik denk dat dat door de manier van spelen komt. Als je op een technisch perfecte manier de snaren indrukt zul je misschien sneller spelen met hoge frets. Ik speel op een zelf aangelegde manier bluesachtige solo's met veel opdrukken, en dat gaat wat mij betreft gewoon makkelijker met lage frets. Omdat het opdrukken makkelijker gaat speel ik ook gemakkelijker en daardoor heb ik misschien alleen het idee dat ik er sneller op kan spelen, maar ik hoor daar graag meningen van anderen over.

Edit: ik bedenk me dat er nog een derde reden kan zijn, de gladheid van de frets. Als jouw frets veel groefjes er in hebben voelt het opdrukken zwaarder omdat de snaar moeilijker glijdt. Frets kunnen natuurlijk slijten en corroderen. Je kunt frets laten vlakken (zou ik weer alleen door een kundige gitaar techneut laten doen) maar ook polijsten. Ik heb dat nog nooit zelf gedaan, dus daar kan ik je ook niet over adviseren.

Alain
24 oktober 2008, 13:57
en de flexibiliteit van de snaren, oftewel het merk.

Een GHS is anders dan bvb een D'Addario

aaronstonebeat
24 oktober 2008, 14:20
Het zou ook nog in de tremolo kunnen zitten. Ik kan me voorstellen dat je iets harder moet benden als die zwevend afgesteld is. Stel je drukt met een (eenzijdig) vastgezette tremolo een hele toon omhoog. Als je met dezelfde kracht drukt bij een zwevende tremolo wordt een deel van de energie gebruikt om de hele tros snaren omlaag te trekken, inclusief de snaar die je op dat moment omhoog bendt; dus moet je nog iets verder omhoog drukken.

't Is maar een theorette.

Orpheo
24 oktober 2008, 14:28
het heeft ook te maken met hoe de hoek van de snaar is na de brug en na de topkam, en dat kan ook varieren. maar ik heb gemerkt dat het type frets dat je hebt, ook uit kan maken voor het gemak van benden.

barno
24 oktober 2008, 15:39
het heeft ook te maken met hoe de hoek van de snaar is na de brug en na de topkam, en dat kan ook varieren. maar ik heb gemerkt dat het type frets dat je hebt, ook uit kan maken voor het gemak van benden.


+1 belang van de hoek na de topkam wordt vaak onderschat. Nu zal dat bij twee strats wel hetzelfde zijn. zou kunnen dat er verschil zit bij (positie van) de stringtrees bij de twee strats waar door eentje een scherpere hoek maakt ...

aaronstonebeat
24 oktober 2008, 15:45
Maak eens een lijstje met de verschillen. Ik vind dat heel interessant, 2 gitaren die op het oog hetzelfde lijken maar toch verschillende eigenschappen hebben; identiek zijn ze natuurlijk nooit.

crelis
24 oktober 2008, 19:24
hey
dankje voor jullie reacties.
ik ben deze middag even naar de winkel geweest en heb een nieuw pakje snaren erop gezet met de diktes: 009 011 016 026 036 046
de top snaren hebben de diktes van 009 en de bodem snaren hebben de diktes van 010. nu drukt mijn gitaar makkelijker op in de top snaren terwijl de bodem snaren nog zo dik klinken als 010. dus in het principe is het probleem met benden nu opgelost. maargoed.

Vandaag 14:28
Orpheo het heeft ook te maken met hoe de hoek van de snaar is na de brug en na de topkam, en dat kan ook varieren. maar ik heb gemerkt dat het type frets dat je hebt, ook uit kan maken voor het gemak van benden.


hoe word de snaarspanning dan beinvloed door de hoek van de snaar naar de brug en naar de kam?

crelis
24 oktober 2008, 20:16
Maak eens een lijstje met de verschillen. Ik vind dat heel interessant, 2 gitaren die op het oog hetzelfde lijken maar toch verschillende eigenschappen hebben; identiek zijn ze natuurlijk nooit.

bedoel je een lijstje met verschillen tussen mijn strat en de strat van die vriend van me? de strats verschillen niet veel. volgens mij is het enige verschil dat ik een gelakte finish heb en mischien ander hout.
verder is de brug en de neck volgens mij allemaal hetzelfde. volgens mij staat bij hem te string tree ook wat lager als bij mij maar dat weet ik ook niet zeker.

maar in het algemeen merk ik ook dat de snaar spanning op zoon beetje dezelfde gitaren heel erg kunnen verschillen. ik heb bij feedback nog op een eric johnson strat en dat is echt zoon beetje dezelfde gitaar als wat ik heb en daar voelen de snaren ook weer heel anders. bij sommige gitaren voelen de snaren aan als spaggetie. naar mijn gevoel hebben die gitaren dan vaak minder sustain. en op andere gitaren staan de snaren weer veel strakker.

zeiler
24 oktober 2008, 20:25
soort hals?

vindt maple makkelijker opdrukken en benden dan rosewood!

opzich al wat jij nu zegt denk ik?

maple is gelakt en gladder...

koentjo
24 oktober 2008, 20:29
soort hals?

vindt maple makkelijker opdrukken en benden dan rosewood!

opzich al wat jij nu zegt denk ik?

maple is gelakt en gladder...

maar je drukt de snaar toch niet helemaal tegen de toets?
als het goed is, tenminste als je niet veel te veel kracht zet, raakt de snaar de toets nooit.

aaronstonebeat
24 oktober 2008, 20:31
maar je drukt de snaar toch niet helemaal tegen de toets?
als het goed is, tenminste als je niet veel te veel kracht zet, raakt de snaar de toets nooit.

Met benden zul je wel kracht moeten zetten. En met lagere frets zit je eerder tegen het hout.