PDA

View Full Version : Fretten van toets met binding



Hedge
24 oktober 2008, 10:14
Ik heb de slots voor de fretten gezaagd. Het is mijn bedoeling om de toets te voorzien van een binding.

Werkwijze die mij logisch lijkt is:
- Slots zagen
- Toets netjes zagen/zijkanten vlakken
- Binding verlijmen
- Radius aanbrengen
- Fretten op maat maken
- Fretten in de toets hameren/persen

De vraag waar ik mee zit is als volgt:
Van de fret met een stukje van de angle af op de plek waar de binding zit. Hiervoor zijn speciale tangen te koop, maar deze vind ik erg duur. Is er een andere oplossing??

Verder vraag ik me af of ik de fret ook vast zal lijmen of niet.

Overige tips zijn ook van harte welkom

superfly
24 oktober 2008, 10:46
Neem aan dat je de tang bedoeld?
http://www.stewmac.com/catalog/images/0148-LB_fretchart.gif
Die kan je ook afslijpen met een dremeltje bijvoorbeeld.
Lijmen kan, maar als je tang genoeg in het hout van je toets grijpt is dat niet nodig. Bij twijfel een druppeltje secondenlijm.

Robrock
24 oktober 2008, 11:01
Hallo Hedge ,
tang kan je gewoon wegvijlen, zo doe ik het tenminste. Er zijn hier ook bouwers die een dremeltje daarvoor gebruiken.
Kijk uit met het lijmen van de binding dat de lijm niet in je fretslots loopt!
Indien de slots in je fretboard qua breedte goed zijn afgestemd op de frettang van het fretdraad dat je gebruikt hoef je de frets niet vast te lijmen.
m.v.g.
Rob

Yoshida
24 oktober 2008, 11:18
Guitarsupplies heeft een fret bevel vijl in de koopjeshoek, ik weet niet zeker of dat is wat je zoekt. Goed gereedschap is het halve werk maar het resultaat is slechts zo goed als de bouwer!

barno
24 oktober 2008, 11:20
hi hedge,
met dremeltje gaat dat heel goed:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinFatKingcollage29.jpg

ik heb ook nog nooit moeten lijmen

ik werk de fretuiteindes daarna ook af met de dremel: dit wel niet doen na avondje zwaar doorzakken: vaste hand required, want je mag de binding niet raken.

Tapirdier
24 oktober 2008, 11:30
Let er wel op dat ook na het aanbrengen van de radius de slots diep genoeg zijn

oknarb180
24 oktober 2008, 13:16
Hey,

Ik heb inmiddels wel een paar halsen herfret, maar nog nooit met binding. Gevoelsmatig denk ik dat het handiger is om eerst, de binding te routen, defretsleuven te zagen, de toets te radiussen en daarna pas de binding aan te brengen. Ik weet alleen niet in hoeverre je overtollig lijm van de binding in de sleuvjes krijgt.

vr.gr.

Branko

Hedge
24 oktober 2008, 14:12
Bedankt voor alle reacties, tips en de verhelderende foto's. Ik heb nog ergens een multitool liggen, dus dat ga ik maar proberen.

Ik heb op mijn eerste gitaar de frets er zonder lijm ingezet. Ik heb alleen pas ergens gelezen dat als je de fret lijmt dit een positief effect heeft op de sustain. Iemand hier ervaring mee of een mening over?

aaronstonebeat
24 oktober 2008, 14:25
Bedankt voor alle reacties, tips en de verhelderende foto's. Ik heb nog ergens een multitool liggen, dus dat ga ik maar proberen.

Ik heb op mijn eerste gitaar de frets er zonder lijm ingezet. Ik heb alleen pas ergens gelezen dat als je de fret lijmt dit een positief effect heeft op de sustain. Iemand hier ervaring mee of een mening over?

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Frets zijn belangrijke contactpunten tussen de snaar en de gitaar. Als die niet helemaal vast zitten, gaan ze in hun uppie trillen en dan is die energie verloren. Ze moeten dus met of zonder lijm helemaal vast zitten. En als de fretslots niet perfect op breedte zijn, lijkt lijm me de enige mogelijkheid om het goed te krijgen.

barno
24 oktober 2008, 14:36
Hey,

Ik heb inmiddels wel een paar halsen herfret, maar nog nooit met binding. Gevoelsmatig denk ik dat het handiger is om eerst, de binding te routen, defretsleuven te zagen, de toets te radiussen en daarna pas de binding aan te brengen. Ik weet alleen niet in hoeverre je overtollig lijm van de binding in de sleuvjes krijgt.

vr.gr.

Branko


voor wat het waard is: zo doe ik het:

(ik maak het fretboard helemaal klaar voor ik het lijm, dus gefret en al)

- fretboard zagen op maat (breedte binding x2 erook afhalen)
- slots zagen
- radiussen
- binding tegen het fretboard lijmen met secondenlijm, perfect doseerbaar zodat er geen lijm in de slots komt
- binding gelijk met fretboard scrapen
- opnieuw radiussen en binding al wat bevellen
- fretten
- bevellen
- fretboard lijmen

Hedge
29 oktober 2008, 08:59
Ik heb de toets nu zover dat de fretten erin kunnen.
Graag wil ik weten welke manier jullie het beste bevalt om de fretten erin te hameren of te persen.

KoenB
29 oktober 2008, 12:06
Ik heb de toets nu zover dat de fretten erin kunnen.
Graag wil ik weten welke manier jullie het beste bevalt om de fretten erin te hameren of te persen.

Ik gebruik altijd een beetje cheape manier:
- fretje in de slot drukken zodat ie een beetje vast zit
- hals aan de rand van de werkbank leggen en ondersteunen
- radiusblok op de fret (blok is toch al naar de mallemoeren, keer zelf gemaakt en niet echt een great succes)
- lijmklem op het geheel, en dan een rustig aandraaien. Fret wordt netjes in de slot geplet.

oknarb180
29 oktober 2008, 20:37
Ik heb de toets nu zover dat de fretten erin kunnen.
Graag wil ik weten welke manier jullie het beste bevalt om de fretten erin te hameren of te persen.

Hey,

Ik vind het persen helemaal top. Gewoon zo'n fretpres van Stewmac in de boorkolom en gaan met die banaan. Geen lastige constructies o.i.d.
Tussen mijn draadjes is vast wel een fotootje hiervan te vinden.

vr.gr.

Branko

oknarb180
29 oktober 2008, 20:38
voor wat het waard is: zo doe ik het:

(ik maak het fretboard helemaal klaar voor ik het lijm, dus gefret en al)

- fretboard zagen op maat (breedte binding x2 erook afhalen)
- slots zagen
- radiussen
- binding tegen het fretboard lijmen met secondenlijm, perfect doseerbaar zodat er geen lijm in de slots komt
- binding gelijk met fretboard scrapen
- opnieuw radiussen en binding al wat bevellen
- fretten
- bevellen
- fretboard lijmen

Kijk, en zo kun je dus zien dat ik er geen ervaring mee heb!!!

Thanx Barno!

Hedge
30 oktober 2008, 09:22
Ik gebruik altijd een beetje cheape manier:
- fretje in de slot drukken zodat ie een beetje vast zit
- hals aan de rand van de werkbank leggen en ondersteunen
- radiusblok op de fret (blok is toch al naar de mallemoeren, keer zelf gemaakt en niet echt een great succes)
- lijmklem op het geheel, en dan een rustig aandraaien. Fret wordt netjes in de slot geplet.

Ach wat is goedkoop. Als het maar werkt.

Ik heb de fretten erin zitten. De tang heb ik weggehaald met een multitool zoals beschreven door Barno. Maar ben halverwege overgestapt naar een ouderwetse handvijl. Ik heb kennelijk niet zo'n vaste hand (of het kwam door de veel te koude schuur waar ik in werk).

De fretten heb ik erin geperst met een bankschroef. Ik heb niet eens de moeite genomen om een blokje met radius te gebruiken. Gewoon met een stuk zacht vuren ertussen. Dit ging prima. Ik heb mijn vorige fretjob gehamerd, maar dit werkt veel beter.

barno
30 oktober 2008, 10:46
Ik heb mijn vorige fretjob gehamerd, maar dit werkt veel beter.

dan ga ik mijn halsje ook zo eens fretten, hameren lukt me ondertussen vrij goed, maar ik moest toch steeds tamelijk veel vlakken.