PDA

View Full Version : RMC wah's - niet meer dan 200mA?



Fuhgawz
23 oktober 2008, 22:20
Ik ben eens aan het kijken naar nieuwe wah, aangezien mijn oude Crybaby wat kuren begint te vertonen. Vooral de Teese RMC6 Wheels Of Fire lijkt me interessant. Maar wat ik bij elke RMC wah zie staan is het volgende:

NO power supply which exceeds 200mA output should be used with "new-generation" RMC wahs. This is not limited to any particular brand or style.

Aangezien ik alles met een OneSpot van stroom voorzie gaat dit dus niet lukken. Nou ja, vrijwel elke veelgebruikte stroomvoorziening heeft meer dan 200mA en ik heb echt geen zin om met meer adapters te gaan zeulen.
Mijn vraag is dan ook: is dit ECHT nodig? Wat is het gevolg als ik een RMC wah TOCH aan mijn OneSpot hang?

jero
23 oktober 2008, 22:30
Ik ben niet helemaal zeker (D_H???) maar volgens mij trekt een pedaal mA en wordt deze niet door de stroomvoorziening het pedaal in geduwd. Ik kan me niet voorstellen dat teveel mA in een adapter schade zou kunnen berokkenen.

Fuhgawz
23 oktober 2008, 22:32
Nee precies! Ik ken het verhaal dat je (afhankelijk van het pedaal) wel een minimum aantal mA'tjes nodig hebt om een pedaal te voeden, maar buiten de RMC's heb ik nog nooit ergens zien staan dat pedalen ook een maximum kunnen hebben. Ook op de RMC site kan ik eigenlijk geen verdere verklaring vinden.

Ibanez666
23 oktober 2008, 22:57
Ik heb een RMC zonder problemen op een One-spot hangen

kevervolks
23 oktober 2008, 23:00
Het zal er wel niet voor niets staan denk ik altijd;)

Rutger
24 oktober 2008, 07:46
Een pedaal heeft een max aan spanning, niet aan stroom. Aangezien de weerstand van een pedaal konstant is en stroom=spanning/weerstand, is ook de stroom die het pedaal trekt een gegeven. Ofwel: het pedaal trekt alleen de stroom uit een voeding die het nodig heeft, niet meer en niet minder.

dml
24 oktober 2008, 08:27
Het zal er wel niet voor niets staan denk ik altijd;)

Het staat er wel voor niets. Amerikanen..... paniekzaaiers zijn het. Het valt me nog mee dat er niet staat:

"If you'll exceed 200 mA of current you will burn in hell"


Ik denk overigens dat dit een verkapte manier is om te zeggen: "Gebruik gewoon een goede gewonden
adapter of kwaliteits powersupply maar zeker geen One Spot of Powerall."

guitargeek3
24 oktober 2008, 08:38
Even basis elektro:
P = U * I
P = 9V * 0,2A
1,8W = 9V * 0,2A
De RMC trekt waarschijnlijk max. 1,8watt.

Een onespot levert aan vermogen:
P = U * I
P = 9V * 1,7A
15.3W = 9V * 1.7A

Een gewikkelde trafo heeft een minimale belasting van 80% en dat komt bij een onespot op 3,06Watt.
Het komt er dus op neer dat de overige 1,26Watt evengoed door het circuit van de RMC gaat en dit schade opleverd.
Waarschijnlijk zeggen ze daarom max. 200mA.

But correct me if I'm wrong.

JeroenSchaaf
24 oktober 2008, 08:43
Het staat er wel voor niets. Amerikanen..... paniekzaaiers zijn het. Het valt me nog mee dat er niet staat:

"If you'll exceed 200 mA of current you will burn in hell"


Ik denk overigens dat dit een verkapte manier is om te zeggen: "Gebruik gewoon een goede gewonden
adapter of kwaliteits powersupply maar zeker geen One Spot of Powerall."


Owh dat staat wel op mijne! dus hup die onespot erop!

Mitch
24 oktober 2008, 09:37
Een gewikkelde trafo, ja, maar al die moderne meuk is geschakeld. Tja, ik snap het ook niet helemaal, het schijnt dat er met de eerste generatie one spots een enkel doorbrandprobleem is geweest, maar dan nog... Teese zelf doet er erg vaag over in ieder geval.

Ibanez666
24 oktober 2008, 09:40
Moet wel zeggen dat ik naast mn RMC nog een rits (zie sig) andere pedalen heb hangen, misschien dat het scheelt

guitargeek3
24 oktober 2008, 09:43
Ik heb ook altijd een onespot gebruikt.
Heb altijd wel een ruis in m'n effect bak gehad maar dacht; dat heb je met 15 pedalen (niet alles zat gechained)

Laatst een enkel effect aangesloten met een onespot en... ruis.
Een simpele Ibanez adapter gepakt van 200mA en... stil.

Ik weet niet waar dit aan ligt maar nu ga ik dus m'n bakkie vervangen met Ibanez adapters.

Ibanez666
24 oktober 2008, 09:59
Ik heb geen last van ruis of andere bijgeluiden met mn One-Spot

SimonS
24 oktober 2008, 10:10
Even basis elektro:
P = U * I
P = 9V * 0,2A
1,8W = 9V * 0,2A
De RMC trekt waarschijnlijk max. 1,8watt.

Een onespot levert aan vermogen:
P = U * I
P = 9V * 1,7A
15.3W = 9V * 1.7A

Een gewikkelde trafo heeft een minimale belasting van 80% en dat komt bij een onespot op 3,06Watt.
Het komt er dus op neer dat de overige 1,26Watt evengoed door het circuit van de RMC gaat en dit schade opleverd.
Waarschijnlijk zeggen ze daarom max. 200mA.

But correct me if I'm wrong.
Die laatste berekening gaat niet op ;)
(Het feit dat een one-spot zoveel stroom kán leveren wil niet zeggen dat het gebeurd)

guitargeek3
24 oktober 2008, 10:30
Die laatste berekening gaat niet op ;)
(Het feit dat een one-spot zoveel stroom kán leveren wil niet zeggen dat het gebeurd)

Klopt, maar het gaat om de wattage en die klopt wel ongeacht de stroom.
Hij heeft een maximale belastingsvermogen die ongeacht de stroom blijft.

Nitefly7
24 oktober 2008, 10:44
Dit zijn Geoffrey's eigen woorden, nadat ik 'm gemaild had over deze kwestie:

"The 200mA notice has been part of the warranty information ever since my CE Certification. The wording is specific and legally must be retained as one of the compliance parts of my certification."

"All of my current wahs, with the white footpad, will work fine with the One-Spot. I use a One-Spot to test every wah now."

maar ook

"If the wah has a case mounted power supply jack then you can use the One-Spot. "

mijn advies: even mailen en vragen!

SimonS
24 oktober 2008, 10:47
Het is onzin dat een circuit meer stroom gaat trekken dan normaal wanneer de powersupply meer kan leveren dan nodig is.

Dan zou de Senseo die ik nu aan ga zetten ook doorbranden... zit een zekering van 16A aan.

(P=U*I , P=230*16=3680W... Die Senseo doet niet onder voor mn wasmachine :blast:)

Fuhgawz
24 oktober 2008, 12:37
Oke, als ik de reacties zo lees is de algemene strekking dus: onzin! Maargoed voor de zekerheid zal ik Teese zelf eens mailen. Die Wheels Of Fire wah lijkt me namelijk erg vet!
Weet iemand trouwens nog iets over dat fuzz friendly circuit waar hij het over heeft? Ik vind het namelijk juist vet dat mijn Fuzz Factory helemaal begint te freaken als ik mijn Crybaby aanzet. Daar heb je namelijk een Fuzz Factory voor! Maar als ik het goed begrijp zou dat circuit dat dus tegengaan?

guitargeek3
24 oktober 2008, 12:51
Het is onzin dat een circuit meer stroom gaat trekken dan normaal wanneer de powersupply meer kan leveren dan nodig is.

Dan zou de Senseo die ik nu aan ga zetten ook doorbranden... zit een zekering van 16A aan.

(P=U*I , P=230*16=3680W... Die Senseo doet niet onder voor mn wasmachine :blast:)

Oke, mijn fout.
Excuses

Mitch
24 oktober 2008, 13:53
Weet iemand trouwens nog iets over dat fuzz friendly circuit waar hij het over heeft? Ik vind het namelijk juist vet dat mijn Fuzz Factory helemaal begint te freaken als ik mijn Crybaby aanzet. Daar heb je namelijk een Fuzz Factory voor! Maar als ik het goed begrijp zou dat circuit dat dus tegengaan?

Fuzz friendly circuit bekt lekkerder dan output stage, oftewel buffer... dat geeft ook een impedantieverandering maar net effe a nders dan je crybaby :D
Afhankelijk van de instellingen van je Fuzz Factory krijg je waarschijnlijk minder raar gepiep en gewoon een duidelijker wah-voor-fuzz geluid. Wil je het anders kun je altijd de fuzz vóór de wah zetten, maar het zal nooit hetzelfde klinken als met je crybaby (gelukkig maar...)

Rude Perception
24 oktober 2008, 14:17
Weer zo'n leuke verwarring tussen stroom en spanning. Zo'n adapter is gewoon een spanningsbron. Dat wat in je muur zit ook. Er komt een spanninkje op het circuit in je wah te staan. In je wah zitten wat condensatoren, weerstanden en transistors. Deze samen hebben een impedantie.
Deze impedantie is een soort van vervangingsweerstand voor het hele circuit. Dit heeft Thevenin allemaal voor ons uitgezocht.

Een spanningsbron kan zelf niet bepalen hoeveel stroom die gaat leveren. Hij kan hoogstens gaan protesteren als hij niet zo veel stroom kan leveren als er gevraagd wordt.

Hoeveel stroom er gevraagd wordt hangt af van de interne/vervangingsweerstand, op de bovenstaande wijze. Het pedaal zelf dus 'bepaalt' hoeveel stroom er getrokken wordt.

Fuhgawz
24 oktober 2008, 17:02
Fuzz friendly circuit bekt lekkerder dan output stage, oftewel buffer... dat geeft ook een impedantieverandering maar net effe a nders dan je crybaby :D
Afhankelijk van de instellingen van je Fuzz Factory krijg je waarschijnlijk minder raar gepiep en gewoon een duidelijker wah-voor-fuzz geluid. Wil je het anders kun je altijd de fuzz vóór de wah zetten, maar het zal nooit hetzelfde klinken als met je crybaby (gelukkig maar...)

Hoezo gelukkig maar!? De Crybaby in de Fuzz Factory geeft lekker variatie in de freakyness zonder dat je hoeft te bukken. :P Ik kan nu die Fuzz Factory instellen als octave up (wat hij overigens echt niet slechter doet dan mijn geliefde Scrambler) en dan die wah erbij inkicken voor madness!



Weer zo'n leuke verwarring tussen stroom en spanning. Zo'n adapter is gewoon een spanningsbron. Dat wat in je muur zit ook. Er komt een spanninkje op het circuit in je wah te staan. In je wah zitten wat condensatoren, weerstanden en transistors. Deze samen hebben een impedantie.
Deze impedantie is een soort van vervangingsweerstand voor het hele circuit. Dit heeft Thevenin allemaal voor ons uitgezocht.

Een spanningsbron kan zelf niet bepalen hoeveel stroom die gaat leveren. Hij kan hoogstens gaan protesteren als hij niet zo veel stroom kan leveren als er gevraagd wordt.

Hoeveel stroom er gevraagd wordt hangt af van de interne/vervangingsweerstand, op de bovenstaande wijze. Het pedaal zelf dus 'bepaalt' hoeveel stroom er getrokken wordt.

Bedankt voor dit ongetwijfeld goed doordachte verhaal, maar wat betekent dit concreet in lekentaal? :P Kan ik gewoon een adapter met meer dan 200mA op die wah zetten of niet?

Ik heb overigens een mailtje gestuurd naar Teese. Even afwachten wat hij zegt, dan post ik dat uiteraard hier.

Fuhgawz
24 oktober 2008, 21:14
Inmiddels reactie van dhr. Teese:

Hi Fuhgawz,

All current production (white footpad and/or GOLD signature) RMC wahs have revised power supply circuitry which allow them to be safely used with pretty much any proper polarity 9V power supply. The 200mA warning is "just" a part of my CE certification and therefore cannot be removed from my site or literature, even if it doesn't have any real bearing on things anymore.

Earlier, SILVER signature FFT-equipped RMC wahs have circuits which should be updated to current specs (available to owners [even 2nd-hand] for cost of shipping only).

Peace, Love, and Wah,
Geoffrey

Hij zegt dus zelf dat elke 9volt voeding bruikbaar is. De waarschuwing is enkel daar voor het certificaat. Nou dat is dus ook weer opgelost! ;)

Nielsje
24 oktober 2008, 21:16
Man, als het niet is dat z'n wahs goed klinken, dan zou je d'r wel gewoon een kopen voor de geweldige service die hij levert!

Fuhgawz
24 oktober 2008, 23:22
Ja absoluut!! Alleen jammer dat ze zo duur zijn. Die RMC6 Wheels Of Fire wah die ik op het oog zag ik bij onze Oosterburen niet goedkoper dan 250 euro. 245 bij ToneToys, maar dan moet je wel drie maanden wachten. Dat vind ik toch een bak met geld hoor! Nou is een wah wel iets wat je vrij regelmatig gebruikt. Althans ik doe dat, vergeleken met bv een chorus. Maar toch!!
Of weet iemand hier toevallig een goedkoper adresje? ;)

Mitch
24 oktober 2008, 23:39
Als één type pedaal het wel waard is om te investeren is het wel een wah, naar mijn idee. In een heleboel categorieën zijn wel 'bang for the buck' pedalen te vinden (denk aan een Bad Monkey, Ibanez DE7, Little Big Muff, Micro Amp) maar op wah gebied is, tenzij je zelf aan de knutsel gaat, de kwaliteit bijna evenredig aan de prijs.
Ik ben nu bezig aan mijn derde Teese en hoewel ik het niet eens zo veel gebruik zou ik niet anders meer willen. Maar wel liever tweedehands ;) Met de Joe Walsh of Wheels of Fire zit je dus lastig. Speeddemon had er ooit één, trouwens.

Fuhgawz
26 oktober 2008, 13:34
Zo, was ik bijna van plan die RMC Wheels Of Fire gewoon te kopen, hoor ik ineens dat Colorsound zelf ook weer wahs bouwt! Linky: http://www.colorsound.co.uk/product_full.asp?productID=327&typeID=27&catID=5#
Ik vind het evengoed aan de prijs. Met verzenden erbij is dat omgerekend nog steeds ruim 210 euro. Daarbij heeft hij geen instelbare volumeboost en basknop. Maargoed, toch weer 50 euro goedkoper. Is er toevallig iemand die deze wahs (nieuw of oud) heeft vergeleken met de RMC6?

EDIT: laat maar, ik heb inmiddels de RMC6 besteld. Uit Duitsland, omdat Erik vd Haar ze niet meer op voorraad had. Hij waarschuwde overigens wel dat de nieuwe zending (die over een maand binnenkomt) gezien een "fikse" prijsstijging bij Teese "een stuk duurder" zou gaan worden. Dus mocht je op zoek zijn naar een Teese wah, sla nu je slag! ;)

Rude Perception
27 oktober 2008, 12:52
Bedankt voor dit ongetwijfeld goed doordachte verhaal, maar wat betekent dit concreet in lekentaal? :P Kan ik gewoon een adapter met meer dan 200mA op die wah zetten of niet?

Wat ik zei is dat het aantal mA wat op een adapter staat niets meer is dan een maximale belastbaarheid. Die kan in principe dus niet te hoog zijn. De belasting wordt bepaald door je pedaal.
Maar dan zeg maar nog uitgelegd hoe het dan in elkaar zit;)

Fuhgawz
31 oktober 2008, 13:10
Zo, eindelijk is mijn RMC6 wah binnengekomen en ik moet zeggen: WOW!! Wat een verschil tov de Crybaby zeg! Ik heb altijd al van die lange sweeps gehouden, maar ik ben toch ook echt onder de indruk van hoe lang die sweep nog steeds is met behoorlijk wat overdrive. Dat hoef je met een Crybaby echt niet te verwachten. Toen ik hem voor het eerst inschakelde en mijn Q had ingesteld dacht ik echt van: "Sjezus dit had ik veel eerder moeten doen!!". Echt dik tevreden dus!

Maar ondanks dat ik tevreden ben over de sound van de wah wil ik deze post toch ook even gebruiken voor een algemene "waarschuwing" voor andere geďnteresseerden in Teese Wahs. Ik heb mijn RMC besteld bij Music Store en het is inderdaad nog de oude versie met zilveren signature (zoals eerder in dit topic beschreven). Om hem up-to-date te krijgen moet hij dus eigenlijk nog terug naar Teese. Dit doet hij wel gratis dus behalve verzendkosten kost het niks, maar er gaat natuurlijk wel wat tijd overheen. Dus neem dat ook even in beschouwing als je binnenkort van plan bent een Teese wah te kopen.