PDA

View Full Version : De vintageprijzen stijgen nu wel heel snel



Dude
23 oktober 2008, 21:52
Met enige regelmaat zie ik op marktplaats prijzen van met name vintage marshall versterkers staan waar mij de broek van af zakt, zijn dit nou echt realistische prijzen, of is het weer zo'n typische 'wat de gek dr voor durft te geven' idee.

Opzich moet iedereen natuurlijk zelf weten wat die vraagt, maar wat mij frustreerd is dat als ik een keer iets wil verkopen voor een 'normale' prijs en er voor kies om niet zo hoog in te zetten om met de vintage hype mee te doen ik meteen doodgespamd wordt door koopjesjagers die je meteen voor idioot zien en belachelijke prijzen gaan bieden omdat ze denken dat je dr geen verstand van hebt.


anyway... hier het linkje waardoor ik hier op kwam, een silver jubilee top voor 1750 euro.....
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/202887078-marshall-jubilee-2555.html?return=eJwljd0KgzAMRt9F0Dut9QdnRYZ7k067W WxraeIYjr37UnaT7%2BSE8EnBxUeLcgDB%2B14koGSY12FF9IK xbffKFVaGDb2REqFwhtnj1GrLlcu1AwyHVQ6VYy8VAFXYKPK7h Hh%2FapQysLlr2mJFa65vM%2FJsgRH3tJ54Wt8MjamrLhGriE1 LuGjCqJDy1J4QHgv8pY%2ByJLDkJ0f1Qc%2B07hC%2Fqsz7Yyy T4fsDUhFFxA%3D%3D&df=1&fta=eNptk02O2zAMhe%2FixawlkhJFCrlCrxAY43RqwEmM2Jmm DXL3ylJsedGNYXx4%2FHmk2GrQ55Q%2Bzf02HL%2FbYWripGK0 eQwH%2B9FNh%2FmqNg5WGUIcQJlc7HqNw6x%2F%2BzFOP7tJ4z iriedRL%2Ffz6dZ%2FxuGhgQxIHP4oIZPx8Tr1Ch%2FjeD%2BY pQJpM7Zfpyb2KfukqE3fpdKtIumzT9lSE9pYDh6EBFddZs6SRY GFQWFgIBhvMCwMV2Z9QHaZUdUFNpyZq4xTCVmYr8yLgF0Y75i3 5BcWNmbRCbqFyU4H4Dn3vBoR7yRQKNBuHVpipAI3K8kdUMhlLN aczgpQhrTmZE4JyGS4c4OOuCj9qgyOQ3grd36Q0zAzDDvoEfJw bXWU5oMmTwg2RxLQoBRoa7j14gr833KgbgfJCGabUNfDsimrI0 7xWPbtd0prKDcPvFMGsNkmVEfJJEkpJGvzqXEI5Q2h2SmTo6zE 6og9OF%2BUsIanZbKEXAhxg2mZYFLzryltTpv5OrbddBxOl6%2 F51%2FoKbTqtz%2Fvtduwv3emx0Hf5c%2Fs4LieRrqArswNt2t 9N%2FPH%2B%2FV7Ow%2Bjz9foH6VDp4Q%3D%3D&fta_ind=5&fs=1

pimmetje
23 oktober 2008, 22:00
Ja, dat is gewoon al tijden 't geval met de grote merken.
Je ziet al jaren in de VS geen tweed of blackface fender champ meer voor een normale prijs staan. Terwijl daar het aanbod van dat soort vintage meuk toch groter is (of op z'n minst lijkt). Tegelijkertijd waren de no-name bakkies met een champ-circuit en redelijk vergelijkbare speaker uit diezelfde periode of ouder heel redelijk geprijsd...

Dan lijkt 't meer om verzamelwaarde te gaan en dan is 't idd een beetje wat een gek ervoor geeft.

Of 't ligt nu aan de crediet-crisis... iedereen investeert in oude amps :D.

Realeigo
23 oktober 2008, 22:04
Offtopic:

Hee verrek.
I realizeer me opeens dat ik een aantal buizen marshall nog niet heb getest!

Jtm30/60 en silver jubilees!
En nog een paar rete zeldzame vintage bakken als de major en een jtm45/100

the sure thing
23 oktober 2008, 22:17
weer ontopic: de Marshall jubilee gaat echt niet voor die prijs weg hoor... Je ziet wel vaker gekke bedragen, maar ze krijgen het er nooit voor.... Ik vind de bedragen al 2 jaar redelijk stabiel!

Realeigo
23 oktober 2008, 22:19
Er staat nu trouwens ook een jcm 800 2203 met kast voor 900 euro op MP
Maar er is al dik over de vraagprijs heen geboden, zo kan het ook dus.

Een oude superbass top voor 1000
En JMP50 voor 1000
En jcm900 top voor 400 euro met gratis spekaerkast..

Squier4ever
23 oktober 2008, 23:14
had chroxy niet 2 weken terug nog een SJ voor 350 flappen op de kop getikt? de verkoper uit Dude's ad. heeft het duidelijk erg hoog in de bol.

Puerco
23 oktober 2008, 23:44
Dat ding is niet eens vintage. 1987 is net 20 jaartjes geleden... Doe er nog 20 jaartjes bij dan heb je wat leuks.

MattellicA
23 oktober 2008, 23:52
Is een valvestate 8280 bijna vintage? :dontgeti:

Woensdag werd mij bij de gitaarboer verteld om m'n valvestate goed te onderhouden en niet weg te doen... Ze zouden nog duur en zeldzaam worden naar het schijnt...

Iemand meer info? :listen:

vulvasonic
24 oktober 2008, 03:23
Ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen met die vintage gekte. Voor bepaalde type versterkers worden inderdaad behoorlijke bedragen gevraagd. Meestal gaat het om modellen die nu typerend zijn voor 'dat specifieke geluid' voor enkele 'specifieke muziekgenres' uit een 'bepaalde periode', waarvan men weet dat ze kwalitatief goed waren en door 'alle' grote bands werden gebruikt die aan bovenstaande 'specifieke kenmerken' voldeden.

Toch, als dit de reden is om op zoek te gaan naar 'die ene specifieke amp', dan is de aanschaf ervan, mocht je een redelijk exemplaar weten te vinden, helemaal niet zo'n gek idee. Tegenwoordig betaal je behoorlijke bedragen voor dergelijke versterkers, maar daar staat tegenover dat de prijzen van fonkelnieuwe versterkers in het topsegment de laatste jaren ook absurd hoog zijn geworden. Waarom 3500 euro betalen voor een Mesa, voorzien van allerlei technische snufjes en toeters en bellen (hoe geweldig het ook mag zijn voor wie het nodig heeft...), als je voor jezelf weet dat je alleen maar op zoek bent naar dat ene geluid en geen enkele behoefte hebt aan allerlei extra mogelijkheden?

De meeste vintage versterkers zijn, in mijn optiek, dus helemaal niet zo duur. Tenzij het gaat om versterkers die door hun onmiskenbare belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van de gitaarmuziek, dermate aantrekkelijk zijn voor de liefhebber, dat het zichzelf tot een waar verzamelobject heeft weten te promoveren.

Rutger
24 oktober 2008, 07:37
Nou ja, tot een aantal jaren geleden kon je wel voor een goeie prijs een vintage versterker krijgen, wat inhield dat je een enorme kwaliteit kreeg voor eenzelfde prijs als een productiemodel tegenwoordig nieuw in de winkel staat, maar die van veel mindere kwaliteit is.

Dat was toen wel mijn afweging om voor een oud bakkie te gaan.

pol
24 oktober 2008, 08:24
die superbass voor 1000 zal de mijne zijn.
Ik vind dit toch niet overdreven, heb toch al een paar keer een jcm800 2203 rond de 900 weggekregen, dus 1000 voor een Superbass in goeie staat, met nieuwe elco's en buizen is toch geen verkeerde prijs, zakken in waarde doen die dingen toch niet zo snel.

imlikeajungle
24 oktober 2008, 09:35
Ik vind dat de prijzen voor Silverface Fenders toch echt gek hoog zijn geworden... Als je ziet wat 'men' voor een Princeton vraagt...

Mr.Jay
24 oktober 2008, 09:53
Bepaalde modellen beginnen ook op te raken vergeet dat niet. Er is al jaren een run op vintage amps en ooit houdt het aanbod op. Er is nog steeds vraag naar de meest popie modellen, maar het aanbod wordt minder, dus stijgen de prijzen enorm, met name Fender lootp echt de spuigaten uit.
Degene die er persé een wil hebben betalen nog steeds graag de hoofdprijs. Zelfs in de US gaan prijzen van Fender, Gibson amps e.d. enorm omhoog het laatste jaar, schijt aan de slechte dollar. Het blijft hobby en passie voor deze branche dus slechte economie speelt kleine rol blijkbaar. Men koopt tóch.
De topprijzen voor de duurste amps en gitaren zullen ook betaald worden, maar dan niet door ons, maar door de beroemde muzikanten die nooit genoeg spul kunnen hebben en de rijke collectors die het nog steeds leuk vinden schijnbaar.

Nobler
24 oktober 2008, 10:47
Ik kan me er ook niet zo druk om maken, zeker niet als ik iets zou verkopen (wat ik eigenlijk nooit doe). Het is alleen zuur dat je als je graag een bepaalde amp wilt hebben die soms door de hoge prijzen buiten je bereik ligt, maar ja, als je het neusje van de zalm wilt, dan zul je er voor moeten betalen, maar belachelijk? Nee.

In de gouden jaren van de electrische gitaar, eind jaren ’50, waren Gibsons en Fenders in verhouding tot andere redelijke merken helemaal niet zo duur. Enkele jaren later, toen dat ‘gewone’ tweedehandsjes waren ze zelfs ronduit goedkoop. Moeten wij dan nu boos worden op mensen die een ’59 LP voor veel geld verkoopt en niet voor de paar honderd euro die een gewone tweedehands gitaar waard is? Nee natuurlijk. Er zijn maar relatief weinig van die dingen en eigenlijk zou ieder van de miljoenen gitaristen op aarde wel zo’n gitaar willen hebben. Logisch dat de prijs stijgt.

En wat versterkers betreft, nu er zo’n tijd verstreken is, is wel duidelijk geworden welke versterkers echt de krenten in de pap waren, wat nog versterkt wordt door het gehype. Zo van “nee, die versterker van een jaar later was véél minder goed, sterker nog, je moet er een uit maart van dat jaar hebben, of eigenlijk een die op 19 maart om 10 over 11 is gemaakt, alleen dán heb je hét geluid ….”

Ook vind ik het logisch dat als je al wat jaartjes met gitaren en versterkers bezig bent, dat je ook voor je zelf een beeld vormt van wat je graag zou willen hebben en als je wat ouder wordt en je het je kunt veroorloven, dat je best een paar honderd euro meer over hebt voor precies die gitaar of amp die je al heel graag zou willen hebben.

Zelf heb ik helaas nog nooit zoiets kunnen kopen, gewoon omdat ik ze nooit tegen kom! Ik wil heel graag een ES 335 uit mijn geboortejaar hebben, maar hij moet ook nog eens geweldig bespeelbaar zijn en ook nog eens geweldig klinken én niet te duur, nog afgezien van het feit dat ik er een wil met goudkleurige hardware en in een bruine tobacco sunburst.

Ik ben heel gelukkig met mijn Vox AC30 uit 1964, maar die heb ik niet voor veel geld hoeven kopen omdat ik hem bijna 30 jaar geleden voor 150 gulden heb gekocht, alleen …. Ik had eigenlijk wel graag een topboost versie gehad …

De moraal van dit verhaal, laten we blij zijn dat de versterkers die wij leuk vinden hoogstens enkele malen meer waard zijn dan een vergelijkbare niet vintage amp, en dat het nog niet om tien- of zelfs honderdduizenden euro’s gaat zoals bij sommige Les Pauls en Stratocasters.

Last van koopjesjagers zul je verder denk ik altijd hebben als je iets via internet wilt verkopen.

Mr.Jay
24 oktober 2008, 10:55
Last van koopjesjagers zul je verder denk ik altijd hebben als je iets via internet wilt verkopen.

+1, zeker in NL met die koopjes-mentaliteit. Boven de 2 mille verkoop je hier erg moeilijk.

Maar andersom ook: genoeg verkopers die met buitenproportionele prijzen komen omdat ze menen iets bijzonders te hebben of met de hype mee willen liften maar dan met non-popie items, of er een lulverhaal aan hangen wat nergens op slaat en proberen goud te vangen.
maar goed, vragen is vrij natuurlijk. Ziet wel grappig uit als ze die ad's maar keer op keer blijven zetten en niks verkopen, maar het zijn dan absoluut volhouders.
Ik zeg als je iets wil verkopen en een faire prijs/kwaliteit aanprijst, ben je je spul zo kwijt.

Dude
24 oktober 2008, 11:03
Moeten wij dan nu boos worden op mensen die een ’59 LP voor veel geld verkoopt en niet voor de paar honderd euro die een gewone tweedehands gitaar waard is? Nee natuurlijk. Er zijn maar relatief weinig van die dingen en eigenlijk zou ieder van de miljoenen gitaristen op aarde wel zo’n gitaar willen hebben. Logisch dat de prijs stijgt.

de strekking van mijn eerste post komt niet overeen met de voorbeelden die je in je post geeft. Ik heb het over 'normale' bedragen en niet over de gehypte prijzen die mensen proberen te vangen.

Wat ik wil zeggen is dat het soms lijkt dat mensen bijvoorbeeld hun JCM800 topje te koop zetten voor 1500 euro terwijl de gangbare marktplaatsprijzen tussen de 750 en 1000 liggen. (waarvan 1000 al echt aan de hoge kant is) Als ik dan (bijvoorbeeld) mijn 800 top wil verkopen zonder er meteen 1000 euro voor te willen vragen mensen mij gaan vervelen met biedingen van 300 euro omdat ze denken dat aangezien je de hoofdprijs niet vraagt je er de ballen verstand van hebt of omdat er dan vast wel wat mis mee moet zijn....

De strekking is dus doordat lui proberen hun spullen tegen belachelijke prijzen weg te zetten janlulzoalsik zijn spul amper meer normaal kan verkopen.

of maak ik me te druk op de vrijdagochtend, kan ook hoor ;)

pimmetje
24 oktober 2008, 11:20
Maar het gaat volgens mij niet eens meer om het ultieme geluid. Mensen kennen het fenomeen van bepaalde types/jaargangen Fender, Marshall en Vox als 't op versterkers aankomt. En daar zit een deel "waarheid" in qua geluid, maar volgens mij ook een boel folklore, wat die verzamelwaarde weer omhoog stuwt.
Gibson lijkt nu wat versterkers betreft ook aan het lijstje toegevoegd als 't om de 50'ers gaat...

Merken/submerken als National, Valco, Masco, Danelectro, Silvertone en zelfs bekendere namen als Gretsch blijven vaak een flink stuk achter, terwijl 't geluid niet onder doet voor vergelijkbare Fenders die veel meer opbrengen. Natuurlijk klinken ze wel anders, dus als je met z'n allen naar een specifiek geluid zoekt, is de hogere fender-prijs logisch... maar ik vraag me af in hoeverre dat bij alle kopers 't geval is.

Als je ziet dat sommige nabouw-projecten van Tweed Champs al bijna evenveel opbrengen als bijvoorbeeld een Webster of no-name ampje met een champ-circuit uit de jaren 30/40... dan lijkt me er toch iets scheef als 't gaat om de factor zeldzaamheid in de prijs :D.
Al KAN dat juist ook wijzen op het zoeken naar een specifiek fender-geluid... maar ik betwijfel het.

Chris Winsemius
24 oktober 2008, 12:09
Ik vermoed dat de introduktie van rei.-modellen ook direct/ietsje later de waarde van originele/oude instrumenten/onderdelen doet laten stijgen.

Qua oude Celestions merk ik bijvoorbeeld 'n duidelijk verschil tussen "internet" en "relationele" prijzen. Kreeg laatst twee M20s aangebouden voor 'n ruim 2 x hoger bedrag dan twee M20s die ik begin dit jaar had gekocht...

@Pimmetje:
'n project tweed Champ met kwaliteits onderdelen kost niet niets qua onderdelen, zelfs als je wholesale inkoopt......

pimmetje
24 oktober 2008, 12:31
@Pimmetje:
'n project tweed Champ met kwaliteits onderdelen kost niet niets qua onderdelen, zelfs als je wholesale inkoopt......Nee, dat bedoel ik juist... en dan zie je er soms op geboden worden alsof 't de laatste op aarde is :D.

Chris Winsemius
24 oktober 2008, 12:37
Nee, dat bedoel ik juist... en dan zie je er soms op geboden worden alsof 't de laatste op aarde is :D.

Er zijn natuurlijk ook mensen die zelf niet kunnen bouwen... :)

Welke prijzen worden dan trouwens betaald (geboden is alleen op ebay 'n indicatie, bij MP is dat vaak geen indicatie...)?

Dude
24 oktober 2008, 12:48
da's eigenbelang chris, open daar ff een eigen topic op wil je ?

Chris Winsemius
24 oktober 2008, 13:10
da's eigenbelang chris, open daar ff een eigen topic op wil je ?

?
Er zijn hier toch meer mensen die amps bouwen, mijn opmerking sloeg op het feit dat er ook mensen zijn die dat niet doen of kunnen en dus (bijvooorbeeld) zo'n clone/replica kopen v/e particulier of bedrijf.

Ik ben gewoon benieuwd naar die prijzen, wat 'n eigen tweed Champ clone moet kosten is al lang berekend. ;)

pimmetje
24 oktober 2008, 13:17
Weet ff niet of ik dit als mod of als gebruiker moet zeggen, dus dan maar in het donker rood :D.

of 't nu eigenbelang/te ver off-topic is of niet doet er ff niet toe... het is te vinden door zo nu en dan ff ebay.com in te kloppen.

the sure thing
24 oktober 2008, 13:42
Weer ontopic:

deze JCM 800 kan je wel meenemen voor EUR 900,-. Valt best mee toch?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=98014

heavy-metal-thunder
24 oktober 2008, 15:09
Weer ontopic:

deze JCM 800 kan je wel meenemen voor EUR 900,-. Valt best mee toch?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=98014

ha, dan mag ik de prijs voor mijn JMP 2203 nog ietsje hoger maken, want is meer vintage. En vintage is hype en duur :-)

maar om terug on topic te komen: ik heb een Marshall JMP Plexi 50W small box van begin 1968, in bijna mint condition. In een winkel in Danmark Street/London vroegen ze voor de zomer voor dezelfde 4999 EUR. Maar in 1983 heeft een makker van me een 1967 50W top(ik denk nog JTM??) met 4*12 cab (zal ook wel een '67'er geweest zijn), voor nog geen 400 EUR gekocht. Dit was geen buitenkansje ofzo, neen heeft maanden in 1 der grootste gitaarwinkels van België gestaan (Rudy's in St-Niklaas). Maar niemand wou dat!! Iedereen wou een JCM 800.

Er is dus wel wat hype bij dat vintage gedoe. Anderzijds moet ik zeggen dat ik nog geen enkele Marshall cab heb gehoord, dat mijn 1969 greenback marshall cab kon evenaren.

Ik heb ook een AC30 non top boost uit '65 gehad en daar konden die huidige AC30's echt niet aan ruiken (letterlijk en figuurlijk).

the sure thing
24 oktober 2008, 15:19
Tsja, de prijzen in Londen zijn te gek voor woorden. Maar ja, je hebt dan wel genoeg keuze....

Waar ik persoonlijk naar benieuwd ben, is of de JCM 900 ooit nog gewild gaat worden. Tot op heden nog niet.

Nobler
24 oktober 2008, 17:46
de strekking van mijn eerste post komt niet overeen met de voorbeelden die je in je post geeft. Ik heb het over 'normale' bedragen en niet over de gehypte prijzen die mensen proberen te vangen.

Je hebt gelijk, ik heb wat overdreven om mijn stelling kracht bij te zetten :hippie:


Wat ik wil zeggen is dat het soms lijkt dat mensen bijvoorbeeld hun JCM800 topje te koop zetten voor 1500 euro terwijl de gangbare marktplaatsprijzen tussen de 750 en 1000 liggen. (waarvan 1000 al echt aan de hoge kant is) Als ik dan (bijvoorbeeld) mijn 800 top wil verkopen zonder er meteen 1000 euro voor te willen vragen ...

Ik vraag mij af of je er wel van uit mag gaan dat iedereen die iets te koop aanbiedt wel weet wat het eigenlijk waard is, of daar eerst onderzoek naar doet. Ik denk eigenlijk van niet. Het is denk ik ook niet alleen de hype van de vintage dingen, maar eerder gewoon gedrag van de ontwetende verkoper. Ik zag vandaag op Marktplaats iemand die een Vox Pathfinder aanbood, zo'n 10 watt oefenversterkertje van een paar jaar geleden. Wel leuk, maar allesbehalve vintage. De mijne heb ik net voor de invoering van de euro nieuw gekocht voor net onder de fl. 200,-, dus iets van 90 euro. Die figuur op marktplaats vraagt er 150 euro voor. Dan zou het door het verstrijken van een paar jaar 50% meer waard geworden zijn, dacht het niet! Ik denk dat die persoon gewoon niet meer weet wat hij er destijds voor betaald heeft, het toen kado heeft gekregen zodat hij niet weet wat er voor betaald is of iets anders, of hij probeert het gewoon, maar het is absoluut niet vintage en toch wordt er 50% meer dan de nieuwprijs voor betaald.

Bovendien is het heel normaal verkopersgedrag dat ze meer vragen dan ze hopen te krijgen zodat ze onderhandelingsruimte inbouwen.


... Als ik dan (bijvoorbeeld) mijn 800 top wil verkopen zonder er meteen 1000 euro voor te willen vragen mensen mij gaan vervelen met biedingen van 300 euro omdat ze denken dat aangezien je de hoofdprijs niet vraagt je er de ballen verstand van hebt of omdat er dan vast wel wat mis mee moet zijn....

Ik denk dus niet dat je die zeurders over je heen krijgt alleen omdat je een normale prijs vraagt, maar dat iedereen die iets via internet wil verkopen daar last van krijgt, en dat hetzelfde je was gebeurd als je 500 of 1500 euro had gevraagd.


De strekking is dus doordat lui proberen hun spullen tegen belachelijke prijzen weg te zetten janlulzoalsik zijn spul amper meer normaal kan verkopen.

Ik denk dat dat niet juist is, sterker, als je een redelijke prijs vraagt is je kans des te groter dat iemand die dat waardeert je gewoon laat weten dat de prijs akkoord is zonder te hoeven onderhandelen.


of maak ik me te druk op de vrijdagochtend, kan ook hoor ;)

Ja dus:cheerup:

sjaak1990
24 oktober 2008, 18:23
Is een valvestate 8280 bijna vintage? :dontgeti:

Woensdag werd mij bij de gitaarboer verteld om m'n valvestate goed te onderhouden en niet weg te doen... Ze zouden nog duur en zeldzaam worden naar het schijnt...

Iemand meer info? :listen:

Die zal niet vintage worden. Het zijn de hogere modellen die vintage worden, de buizenbakken. Niet dat er wat mis is met een valvestate maar vintage zal hij lijkt mij niet worden.

shredneck
24 oktober 2008, 19:02
Die zal niet vintage worden. Het zijn de hogere modellen die vintage worden, de buizenbakken. Niet dat er wat mis is met een valvestate maar vintage zal hij lijkt mij niet worden.


Onzin.

Vintage staat gewoon voor antieke zooi van een jaar of 25 oud (of ouder). Alles kan vintage zijn, als het maar oud genoeg is.

Dude
24 oktober 2008, 19:48
[size=1]
?
Er zijn hier toch meer mensen die amps bouwen, mijn opmerking sloeg op het feit dat er ook mensen zijn die dat niet doen of kunnen en dus (bijvooorbeeld) zo'n clone/replica kopen v/e particulier of bedrijf.

Ik ben gewoon benieuwd naar die prijzen, wat 'n eigen tweed Champ clone moet kosten is al lang berekend. ;)
[mod-edit]even off-topic discussiestukje weggeveegd, had al "semi-mod" aangegeven dat die discussie hier niet gevoerd hoeft te worden. Vragen => pm pimmetje[/mod-edit]


@ the sure thing

900 euro voor een amp die je 5 jaar terug nog voor 400 euro op marktplaats scoorde... ik weet het niet hoor ;-)

the sure thing
24 oktober 2008, 20:41
@ the sure thing

900 euro voor een amp die je 5 jaar terug nog voor 400 euro op marktplaats scoorde... ik weet het niet hoor ;-) Ten opzichte van 5 jaar geleden zijn alle prijzen flink gestegen. 5 jaar geleden betaalde ik voor een JCM 800 (1 kanaals) nog wel EUR 600 hoor....
Dan zou het neerkomen op ongeveer 10% waardevermeerdering per jaar. Dat vind ik "acceptabel". De JCM 900 series blijven al jaren op stabiel prijsniveau.... :)

jpb
24 oktober 2008, 23:00
Vintage is ook gewoon illusie, maar ik vind het niet erg. Mijn ouwe bf tremolux gaat nooit weg. Ik maak mezelf wijs dat hij beter klinkt dan een nieuwe bak, en dat komt natuurlijk door die blauwe Mallory's haha! (die tremolux werd overigens op een pedalen-meeting wel uitgekozen als referentie-amp dus er zal wel wat inzitten). Het is toch een stuk muziekgeschiedenis. Als Leo of Jim ooit wat componentjes anders had gesoldeerd had alle muziek uit de jaren 60 anders geklonken.

En wat is €1000,- nou als je vrouw een nieuwe keuken wil? Peanuts toch??

chocorookie
25 oktober 2008, 14:26
Gemiddelde Nederlander = dubbeltje op de eerste rang.

Dit is niet van nu, maar al generaties lang d'r in gebakken.

En ja, waar veel vraag naar is, daar worden de prijzen automatisch ook duurder van.
Maar laat ik jullie nog eens verder kietelen dat in de jaren 70-/ 80 een tweed amp-/ BF die niet meer goed was op de vuilnisbelt te vinden was.
Oude rotzooi, moet weg -/ staat in de weg, dacht men.

En vaak is het zo: wat je toen wist............................

Niet alleen een oude amp is duur, maar check e bay eens wat men voor een oude blue molded Koppelcondensator voor een BF vragen............

Hoe diep is je eigen geldbuidel.........? wat is je sound waard..........?

En geloof me d'r zijn heel veel specialisten (ook hier op het forum) wie dit kunnen inschatten.(bijna iedereen)

Dus wat ik vaak tegenkom:" ik heb een versterker x, wat kan ik er voor vragen"?
Terwijl er een maand eerder staat:" ik wil versterker x kopen die op MP staat, is ie 't waard"?

Mijn mening?

Brrrrrrrrrrrrrrr, zweet, koorts en rillingen.

Chroxy
26 oktober 2008, 13:01
had chroxy niet 2 weken terug nog een SJ voor 350 flappen op de kop getikt?

Klopt! Alleen had ik een (zwarte) combo, die ondanks er eigenlijk geen klankverschil is toch minder populair zijn dan een zilveren top. Verkopen doe ik hem nie ;)

Chroxy
26 oktober 2008, 13:03
ik moet trouwens ook zeggen, dat je het nie alleen aan Marshall ziet.

London City's! Die gingen 4/5 jaar geleden voor noppes weg. Nu laat iedere idioot ze voor 5 euro nakijken en ze staan voor 300-500 euro op marktplaats, onder het motto: helemaal gereviseerd!

budje
26 oktober 2008, 13:04
op deze manier ga ik m'n venlonia's maar eens goed bewaren :rockon:

Chris Winsemius
26 oktober 2008, 13:11
ik moet trouwens ook zeggen, dat je het nie alleen aan Marshall ziet.

London City's! Die gingen 4/5 jaar geleden voor noppes weg. Nu laat iedere idioot ze voor 5 euro nakijken en ze staan voor 300-500 euro op marktplaats, onder het motto: helemaal gereviseerd!

Ik hoorde laatst een verhaal dat iemand 'n complete LC full stack aanbod voor 2200 euro (dus geen deense kronen :) ).....

eind jaren 70 kon je nog 'n LP std. uit '59 in NL kopen voor +/- 10.000 gulden, nu zijn die dingen ook wat duurder :D

Realeigo
26 oktober 2008, 13:16
http://cgi.ebay.ca/RARE-MARSHALL-2555-100w-SILVER-JUBILEE-FULL-STACK-MINTY_W0QQitemZ120322146916QQcmdZViewItem?hash=ite m120322146916&_trkparms=72%3A1215%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C 240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

6000 duizend focking dollar voor een fullstack!
een tweedehands jimi hendrix stack is evenduur..

Lenweë Míriel
26 oktober 2008, 17:02
hier een paar speakers in de aanbieding klikkerdeklink (http://cgi.ebay.com/Marshall-Celestion-G12M-25-BLACKBACKS-MATCHING-QUAD_W0QQitemZ140277227501QQihZ004QQcategoryZ12116 5QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)
slechts een ruime 600 pleuro, je krijgt er dan wel 4.

en dan zijn ze nog gebruikt ook
600 pleuro voor 4 gebruikte speakers.
nog even en dan pak ik wel uit de kleding kast van me pa wat.
ook vintage en gebruikt vang ik voor een oude broek toch ook vast wel 100 pleuro

edit toch nog niet erg genoeg dus, we doen er nu nog wat stof en hout bij en voila (http://cgi.ebay.com/Vintage-70s-Marshall-Bass-Lead-1982A-Guitar-SpeakerCab_W0QQitemZ230295222975QQihZ013QQcategory Z10171QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)
mag ik even een kleine 1600 pleuro voor mijn afgetrapte speaker kast met speakers.

Toaster
26 oktober 2008, 21:16
Er is zojuist een silver jubilee weggegaan op ebay voor 1400,-

Dat is zonder de kast.

Dan weet je toch ongeveer wel de marktwaarde.

the sure thing
28 oktober 2008, 07:46
Ach, een Lab series L5 in goed werkende staat, staat voor EUR 100,- op marktplaats en laatst heeft een forumlid nog een Marshall jubilee combo in mint condition voor EUR 350,- gekocht.

Wat er geboden wordt op welke site dan ook is nog geen garantie dat het ook voor dat bedrag verkocht wordt!

Wat ik al zei: een 10% waardevermeerdering per jaar vind ik geen enorme schokkende ontwikkeling.

budje
28 oktober 2008, 07:56
Wat ik al zei: een 10% waardevermeerdering per jaar vind ik geen enorme schokkende ontwikkeling.

tot je huurbaas, het benzinestation, of de appie H er mee komt

pimmetje
28 oktober 2008, 08:13
Idd... 10% per jaar erop is toch een verdubbeling na 7 jaar...

the sure thing
28 oktober 2008, 21:53
... ik heb het hier over de vintage markt. De appie hoeft er niet mee t komen, al vermoed ik dat veel soorten groentes in de afgelopen 7 jaar ook in prijs zijn verdubbeld. Nu ik dit typ... is de EURO niet in 2001 ingevoerd? In 2001 betaalde ik fl. 1,50 voor een biertje, en nu EUR 1,80. Da's omgerekend ook meer dan een verdubbeling...

the sure thing
4 november 2008, 20:20
Kijk, hier schrik ik wel van....

http://link.marktplaats.nl/205748349

Een Marshall 1987 model uit 1977, niet origineel en dan gaan bieden VANAF EUR 1.700 !!!!

Die vent is echt gestoord....

the sure thing
4 november 2008, 20:22
Of deze:

http://link.marktplaats.nl/205645176

EEn Fender Twin Reverb (MV) die de eigenaar een "blue line" noemt... :)

EEn vergelijkbar zou EUR 3.000 opleveren.... In NL niet te krijgen.... SURE :)

DaveItUp
6 november 2008, 08:43
Kijk, hier schrik ik wel van....

http://link.marktplaats.nl/205748349

Een Marshall 1987 model uit 1977, niet origineel en dan gaan bieden VANAF EUR 1.700 !!!!

Die vent is echt gestoord....

Dat is gewoon een malloot.

Voor de rest willen Nederlanders idd voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Wat kan ik daar slecht tegen zeg....

Toaster
6 november 2008, 09:56
idd.

Als ik iets meen nodig te hebben dan koop ik het gewoon...
Of ik vind het een goede toevoeging dan koop ik het.








(bah wat klinkt dat pedant zeg... maar ik meen het wel!)

HaroldA
6 november 2008, 10:06
Dat is gewoon een malloot.

Voor de rest willen Nederlanders idd voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Wat kan ik daar slecht tegen zeg....

Hij is al terug naar 1300,-

Verder betaal ik graag de waarde van iets. Ik heb bijvoorbeeld net een JCM 800 2x12" 1936 cabje gekocht en die zijn 250,- waard, dus dat bied ik dan ook.

Bij grotere bedragen zal ik toch wel 10-20% onder bieden, puur om een beetje te kunnen handelen en zodat ik nog een hoger bod kan doen indien nodig.

Bernardduur
6 november 2008, 10:06
Of deze:

http://link.marktplaats.nl/205645176

EEn Fender Twin Reverb (MV) die de eigenaar een "blue line" noemt... :)

EEn vergelijkbar zou EUR 3.000 opleveren.... In NL niet te krijgen.... SURE :)

Haha, vriend van me belde me; hij was bij deze meneer en vroeg of dit een juiste prijs was.............

Amp kraakte, bromde en nog meer van dat leuks.

Precies dezelfde amp staat hier in mn kamer; gekocht voor VEEL minder :D

the sure thing
6 november 2008, 11:02
Haha, vriend van me belde me; hij was bij deze meneer en vroeg of dit een juiste prijs was.............

Amp kraakte, bromde en nog meer van dat leuks.

Precies dezelfde amp staat hier in mn kamer; gekocht voor VEEL minder :D WAT!?! Heb jij een echte Fender BLUE LINE ? ........ :)

Mr.Jay
6 november 2008, 11:26
Voor de rest willen Nederlanders idd voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Wat kan ik daar slecht tegen zeg....

Dikke vette PLUS 1 !

Lexvandoef
6 november 2008, 11:33
Dat is gewoon een malloot.

Voor de rest willen Nederlanders idd voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Wat kan ik daar slecht tegen zeg....

Alsof jij niet afdingt als jij een versterker/gitaar/wat dan ook gaat kopen. Je betaalt toch niet graag te veel of wel? :???:

DaveItUp
6 november 2008, 15:19
Afdingen ok, natuurlijk, maar da's wat anders dan bloedserieus een belachelijk bod doen. Dan kun je gewoon aan 't gas wat mij betreft.

E-J
7 november 2008, 11:20
Het erge is ook dat veel verkopers er heilig van zijn overtuigd dat hun product zo veel waard is.

Toen ik op zoek was naar een Marshall JMP mastervolume vond ik er eentje in het zuiden van Nederland. Via de mail leek het me op het eerste gezicht een vriendelijke man. Ik vroeg wat zijn vraagprijs was en hij antwoordde terug: weet ik niet, doe maar een bod. Ik had nog geen foto o.i.d. gezien dus ik dacht ik bied 800, wat een gangbare prijs voor zo'n ding toch is. Vervolgens krijg ik een mailtje terug. "Wat denk je wel niet. Denk je nou echt dat deze versterker voor zo weinig verkocht gaat worden. Je bent niet goed in je hoofd." etc etc. Zet 'ie onder in z'n bericht een link naar een Ebay veiling. Zoveel zou zijn JMP waard zijn. Nog een foto sturen zodat ik kon zien in wat voor staat de Marshall was? Ho maar! Die Ebay veiling was van een of andere JCM800 van een bekend artiest die voor 1600 dollar verkocht wordt... erg vergelijkbaar hoor!

Maargoed dit is slechts een voorbeeldje, het gros van de markt is niet zo. Als je goed genoeg zoekt vind je je ding voor een leuke prijs :)

dacrow
2 december 2008, 18:29
Of deze:

http://link.marktplaats.nl/205645176

EEn Fender Twin Reverb (MV) die de eigenaar een "blue line" noemt... :)

EEn vergelijkbar zou EUR 3.000 opleveren.... In NL niet te krijgen.... SURE :)

3000 € ??????????????
Voor een originele Blackface betaal je toch veel minder, of mis ik iets met het Blue Line verhaal??

BeeJee
2 december 2008, 18:45
De meesten (lees iedereen) noemt zijn 'blue line' verhaal gewoon een silverface ;)

schwalbe
2 december 2008, 18:51
Blue Line is toch een oude Ampeg SVT?

Dirk_Hendrik
2 december 2008, 19:16
. Zet 'ie onder in z'n bericht een link naar een Ebay veiling. Zoveel zou zijn JMP waard zijn.


Vrij algemene akties. Eerst zoek je de duurste op, onafhankelijk van staat van je eigen apparaat, en neem je dat als uitgangspunt.
Triester zijn nog de lui die een BIN prijs als referentie nemen terwijl het betreffende ding nog niet eens verkocht is voor die BIN.

AART
7 december 2008, 16:40
the fellowship of acoustics maakt het mijns inziens wel erg bont: www.tfoa.eu
Voor PA zooi van marshall vragen ze de prijs waarvoor je op MP een plexi koopt...

een 6100 halfstack voor 3000 euro, das afzetterij.

the sure thing
7 december 2008, 16:45
Tsja... Het is maar wat een gek ervoor geeft. Ze vragen wel superprijzen. Maar.... er staat veel lekkers tussen.......... :)

Pepe
7 december 2008, 16:50
Ja, ondank dattie af en toe wat op marktplaats gooit heb ik een zwaar vermoeden dat hij voornamelijk internationaal opereert voor een netwerk van verzamelaars (wat meestal oude lulle met tijd en geld teveel zijn)
Die prijzen moet je niet zo serieus nemen, die zijn niet voor gitaarnetters bedoeld.

AART
7 december 2008, 18:00
Die prijzen moet je niet zo serieus nemen, die zijn niet voor gitaarnetters bedoeld.

Meer iets voor The Gear Page idd.

Dude
15 januari 2009, 21:32
ik zag op marktplaats een gozer die 'orginele' marshall 1960 kast handvatten uit begin 70 aanbood voor 250 euro....

mwahahahaha:satisfie:

pimmetje
15 januari 2009, 22:06
Ja, daar is in Off Topic al een hele discussie over:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118439