PDA

View Full Version : Help (Fender Frontman 15g)



282
23 oktober 2008, 20:35
Ik sinds een maand of 2 een elektrische gitaar, een fender squier met een versterker: Fender Frontman 15g
http://www.oceanacid.com/drunkenfaeries/pics/frlg.jpg

Nu heb ik een probleem, als ik speel met overdrive klinkt mijn gitaar echt niet:???:
Ik ben een beginner en snap niet goed hoe alles moet staan op mijn versterker.
Ik zal het proberen zeggen wat ik hoor. Bij het liedje Highway to hell van AC/DC bv. Als ik speel hoor ik alleen maar 'rock-achtige' zo'n metal-geluid.
En als ik mijn snaren demp piept hij soms.
Kan iemand mij helpen hoe ik die versterker moet afstellen AUB:strat:

Nielsje
23 oktober 2008, 20:41
Tja, het probleem is waarschijnlijk dat je apparatuur, en ik wil niet lullig overkomen, gewoon niet zo goed is.

Dergelijke fender versterkertjes en squier zijn nou eenmaal niet zo best. Bij een ietwat hogere gain kunnen ze gaan fluiten. Een echte oplossing is er niet zo met deze combi, je kan beter een ietwat betere versterker kopen (Vox AD15VT oid).

Om je toch een beetje te helpen: Gain omlaag, mid omhoog, werkt echt beter.

Overigens is je topic titel niet echt duidelijk... Je kan het nu niet meer aanpassen, maar probeer in het vervolg in je topictitel je probleem duidelijk te formuleren.

succes!

Jimwoud
23 oktober 2008, 20:44
Moeilijk te beoordelen, maar dat is niet echt een versterker die lekker klinkt en een goed geluid krijg je er moeilijk uit, dat lig niet alleen aan jou.

Probeer eerst alle eq knoppen in het midden en dan de gain naar smaak toevoegen en met het drive volume corrigeren. daarna de hoeveelheid middle goed zetten en dan de bass en daarna de treble. Zo zou ik het doen. succes

282
24 oktober 2008, 12:59
tja, ik weet dat geen al te beste is, ik ben ook nog maar net begonnen en weet niet nog niet of ik heel leuk ga vinden enzo, je weet wel he
Ik zal vanavond eens uittesten wat jullie zeggen.
PS: kan ook iemand uitleggen voor wat treble en middle dienen ??? :???:
Alvast bedankt he :gitarist:

Realeigo
24 oktober 2008, 13:13
Gewoon ff draaien en luisteren dan hoor je het (hopelijk) zelf wel!

JeanPaul du Vinnie
24 oktober 2008, 13:25
Ik heb zelf ook een Frontman gehad, de 2x12 combo. Ik vond het cleane kanaal echt goed met wat reverb en delay erover, maar met de distortion ben je inderdaad niet veel. Een tip: koop dit (http://link.marktplaats.nl/202648055) (of een ander, er staan er een stuk of acht op marktplaats). Kost zo goed als niks en daar ga je al een pak meer mee aan kunnen.

ErikE
24 oktober 2008, 17:58
Wat belangrijker is, met alle respect:

iemand die 2 maanden (electrisch) speelt gaat over een high end versterker nauwelijks beter klinken, terwijl een ervaren gitarist over de Frontman al best te gek kan klinken... Vooral met distortion zit een goede sound voor een groot deel in de techniek. Neem eens een paar lessen en kijk hoe je leraar klinkt over dezelfde spullen zou ik zeggen, voor je het op duurdere spullen gaat gooien!

Jimwoud
24 oktober 2008, 18:25
Wat belangrijker is, met alle respect:

iemand die 2 maanden (electrisch) speelt gaat over een high end versterker nauwelijks beter klinken, terwijl een ervaren gitarist over de Frontman al best te gek kan klinken... Vooral met distortion zit een goede sound voor een groot deel in de techniek. Neem eens een paar lessen en kijk hoe je leraar klinkt over dezelfde spullen zou ik zeggen, voor je het op duurdere spullen gaat gooien!

Ja ja, in de vingers dit en dat. zit wel wat in, maar er zijn uitzonderingen.

In dit geval, ga gewoon nog wat draaien aan die knoppen, en kijk of je gitaarspelen leuk vindt, zo ja ga eens naar wat anders kijken als wat geld hebt.

282
24 oktober 2008, 19:31
Ik zit me zot te draaien aan die knoppen, maar ik vind het niet :???:
En als er iemand anders op speelt klinkt ie ook niet (iemand met ervaring)
Ik denkt dat dat komt omdat ik niet goed snap wat alles betekend ( middle, treble,...:???:)en ik vind het niet op het net, dus kan iemand mij helpen
Dan weet ik mss hoe alles moet staan naar mijn stijl.

Jimwoud
24 oktober 2008, 20:35
treble zijn de hoge tonen, bass de lage en middle ertussen in. Middle geef vaak wat meer body aan je sound.

Ik kan je helaas niet helpen met de instellingen omdat ik totaal niet weet hoe die versterker reageert(waarschijnlijk niet). Normaal is ac/dc bv: weinig gain. bass op 10-11 uur, middle op 3-4 uur, en treble op 2-3 uur ofzo.

282
24 oktober 2008, 20:51
Ok, dat klinkt al een stuk beter voor AC/DC, bedankt.
Ik heb gedaan wat sommigen zeiden, en het gaat toch al beter.
Vooral omdat ik te veel gain gebruikt denk ik en mijn versterker te stil stond, ik heb het eens goed luid gezet (ouders kwaad natuurlijk:confused: maar ja...), en de klanken waren al beter. Nog wat sleutelen en het komt wel in orde.
Bedankt voor alle hulp
:strat:

Jeroen76
24 oktober 2008, 21:32
Och kwaaie ouders kennen we allemaal. Gewoon proberen uit te leggen wat je aan t doen bent. Verder presteren dit soort versterkers het lekkerst op 70 procent vermogen. Dus inderdaad lekker hard. Gaat dat iets te hard, gooi je er een badhandoek over. Lekker blijven zoeken naar jou sound en feel. Heel veel sukses van iemand die over slechter spul moest spelen.

JeanPaul du Vinnie
25 oktober 2008, 14:20
Wat belangrijker is, met alle respect:

iemand die 2 maanden (electrisch) speelt gaat over een high end versterker nauwelijks beter klinken, terwijl een ervaren gitarist over de Frontman al best te gek kan klinken... Vooral met distortion zit een goede sound voor een groot deel in de techniek. Neem eens een paar lessen en kijk hoe je leraar klinkt over dezelfde spullen zou ik zeggen, voor je het op duurdere spullen gaat gooien!
Niemand heeft hier toch een high end versterker voorgesteld? Ik zie enkel dat Vox'je, en ik stelde een Boss-pedaaltje van 30 euro voor. :confused: Ik erger me zelf ook altijd dood aan mensen die op zulke vragen afkomen met antwoorden als "koop een JCM800 met een Gibson SG", maar dit is toch een ander geval IMO. Ik ken echt weinig versterkers met zo'n slechte overdrive als de FM; een dikke distortion krijg je daar nooit van je leven uit. Hoogstens een extreem irritante en penetrante fuzzy warboel waar een beginner alleen maar gedemotiveerd van raakt.

ErikE
25 oktober 2008, 17:30
Uiteraard overdrijf ik wat, ik zie het alleen vaak gebeuren dat mensen een slechte sound meteen op de spullen gooien, en een hoop geld uitgeven om slechte techniek te maskeren...

Heb een tijdje ergens les gegeven over een FM combo en een Bogey stratje, waar ik zelf een emmertje bij moest hebben als ik het hoorde. De leerling en zijn vader wilden die spullen toen kopen omdat ze het te gek vonden klinken, terwijl hij zelf veel betere spullen had. Nadat ik daar even over speelde kwamen ze er toch maar op terug....

Tuurlijk zijn er grenzen aan de werkbaarheid van budgettroep, ik ergerde me alleen een beetje aan het meteen aanraden van andere spullen als oplossing! :hippie:

Jeroen76
25 oktober 2008, 19:46
+1

10 tekens