PDA

View Full Version : septime akkoorden over de mineurladder



teajay
23 oktober 2008, 12:06
Ik ben een beetje aan het lezen in "De Gitaar" van denyer, en ik lees daar over de mineur ladder. Dat ze die hebben aangepast om zo van V - I een mooiere cadens te maken. En daarna de melodische mineurladder etc. Maar welke akkoorden speel je hierover?

Neem bijvoorbeeld, voor de makkelijk de A-mineur ladder. Van aeolisch verhoog je de zevende trap, dus G wordt G#: A B C D E F G#. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de vierklanken, lees ik. Denyer laat zien hoe de geharmoniseerde ladder eruit ziet:

A kleine/grote septime
B half-verminderde septime
C grote septime/overmatige kwint
D kleine septime
E septime
F grote septime
G verminderde septime (denk dat dat een G# moet zijn trouwens)

Maar, als je vervolgens twee ladders door elkaar gebruikt, bij stijgen en dalen, klopt dat dan nog. En daarnaast, ik vind het allemaal best wel eng klinken. Weet er iemand een goed voorbeeld van iets waarin deze akkoorden uitgebreid aan bod komen, zodat ik een beetje een referentie heb voor het zelf bedenken van materiaal? Vanuit nul zie ik weinig mogelijkheden met dit scala aan akkoorden, het klinkt zoals gezegd in mijn oren een beetje waardeloos op de gitaar.

EuroCinema
23 oktober 2008, 12:51
Lang niet alle drie- en vierklanken uit deze ladders zijn even nuttig. De eerste waar je wat aan hebt die me te binnen schieten... De zogenaamde mineur/majeur akoorden, Am maj7 bijvoorbeeld: A C E G#. Een mooi en sfeervol akkoord wat je in moderne jazz wel tegenkomt. Ook gealtereerde akkoorden zijn samen te stellen uit deze ladders. Dat is wel goed om te weten: een A7b5#9 bijvoorbeeld, bevat geen "willekeurige" outside noten, maar is wel degelijk uit een ladder samengesteld: de zevende modus van melodisch mineur (bevat dezelfde noten als Bb melodisch mineur).
Verder hangt het een beetje van muziekgenre af hoeveel je hieraan hebt. Volgens mij doen moderne jazzpianisten er nog wel e.e.a. meer mee. Voor pop/rock/blues/minder complexe jazz is het bepaald geen moetje om dit te beheersen. Meer goed om te weten voor de volledigheid. In jazz is melodisch trouwens in beide richtingen gelijk, geen gedoe met stijgend/dalend dus.

jaspie
23 oktober 2008, 13:45
ja je ziet harmonisch mineur vooral veel om de V van in dit geval dus Am een dominant akkoord te maken. Heb je dus het volgende schema : Cmaj7 Fmaj9 E7(b9) Am dan speel je gewoon Amineur behalve over die E7, dan pakje even Amin.Harmonisch.

-=JEROEN=-
23 oktober 2008, 17:22
Precies, ik gebruik deze ladders niet om er een akkoord schema mee te maken, maar om 1 of 2 akkoorden binnen het schema wat interessanter te maken. Am - G - F - Em wordt Am - G - F - E(7)

@Teajay:
Je hebt het wel over 2 verschillende ladders hier. Aeolisch met verhoogde b7 wordt harmonisch mineur. Bij melodisch mineur is ook de b6 verhoogd.

Voor melodisch mineur gebruik je akkoorden zoals mmaj7 en mmaj9