PDA

View Full Version : Kerkdiensten en versterkervolume



Jeroen76
23 oktober 2008, 11:32
Ik speel sinds kort bij ons in een evangelische gemeente in de huisband. Ik ben daar de enige electrisch gitarist. De andere gitaar is een akoustische die via een di-box direct op de PA aangesloten is.
Ik gebruik een 7ender Princeton 112plus.
Nu mijn vraag;
Als je zoals ik gebruik maakt van een eigen versterker, laat je je dan uitversterken door de PA en gebruik je de eigen versterker puur als monitor? Of probeer je de zaal te begeleiden met je eigen versterker in samenwerking met de PA?
Ik hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is, ik probeer er namelijk uit te komen met de geluidsmensen en dan is de ervaring van anderen wel handig.

Jeroen

Swan
23 oktober 2008, 11:41
gewoon goed hard zetten, anders hoort ie t toch niet?

wiegersma
23 oktober 2008, 11:47
Het hangt van de grootte van de zaal af. In een traditioneel kerkgebouwtje kun je het met de eigen amp + PA'tje wel aan.
In een grote zaal zou ik de versterker over de PA gooien en de amp dus als eigen monitor gebruiken.

Kim Wilson
23 oktober 2008, 11:50
Als er PA in de kerk aanwezig is, kun je hem daar op zich best over laten horen. Maar in een goeie kerk (qua akoestiek) is dat helemaal niet nodig. Dan wordt dat waarschijnlijk alleen maar overkill. Vooral in oudere kerken hoor je je amp overal, ook wel zonder PA. In moderne, en vaak minder galmende, kerken wordt het verhaal anders.

Jeroen76
23 oktober 2008, 11:53
Misschien even goed om te vermelden;
We gebruiken een aula van een middelbare school als kerkzaal. Van enige akoestiek is weinig te merken.

greetz
Jeroen

Kim Wilson
23 oktober 2008, 11:56
Is het een galmbak of is ie akoestisch bijna dood?

Als er PA staat, zou ik daar gebruik van maken. Maar wees bij een galmende zaal wel gematigd met je volume en je reverb. Je gaat heel gauw te hard.

Jeroen76
23 oktober 2008, 12:01
Is het een galmbak of is ie akoestisch bijna dood?

Als er PA staat, zou ik daar gebruik van maken. Maar wees bij een galmende zaal wel gematigd met je volume en je reverb. Je gaat heel gauw te hard.

Overval vloerbedekking en een houten plafond met spijlen. Akoustisch dus praktisch dood. Dat gecombineerd met veel geluidsabsorberend mensenvlees, geeft genoeg ruimte voor volume.
Maar het ging mij er om: zet ik de versterker gelijkwaardig aan de PA of als monitor. Immers ik zocht de versterker vanwege het mooie cleane geluid en daar blijft over de pa weinig van over....

almarvk
23 oktober 2008, 12:09
Nocki heeft nogal wat ervaring met spelen in Kerken e.d. Misschien weet hij de oplossing.

Realeigo
23 oktober 2008, 12:10
Nocki heeft nogal wat ervaring met spelen in Kerken e.d. Misschien weet hij de oplossing.

Ik zou het niet doen, kan je ernstige vormen van N.G.A.S van krijgen!

Harry
23 oktober 2008, 12:12
waarom blijft er via de PA weinig van het clean over?

Rutger
23 oktober 2008, 12:19
Misschien een goedkope PA icm met een weinig ervaren geluidsman?
Is tenminste mijn ervaring met spelen in een kerk

Ik weet niet hoe de vorm van de zaal is, maar over het algemeen worden de stoelen in de zaal ten opzichte van het podium vrij breed opgesteld. Als je alleen je amp gebruikt heb je weinig spreiding en hoort het midden van de zaal je te goed terwijl de mensen aan de zijkant je slecht horen. Kun je oplossen door het jonge volk in het midden neer te zetten en de oudjes aan de zijkant, maar zo werkt t meestal niet :D

Oplossing is hier wellicht een beamblocker?

Als je over de PA gaat, heb je kans dat je versterker op het podium heel erg zacht moet, omdat het zaal geluid natuurlijk een bescheiden volume heeft en je anders in de zaal 'stoort'. Kun je oplossen door je amp bij wijze van floor-monitor schuin voor je te plaatsen.

Misschien heb je hier iets aan

TimmU
23 oktober 2008, 12:20
Nocki heeft nogal wat ervaring met spelen in Kerken e.d. Misschien weet hij de oplossing.

Zoals al aangegeven was , gaat dit niet om een kerk , maar om een akoustisch dode aula!:)

Jeroen76
23 oktober 2008, 12:21
waarom blijft er via de PA weinig van het clean over?

Tja, dat is lastig uit te leggen. Het is meer gevoel geloof ik. Ik heb m'n versterker en floorwerk uitgezocht op een bepaalde clean. En als ik hoor wat er van over blijft wanneer ik de PA beluister is dat bedroevend weinig. Dan kan ik net zo goed een Bluringer gaan gebruiken.

Jeroen

wiegersma
23 oktober 2008, 12:38
Je kunt het best over de PA spelen. Dat er van je mooie clean niks overblijft, heeft ook te maken met de PA-apparatuur. Goede microfoon en goede plaatsing hiervan tov de speaker kan helpen.

wiegersma
23 oktober 2008, 12:39
Ik zou het bij de soundcheck gewoon allebei uitproberen wat het beste klinkt, dan weet je het ook. Neem iemand mee die in de zaal kan staan en er verstand van heeft, dan kan deze een oordeel geven over wat het beste klinkt.

schwalbe
23 oktober 2008, 12:44
In deze situatie zou ik mn versterkervolume laten bepalen door de andere bandleden: zo hard dat het hen net niet stoort. De rest dan maar via de PA.

vincent136
23 oktober 2008, 13:10
Ik weet hier ook wel raad mee. Wij hebben een soortgelijk gebouw. Ik doe daar regelmatig 't geluid en we pakken de gitaaramp altijd via de PA. De amp staat achterstevoren op het podium, dan kan hij lekker hard, en dan met een mic ervoor. We pakken eigenlijk alles op via de PA, dan klinkt het in zijn geheel veel fijner. Wanneer je je gitaaramp vanaf het podium laat komen, moet deze in verhouding best hard staan. Gevolg is dat de zangers hun monitor niet goed horen, enz. Ik zorg er altijd voor dat het podium geluid zacht is. Wanneer ik basgitaar speel zet ik mijn amp ook altijd achter het gordijn dat achterop het podium hangt. Dat dempt lekker en je amp kan wat harder, dan is het geluid veel fijner.

Gelukkig hebben we de beschikking over een erg goed klinkende PA en een goed setje microfoons. Ik ben ook wel eens in een kerkdienst geweest waar een hele brakke geluidsman achter een hele brakke geluidsinstallatie zat, nou, daar word je echt niet vrolijk van. Gelukkig hebben wij het heel erg goed voor elkaar. Goede geluidsmensen en een goed setje apparatuur..

Over het wegvallen van het clean; dat ligt aan de plaatsing van je microfoon en de instellingen op de mengtafel. Wanneer je daar de treble erg ver open zet wordt het inderdaad een zooitje.

Maar is het eigenlijk niet aan jullie geluidsmensen om te bepalen wat wel en niet goed klinkt?

ieme
23 oktober 2008, 13:12
Vraag nocki hij is een evangelische player!

Joene1988
23 oktober 2008, 13:40
Gewoon alleen met je versterker, das hard zat;)

Zo'n aula kun je met een beetje versterker wel vullen... Het enige wat wij bij ons in de kerk over de PA doen is zang en de piano...

vincent136
23 oktober 2008, 13:47
tja, het is maar net wat je wilt. Ik zou het als geluidsman niet erg op prijs stellen, dat de muzikanten zelf hun volume bepalen. Gevolg is dat het voorin de zaal hard binnenkomt en achterin niet. Als je het via de PA doet is dat toch heel anders. onze topjes staan op statieven. wanneer daar het gitaargeluid doorkomt, hoort de hele zaal het op een gelijk niveau. Lijkt me toch prettiger voor de mensen.

Daarnaast is het ook gewoon mooier wanneer de drums,bas,gitaar,keys en de rest gewoon als een mooi geheel uit de speakers komt rollen.

Er is toch niets mooier dan een mooie snare met wat reverb erop, lekkere heldere bekkens, enz. Kan ik tenminste altijd van genieten. Dat mis je wanneer je alleen de piano/zang versterkt.

Maargoed, dat verschilt heel erg per kerk. Je moet er ook de juiste apparatuur voor hebben, dat heeft ook niet iedereen.

Ik ben dus groot voorstander van een microfoon gebruiken en de amps zoveel mogelijk afschermen. Maar het is uiteindelijk aan jullie geluidsmensen, zij maken de mix en kunnen het het beste horen.

Rutger
23 oktober 2008, 13:48
Gewoon alleen met je versterker, das hard zat;)

Dan krijgt ie, zoals Vincent zei, waarschijnlijk problemen met het podiumgeluid wat meestal vrij zacht is. Maar dat hangt allemaal erg van de omstandigheden af.



Vraag nocki hij is een evangelische player!
Is dat een synoniem voor katholieke priester? :seriousf:

Nocki
23 oktober 2008, 13:51
Hoi,

Zelf speel ik ook in de kerk. Het gebouw is een oud zaaltje wat erg lijkt op een sportzaal. typisch jaren 60/70 gebouw denk ik. Erg akoestisch kwa galm enzo is het niet. Tijdens het oefenen is het vaak te hard en tijdens de dienst is de balans idd weg door de mensen die er staan. Wij staan op de zelfde hoogte/vloer als de gemeente en dan valt je eigen geluid vanaf rij 5 wel weg.
Ikzelf heb heel lang gezocht naar een amp die daar goed past en ook over de PA goed klinkt. Ik heb er al met van alles gestaan. Mark IV, Rack, Flextone, Vetta, Vox, MEsa studio en nu uiteindelijk een Valvestate 150headmet 1960AV. Werkt daar fantastisch. Ik wordt er gewoon uitversterkt en ben goed te horen door de speakers van de PA. ik hoor mezelf goed (BB's) en ben er happy mee.
Wij hebben 2 geluids mensen die weten wat ze doen en een paar mensen die helpen maar er nog neit zo heel veel van weten. MEt de laatste is het vaak moeilijk maar we gaan allemaal voor het uiteindelijke resultaat dus wrijving is er nooit.

Ik speel op Gibsons en heb nooit last van de ringleiding.ik ben dus erg tevreden. Ik heb een directr out op de amp die ik gebruik hiervoor.

Het hele verhaal van mic's voor je amp hangen werkt hier gewoon niet. Ik hoor vaak dat gitaristen dat absoluut moeten hebben en als je dat kijkt waar ze op spelen of welk geluid eruit komt heeft dat gewoon geen nut. Even in oevrleg met de geluidsmensen dus.

Hoe lager het podium geluid hoe beter alles is af te regelen.

Ik speel ook bas en drums in de kerk als dat nodig is. Bas is nog wat moeilijker omdat bas tonen verder dragen en je al gauw te hard staat terwijl je jezelf niet hoort. Vaak is dat op te lossen met je amp op de juiste plaats te zetten. dat geld ook voor je gitaaramp!

Jeroen76
23 oktober 2008, 14:07
Okee,
even op me in laten werken.

Ons podium is inderdaad op gelijke hoogte van de zaal. Op dit moment komt mijn signaal uit m'n digitech Rp. Van daar uit wordt het signaal gesplitst naar de Fender (65 watt) en de mengtafel. De Line-out van de versterker krijgen de heren niet goed ingeprikt in de mengtafel, het signaal is te hard. Hoe en waarom, weet ik niet. Ik denk dat ze geen cleane line-in gebruiken maar alles op mics hebben afgesteld.
Wanneer ik in de zaal ga staan en het geluid van de 7ender met de PA-speakers vergelijk is het huilen geblazen. Niets sprankelend en erg dichtgesmeerd. De technici zijn niet slecht maar ik ben bang dat de kennis ontbreekt. Zo wordt mijn versterker steevast die monitor genoemd.:sneaky:

Nu was is wat aan t rond kijken in andere zalen en kerken en daar valt me steevast een 4x12 bak op. Dat zou i.m.o. voor een betere spreiding zorgen. Maar dan is het dus zaak (zo begrijp ik uit jullie reakties) om iemand mee te nemen om de afstelling PA <--> Versterkervolume goed af te regelen.

Extra probleem is natuurlijk dat de soundcheck met een lege zaal gebeurt en er dus weinig overblijft als de zaal eenmaal vol zit. Maar dat komt later dan wel.

Kloppen mijn conclusies?

Greetz
Jeroen

Nocki
23 oktober 2008, 14:13
Het staat en valt met de mensen achter de knoppen. Ik bemerk dat ook wel eens. Laatst kreeg ik een gesprek met een technicus die vertelde dat ik mn tube screamer neutraa moest instellen want anders zou hij de versterker laten oversturen... :-) Met zijn achtergrond klopt dat idd. Dit soort dingen zorgen vaak voor misverstanden.

Ik bemerk bij een andere gitarist bij ons dat hij vaak zn fx apparaat naar een amp stuurt (links) en naar de PA (rechts) dat geeft een redelijk geluid. Ook kan in jouw geval een DI boxje redding brengen...

Zoals ik al zei heb ik al van alles geprobeerd en ben ik uiteindelijk hierop uitgekomen. De reden was dat andere dingen te hard gingen, of niet mooi klonken over de PA.

Een 4x12 is helemaal niet nodig maar nu kan ik altijd makkelijk aan de knoppen draaien want de hoogte is goed. Daarbij merk ik zelf dat als ik zacht sta ik mezelf beter kan horen door de hoeveelheid aan speakers. op de een of andere manier hoor je jezelf beter dan met een 1x12.

ga eens prive praten met je geluidsmensen. als je het een half uur voor de kerkdienst doet haalt het allemaal niks uit. Dan zijn er andere dingen die voorrang hebben. Maar als je gewoon eens om de tafel gaat zitten en uitleg dat je het goed wilt doen moet daar toch over te praten zijn, Desnoods ga je eens praten met je muziekwinkel. die doen dit soort dingen ook oplossen...

vincent136
23 oktober 2008, 14:31
Het staat en valt met de mensen achter de knoppen. Ik bemerk dat ook wel eens. Laatst kreeg ik een gesprek met een technicus die vertelde dat ik mn tube screamer neutraa moest instellen want anders zou hij de versterker laten oversturen... :-) Met zijn achtergrond klopt dat idd. Dit soort dingen zorgen vaak voor misverstanden.


Daarom is het ook handig dat geluidsmensen ook muzikant zijn. Dat werkt gewoon zoveel makkelijker. Je zou eventueel voor een Pod van Line6 kunnen gaan. Redelijke sounds en het werkt ook makkelijk.

Het probleem wat je vaak in een kerk ziet is dat geluidsmensen eigenlijk geen geluidsmensen zijn. Een geluidsman bij een muziekfestival is vaak een 'echte' geluidsman omdat hij ingehuurd wordt. Maar bij een kerk is het allemaal vrijwillig. Wat je nog wel eens ziet is dat de geluidsmensen daar gewoon handige techneuten zijn die wel weten hoe een mengpaneel werkt, maar geen drol verstand van muziek hebben. Gelukkig heb ik veel geleerd van een oudere geluidsman bij ons in de kerk die ook echt van beroep geluidstechnicus is. Heeft een eigen studio, doet PA werk op festival, enz. Daarbij komt ook kijken dat hij zelf muzikaal is en veel instrumenten speelt.

Dat voordeel merk je bij alles. Laatst hadden we een heel groot project in een theater. Daarbij waren ook 3 blazers. Die blazers waren dus aan het inspelen maar het geluid klonk voor geen meter. Veel 'geluidsmensen' gaan dan als een bezetene aan de EQ zitten kloten, enz. Maar het waren de blazers zelf die er naast zaten. Ze waren niet zuiver en de speelden ook langs de microfoon, gevolg was dat ze in elkaars microfoon zaten te tetteren .

Zulke dingen zijn wel essentieel voor een goed geluid. Als geluidsman, moet je in mijn ogen zelf haast meer verstand hebben van muziek en hoe muziek kan en moet klinken dan van het technische gedeelte. Zelf ben ik helemaal niet technisch. Ik weet prima hoe het apparatuur werkt en hoe ik het moet aansluiten, maar als een microfoon het niet doet en het ligt aan een los contact wat gesoldeerd moet worden laat ik het ook over aan anderen.

Wanneer je goed weet hoe muziek moet en kan klinken, is het veel makkelijker om een fijne mix te maken naar tevredenheid van de muzikanten. Nou ben ik ook geen top-geluidsman, maar mijn doel is wel om zoveel mogelijk te leren. In het begin was ik ook een beroerde geluidsman, haha. Maar van fouten leer je veel...

zoals ik al zei, ik lees veel op internet, speur forums af en probeer zoveel mogelijk te leren op het gebied van geluidstechniek. Maar veel hobbyisten in een kerk doen het geluid 'alleen op zondagmorgen'. Dan ontwikkel je denk ik ook niet sterk... wat je dan krijgt is van die opmerkingen zoals Nocki zei over die tubescreamer, haha.

nog een tip; zet je versterker wat hoger. dan hoor je jezelf ook beter. Het gunstigste is dus je versterker een heel eind van je wegzetten, omkeren en mic'en. als je jezelf dan niet goed hoort kun je altijd wat gitaarsignaal terug laten komen op een floor-monitor. Ik leg altijd een monitor bij de drummer, 2 bij de zangers en eentje bij de gitaristen/bassist. We hebben gelukkig genoeg monitoren, dat scheelt wel.

schwalbe
23 oktober 2008, 15:06
Jeroen: ik denk dat de line-out van je versterker het sprankelende mist omdat die sprankel wordt toegevoegd door de speaker van je versterker. Probeer eens een microfoon voor je versterker ipv die line-out.

almarvk
23 oktober 2008, 16:13
Verrek! We hebben sinds de update ook een speciaal subforum hiervoor, namelijk 'Live Muziek'. Ik ga 'm ff verplaatsen :)