PDA

View Full Version : Zelf wat opgenomen



rjong999
23 oktober 2008, 00:58
Uit onze oefenruime.


We beginnen altijd met een beetje voorspel, dan glijdt het later ook lekkerder. Gewoon even wat jammen. Ik ben nu begonnen met ook de boel een beetje netjes op te nemen, en soms komt er dan iets uit dat wel aardig is, of de moeite om verder uit te werken.

http://www.kramer-music.nl/Soundfiles/leauk%20nieuw%20dingetje%2021102008-01.mp3

De drums krijg ik nog niet echt mooi omdat gitaar en keyboards samen met één nep-sm58 is opgenomen die ergens midden in de ruimte hangt, dus die heeft ook nogal veel overspraak van de drums. Maar in het algemeen komt het er wel lekker op.

De bass heb ik opgenomen met een DI vanuit de bass amp, een Ampeg. Die heeft een DI. Ik ben er niet erg tevreden over, het ruist als de ziekte en heeft weinig karakter. Ik overweeg er een splitter tussen te zetten en de bass direct op te nemen. Wie tips heeft: die zijn welkom.

Volgende week heb ik de rest van de kabels in huis dus dan kunnen ook keybaords, gitaar en zang rechtsreeks opgenomen worden, en dan gebruik ik de room mic alleen nog maar voor een beetje ambience.

Qua mix: ik heb een gate op 25dB over de snare, kick en toms gezet en daar wat compressie overheen. Verder op het eindresultaat een klein beetje van een Giant Hall reverb.

Qua gitaar: les paul -> GT8 -> Bugera 333XL -> Marshall 1936

Zo rond 1:30 begint het echt wel te grooven, dacht ik...

Tips zijn meer dan welkom!

duckman
23 oktober 2008, 09:31
sfeervol en goed opbouwend gespeeld.
Lekker bandje zeg :rockon:

harrie-beton
23 oktober 2008, 10:31
Ik overweeg er een splitter tussen te zetten en de bass direct op te nemen. Wie tips heeft: die zijn welkom

Splitter verzwakt het signaal. Gebruik een losse DI. Zo duur zijn die niet.
Waarom keyboards niet direct? Zeker te weinig sporen.

Tristan
23 oktober 2008, 12:05
Klinkt goed man!
Goeie drummer ook zeg, geeft een lekkere ouderwetse feel aan de bandsound...

rjong999
23 oktober 2008, 13:20
Splitter verzwakt het signaal. Gebruik een losse DI. Zo duur zijn die niet.
Waarom keyboards niet direct? Zeker te weinig sporen.

Ik heb een losse DI, redbox, die zet ik er volgende keer tussen. Ik vraag me wel af wat de herkomst van de ruis is. De basgitaar (een hele mooie Kubicki) is actief, en over de basinstallatie ruist íe iig niet. Nu boost ik wel de hoge frequenties flink, om 'm wat beter hoorbaar in de mix te hebben. De Ampeg stack (4x10 + 1x15) van onze bassist klinkt iig veel vetter dan het line out signaal uit de amp.

Ik neem de volgende keer de keyboards ook direct op, ik heb nog wel genoeg sporen over (de tascam heeft er 16) maar toevallig geen kabeltjes meer. Die zijn besteld en verwacht ik dit weekeinde binnen te hebben, dan kan ik alles op z'n eigen kanaal opnemen.

minoin
23 oktober 2008, 19:27
Ik vind dat je het met beperkte middelen meer dan redelijk hebt opgenomen. Lekker stereobeeld van de drums, als ligt hij idd wat hard in de mix. Gitaar mag ietsjes meer op de voorgrond. Het geheel doet me een beetje denken aan Porcupine Tree.

guhlenn
24 oktober 2008, 10:57
Ik split zelf de bass, tuurlijk verzwakt het signaal, maar daar heb je toch de pre-amp voor? (ik moet toegeven dat ik dat verzwakte signaal op gitaar minder prettig vind en niet echt kan compenseren met de gain knop).

Ik zei het al ergens anders: maar klinkt erg lekker, zeker gezien de omstandigheden.

pol
24 oktober 2008, 11:53
bij een actieve bas mag splitten toch niet veel volumeverlies geven ?

guhlenn
24 oktober 2008, 16:44
Gewoon 50% toch?

vincent136
25 oktober 2008, 10:01
lekkere sound, goede drummer ook. Dit soort muziek ligt mij altijd wel :)